|
ARTETERAPIA W PRACY PEDAGOGA
GŁADYSZEWSKA-CYCULKO J. wydawnictwo: IMPULS , rok wydania 2014, wydanie I cena netto: 32.80 Twoja cena 31,16 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Arteterapia w pracy pedagoga
Teoretyczne i praktyczne podstawy terapii przez sztukę
Ostatnimi czasy zauważyć można niewątpliwe wzrost zainteresowania problematyką
arteterapii. Nie brak jej entuzjastów wśród pedagogów, psychologów i innych
specjalistów zajmujących się diagnozą, terapią i profilaktyką zaburzeń.
Liczne doświadczenia kliniczne przemawiają za potrzebą jej stosowania, jednakże
wciąż jeszcze jest niewiele badań naukowych, które przybliżałyby istotę jej
fenomenu. Taka sytuacja być może jest spowodowana tym, iż w arteterapii przedmiot
badań jest tak skomplikowany, niejednoznaczny, wielowymiarowy, że trudno znaleźć
metodę odzwierciedlającą najpełniej badane zjawiska. Problemy z wdrożeniem
arteterapii mogą być także związane z tym, że znajduje się niejako
"pomiędzy". Między nauką a sztuką, między dyscyplinami medycznymi a
humanistycznymi, między pozytywistycznym dążeniem do udowodnienia jej skuteczności a
postmodernistyczną zgodą na mnogość interpretacji zjawiska...
W niniejszej pracy autorka starała się znaleźć miejsce dla arteterapii wśród
innych dyscyplin naukowych.
Próbuje także wprowadzić jej elementy do pracy pedagoga, nie będącego
arteterapeutą, a posiadającego jedynie ( a może aż?) artystyczną duszę i głębokie
przekonanie o potrzebie oddziaływania za pomocą sztuki.
W książce zawarła metody i techniki arteterapeutyczne, przedstawiła scenariusze
zajęć i omówiła ich strukturę. Wszystko to zostało wzbogacone szczegółowymi
opisami przypadków dzieci poddanych przez autorkę oddziaływaniom terapeutycznym.
Książka dostępna w wersji elektronicznej w następujących witrynach:
ROZDZIAŁ I – TEORETYCZNE PODSTAWY ARTETERAPII
1.1. Arteterapia i jej miejsce w edukacji i terapii
1.2. Cele i zadania terapii przez sztukę
1.3. Perspektywy i problemy arteterapii
1.4. Sylwetka arteterapeuty
ROZDZIAŁ II – GŁÓWNE ZAGADNIENIA TERAPII PEDAGOGICZNEJ
2.1. Definicja i pojęcie terapii pedagogicznej
2.2. Formy postępowania terapeutyczno-wychowawczego
2.3. Zasady prowadzenia terapii pedagogicznej
ROZDZIAŁ III - WYBRANE METODY EDUKACYJNO-TERAPEUTYCZNE WYKORZYSTUJĄCE MUZYKĘ,
PLASTYKĘ I RUCH
3.1. Metoda ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne
3.2. Metoda malowania dziesięcioma palcami Ruth F. Shaw
3.3. Metoda Dobrego Startu Marty Bogdanowicz
3.4. Programy aktywności. Świadomość ciała, kontakt i komunikacja Marianny i
Christophera Knillów
3.5. Poranny krąg, czyli stymulacja polisensoryczna według pór roku Hedwig Abel
3.6. Relaksacja Aktywna Maurice Martenot i Christine Saito w adaptacji Samy Boski
3.7. System percepcyjno-motoryczny Newella C. Kepharta
3.8. Kinezjologia Edukacyjna Paula E. Denissona
3.9. Terapia uspokajająca i rozwijająca dla dzieci nerwicowych i dyslektycznych Teresy
Danielewicz, Anny Koźmińskiej, Janiny Magnuskiej
3.10. Spójrz inaczej – program zajęć wychowawczo-profilaktycznych Andrzeja
Kołodziejczyka i Ewy Czemierowskiej
3.11. Edukacja przez ruch Doroty Dziamskiej
ROZDZIAŁ IV - WYKORZYSTANIE TECHNIK ARTETERAPEUTYCZNYCH W TERAPII I
WSPOMAGANIU ROZWOJU DZIECKA
4.1. Arteterapia w diagnozie modalności zmysłowej
4.1.1. Systemy reprezentacji – definicje i pojęcia
4.1.2. Wykorzystanie technik arteterapii w diagnozie modalności zmysłowych u
dziesięcioletniej dziewczynki
4.2. Integracja zespołu klasowego tworzonego przez dzieci w młodszym wieku szkolnym
4.2.1. Rozwój społeczny dziecka w młodszym wieku szkolnym
4.2.2. Analiza wybranych konspektów zajęć
4.2.3. Wykorzystanie technik arteterapii w integracji zespołu klasowego tworzonego przez
dzieci w młodszym wieku szkolnym
4.3. Zaburzenia integracji sensorycznej
4.3.1. Integracja sensoryczna – definicje i pojęcie
4.3.2. Analiza wybranego konspektu zajęć
4.3.3. Wykorzystanie wybranych technik arteterapii w terapii dziecka z zaburzeniami
integracji sensorycznej na przykładzie ośmioletniego chłopca
4.4. Zaburzenia dyslektyczne
4.4.1. Dysleksja – definicje i pojęcia
4.4.2. Analiza wybranych konspektów zajęć
4.4.3. Wykorzystanie technik arteterapii w terapii dziecka z zaburzeniami dyslektycznymi
na przykładzie sześcioletniej dziewczynki
4.5. Wspomaganie rozwoju emocjonalno-społecznego dziecka nieśmiałego
4.5.1. Nieśmiałość – definicje i pojęcia
4.5.2. Analiza wybranych konspektów zajęć
4.5.3. Wykorzystanie technik arteterapii w terapii dziecka nieśmiałego na przykładzie
jedenastoletniej dziewczynki
Zakończenie
Bibliografia Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
- ARTETERAPIA PODRĘCZNIK MALCHIODI C.A. RED.
- ARTETERAPIA W MEDYCYNIE I EDUKACJI KAROLAK W.KACZOROWSKA B. RED.
- ARTETERAPIA I WARSZTATY EDUKACJI TWÓRCZEJ STAŃKO-KACZMAREK M.
- RYSUNEK W PSYCHOTERAPII OSTER G.D. GOULD P.
- ARTETERAPIA SCENARIUSZE ZAJĘĆ PIKAŁA A. SASIN M.
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|