|
MYŚLI ODERWANE OD ZADANIA GENEZA DYSTRAKCJI I MECHANIZMY OBRONY
KOWALCZYK M. wydawnictwo: WYD UAM , rok wydania 2007, wydanie I cena netto: 48.00 Twoja cena 45,60 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Myśli oderwane od zadania
Geneza dystrakcji i mechanizmy obrony
Przedmiotem rozprawy jest zjawisko dystrakcji, tj. zakłócenie w realizacji
bieżącego zadania pod wpływem oderwanego od niego procesu umysłowego.
Autor rozpatruje bierne i aktywne mechanizmy obrony przed dystrakcją, a także
kreśli ramy teoretyczne dla analizowanego zjawiska.
Ponadto przedstawia badania własne, dotyczące genezy dystrakcji i mechanizmów
obrony przed dystrakcją, a także proponuje nowy eksperymentalny kontekst
(mikroparadygmat), w którym zjawisko dystrakcji i tłumienia może być eksplorowane i
interpretowane.
Warto podkreślić walory poznawcze i metodologiczne monografii, a także możliwość
zastosowania badań do praktyki klinicznej.
Wprowadzenie
CZĘŚĆI
BIERNE I AKTYWNE MECHANIZMY OBRONY PRZED DYSTRAKCJĄ
ROZDZIAŁ l
Koszty i pożytki dystrakcji
1.1. Koszty dystrakcji
1.1.1. Myśli oderwane od zadania a realizacja czynności nierutynowych
1.1.2. Myśli oderwane od zadania a pamięć
1.1.3. Myśli oderwane od zadania a niepowodzenia poznawcze w świetle badań
kwestionariuszowych
1.1.4. Problem interpretacji przyczynowych
1.2. Korzyści z dystrakcji
1.2.1. Znaczenie uwrażliwienia na kontekst
1.2.2. Myśli oderwane od zadania a hierarchie celów podmiotu
1.2.3. Myśli oderwane od bieżącego zadania w służbie innych celów podmiotu
1.2.4. Myśli oderwane od zadania a regulacja poziomu pobudzenia
1.3. Podsumowanie
ROZDZIAŁ 2
Geneza dystrakcji i mechanizmy obrony przed dystrakcją - ogólne ramy teoretyczne
2.1. Treści umysłowe, stany ich reprezentacji, procesy uczynniania i
generowania
2.2. Wyznaczniki poziomu wzbudzenia reprezentacji
2.3. Bierne mechanizmy obrony
2.4. Aktywne mechanizmy obrony
2.5. Aktywne i bierne mechanizmy obrony - problem operacjonalizacji
2.5.1. Operacyjne wskaźniki obrony biernej
2.5.2. Operacyjne wskaźniki obrony aktywnej
2.5.3. Zasoby a różnicowanie biernych i aktywnych mechanizmów obrony
2.5.4. Współdziałanie biernych i aktywnych mechanizmów obrony
2.6. Podsumowanie
ROZDZIAŁ 3
Badania nad spontanicznie pojawiającymi się świadomymi myślami oderwanymi od
zadania
3.1. Techniki próbkowania świadomości
3.2. Myśli oderwane od zadania wymagającego przedłużonej czujności
3.3. Myśli oderwane od zadania detekcyjnego a zasoby
3.4. Myśli oderwane od zadania a subsystemy pamięci roboczej w modelu Bad-deleya
3.4.1. Pętla fonologiczna
3.4.2. Szkicownik wzrokowo-przestrzenny
3.4.3. Centralny system wykonawczy
3.4.4. Bufor epizodyczny
3.5. Myśli oderwane od zadania angażującego przetwarzanie semantyczne
3.5.1. Myśli oderwane od lektury
3.5.2. Rola przetwarzania materiału znaczącego i wpływ jego organizacji na pojawianie
się myśli oderwanych
3.6. Wyniki badań nad myślami oderwanymi od zadania w świetle modelu genezy myśli
oderwanych od zadania
3.6.1. Zadania detekcyjne wymagające przedłużonej czujności
3.6.2. Zadania obciążające subsystemy pamięci roboczej
3.6.3. Zadania angażujące przetwarzanie semantyczne
3.7. Podsumowanie i perspektywy
ROZDZIAŁ 4
Aktywne i bierne mechanizmy obrony w przetwarzaniu informacji percepcyjnej
4.1. Selekcja informacji w procesie identyfikacji percepcyjnej
4.2. Priming negatywny i jego interpretacje
4.3. Ewolucja inhibicyjnej interpretacji primingu negatywnego
4.3.1. Pierwotne wyjaśnienie inhibicyjne
4.3.2. Wyniki badań sprzeczne z pierwotnym wyjaśnieniem inhibicyjnym
4.3.3. Zrewidowana koncepcja inhibicyjna - model Houghtona i Tippera (1984) i nowe idee
teoretyczne w wyjaśnianiu primingu negatywnego w kategoriach hamowania
4.3.4. Zrewidowane wyjaśnienie inhibicyjne - plastyczność hamowania czy amorficzność
teorii?
4.4. Aktywna obrona przed dystrakcją w świetle inhibicyjnie interpretowanych wyników
badań nad primingiem negatywnym
4.4.1. Priming negatywny a właściwości dystraktorów w próbach poprzedzających
4.4.2. Hamowanie reaktywne czy antycypacyjne? Priming negatywny a interferencja w próbie
poprzedzającej
4.4.3. Priming negatywny a obciążenie pamięci roboczej
4.4.4. Priming negatywny a inne behawioralne wskaźniki aktywności inhibicyjnej
4.5. Podsumowanie
ROZDZIAŁ 5
Aktywne i bierne mechanizmy obrony w funkcjonowaniu pamięci
5.1. Blokowanie wydobywania
5.2. Hamowanie asocjacji w warunkach utrudnionego dostępu do wydobywanej treści
5.3. Zapominanie w wyniku wydobywania
5.4. Tłumienie przypomnień w zadaniu "myśl - nie myśl"
5.5. Hamowanie w ujednoznacznianiu informacji wieloznacznej
5.6. Kierowane zapominanie
5.7. Hamowanie w rewizji zapisu pamięciowego
5.8. Podsumowanie
CZĘŚĆ II
TŁUMIENIE ŹRÓDŁA DYSTRAKCJI - BADANIA NAD PRZETWARZANIEM TREŚCI
ODNOSZĄCYCH SIĘ DO WCZEŚNIEJ ROZWIĄZYWANEGO PROBLEMU
ROZDZIAŁ 6
Efekt pogorszonego pamiętania i lokalizacja jego źródła
6.1. Badania ujawniające i potwierdzające efekt pogorszonego pamiętania
6.1.1. Eksperyment A
6.1.2. Warunki w eksperymentach ujawniających efekt pogorszonego pamiętania
6.1.3. Eksperyment B
6.1.4. Czasy reakcji i treść decyzji w zadaniu klasyfikacyjnym w eksperymentach A i B
6.2. Hipotezy lokujące źródło efektu pogorszonego pamiętania poza zadaniem
klasyfikacyjnym
6.2.1. Hipoteza hamowania w procesie selekcji pomysłów
6.2.2. Hipoteza interferencji w wydobyciu lub niepewności źródła
6.3. Falsyfikacja hipotez lokujących źródło efektu pogorszonego pamiętania poza
zadaniem klasyfikacyjnym
6.3.1. Dostępność treści odpowiadających wymogom problemu w teście pamięci ukrytej
- eksperyment E
6.3.2. Treści dotyczące problemu kodowane przed rozwiązywaniem - eksperyment F
6.4. Podsumowanie
ROZDZIAŁ 7
Efekt pogorszonego pamiętania a czasowe warunki w zadaniu klasyfikacyjnym
7.1. Manipulacja interwałem reakcja-bodziec w zadaniu klasyfikacyjnym -
założenia i oczekiwania
7.2. Dobór IRB w eksperymencie
7.3. Metoda i przebieg badań
7.4. Wyniki
7.4.1. Schemat analiz statystycznych
7.4.2. Rezultaty
7.4.3. Podsumowanie wyników
7.5. Hipoteza dwóch faz aktywności umysłowej oderwanej od zadania i
"wczesnego" albo "późnego" hamowania w obronie przed dystrakcją
7.6. Metodologiczne implikacje modelu
7.7. Alternatywne wyjaśnienia wyników eksperymentu
7.7.1. Hipoteza spontanicznego powrotu poziomu wzbudzenia wyhamowanej reprezentacji do
stanu wyjściowego (model wczesnego
(późnego hamowania)
7.7.2. Nieinhibicyjny mechanizm efektu w warunkach krótkich IRB (model hybrydowy)
7.7.3. Wyjaśnienie w kategoriach interferencji proaktywnej (model nieinhibicyjny)
7.8. Podsumowanie
ROZDZIAŁ 8
Efekt pogorszonego pamiętania a pomysły rozwiązań problemu dywergencyjnego
8.1. Swobodne i ścisłe rozwiązania problemu
8.2. Wczesne i późne hamowanie w mechanizmach obrony przed dystrakcją a swobodne i
ścisłe rozwiązania problemu. Analizy wyników eksperymentu C
8.2.1. Klasyfikacja rozwiązań problemu
8.2.2. Swobodne pomysły rozwiązań a efekt pogorszonego pamiętania w warunkach
różnych IRB
8.2.3. Ścisłe pomysły rozwiązań a efekt pogorszonego pamiętania w warunkach
różnych IRB
8.2.4. Podsumowanie analiz eksperymentu C
8.3. Efekt pogorszonego pamiętania a ścisłe i swobodne pomysły rozwiązań problemów
w eksperymencie B
8.3.1. Klasyfikacja pomysłów rozwiązań problemów
8.3.2. Swobodne pomysły rozwiązań a efekt pogorszonego pamiętania
8.3.3. Ścisłe pomysły rozwiązań a efekt pogorszonego pamiętania
8.3.4. Podsumowanie analiz wyników eksperymentu B
8.4. Pomysły rozwiązań problemu a efekt pogorszonego pamiętania w eksperymencie A
8.4.1. Zmienne charakteryzujące pomysły rozwiązań
8.4.2. Liczba kategorii rozwiązań a efekt pogorszonego pamiętania
8.4.3. Liczba pomysłów odpowiadających materiałowi w zadaniu klasyfikacyjnym a efekt
pogorszonego pamiętania
8.4.4. Podsumowanie wyników analiz eksperymentu A
8.5. Podsumowanie analiz i dyskusja
ROZDZIAŁ 9
Pomysły rozwiązań problemu dywergencyjnego, myśli oderwane od problemu i
podatność na dystrakcje w codziennych sytuacjach życiowych
9.1. Kwestionariusz Podatności na Dystrakcje
9.2. Swobodne pomysły rozwiązań problemu "zamkniętego" a podatność na
dystrakcje
9.3. Rozwiązania problemu "otwartego" a podatność na dystrakcje
9.4. Laboratorium i życie - swobodne pomysły rozwiązań a tendencja do ulegania
dystrakcji w sytuacjach codziennych
9.5. Podsumowanie
ROZDZIAŁ 10
Geneza dystrakcji i mechanizmy obrony przed dystrakcją w świetle badań nad
przetwarzaniem treści dotyczących wcześniej rozwiązywanego problemu - podsumowanie,
implikacje i perspektywy
10.1. Podsumowanie wyników badań i idei teoretycznych
10.1.1. Oznaki specjalnego przetwarzania treści dotyczących wcześniej rozwiązywanego
problemu
10.1.2. Hipoteza wczesnego albo późnego hamowania źródła dystrakcji
10.1.3. "Swobodne" pomysły rozwiązań problemu dywergencyjnego jako wskaźnik
różnic indywidualnych w funkcjonowaniu uwagi i zawiadywaniu procesami hamowania
10.2. Ogólne implikacje wyników badań i modelu dwufazowego
10.2.1. Eksperymentalny efekt hamowania a sprawność mechanizmów inhibicyjnych
10.2.2. "Wczesne" i "późne" hamowanie a rola procesów hamowania w
regulowaniu zawartości pamięci roboczej
10.2.3. Problem świadomości
10.2.4. Funkcjonowanie uwagi a twórczość
10.3. Zadania na przyszłość
10.3.1. Replikacja uzyskanych efektów w warunkach lepszej kontroli eksperymentalnej
10.3.2. Testowanie założeń modelu wielofazowego
10.3.3. Testowanie warunków brzegowych spontanicznego inicjowania aktywności umysłowej
oderwanej od zadania
10.3.4. Testowanie warunków uświadamiania myśli oderwanej od zadania
Literatura
248 stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|