Źle urodzone
Reportaże o architekturze PRL-u
Dworce w Warszawie i Katowicach, poznański okrąglak, obserwatorium meteorologiczne
na Śnieżce, warszawski Pawilon Chemii i Supersam… Ikony architektury modernistycznej
czasów PRL-u. Zdaniem jednych – budynki zasługujące na podziw i uznanie,
zdaniem innych – ohydne komunistyczne baraki, które należy zrównać z ziemią.
Dlaczego budzą takie kontrowersje?
Jakie były okoliczności ich powstania i dlaczego niektórych z nich już
nie ma?
Źle urodzone to fascynująca opowieść nie tylko o przedziwnych losach
budynków, ale też o ich twórcach. Na kartach książki pojawiają się portrety
czołowych postaci polskiej architektury, m.in. Marka Leykama, Henryka Buszki i
Aleksandra Franty, Jerzego Hryniewieckiego, Zofii i Oskara Hansenów, Mieczysława Króla,
Haliny Skibniewskiej. Filip Springer przedstawia ich jako ludzi z krwi i kości, stara
się zrozumieć ich motywacje, twórcze postawy oraz pokazuje, w jaki sposób
realizowali oni swoje pomysły w systemie gospodarki nakazowo-rozdzielczej. Całość
ilustruje blisko 200 kolorowych fotografii – archiwalnych oraz współcześnie
wykonanych przez autora, dokumentujących obecny stan niegdysiejszych ikon nowoczesności.
Książka nie jest dokumentacją najwybitniejszych
obiektów powojennego modernizmu w Polsce. Znalazły się w niej jednak obiekty, które
rodzą pytania reprezentatywne dla całej architektury tamtego okresu. Spacerując po
Sadach Żoliborskich, nie sposób nie zastanawiać się, jak Halinie Skibniewskiej udało
się zaprojektować osiedle tak inne od wielkopłytowych blokowisk. I czy rzeczywiście
Polacy byli na te blokowiska skazani? Próbując zrozumieć koncepcje Zofii i Oskara
Hansenów, trudno nie wyobrażać sobie, jak wyglądałaby Polska gdyby wtedy, w latach
siedemdziesiątych, ktoś ich naprawdę posłuchał.
(ze wstępu)
Filip Springer – (ur. 1982) — reporter i fotograf. Regularnie
współpracuje z mediami ogólnopolskimi i i lokalnymi. Publikował między innymi w
„Polityce”, „Rzeczpospolitej”, „Przekroju, „Newsweeku”, „Wysokich
Obcasach”. W 2011 roku wydał pierwszą książkę reporterską – entuzjastycznie
przyjętą przez krytykę i czytelników Miedziankę. Historię znikania.