Higiena szkolna w szkolnictwie ogólnokształcącym w Drugiej Rzeczypospolitej
Przygotowanie książki Higiena szkolna w szkolnictwie ogólnokształcącym w Drugiej
Rzeczypospolitej „wymagało od Autorki zaznajomienia się zarówno z
czasopiśmiennictwem pedagogicznym, jak i medycznym. Autorka w sposób wnikliwy, bardzo
rzetelny przedstawiła interesujące Ją kwestie.
Chociaż podjęta przez Beatę Szczepańską problematyka ma charakter
interdyscyplinarny, to przygotowując ją Autorka mocno osadziła ją w nurcie rozważań
pedagogiki i historii wychowania. Praca jest wartościowym przedsięwzięciem badawczym
dotyczącym problematyki higieny szkolnej (…) i będzie (…) stanowić ważną lekturę
nie tylko dla historyków wychowania, pedagogów, ale i dla osób zajmujących się
zagadnieniami kultury fizycznej”.
Fragment recenzji prof. zw. dr hab. Eleonory Sapii-Drewniak
Wstęp 9
Rozdział I. Kształtowanie się koncepcji higieny szkolnej w okresie
międzywojennym i jej uwarunkowania 21
1. Geneza zainteresowania higieną szkolną w Europie 21
2. Formowanie się polskiego modelu higieny szkolnej do I wojny światowej 36
3. Założenia ideowo-organizacyjne i struktura władz w zakresie higieny szkolnej w II RP
60
Rozdział II. Higiena szkolna wobec materialnego środowiska szkoły
85
1. Budownictwo szkolne i wymagania higieniczne z nim związane a obowiązujące regulacje
prawne 85
2. Stan sanitarno-higieniczny lokali szkolnych 108
3. Składniki materialnego środowiska szkoły jako przedmiot badań naukowych 117
4. Polska recepcja zagranicznych rozwiązań w dziedzinie higienizacji materialnej bazy
szkół 126
Rozdział III. Opieka higieniczno-lekarska nad zdrowiem uczniów w szkołach
powszechnych i średnich 135
1. Założenia i organizacja opieki medycznej w szkolnictwie ogólnokształcącym 135
2. Stan zdrowia dzieci i młodzieży w wieku szkolnym 147
3. Realizatorzy szkolnej opieki higieniczno-lekarskiej 154
Rozdział IV. Higieniczne aspekty edukacji szkolnej 173
1. Właściwości fizyczne i psychiczne dzieci i młodzieży polskiej jako podstawa
kształcenia i wychowania 173
2. Higiena nauczania i wychowania oraz badania prowadzone w tym zakresie 182
3. Nauczyciel i jego zdrowie w procesie nauczania i wychowania 196
4. Środki dydaktyczne w aspekcie higienicznym 203
5. Zdrowie indywidualne i społeczne w dyskursie nad polskim systemem edukacji 207
Rozdział V. Propagowanie higieny w pracy dydaktyczno-wychowawczej szkół
211
1. Miejsce higieny/nauki o zdrowiu w programach nauczania szkół ogólnokształcących
211
2. Metodyka edukacji zdrowotnej 233
3. Edukatorzy zdrowotni 241
4. Prace na rzecz propagowania zdrowia w szkole 248
Podsumowanie 263
Wykaz skrótów 269
Bibliografia – najważniejsze źródła 273
The school hygiene in general education in the Second Republic of Poland (1918–1939) –
Summary 289
Od redakcji 293
294 strony, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka