|
OBRAZ I ŚLAD
ZAWADZKI A. wydawnictwo: WYD UJ , rok wydania 2014, wydanie I cena netto: 43.89 Twoja cena 41,70 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Obraz i ślad
Pojęcie „ślad", w różnych znaczeniach i kontekstach, pojawia się coraz
częściej we współczesnej humanistyce, zwłaszcza w filozofii, historii i badaniach nad
pamięcią.
Niniejsza książka wpisuje się w te dziedziny badań, ale sytuuje zagadnienie
śladowości nieco inaczej, a mianowicie w obszarze problematyki reprezentacji. Eksponuje
też zagadnienia ontologiczne i epistemologiczne związane z pojęciem śladu, a przede
wszystkim z zaznaczoną w tytule relacją śladu i obrazu.
Ta zasadnicza relacja — ujęta zarówno w perspektywie historycznej, jak i w
kontekście współczesnych dyskusji dotyczących reprezentacji, przedstawienia,
mimetyczności — została pokazana w trzech podstawowych wariantach: obrazu bez śladu,
obrazu przeciwstawionego śladowi oraz obrazu jako śladu.
Książkę kończy apendyks, wskazujący na możliwości wykorzystania filozoficznego
potencjału pojęcia „ślad" w estetyce i refleksji nad literaturą.
„Książka Andrzeja Zawadzkiego stanowi pierwszą, jak można zasadnie sądzić,
monografię jednego z najbardziej fundamentalnych problemów w dziejach myśli Zachodu:
obrazu i śladu. Głównym tematem rozprawy jest relacja pomiędzy śladem a obrazem
(problematyką przedstawienia), przy czym w pozycji uprzywilejowanej sytuuje autor —
zgodnie z duchem uprawianej przezeń ponowoczesnej humanistyki — ślad".
Z recenzji dr. hab. Michała Januszkiewicza, prof. UAM w Poznaniu
Wstęp 7
Część pierwsza Idolatria: obraz bez śladu
1. Nihilizm, antropologia, hermeneutyka 14
Bez-mysł antropologii i dziedzictwo Kartezjusza. Przyczynek do krytyki rozumu
antropologicznego 15
Krótka rozprawa pomiędzy antropologiem a hermeneutą (radykalnym) 20
2. Nihilizm, symulakryzacja, idolatria 24
Nihilizm osłabienia i nihilizm przejrzystości 25
Nihilizm, nasz chleb powszedni 29
Dygresja: Vattimo, Baudrillard, Houellebecq 32
O idolatrii, czyli „Krótka rozprawa między nihilistą, ikonoklastą a ikonofilem” 37
Część druga Ikonoklazm: ślad contra obraz
1. Ślad, obecność, przedstawienie 47
2. Ślad zapomnianej różnicy odciśnięty w języku: Heidegger 52
3. Ślad zapomnianej Rzeczy: Freud i Lacan 58
4. Ślad przeszłego Innego: Levinas 64
5. Ślad nieobecnego początku: Derrida 73
Ślad a różnica i różnia 74
Ślad a czasowość i pamięć 76
Ślad a inność 80
Ślad a początek 82
Ślad a pismo i tekst 83
Część trzecia Ikonofilia: obraz jako ślad
1. Obrazy i teologia 89
Obrazy „naturalne” i obrazy „prawdziwe” 91
Podobieństwo, niepodobieństwo, ślad. Pseudo-Dionizy Areopagita 97
Partycypacja, podobieństwo, ślad. Jan z Damaszku, Nikefor, Teodor Studyta 102
Mimesis „obrazu prawdziwego” 121
2. Koniec obrazu, początek ikony? 125
Światoobraz i przedstawienie. Heidegger i Foucault 125
„Dziwne” obrazy 128
Ikona i idol. Jean Luc-Marion 136
Obraz otwarty. George Didi-Huberman 153
Część czwarta Apendyks: Estetyka i poetyka śladu
1. Ślad sztuki, sztuka śladu. Wokół estetycznych koncepcji Jeana-Luca
Nancy’ego, Gianniego Vattima i Georgesa Didiego-Hubermana 165
Ślad, idea, bycie. Nancy i Vattimo 165
Odcisk, podobieństwo, dotyk. Didi-Huberman 171
2. Pęknięty obraz. Od metafory do śladu 179
Metafora we wnętrzu metafizyki. Heidegger i Różewicz 179
Od-wrót metafory. Derrida, Ricoeur, Różewicz 188
„Ikoniczny moment metafory” 193
Poetyki śladu 199
Bibliografia 215
Indeks nazwisk 221
Indeks rzeczowy 227
230 stron, Format: 15.5x23.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|