ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

DOŚWIADCZANIE ZDARZEŃ KRYTYCZNYCH


KRAWCZYK-BOCIAN A.- NARRACJE BIOGRAFICZNE DOROSŁYCH DZIECI ALKOHOLIKÓW

wydawnictwo: UKW BYDGOSZCZ , rok wydania 2013, wydanie I

cena netto: 54.10 Twoja cena  51,40 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Doświadczanie zdarzeń krytycznych

Narracje biograficzne Dorosłych Dzieci Alkoholików


Książka bardzo ciekawa, odpowiadająca na spore zapotrzebowanie czytelników i badaczy, dotycząca problemów, z jakimi całe życie zmagają się DDA - dorosłe dzieci alkoholików.

Praca wypełni lukę na czytelniczym rynku w kilku jego obszarach: interesujących, metodologicznie poprawnych badań narracyjnych, zagadnień związanych z cierpieniem będącym udziałem ludzi, którzy wychowali się w rodzinie z problemem alkoholowym, stereotypów w myśleniu o ludziach, którzy doświadczyli zdarzeń krytycznych i muszą już być nimi naznaczeni, napiętnowani, znaczenia spotkania z innymi, miejsca relacji społecznych w procesie przezwyciężania traumatycznego doświadczenia. Humanistyka i nauki społeczne są to dyscypliny badań zaangażowanych. Zaangażowanych w rozumienie tego, co dzieje się dzisiaj z każdym z nas, co dzieje się dzisiaj ze światem i z naszymi z nim relacjami a także zaangażowanych w zmianę. Praca [.] „Doświadczanie zdarzeń krytycznych. Narracje biograficzne Dorosłych Dzieci Alkoholików” jest zaangażowana podwójnie: w rozumienie trudnych, wywołujących cierpienie zdarzeń oraz w zmianę myślenia o tych, których cierpienie to dotyczy.

z recenzji Prof. dr hab. M. Nowak-Dziemianowicz


Wstęp . 9

Rozdział I. Założenia teoretyczno-metodologiczne badań własnych . 15

1. Zdarzenia krytyczne w kontekście teoretycznym . 15
1.1. Kryzys i krytyczne zdarzenia  16
1.2. Proces radzenia sobie z krytycznymi zdarzeniami  30
1.3. Koncepcje wyjaśniające radzenie sobie ze zdarzeniami krytycznymi . 35
2. Uczenie się z własnej biografii jako proces rozumienia i doświadczania siebie . 52
2.1. Biograficzne doświadczanie siebie . 52
2.2. Teoria uczenia się egzystencjalnego Petera Jarvisa  57
2.3. Koncepcja zawieszenia (floating) w uczeniu się biograficznym . 59
3. Badania narracyjne w poznaniu krytycznych zdarzeń życiowych . 61
3.1. Przedmiot i cel badań  61
3.2. Problem rozumienia i interpretacji materiału empirycznego  68
3.3. Narracja jako struktura (samo)rozumienia historii życia . 70
3.4. Mity o narracji. Od subiektywizmu do problemu interpretacji . 76

Rozdział II. Dorosłe dzieci alkoholików – obiekt badań . 85

1. Dorosłe dzieci alkoholików – kim są  85
1.1. Trzy oblicza dorosłych dzieci alkoholików . 88
1.2. Stereotypy potocznego myślenia o dzieciach alkoholików . 91
1.3. Problem współuzależnienia dzieci alkoholików . 92
2. Rodzina z problemem alkoholowym  94
2.1. Rodzina z problemem alkoholowym w teoriach systemowych . 96
2.2. Dzieci alkoholików w systemowym modelu rodziny  99
2.3. Role rodzinne dzieci alkoholików  100

Rozdział III. Wyniki badań empirycznych 103

1. Doświadczanie zdarzeń krytycznych w narracjach DDA (pierwszy etap badań empirycznych)  103
1.1. Kasia: „Jestem na tyle silna, żeby przezwyciężyć jakiś lęk” . 104
1.2. Ewa: „Poczułam, że mogę kierować swoim życiem”  116
1.3. Kinga: „Byłam taką wielką bolączką” . 124
1.4. Beata: „Dzisiaj nie pozwoliłabym się bić i poniżać” . 132
1.5. Aleksandra: „Nauczyłam się walczyć o siebie” . 140
1.6. Maciej: „Moje życie to ciągły proces uczenia się samego siebie” . 146
2. Dalsze losy życiowe DDA. Badania longitudinalne (drugi etap badań empirycznych) . 153
3. Refleksje badawcze  168

Rozdział IV. Interpretacja wyników badań  171

1. Interpretacja zjawiska nazwanego „zdarzeniem krytycznym” w biografii indywidualnej.  171
1.1. Przy zastosowaniu „percepcji” zdarzeń w ujęciu Orville’a G. Brima i Carol D. Ryff . 171
1.2. Przy zastosowaniu koncepcji „zdarzeń krytycznych” Kazimierza Dąbrowskiego   174
1.3. Przy zastosowaniu teorii uczenia się egzystencjalnego Petera Jarvisa  178
2. Trajektoria tożsamości. Od poczucia zagubienia i osamotnienia do samorealizacji i akceptacji indywidualnej historii życia DDA . 180
2.1. „Koleiny wczesnych doświadczeń” . 181
2.2. „Znaczący inni” w życiu młodych dorosłych . 182
2.3. Wizja indywidualnego rozwoju  183
2.4. Strategie radzenia sobie ze zdarzeniami krytycznymi . 184
2.5. Rozumienie zdarzeń krytycznych  187
2.6. Retrospektywne tworzenie znaczenia zdarzeń krytycznych . 188

Zakończenie  191
Bibliografia  195
Załącznik 1 (pierwszy etap badań)  207
Załącznik 2 (drugi etap badań)  209
Kwestionariusz wywiadu biograficznego  209
Załącznik nr 3  210
Spis tabel . 212
Spis rycin . 212
Spis schematów  212
Summary 213


213 stron, B5, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022