Finansowanie kultury w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu
Książka Katarzyny Kopeć dotyczy zagadnienia zaangażowania przedsiębiorstw we
wsparcie dla kultury. Autorka przeprowadziła swoją analizę z dwóch perspektyw.
Pierwszą jest pozabudżetowe finansowanie kultury, ze szczególnym wskazaniem na jego
narzędzia. Druga – i co należy podkreślić – dominująca to koncepcja społecznej
odpowiedzialności biznesu (CSR).
Na przecięciu tych perspektyw autorka ukazała zagadnienie wybrane w pracy jako
kluczowe, czyli narzędzia pozabudżetowego finansowania kultury stosowane przez
przedsiębiorstwa w ramach ich aktywności na rzecz społecznej odpowiedzialności
biznesu. Temat pracy i przyjęcie takiej perspektywy badawczej zasługują na wysoką
ocenę ze względu na swoją klarowność i aktualność. Powoli wychodząca z kryzysu
Europa poszukuje nowych rozwiązań między innymi poprzez aktywizację pozabudżetowych
źródeł finansowania kultury. Mówi się na ten temat wiele, ale raczej ogólnikowo.
Tymczasem autorka dostarcza nam analizy szczegółowej i w dodatku osadzonej na solidnych
fundamentach w postaci bardzo dobrego rozpoznania dwóch perspektyw badawczych.
Zasadniczym celem pracy […] jest identyfikacja narzędzi pozabudżetowego finansowania
kultury stosowanych w ramach koncepcji społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw.
Cele bezpośrednie to […] opracowanie studiów przypadków prezentujących zastosowanie
tych narzędzi. Tak postawione zadanie zostało zrealizowane konsekwentnie i zgodnie z
zasadą od ogółu do szczegółu. Powstała ciekawa mapa CSR w kulturze.
Z recenzji prof. Doroty Ilczuk
Katarzyna Dorota Kopeć – doktor nauk humanistycznych
w dyscyplinie nauk o zarządzaniu (Uniwersytet Jagielloński). Absolwentka
zarządzania kulturą Uniwersytetu Jagiellońskiego i Wyższej Szkoły
Zittau/Görlitz w Niemczech (studia pod patronatem UNESCO i Institut für
kulturelle Infrastruktur Sachsen). Stypendystka międzynarodowego programu Departamentu
Stanu USA „International Visitor Leadership Program”. Autorka publikacji
poświęconych kwestiom zarządzania w sektorze kreatywnym, interakcjom biznes –
kultura, prosumpcji w kulturze oraz społecznej odpowiedzialności biznesu. Obecnie
pracuje jako adiunkt w Wyższej Szkole Europejskiej im. ks. Józefa Tischnera
w Krakowie.
wprowadzenie 7
rozdział 1
Społeczna odpowiedzialność biznesu 13
1.1. Geneza pojęcia społecznej odpowiedzialności biznesu 14
1.2. Definicje CSR w ujęciu historycznym 19
1.3. Krytyczne ujęcie społecznej odpowiedzialności biznesu 38
1.4. Motywy podejmowania działań społecznie odpowiedzialnych 45
1.5. Wpływ społecznej odpowiedzialności na działalność przedsiębiorstw 47
1.6. Zaangażowanie biznesu w sferze kultury (corporate cultural involvement – CCI) jako
kategoria działań w ramach CSR 51
rozdział 2
Narzędzia pozabudżetowego finansowania kultury w ramach społecznej
odpowiedzialności biznesu 57
2.1. Instytucjonalne narzędzia finansowania kultury 66
2.2. Finansowe narzędzia finansowania kultury 85
2.3. Marketingowe narzędzia finansowania kultury 99
2.4. Społeczne narzędzia finansowania kultury 120
rozdział 3
Prokulturalne zaangażowanie przedsiębiorstw – wyniki badań 135
3.1. Analiza zawartości stron internetowych badanych podmiotów 138
3.2. Działania prokulturalne podejmowane przez badane podmioty 164
rozdział 4
Narzędzia pozabudżetowego finansowania kultury – studia przypadków
183
4.1. Działalność własna firmy jako przykład instytucjonalnego narzędzia finansowania
kultury. Studium przypadku Galerii YES 183
4.2. Fundacja korporacyjna jako przykład instytucjonalnego narzędzia finansowania
kultury. Studium przypadku Fundacji Sztuki Polskiej ING 190
4.3. Sponsoring jako przykład marketingowego narzędzia finansowania kultury. Studium
przypadku firmy Kärcher sp. z o.o. 205
4.4. Wolontariat pracowniczy jako przykład społecznego narzędzia finansowania kultury.
Studium przypadku firmy IBM sp. z o.o. 217
zakończenie 229
spis tabel, wykresów i rysunków 233
bibliografia 235
summary
Culture Funding within Corporate Social Responsibility 253
256 stron, Format: 23.0x16.0cm, oprawa miękka