Doświadczanie zdarzeń krytycznych
Narracje biograficzne Dorosłych Dzieci Alkoholików
Książka bardzo ciekawa, odpowiadająca na spore zapotrzebowanie czytelników i
badaczy, dotycząca problemów, z jakimi całe życie zmagają się DDA - dorosłe dzieci
alkoholików.
Praca wypełni lukę na czytelniczym rynku w kilku jego
obszarach: interesujących, metodologicznie poprawnych badań narracyjnych, zagadnień
związanych z cierpieniem będącym udziałem ludzi, którzy wychowali się w rodzinie z
problemem alkoholowym, stereotypów w myśleniu o ludziach, którzy doświadczyli zdarzeń
krytycznych i muszą już być nimi naznaczeni, napiętnowani, znaczenia spotkania z
innymi, miejsca relacji społecznych w procesie przezwyciężania traumatycznego
doświadczenia. Humanistyka i nauki społeczne są to dyscypliny badań zaangażowanych.
Zaangażowanych w rozumienie tego, co dzieje się dzisiaj z każdym z nas, co dzieje się
dzisiaj ze światem i z naszymi z nim relacjami a także zaangażowanych w zmianę. Praca
[.] „Doświadczanie zdarzeń krytycznych. Narracje biograficzne Dorosłych Dzieci
Alkoholików” jest zaangażowana podwójnie: w rozumienie trudnych, wywołujących
cierpienie zdarzeń oraz w zmianę myślenia o tych, których cierpienie to dotyczy.
z recenzji Prof. dr hab. M. Nowak-Dziemianowicz
Wstęp . 9
Rozdział I. Założenia teoretyczno-metodologiczne badań własnych
. 15
1. Zdarzenia krytyczne w kontekście teoretycznym . 15
1.1. Kryzys i krytyczne zdarzenia 16
1.2. Proces radzenia sobie z krytycznymi zdarzeniami 30
1.3. Koncepcje wyjaśniające radzenie sobie ze zdarzeniami krytycznymi . 35
2. Uczenie się z własnej biografii jako proces rozumienia i doświadczania
siebie . 52
2.1. Biograficzne doświadczanie siebie . 52
2.2. Teoria uczenia się egzystencjalnego Petera Jarvisa 57
2.3. Koncepcja zawieszenia (floating) w uczeniu się biograficznym . 59
3. Badania narracyjne w poznaniu krytycznych zdarzeń życiowych . 61
3.1. Przedmiot i cel badań 61
3.2. Problem rozumienia i interpretacji materiału empirycznego 68
3.3. Narracja jako struktura (samo)rozumienia historii życia . 70
3.4. Mity o narracji. Od subiektywizmu do problemu interpretacji . 76
Rozdział II. Dorosłe dzieci alkoholików – obiekt badań
. 85
1. Dorosłe dzieci alkoholików – kim są 85
1.1. Trzy oblicza dorosłych dzieci alkoholików . 88
1.2. Stereotypy potocznego myślenia o dzieciach alkoholików . 91
1.3. Problem współuzależnienia dzieci alkoholików . 92
2. Rodzina z problemem alkoholowym 94
2.1. Rodzina z problemem alkoholowym w teoriach systemowych . 96
2.2. Dzieci alkoholików w systemowym modelu rodziny 99
2.3. Role rodzinne dzieci alkoholików 100
Rozdział III. Wyniki badań empirycznych 103
1. Doświadczanie zdarzeń krytycznych w narracjach DDA (pierwszy etap badań
empirycznych) 103
1.1. Kasia: „Jestem na tyle silna, żeby przezwyciężyć jakiś lęk” . 104
1.2. Ewa: „Poczułam, że mogę kierować swoim życiem” 116
1.3. Kinga: „Byłam taką wielką bolączką” . 124
1.4. Beata: „Dzisiaj nie pozwoliłabym się bić i poniżać” . 132
1.5. Aleksandra: „Nauczyłam się walczyć o siebie” . 140
1.6. Maciej: „Moje życie to ciągły proces uczenia się samego siebie” . 146
2. Dalsze losy życiowe DDA. Badania longitudinalne (drugi etap badań
empirycznych) . 153
3. Refleksje badawcze 168
Rozdział IV. Interpretacja wyników badań 171
1. Interpretacja zjawiska nazwanego „zdarzeniem krytycznym” w biografii
indywidualnej. 171
1.1. Przy zastosowaniu „percepcji” zdarzeń w ujęciu Orville’a G. Brima i Carol D.
Ryff . 171
1.2. Przy zastosowaniu koncepcji „zdarzeń krytycznych” Kazimierza Dąbrowskiego
174
1.3. Przy zastosowaniu teorii uczenia się egzystencjalnego Petera Jarvisa 178
2. Trajektoria tożsamości. Od poczucia zagubienia i osamotnienia do
samorealizacji i akceptacji indywidualnej historii życia DDA . 180
2.1. „Koleiny wczesnych doświadczeń” . 181
2.2. „Znaczący inni” w życiu młodych dorosłych . 182
2.3. Wizja indywidualnego rozwoju 183
2.4. Strategie radzenia sobie ze zdarzeniami krytycznymi . 184
2.5. Rozumienie zdarzeń krytycznych 187
2.6. Retrospektywne tworzenie znaczenia zdarzeń krytycznych . 188
Zakończenie 191
Bibliografia 195
Załącznik 1 (pierwszy etap badań) 207
Załącznik 2 (drugi etap badań) 209
Kwestionariusz wywiadu biograficznego 209
Załącznik nr 3 210
Spis tabel . 212
Spis rycin . 212
Spis schematów 212
Summary 213
213 stron, B5, oprawa miękka