|
ZROZUMIEĆ NIEŚMIAŁOŚĆ ASPEKTY DIAGNOSTYCZNE I TERAPEUTYCZNE
ZABŁOCKA M. wydawnictwo: UKW BYDGOSZCZ , rok wydania 2012, wydanie I cena netto: 48.10 Twoja cena 45,70 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Zrozumieć nieśmiałość
Aspekty diagnostyczne i terapeutyczne
Prezentowana monografia dotyczy problematyki nieśmiałości u dzieci (samoocena,
kompetencje społeczne, pozycja w grupie rówieśniczej).
Książka jest adresowana do rodziców, socjoterapeutów, studentów kierunków
pedagogicznych, dążących do pogłębienia wiedzy na temat omawianego zjawiska,
możliwości jego diagnozowania i przezwyciężania.
WSTĘP
CZĘŚĆ I - ASPEKTY DIAGNOSTYCZNE
1. OPIS STANÓW RZECZY
1.1. Pojęcie nieśmiałości
1.1.1. Nieśmiałość a lęk społeczny
1.1.2. Nieśmiałość a fobia społeczna
1.1.3. Nieśmiałość a zahamowanie zachowania
1.2. Specyfika funkcjonowania dzieci nieśmiałych
1.2.1. Sfera samoorientacyjna
1.2.1.1. Możliwości diagnozowania tej sfery
1.2.2. Sfera emocjonalna
1.2.2.1. Możliwości diagnozowania tej sfery
1.2.3. Sfera behawioralna
1.2.3.1. Możliwości diagnozowania tej sfery
1.3. Podsumowanie
2. OCENA
2.1. Wiek niemowlęcy - kształtowanie zaufania
2.2. Wiek poniemowlęcy - kształtowanie autonomii
2.3. Wiek przedszkolny - rozwój inicjatywy
2.4. Wiek szkolny - kształtowanie poczucia kompetencji
2.5. Podsumowanie
3. KONKLUZJA OCENIAJĄCA
3.1. Okres niemowlęcy
3.2. Wiek poniemowlęcy
3.3. Wiek przedszkolny
3.4. Wiek szkolny
3.5. Podsumowanie
4. WYJAŚNIENIE ANALIZOWANYCH STANÓW RZECZY
4.1. Diagnoza przyczyn nieśmiałości
4.1.1. Czynniki biologiczne
4.1.1.1. Geny
4.1.1.2. Rola temperamentu
4.1.2. Czynniki środowiskowe
4.1.2.1. Przywiązanie
4.1.2.2. Styl wychowania
4.1.2.2.1. Nadmierna opiekuńczość, ograniczanie autonomii i niskie wymagania lub ich
brak
4.1.2.2.2. Odrzucenie emocjonalne, wysokie wymagania i surowe kary
4.1.2.3. Inne czynniki
4.1.2.4. Narzędzia, które można wykorzystać do diagnozy rodzinnych uwarunkowań
nieśmiałości
4.2. Diagnoza funkcjonalna
4.2.1. Nieśmiałość a pozycja w grupie rówieśniczej
4.2.2. Nieśmiałość a kompetencje społeczne
4.2.3. Nieśmiałość a osiągnięcia szkolne
4.3. Diagnoza fazy
4.3.1. Perspektywa obserwatora
4.3.1.1. Ocena rodziców
4.3.1.2. Ocena nauczycieli
4.3.1.3. Ocena rówieśników
4.3.2. Perspektywa badanego podmiotu
4.4. Diagnoza prognostyczna
4.5. Podsumowanie
CZĘŚĆ II - ASPEKTY TERAPEUTYCZNE
5. POMOC
5.1. Wskazówki dla rodziców
5.1.1. Strategie przezwyciężania nieśmiałości odpowiednie do wieku dziecka
5.1.1.1. Od urodzenia do drugiego roku życia
5.1.1.2. Od drugiego do szóstego roku życia
5.1.1.3. Od szóstego do dwunastego roku życia
5.2. Wskazówki dla nauczycieli
5.2.1. Kompetencje ważne dla budowania dobrych relacji z uczniami
5.2.1.1. Pozytywne nastawienie do uczniów
5.2.1.2. Umiejętność prawidłowego komunikowania się z uczniami
5.2.1.3. Umiejętność motywowania uczniów
5.2.1.4. Umiejętność budowania zgranych zespołów klasowych
5.2.1.5. Umiejętność radzenia sobie ze stresem
5.2.2. Techniki, z których mogą skorzystać nauczyciele
5.2.3. Programy, z których mogą skorzystać nauczyciele
5.2.3.1. Pensylwański program zapobiegania depresji
5.2.3.2. Program reedukacji dzieci agresywnych i biernych społecznie autorstwa Joanny
Grochulskiej
5.2.3.3. Program przezwyciężania nieśmiałości u dzieci autorstwa Małgorzaty
Zabłockiej
5.3. Podsumowanie
ZAKOŃCZENIE
BIBLIOGRAFIA
ZAŁĄCZNIKI
SUMMARY
168 stron, B5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|