ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

VADEMECUM GŁÓWNEGO KSIĘGOWEGO + PŁYTA CD


CULEPA M. KACZUREK-KOZAK M. WALCZAK P.

wydawnictwo: C.H.BECK , rok wydania 2014, wydanie I

cena netto: 161.90 Twoja cena  153,81 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Vademecum głównego księgowego jednostki finansów publicznych + płyta CD


Fundament pracy księgowego, który pozwoli zrozumieć trudniejsze zagadnienia

W książce przedstawiamy „fundamenty” księgowe i finansowe, które pozwolą księgowym zrozumieć nawet najtrudniejsze zagadnienia oraz wyjaśnią specyficzne dla sektora publicznego zagadnienia i pojęcia (np. plan finansowy, klasyfikacja budżetowa, wydatki strukturalne, przychody i rozchody itp.).

Publikacja w sposób jasny i kompleksowy przedstawia sektor publiczny z perspektywy głównego księgowego, kładąc akcent na te kwestie, które określają status księgowego i jego obowiązki.

Wyjaśnienia prezentowane są w przystępny sposób, bazując na wielu praktycznych przykładach. Publikacja pokazuje powiązania między planami finansowymi (w tym budżetem) – ewidencją księgową – sprawozdawczością (budżetową i finansową) oraz klasyfikacją budżetową. Sytuuje głównego księgowego, jako uczestnika szeregu procedur i mechanizmów, realizowanych
w podmiotach sektora publicznego (np. tworzenie planów finansowych, dokonywanie w nich zmian, ustalanie polityki rachunkowości, inwentaryzacja majątku, udzielanie zamówień publicznych, tworzenie systemu kontroli zarządczej, kontrasygnata, wykonywanie kontroli wewnętrznej).

Poprzez wskazaną powyżej perspektywę i zakres poruszanych zagadnień książka stanowi „swoistą” mapę drogową prowadzącą głównego księgowego jednostki sektora finansów publicznych przez często pogmatwane ścieżki wyznaczane przez rozbudowane regulacje prawne opisujące obowiązki podmiotów publicznych.

Książka stanowi swoistą „Biblię” dla księgowych,

dzięki której dowiedzą się m.in.:

jakie są różnice pomiędzy rachunkowością budżetową a rachunkowością jednostek gospodarczych;
czym są zasada kasowości i memoriału, oraz jakie są konsekwencje ich stosowania w jednostkach budżetowych i księgowości budżetu;
jakie kwalifikacje powinien mieć pracownik na stanowisku księgowego i głównego księgowego (czy też na innym stanowisku w dziale finansowo-księgowym);
jakie są zasady zatrudnienia, wynagradzania i premiowania pracy księgowego;
jak ustalić prawidłowo działający system księgowy, który pozwoli rzetelnie
i szybko sporządzić sprawozdania budżetowe i finansowe oraz inne raporty;
jaki jest zakres kompetencji i obowiązków głównego księgowego (również tych niestandardowych, czyli niezwiązanych bezpośrednio z księgowością np. w zakresie działań windykacyjnych, kontroli zarządczej, pozyskiwania środków europejskich, zawierania umów i przygotowywania uchwał);
za jakie czynności odpowiada księgowy, a za jakie kierownik jednostki w zakresie naruszenia dyscypliny finansów publicznych;
jak przeprowadzić procedurę planistyczną i budżetową (budżet, plan finansowy jednostki budżetowej i samorządowego zakładu budżetowego, zgodność budżetu z wieloletnią prognozą finansową);
jak gospodarować finansami publicznymi (lokaty bankowe, zaciąganie zobowiązań, ograniczenia w uchwalaniu budżetu);
jakie są specyficzne zasady rachunkowości oraz wyceny w sektorze publicznym;
jak przygotować pełną dokumentację polityki rachunkowości (uproszczenia w księgowości, metody wyceny itp.), która nie zostanie zakwestionowana przez organy kontroli;
jak przygotować zakładowy plan kont z odpowiednią analityką;
jak przeprowadzić procedurę inwentaryzacyjną w sektorze publicznym (specyficzne zasady wyceny, druki inwentaryzacyjne itd.);
jak sporządzić sprawozdanie finansowe za 2014 r. oraz sprawozdania budżetowe;
jakie są powiązania pomiędzy klasyfikacją budżetową, ewidencją księgową a sprawozdawczością;
jak skutecznie powierzyć obowiązki za sprawy finansowo – księgowe głównemu księgowemu.


Wstęp . XV
Notki biograficzne  XIX
Wykaz skrótów . XXIII

Część 1. Specyfika sektora finansów publicznych (red. Piotr Walczak) . 1

1. Specyfika sektora finansów publicznych (Piotr Sołtyk)  3
1.1. Sektor finansów publicznych – uwagi wprowadzające . 3
1.2. Jednostki tworzące sektor finansów publicznych  4
1.2.1. Katalog jednostek tworzących sektor finansów publicznych . 4
1.2.2. Organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały  5
1.2.3. Jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki  8
1.2.4. Jednostki budżetowe  9
1.2.5. Samorządowy zakład budżetowy . 11
1.2.6. Agencja wykonawcza  13
1.2.7. Instytucja gospodarki budżetowej . 15
1.2.8. Państwowe fundusze celowe . 16
1.2.9. Zakład Ubezpieczeń Społecznych i zarządzane przez niego fundusze oraz Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i fundusze zarządzane przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego . 18
1.2.10. Narodowy Fundusz Zdrowia . 19
1.2.11. Samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej  19
1.2.12. Uczelnie publiczne . 20
1.2.13. Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne . 21
1.2.14. Państwowe i samorządowe instytucje kultury oraz państwowe instytucje filmowe . 21
1.2.15. Inne państwowe i samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych . 23

Część 2. Planowanie budżetowe (red. Piotr Walczak) . 25

1. Dochody, przychody, wydatki, rozchody – wyjaśnienie pojęć (Jacek Kowalski)  27
1.1. Zasada równowagi budżetowej . 27
1.1.1. Dochody i wydatki  28
1.1.2. Przychody i rozchody  28
1.2. Ogólne przepisy dotyczące dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów  30
1.3. Przychody budżetu . 31
1.4. Rozchody budżetowe . 34
1.5. Dochody  37
1.6. Wydatki  47
1.7. Wydatki, które nie wygasają z upływem roku budżetowego  50

2. Budżet jednostki samorządu terytorialnego (Izabela Świderek) . 53
2.1. Zagadnienia ogólne  53
2.2. Procedura konstrukcji budżetu . 53
2.3. Ustalenie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej  55
2.4. Zasady budżetowe  56
2.5. Elementy uchwały budżetowej . 58
2.6. Konstrukcja uchwały budżetowej  59
2.6.1. Obligatoryjne elementy uchwały budżetowej . 59
2.6.2. Fakultatywne elementy uchwały budżetowej . 61
2.7. Załączniki do uchwały budżetowej . 61
2.8. Procedura uchwalania budżetu – etapy  62
2.9. Ograniczenia w uchwalaniu budżetu . 66

3. Gromadzenie środków pieniężnych na lokatach bankowych (Maciej Woźniak)  71
3.1. Zagadnienia ogólne  71
3.2. Ograniczenia podmiotowe . 72
3.3. Sposoby lokowania środków . 73
3.4. Pojęcie wolnych środków . 73
3.5. Tworzenie lokat w jednostkach samorządowego sektora finansów publicznych . 74

4. Plan finansowy jednostki budżetowej (Izabela Świderek)  77
4.1. Zagadnienia ogólne  77
4.2. Zasady budowy planu finansowego jednostki budżetowej  77
4.3. Projekt uchwały budżetowej  83
4.4. Plan finansowy rachunku wydzielonego . 87
4.5. Zmiany w planie finansowym . 89
4.6. Upoważnienia do zmian planu finansowego  90
4.8. Zmiany w planie finansowym środków gromadzonych na wydzielonym rachunku dochodów . 94

5. Plan finansowy samorządowego zakładu budżetowego (Izabela Świderek)   97
5.1. Charakter prawny i zakres działania samorządowego zakładu budżetowego  97
5.2. Procedura ustalenia planu finansowego samorządowego zakładu budżetowego a uchwalanie budżetu JST  98
5.3. Projekt planu finansowego zakładu budżetowego . 100
5.4. Zmiany w planie finansowym . 104

6. Zakres zgodności między budżetem jednostki samorządu terytorialnego a wieloletnią prognozą finansową (Piotr Walczak)  107
6.1. Powiązania uchwały budżetowej z WPF  107
6.2. Uchwała budżetowa i wieloletnia prognoza finansowa  108
6.3. Zakres zgodności budżet – WPF . 110
6.4. Zmiany wartości mających znaczenie dla oceny zachowania relacji spłaty zobowiązań w roku budżetowym  112
6.5. Zmiany wartości mających znaczenie dla oceny zachowania relacji spłaty zobowiązań w latach następnych . 113

7. Zasady zaciągania zobowiązań przez jednostki samorządu terytorialnego i ich jednostki organizacyjne (Piotr Walczak) . 117
7.1. Definicja „zobowiązania” w ujęciu finansów publicznych . 117
7.2. Zobowiązania limitowane planem wydatków lub kosztów . 118
7.3. Zaciąganie zobowiązań przez kierownika samorządowej jednostki budżetowej . 121
7.3.1. Wykaz przedsięwzięć w uchwale w sprawie wieloletniej prognozy finansowej . 121
7.4. Upoważnienie do zawierania umów niezbędnych do zapewnienia ciągłości działania jednostki . 124
7.5. Zaciąganie zobowiązań przez zarząd JST . 125
7.6. Zaciąganie przez JST kredytów, pożyczek, emisja papierów wartościowych  126
7.7. Zobowiązania zaciągane przez JST z tytułu poręczeń i gwarancji . 128

Część 3. Kompetencje i obowiązki głównego księgowego w zakresie gospodarki finansowej (red. Piotr Walczak) . 131

1. Kontrasygnata oraz akceptacja dokumentu księgowego w ramach kontroli wewnętrznej (Michał Łyszczarz) . 133
1.1. Kontrola wstępna . 133
1.2. Odpowiedzialność głównego księgowego za zaciąganie zobowiązań . 135
1.3. Kontrola wstępna a kontrasygnata  135

2. Rola głównego księgowego w procesie windykacji należności (cywilnoprawnych, podatkowych) (Sebastian Bach)  139
2.1. Zagadnienia ogólne  139
2.2. Organizacja procesu windykacji . 140

3. Kompetencje i obowiązki głównego księgowego w zakresie inwentaryzacji aktywów i pasywów (organizacja inwentaryzacji, szkolenie, wycena, zapewnienie rozliczenia) (Sebastian Bach) . 145
3.1. Rola głównego księgowego w zakresie inwentaryzacji . 145
3.2. Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych w związku z nieprawidłowym przeprowadzeniem inwentaryzacji . 146
3.3. Rola głównego księgowego w organizacji czynności inwentaryzacyjnych . 147
3.4. Szkolenia dla osób uczestniczących w inwentaryzacji . 148
3.5. Wykonywanie czynności inwentaryzacyjnych  148
3.6. Inwentaryzacja kontrolna . 150

4. Przygotowanie informacji o stanie mienia JST (Piotr Walczak) . 151
4.1. Podstawa prawna  151
4.2. Aktualność i zakres treściowy informacji o stanie mienia JST . 152
4.3. Źródła sporządzenia informacji  153
4.4. Przygotowanie informacji o stanie mienia JST  155
4.5. Zestawienia tabelaryczne . 156

5. Kompetencje głównego księgowego w zakresie kontroli finansowej (Michał Łyszczarz) . 165
5.1. Zagadnienia ogólne  165
5.2. Wytyczne do samooceny kontroli finansowej  167
5.3. Kontrola wstępna . 169
5.4. Kompetencje głównego księgowego w zakresie kontroli finansowej  170
5.5. Procedury kontroli finansowej  170

6. Kompetencje głównego księgowego w zakresie kontroli zarządczej (Michał Łyszczarz)  179
6.1. Poziomy funkcjonowania kontroli zarządczej . 179
6.2. Standardy kontroli zarządczej . 180
6.3. Kompetencje księgowego w zakresie wyznaczania celów jednostki . 181
6.4. Kompetencje księgowego w zakresie identyfikacji ryzyka  184
6.5. Kompetencje księgowego w zakresie dokumentowania systemu kontroli zarządczej . 191
6.6. Przykładowy regulamin kontroli zarządczej  192

7. Kompetencje głównego księgowego w zakresie planu finansowego (Grzegorz Dragon) . 197

8. Kompetencje głównego księgowego w zakresie pozyskiwania środków europejskich (Grzegorz Dragon) . 201
8.1. Zagadnienia ogólne  201
8.2. Rodzaje programów finansowanych ze środków europejskich i ich krótka charakterystyka  202
8.3. Tryb pozyskiwania środków oraz możliwości głównego księgowego w tym zakresie, na przykładzie regionalnego programu operacyjnego . 204
8.4. Księgowanie otrzymanej dotacji  208
8.5. Rozliczenie programu . 210

9. Kompetencje głównego księgowego w zakresie procedury przetargowej (Grzegorz Dragon) . 211
9.1. Podstawa prawna  211
9.2. Rola głównego księgowego w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego . 212
9.3. Powierzenie głównemu księgowemu czynności z zakresu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego . 212
9.4. Główny księgowy jako członek komisji przetargowej  214
9.5. Obowiązki głównego księgowego z zakresu finansów i rachunkowości  215

10. Uprawnienia głównego księgowego jednostki sektora finansów publicznych w zakresie umów i uchwał (zarządzeń) (Piotr Walczak) . 221
10.1. Zagadnienia ogólne . 221
10.2. Projekty umów – wstępna kontrola głównego księgowego . 222
10.3. Zarządzenia (uchwały) – kompetencje i obowiązki głównego księgowego . 225

Część 4. Rachunkowość budżetowa (red. Monika Kaczurak-Kozak)  227

1. Przepisy prawne regulujące zasady rachunkowości budżetowej i gospodarki finansowej jednostek sektora finansów publicznych (Iwona Bobowska, Jacek Kowalski) . 229
1.1. Ustawa o rachunkowości jako zbiór norm generalnych dla jednostek sektora finansów publicznych  229
1.2. Ustawa o finansach publicznych jako główny akt prawny w zakresie gospodarki finansowej JSFP  232
1.3. Odrębne zasady rachunkowości wynikające z rozporządzenia w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont  235
1.3.1. Kasowa zasada wykonania budżetu JST  236
1.3.2. Szczególne zasady dotyczące ewidencji środków trwałych . 238
1.3.3. Przychody i koszty JST  240
1.3.4. Odpisy aktualizujące wartość należności . 241
1.3.5. Odsetki  242
1.3.6. Wycena należności i zobowiązań wyrażonych w walutach obcych . 243
1.3.7. Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów . 244
1.4. Rola organu nadrzędnego w zakresie prowadzenia gospodarki finansowej i organizacji rachunkowości w jednostkach podległych . 244
1.4.1. Zasady (polityka) rachunkowości . 244
1.4.2. Zaciąganie zobowiązań w jednostkach budżetowych JST  246
1.4.3. Karty płatnicze . 248
1.4.4. Sprawozdanie finansowe . 249
1.4.5. Sprawozdania budżetowe i statystyczne . 250

2. Rachunkowość budżetowa a rachunkowość jednostek gospodarczych – perspektywa praktyki (Elżbieta Dworak) . 251
2.1. Pojęcia i przepisy regulujące  251
2.2. Podejścia stosowane w rachunkowości . 253
2.3. Różnice w ewidencji operacji gospodarczych . 254
2.3.1. Różnice w ewidencji w zespole 0 – aktywa trwałe (w rachunkowości budżetowej – majątek trwały)  255
2.3.2. Różnice w ewidencji w zespole 1 – Środki pieniężne i krótkoterminowe aktywa finansowe (w rachunkowości budżetowej – Środki pieniężne i rachunki bankowe, chociaż w tym zespole występują także krótkoterminowe aktywa finansowe) . 260
2.3.3. Różnice w ewidencji w zespole 2 – Rozrachunki i roszczenia (w rachunkowości budżetowej odpowiednio – Rozrachunki i rozliczenia)  261
2.3.4. Różnice w ewidencji w zespole 3 – Materiały i towary  261
2.3.5. Różnice w ewidencji w zespole 4 – Koszty według rodzajów i ich rozliczenie oraz w zespole 5 – Koszty według typów działalności i ich rozliczenie  262
2.3.7. Różnice w ewidencji w zespole 6 – Produkty i rozliczenia międzyokresowe   264
2.3.8. Różnice w ewidencji w zespole 7 – Przychody i koszty ich uzyskania (w rachunkowości budżetowej – Przychody, dochody i koszty) . 265
2.3.9. Różnice w ewidencji w zespole 8 – Kapitały (fundusze) własne, fundusze specjalne, rezerwy i wynik finansowy (odpowiednio w rachunkowości budżetowej – Fundusze, rezerwy i wynik finansowy) . 266
2.4. Różnice w sprawozdawczości finansowej . 268

3. Klasyfikacja budżetowa – zakres podziałek, praktyczne znaczenie, zasady stosowania (Wojciech Lachiewicz) . 271
3.1. Podstawa prawna stosowania klasyfikacji i wyjaśnienie podstawowych definicji, którymi operuje rozporządzenie . 271
3.2. Funkcje klasyfikacji budżetowej . 273
3.2.1. Funkcja planistyczna klasyfikacji budżetowej  274
3.2.2. Funkcja ewidencyjna (rachunkowa, księgowa) . 276
3.2.3. Funkcja sprawozdawcza (informacyjna)  278
3.2.4. Funkcja statystyczna  279
3.3. Dobór podziałek klasyfikacyjnych – jako proces wykładni prawa . 280
3.4. Budowa i funkcjonowanie klasyfikacji budżetowej, czyli zasady doboru podziałek klasyfikacyjnych . 281

4. Księgowość budżetu a księgowość jednostek budżetowych (Maciej Woźniak) . 287
4.1. Podstawa prawna księgowości JSFP . 287
4.2. Normatywna systematyka księgowości budżetowej oraz reguły jej podziału  289
4.3. Struktura ewidencji księgowej budżetu i jednostek organizacyjnych . 290
4.4. Charakter prawny budżetu i jego umiejscowienie w aktach prawnych . 293
4.5. Podmiotowości budżetu . 294
4.6. Podmiotowości jednostek budżetowych  295
4.7. Podział przedmiotowy (zadaniowy)  296
4.8. Znaczenie zasady kasowości i memoriału oraz ich wypływ na rodzaje ewidencji   298
4.9. Wydatki, które nie wygasają z upływem roku budżetowego  307
4.10. Konta pozabilansowe w budżecie JST i w jednostkach budżetowych  309

5. Jednostki samorządu terytorialnego jako podatnicy VAT (Rafał Styczyński)  311
5.1. Zagadnienia ogólne  311
5.2. Jednostki budżetowe jako odrębny podmiot podlegający VAT  311
5.3. Odliczenie podatku VAT . 312
5.4. Nieodpłatne przekazanie przez JST  312

Część 5. Organizacja rachunkowości budżetowej (red. Monika Kaczurak-Kozak)  317

1. Dowody księgowe (Maciej Woźniak) . 319
1.1. Podstawy normatywne i definicje . 319
1.2. Definicja dowodu księgowego . 320
1.3. Zakres pojęciowy dowodu księgowego w świetle obowiązujących przepisów prawa . 321
1.4. Rodzaje dowodów księgowych  322
1.4.1. Dowody źródłowe zewnętrzne  322
1.4.2. Dowody źródłowe wewnętrzne  323
1.4.3. Pozostałe dowody księgowe  324
1.5. Wymagania stawiane dokumentom księgowym w zakresie identyfikacji podmiotowo – przedmiotowej  325
1.5.1. Wymagania formalne  325
1.5.2. Ograniczenia informacji identyfikujących dowód księgowy  325
1.5.3. Stosowanie uproszczeń a wartość zrealizowanej operacji  328
1.6. Dokument księgowy w obrocie elektronicznym  328
1.7. Ochrona dokumentów księgowych oraz zasady ich przechowywania . 330
1.7.1. Sposób przechowywania dokumentów księgowych  331
1.7.2. Terminy przechowywania dokumentów księgowych . 331
1.8. Dokument księgowy w instrukcji obiegu i kontroli dokumentów  332
1.8.1. Znaczenie instrukcji obiegu dokumentów  332
1.8.2. Podstawy normatywne instrukcji . 332
1.8.3. Podstawowe uregulowania w zakresie obiegu i kontroli dokumentów . 333

2. Ewidencja księgowa w elektronicznych systemach przetwarzania danych (Maciej Woźniak)  337
2.1. Ewidencja elektroniczna w kontekście urządzeń księgowych  337
2.1.1. Dziennik  339
2.1.2. Księga główna  342
2.1.3. Księgi pomocnicze . 342
2.1.4. Zestawienie obrotów i sald . 345
2.2. Ewidencja elektroniczna na gruncie obowiązujących przepisów prawa  347
2.2.1. Wewnętrzne funkcjonowanie sytemu księgowego  348
2.2.2. Zewnętrzna funkcja ewidencji . 350
2.3. Przechowywanie danych w postaci elektronicznej . 351
2.3.1. Normatywne podstawy przechowywania ksiąg rachunkowych w elektronicznych systemach przetwarzania danych . 351
2.3.2. Ochrona danych księgowych . 352
2.3.3. Przechowywanie danych księgowych  353
2.4. Ustalenia końcowe  355

3. Polityka rachunkowości (Sebastian Bach)  357
3.1. Podstawa prawna  357
3.2. Elementy obowiązkowe dokumentacji zasad (polityki) rachunkowości . 358
3.2.1. Obowiązek określenia roku obrotowego oraz wchodzących w jego skład okresów sprawozdawczych  358
3.2.2. Metody wyceny aktywów i pasywów oraz ustalania wyniku finansowego  359
3.2.3. Prowadzenie ksiąg rachunkowych . 371
3.2.4. Opis systemu przetwarzania danych (systemu informatycznego) . 373
3.3. Uproszczenia w zasadach (polityce) rachunkowości  378
3.4. Pozostałe zapisy ujmowane w zasadach (polityce) rachunkowości  379
3.5. Formalne uregulowanie dokumentacji zasad (polityki) rachunkowości jednostki . 381
3.6. Zakładowy plan kont  381
3.6.1. Ewidencja bilansowa . 381
3.6.2. Ewidencja pozabilansowa . 384
3.6. Dokumentacja dodatkowa, jako uzupełnienie zasad (polityki) rachunkowości . 386
3.7. Instrukcja inwentaryzacyjna  387
3.8. Instrukcja kontroli i obiegu dokumentów finansowo-księgowych . 389

4. Zakładowy plan kont podstawą ewidencji księgowej każdej jednostki (sektora finansów publicznych) (Gabriela Czech, Monika Kaczurak-Kozak, Agata Dzięgiel-Matras)   391
4.1. Ogólne wytyczne w zakresie tworzenia zakładowego planu kont  391
4.2. Plan kont dla jednostek budżetowych . 394
4.2.1. Przykładowy zakładowy plan kont dla jednostki budżetowej – urzędu gminy . 394
4.2.2. Opisy kont . 396
4.2.3. Przykładowy ZPK dla jednostki budżetowej realizującej zadania z zakresu oświaty . 438
4.2.4. Plan kont dla samorządowych zakładów budżetowych . 441
4.3. Plan kont budżetu JST  448
4.4. Zakładowy plan kont dla rachunkowości podatkowej  465
4.4.1. Ogólne wytyczne w zakresie tworzenia zakładowego planu kont . 465
4.4.2. Przykładowy plan kont dla rachunkowości podatkowej  466
4.4.3. Opisy kont . 466

5. Inwentaryzacja (Barbara Sajnaj, Mieczysława Cellary) . 473
5.1. Zagadnienia ogólne  473
5.2. Metody inwentaryzacji . 481
5.2.1. Inwentaryzacja w drodze spisu z natury  485
5.2.2. Inwentaryzacja w drodze potwierdzenia sald  489
5.3.3. Inwentaryzacja w drodze weryfikacji  493
5.3. Zakres inwentaryzacji . 500
5.4. Terminy i częstotliwość inwentaryzacji  502
5.5. Odstąpienie od inwentaryzacji . 507
5.6. Różnice inwentaryzacyjne  507
5.6.1. Zagadnienia ogólne . 507
5.6.2. Ewidencja księgowa różnic inwentaryzacyjnych  518
5.6.3. Kompensata nadwyżek i niedoborów inwentaryzacyjnych – przykład liczbowy . 528
5.6.4. Ewidencja rozliczenia wyników inwentaryzacyjnych – przykład liczbowy . 530

Część 6. Sprawozdawczość i raporty księgowe (red. Monika Kaczurak-Kozak)  533

1. Sprawozdania finansowe jednostek finansów publicznych (Małgorzata Wojtczak)  535
1.1. Cel sporządzania sprawozdań finansowych w sektorze samorządowym . 535
1.2. Powiązania pomiędzy rachunkowością, księgami rachunkowymi a sprawozdaniami finansowymi . 537
1.3. Powiązania pomiędzy kontami a poszczególnymi wierszami sprawozdań  540
1.3.1. Bilans jednostki budżetowej/samorządowego zakładu budżetowego . 541
1.3.2. Rachunek zysków i strat . 555
1.3.3. Zestawienie zmian w funduszu jednostki budżetowej/samorządowego zakładu budżetowego   565
1.3.4. Bilans z wykonania budżetu . 570
1.4. Przygotowanie systemu finansowo-księgowego do sporządzania sprawozdań finansowych – wybrane zagadnienia . 574

2. Sprawozdawczość budżetowa (Mieczysława Cellary, Barbara Wołczak, Aleksandra Bieniaszewska) . 579
2.1. Zagadnienia ogólne  579
2.2. Ogólne zasady sporządzania sprawozdań budżetowych . 583
2.3. Korekty sprawozdań . 585
2.4. Wyjaśnienia do poszczególnych sprawozdań . 586
2.4.1. Rb-27 – sprawozdanie z wykonania planu dochodów budżetowych . 586
2.4.2. Rb-27S – sprawozdanie z wykonania planu dochodów budżetowych jednostki budżetowej/jednostki samorządu terytorialnego  599
2.4.3. Rb-27ZZ – sprawozdanie z wykonania planu dochodów związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych JST . 604
2.4.4. Rb-NDS – sprawozdanie o nadwyżce/deficycie jednostki samorządu terytorialnego   605
2.4.5. Rb-28 – sprawozdanie z wykonania planu wydatków budżetu państwa  608
2.4.6. Rb-28S – sprawozdanie z wykonania planu wydatków budżetowych samorządowej jednostki budżetowej/jednostki samorządu terytorialnego  613
2.4.7. Rb-28NWS – sprawozdanie z wykonania planu wydatków samorządowej jednostki budżetowej/JST, które nie wygasły z upływem roku budżetowego  618
2.4.8. Rb-ST sprawozdanie o stanie środków na rachunkach bankowych jednostki samorządu terytorialnego . 618
2.4.9. Rb-PDP – sprawozdanie z wykonania dochodów podatkowych  619
2.4.10. Rb-30S sprawozdanie z wykonania planów finansowych samorządowych zakładów budżetowych . 620
2.4.11. Rb-34S – sprawozdanie z wykonania dochodów i wydatków na rachunku, o którym mowa w art. 223 ust. 1 ustawy o finansach publicznych  630
2.3.12. Rb-50 – sprawozdanie o dotacjach/wydatkach związanych z wykonywaniem zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych JST ustawami  631
2.6. Dyscyplina finansów publicznych . 632

3. Sprawozdawczość z operacji finansowych (Lucyna Kuśnierz) . 635
3.1. Informacje ogólne . 635
3.2. Rodzaje sprawozdań . 636
3.3. Obieg i terminy przekazywania sprawozdań . 638
3.3.1. Sprawozdania w zakresie budżetów JST  638
3.3.2. Sprawozdania w zakresie jednostek posiadających osobowość prawną  640
3.4. Formy sporządzania i przekazywania sprawozdań . 641
3.5. Korekty sprawozdań w zakresie operacji finansowych  642
3.6. Podstawowe zasady sporządzania sprawozdań w zakresie operacji finansowych . 643
3.7. Wyjaśnienia do poszczególnych sprawozdań . 644
3.7.1. Sprawozdanie Rb-Z o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji  644
3.7.2. Roczne sprawozdanie uzupełniające o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych – Rb-UZ  647
3.7.3. Kwartalne sprawozdanie o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych – Rb-N . 650
3.7.4. Sprawozdanie o stanie zobowiązań oraz należności Skarbu Państwa z tytułu wykonywania przez jednostki samorządu terytorialnego zadań
zleconych – Rb-ZN  652
3.7.5. Roczne sprawozdanie uzupełniające o stanie należności z tytułu papierów wartościowych wg wartości księgowej – Rb-UN . 654

4. Raporty generowane przez działy księgowe (inne oprócz sprawozdań budżetowych i finansowych, np. sprawozdania statystyczne i inne) (Grzegorz Dragon)  657
4.1. Sprawozdania statystyczne . 657
4.2. Raporty dla handlu z zagranicą  660
4.3. Inne raporty generowane dla GUS  661
4.4. Raporty księgowe  661
4.5. Szczegółowe sprawozdania jednostek organizacyjnych  663
4.6. Podsumowanie . 665

Część 7. Zatrudnienie (red. Michał Culepa)  667

1. Wymagania dla kandydatów/osób zatrudnionych na stanowisku głównego księgowego w jednostkach sektora finansów publicznych (Michał Łyszczarz)  669
1.1. Wymagania kwalifikacyjne i podstawowe obowiązki głównego księgowego jako pracownika  669
1.2. Certyfikat księgowego . 670
1.3. Praktyka w księgowości . 674

2. Nabór na stanowisko głównego księgowego w zależności od samorządowej jednostki organizacyjnej (Grzegorz Dragon)  675
2.1. Zagadnienia ogólne  675
2.2. Zasady naboru głównego księgowego – pracownika jednostki samorządowej . 676
2.3. Ogłoszenie o naborze . 677
2.4. Wybór najlepszego kandydata . 680
2.5. Ogłoszenie o wynikach naboru  681
2.6. Wyniki naboru . 682
2.7. Nabór w innych jednostkach . 683

3. Umowa o pracę z głównym księgowym w jednostkach sektora finansów publicznych (Michał Łyszczarz)  685
3.1. Zagadnienia ogólne  685
3.2. Obowiązek zawarcia stosunku pracy  685
3.3. Możliwe podstawy zatrudnienia – umowa o pracę a powołanie . 687
3.4. Treść umowy o pracę  688
3.5. Forma umowy o pracę i informacja o warunkach zatrudnienia . 689
3.6. Tryb rozwiązania umowy o pracę  691

4. Istotne elementy stosunku pracy (Grzegorz Dragon)  693
4.1. Zagadnienia ogólne  693
4.2. Miejsce wykonywania pracy  693
4.3. Wymiar czasu pracy . 695
4.4. Kwestia zatrudniania w niepełnym wymiarze czasu pracy . 696
4.5. Godziny nadliczbowe . 697
4.6. Wynagrodzenie głównego księgowego  698
4.7. Urlopy pracownicze  707
4.8. Urlop macierzyński i rodzicielski  71

5. Ograniczenia dla głównych księgowych (Michał Łyszczarz)   713
5.1. Zakaz konkurencji  713
5.2. Zakaz wynikający z pragmatyki służbowej . 715

6. Awans zawodowy księgowych w jednostkach sektora finansów publicznych (Michał Culepa)  719
6.1. Awans wewnętrzny . 719
6.2. Szkolenia i podnoszenie kwalifikacji . 720
6.3. Awans zawodowy – zdobywanie nowych kwalifikacji i uprawnień  721

7. Przenoszenie pracowników księgowości (Michał Culepa) . 727
7.1. Przeniesienie służbowe członków korpusu służby cywilnej  727
7.2. Przeniesienie służbowe poza służbę cywilną  729
7.3. Przeniesienie służbowe w samorządzie  730

8. Dodatkowe wynagrodzenie roczne („trzynastka”) (Michał Culepa) . 733
8.1. Dodatkowe wynagrodzenie roczne dla pracowników jednostek sfery budżetowej  733
8.2. Nabycie prawa do dodatkowego wynagrodzenia rocznego . 738
8.3. Ustalenie wysokości dodatkowego wynagrodzenia rocznego . 742
8.4. Wypłata dodatkowego wynagrodzenia rocznego . 746

9. Oświadczenia majątkowe głównych księgowych jednostek samorządowych (Grzegorz Dragon) . 749
9.1. Zagadnienia ogólne  749
9.2. Oświadczenia majątkowe . 749
9.3. Analiza oświadczeń majątkowych . 751
9.4. Wzór oświadczenia majątkowego . 752
9.5. Oświadczenia o prowadzeniu działalności gospodarczej . 754
9.6. Tryb składania oświadczeń o prowadzeniu działalności gospodarczej . 755

Część 8. Odpowiedzialność  759

1. Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Ludmiła Lipiec-Warzecha) . 761
1.1. Powierzenie głównemu księgowemu obowiązków i odpowiedzialności w zakresie prowadzenia rachunkowości  761
1.2. Podmiotowy i przedmiotowy zakres odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych  763
1.3. Powierzenie obowiązków jako podstawa odpowiedzialności głównego księgowego jednostki sektora finansów publicznych . 775
1.4. Ustawowe obowiązki głównego księgowego a odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych  778
1.5. Prowadzenie rachunkowości jednostki sektora finansów publicznych . 780
1.5.1. Inwentaryzacja  781
1.5.2. Sprawozdawczość . 782
1.6. Wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi . 783
1.7. Kontrola wstępna głównego księgowego  785
1.8. Wadliwa kontrola wstępna głównego księgowego a odpowiedzialność innych osób za naruszenie dyscypliny finansów publicznych . 788
1.9. Wzory upoważnień  790
1.9.1. Wzór dokumentu powierzenia obowiązków i odpowiedzialności głównemu księgowemu jednostki sektora finansów publicznych . 790
1.9.2. Wzór powierzenia pracownikowi jednostki sektora finansów publicznych obowiązków w zakresie gospodarki finansowej w formie odrębnego imiennego upoważnienia . 793

2. Odpowiedzialność karna głównego księgowego jednostki sektora finansów publicznych (Ludmiła Lipiec-Warzecha) . 795
2.1. Zagadnienia ogólne  795
2.2. Odpowiedzialność głównego księgowego na podstawie ustawy o rachunkowości . 796
2.3. Odpowiedzialność karna skarbowa głównego księgowego . 796
2.4. Odpowiedzialność księgowych na podstawie Kodeksu karnego  800
2.5. Odpowiedzialność za odprowadzanie składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne   804
2.6. Odpowiedzialność karna a odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych . 805


770 stron, Format: 16.5x23.8cm, oprawa miękka + CD ROM

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022