Obcy
Perspektywa doświadczenia grupowego
Podtytuł niniejszej pozycji: Perspektywa doświadczenia grupowego oznacza, iż
kwestie „obcego” i „obcości” nie są ujmowane w ramy „socjologii jednostki”
czy „socjologii codzienności”, lecz widziane są przez pryzmat przynależności
grupowych oraz stosunków między grupami.
Stąd powracającym motywem zaprezentowanych na kartach niniejszej pozycji rozważań
jest kwestia konstruowania (nabywania) tożsamości grupowej właśnie jako rezultat
kontaktu i relacji z „obcymi”.
Innymi słowy, to próba przyjrzenia się z bliska problemowi, w jaki sposób
doświadczenie „inności” (kulturowej, społecznej, etnicznej) pozwala na
uświadomienie sobie ram i granic „własnego” społecznego uniwersum, pozwala na
świadome poczucie odrębności, a także próba wyśledzenia, o ile to możliwe,
czynników odpowiedzialnych za samo rozróżnienie „swoi-obcy” i za wykreślanie w
relacjach międzyludzkich granic obcości
WSTĘP
I. DOŚWIADCZENIE OBCEGO I OBCOŚCI W NABYWANIU TOŻSAMOŚCI
1.1. Problem obcego - socjologiczne źródła i praktyczne oraz ideologiczne uwikłania
1.2. Obcość a tożsamość i dystans społeczny
1.3. Teksty literackie jako świadectwa radykalnego doświadczenia obcości
II. ODKRYCIE, OBCOŚĆ A CHĘĆ DOMINACJI U PROGU NOWOŻYTNOŚCI
2.1. Droga do Indii - europejska wizja bogactw Wschodu u progu epoki nowożytnej
2.2 Daleki Wschód - potencjalny obszar ekspansji na peryferiach imperium hiszpańskiego
2.3. Obcość na krańcach świata - najwcześniejsze przypadki eksploracji Oceanii
III. GRANICE OBCOŚCI
3.1. Obcość zakwestionowana - próby i rezultaty akulturacji
3.2. Lojalność wobec grupy własnej a granice obcości
ZAKOŃCZENIE
BIBLIOGRAFIA
SUMMARY
138 stron, B5, oprawa miękka