|
ROLA PRAWNIKÓW W ALTERNATYWNYCH METODACH ROZWIĄZYWANIA SPORÓW
GMURZYŃSKA E. wydawnictwo: C.H.BECK , rok wydania 2014, wydanie I cena netto: 169.90 Twoja cena 161,41 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Rola prawników w alternatywnych metodach rozwiązywania sporów
Tytuł niniejszej pracy wskazuje na to, że dotyczy ona roli prawników w
alternatywnych metodach rozwiązywania sporów, ale w rzeczywistości wychodzi poza tę
tematykę.
Jest próbą odpowiedzi na szersze pytania dotyczące usytuowania zawodów prawniczych
i roli prawników oraz przekształcenia stosunków klient – prawnik we współczesnym
świecie.
Dotychczasowe podejście do rozwiązywania konfliktów prawnych oraz tradycyjne relacje
z klientami wymagają przeformułowania ze względu na bardzo szybkie przemiany kontekstu
społecznego, ekonomicznego i prawnego. Zmiana w podejściu do wykonywania zawodów
prawniczych jest nieuchronna i konieczna w obliczu przekształcającej się
rzeczywistości społecznej, znaczenia konsensusu w stosunkach prawnych, coraz większej
doniosłości demokracji deliberatywnej, stopnia skomplikowania i złożoności sporów
oraz globalizacji i zbliżania się systemów prawnych.
Wbudowanie metod alternatywnych w system prawny daje prawnikom rzeczywistą szansę na
to, aby te nieuchronne modyfikacje wprowadzić szybciej i bardziej systemowo, a przez to
zaadaptować się lepiej do postępujących przemian o charakterze ogólnym.
Wykaz skrótów
Wykaz literatury
Wprowadzenie
Wyjaśnienia dotyczące zakresu pracy oraz używanych pojęć
Rozdział I. Psychologiczne i profesjonalne ograniczenia prawników w podejściu
do rozwiązywania sporów
§ 1. Uwagi wstępne
§ 2. Bariery poznawcze w efektywnym rozwiązywaniu sporów
I. Zbyt optymistyczna ocena zdarzeń przyszłych
II. Ujęcie problemu od strony strat i ryzyka
III. Sprawiedliwość proceduralna jako element satysfakcji stron
IV. Teoria reaktywnej dewaluacji
V. Teoria atrybucji
VI. Inne aspekty psychologiczne, które powinny być brane pod uwagę przy reprezentacji
klienta
§ 3. Ograniczenia w podejściu do rozwiązywania sporów wynikające ze specyfiki
wykonywania zawodów prawniczych
I. Wprowadzenie
II. Rywalizacja i materializm
III. Analityczne myślenie
IV. Inteligencja emocjonalna
V. Reprezentacja prawna jako "gorliwa walka"
w interesie klienta
VI. Sporne podejście do konfliktu
VII. Subsumcja i oparcie się na przepisach prawa
VIII. Paternalistyczne podejście do relacji z klientami
§4. Podsumowanie
Rozdział II. Potrzeba nowych kierunków zmian w edukacji prawniczej
§ 1. Uwagi wstępne
§ 2. Obecny model edukacji prawniczej
§ 3. Pozytywizm prawniczy w edukacji
§ 4. Metodologia nauczania a pozytywizm prawniczy
§ 5. Wiedza potrzebna studentom prawa po ukończeniu studiów
§ 6. Model dyskursywny jako alternatywny model edukacji prawniczej
§ 7. Znaczenie interdyscyplinarnego i humanistycznego podejścia do nauczania prawa
§ 8. Myślenie prawnicze a inteligencja emocjonalna
§ 9. Nauczanie alternatywnych metod rozwiązywania sporów
I. Rozwój nauczania ADR (Alternative Methods of Dispute Resolutions - Alternatywne Metody
Rozwiązywania Sporów)
w krajach common law
II. Sposoby nauczania ADR
III. Zintegrowane (interdyscyplinarne) nauczanie ADR
IV. Kliniki prawa jako przykład innowacyjnego nauczania kładącego nacisk na
wrażliwość i inteligencję emocjonalną
V. Kliniki mediacji
VI. Nauczanie ADR w Europie
VII. Nauczanie mediacji i innych metod ADR w Polsce
VIII. Klinika mediacji przy WPiA UW
§ 10. Podsumowanie
Rozdział III. Paternalizm a autonomia
§ 1. Złożoność stosunków klient-prawnik
§ 2. Podstawy filozoficzne paternalizmu
§ 3. Paternalizm a zawody prawnicze
I. Nierówność relacji
II. Definiowanie problemu klienta
III. Prawnik jako ideał "racjonalnego człowieka"
IV. Zakres przekazywanych informacji
V. Język prawniczy
VI. Kontekst historyczny relacji klient-prawnik
VII. Granice paternalizmu
§ 4. Uzasadnienie paternalizmu prawniczego
§ 5. Autonomia klienta
I. Uwagi wstępne
II. Elementy autonomii
III. Zakres autonomii a kategorie klientów
IV. Świadoma zgoda
§ 6. Podsumowanie
Rozdział IV. Modele reprezentacji oparte na autonomii klienta
§ 1. Model partycypacyjny Rosenthala
§ 2. Model oparty na kluczowej roli klienta (client centered model)
I. Uwagi ogólne
II. Wpływ psychoterapii na model reprezentacji opartej na kluczowej roli klienta
III. Główne założenia modelu opartego na kluczowej roli klienta
IV. Krytyczna ocena modelu opartego na kluczowej roli klienta
1. Dopuszczalność perswazji
2. Wrażenie neutralności
3. Nieograniczona autonomia klienta
4. Prawne i pozaprawne elementy w reprezentacji
V. Korzyści i wątpliwości związane z autonomicznymi wariantami reprezentacji klienta
§ 3. Podsumowanie
Rozdział V. Negocjacje prawne
§ 1. Uwagi wstępne
§ 2. Pojęcie negocjacji prawnych ,
§ 3. Powszechność negocjacji w sporach prawnych
§ 4. Potrzeba pogłębiania wiedzy prawników o negocjacjach
§ 5. Typologie negocjacji
§ 6. Negocjacje sporne (pozycyjne) i oparte na rozwiązaniu problemu jako podstawowe
warianty negocjacji w sprawach prawnych ,
I. Założenia modelu spornego negocjacji ,
II. Uzasadnienie stosowania negocjacji pozycyjnych
w sporach prawnych
1. Zakres negocjacji
2. Wymiana informacji
3. Rola negocjatora-prawnika
4. Negocjacje w "cieniu sądów i prawa"
III. Negocjacje oparte na rozwiązaniu problemu
1. Wprowadzenie
2. Ekonomiczne podstawy negocjacji opartych na rozwiązaniu problemu
3. Klient w negocjacjach problemowych
a. Interesy klienta
b. Kluczowe usytuowanie klienta w negocjacjach
c. Wymiana informacji
§ 7. Dylematy negocjatora-prawnika
I. Dylemat wyboru rodzaju negocjacji w sporach prawnych
II. Dylemat ujawniania informacji
III. Dylemat "utylitarny"
§ 8. Wybory dokonywane przez prawników w zakresie wariantów negocjacji
I. Przyzwyczajenia
II. Wiedza i język
III. Badania dotyczące rodzajów negocjacji stosowanych przez prawników
§ 9. Podsumowanie
Rozdział VI. Informowanie klientów przez prawników o mediacji
§ 1. Uwagi wstępne
§ 2. Przepisy unijne
§ 3. Przykłady rozwiązań dotyczących informowania klientów o mediacji w krajach Unii
Europejskiej
§ 4. Uregulowanie obowiązku informacyjnego w Stanach Zjednoczonych
§ 5. Obowiązek informowania klientów o mediacji w polskim Kodeksie Etyki Radców
Prawnych (KERP) oraz Zbiorze Zasad Etyki Adwokatów i Godności Zawodu (Kodeksie Etyki
Adwokackiej, KEA)
§ 6. Odpowiedzialność prawników za nieudzielenie klientowi informacji o mediacji
§ 7. Zakres decyzyjności klienta
§ 8. Świadoma zgoda klienta jako zasada wpływająca na obowiązek informowania o
mediacji
§ 9. Zakres informacji przekazywanej klientowi przez prawnika
§ 10. Forma i czas informacji przekazywanej klientom przez prawnika
§ 11. Wiedza potrzebna do przekazania klientowi adekwatnej informacji o mediacji
§ 12. Deklaracja o stosowaniu mediacji (ADR)
§ 13. Podsumowanie
Rozdział VII. Udział prawników w mediacji
§ 1. Uwagi wstępne
§ 2. Różnice między postępowaniem sądowym a mediacją w kontekście udziału
prawników
I. Prawda materialna v. rozwiązanie problemu
II. Formalizm v. elastyczność
III. Koncentracja na swoim punkcie widzenia v. zmiana perspektywy
IV. Granice żądania pozwu v. granice mediacji
V. Komunikacja z sędzią v. komunikacja z mediatorem
VI. Subsumcja v. szerokie ujęcie problemów klienta
VII. Ograniczoność v. wielość możliwych rozwiązań
VIII. Publiczny charakter rozprawy v. poufność mediacji
§ 3. Argumenty przeciwko udziałowi pełnomocników w mediacji
§ 4. Argumenty za udziałem pełnomocników w mediacji
I. Ekspertyza prawna w mediacji
II. Zapobieganie nierównowadze w mediacji
III. Upodmiotowienie stron
IV. Zwiększenie efektywności mediacji
V. Racjonalne spojrzenie na spór
§ 5. Udział pełnomocników w mediacji - uregulowania prawne na świecie i w Polsce
I. Kraje Unii Europejskiej
II. Stany Zjednoczone
§ 6. Reprezentacja w mediacji
§ 7. Podobieństwa między rolą pełnomocników w tradycyjnej reprezentacji i w mediacji
§ 8. Różnice między dotychczasową reprezentacją a reprezentacją w mediacji
§ 9. Poziom aktywności prawnika i klienta w mediacji
§ 10. Udział prawnika w mediacji w dobrej wierze
§ 11. Pomoc klientom w mediacji
I. Pomoc prawnika w wyborze stosownej procedury
II. Umiejętne wykorzystanie mediacji i mediatora
przez pełnomocnika w dojściu do porozumienia
III. Pomoc pełnomocnika w wyborze właściwego mediatora
IV. Pomoc prawnika w wyborze odpowiedniego momentu na mediacje
§ 12. Pomoc prawnika w przygotowaniu klienta do mediacji
I. Znaczenie przygotowania klienta do mediacji
II. Rola edukacyjna prawnika. Informacja o mediacji i jej przebiegu oraz roli mediatora
III. Przedyskutowanie z klientem jego szerokich interesów. Przedyskutowanie interesów
drugiej strony
IV. Pomoc klientowi w wyborze strategii negocjacyjnej
V. Podział zadań w mediacji pomiędzy klienta i prawnika
VI. Przedyskutowanie z klientem ograniczeń w dotychczasowym dojściu do porozumienia
§ 13. Pomoc prawnika na etapie przedmediacyjnym
§ 14. Przygotowanie strategii mediacyjnej
§ 15. Pomoc prawnika w czasie mediacji
§ 16. Podsumowanie
Rozdział VIII. Reprezentacja klienta "oparta na współdziałaniu"
(collaborative law) jako przykład praktyki prawnej wykorzystującej szerokie podejście
do interesów klienta
§ 1. Uwagi wstępne
§ 2. Wyjaśnienie pojęcia collaborative law
§ 3. Podstawowe zasady collaborative law
I. Klauzula wyłączająca (disąualification agreement)
II. Postanowienia umowy czterostronnej
III. Rola prawników
IV. Bezpośrednie spotkania czterostronne
V. Udział grupy ekspertów
§ 4. Klauzula wyłączająca - uwagi szczegółowe
§ 5. Ograniczenie usług prawnych do określonych czynności
§ 6. Kwestie etyczne
§ 7. Regulacje prawne dotyczące collaboratwe law w Stanach Zjednoczonych,jako przykład
reprezentacji opartej na współdziałaniu
I. Uwagi wstępne
II. Klauzula wyłączająca w prawie jednolitym
III. Dobrowolne przekazanie informacji drugiej stronic
IV. Świadoma zgoda stron na udział w collaboratwe law
§ 8. Collaboratwe law w innych krajach
§ 9. Dziedziny prawa, w których collaboratwe law znajduje zastosowanie
§ 10. Podobieństwa i różnice między collaboratwe law a mediacją
§ 11. Prawnicy w collaboratwe law
1. Uwagi wstępne
II. Rola prawników w reprezentacji "opartej na współdziałaniu"
III. Umiejętności potrzebne w collaboratwe law
IV. Powstrzymanie się od groźby sądu
V. Współpraca między prawnikami
§ 12. Podsumowanie
Wnioski końcowe
Lawyers in alternative dispute resolution - summary of the book in English
Indeks rzeczowy
480 stron, Format: 14.5x20.5cm, oprawa miękka Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
- ANTROPOLOGIA MEDIACJI TABERNACKA M.
- O ETYCE SŁUŻB SPOŁECZNYCH KACZYŃSKA W. RED.
- UNIJNE STANDARDY PROGRAMÓW SPRAWIEDLIWOŚCI NAPRAWCZEJ MAZOWIECKA L.
- MEDIACJA TEORIA NORMY PRAKTYKA CZAPSKA J. PŁESZKA K. ARASZKIEWICZ M. PĘKALA M.
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|