ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

ODKRYWANIE ŚWIATA O AKTYWNOŚCI POZNAWCZEJ DZIECKA


BASIŃSKA A. - W PRZESTRZENI EDUKACYJNEJ ŚRODOWISKA

wydawnictwo: WYD UAM , rok wydania 2012, wydanie I

cena netto: 41.80 Twoja cena  39,71 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Odkrywanie świata

O aktywności poznawczej dziecka w przestrzeni edukacyjnej środowiska


W pracy dokonano analizy i opisu przestrzeni edukacyjnej, w jakiej rozwija się i uczy dziecko w okresie późnego dzieciństwa.

Głównymi kreatorami tej przestrzeni są rodzina i szkoła. Wyniki przeprowadzonych badań pokazują jednak, że podmioty te nie tworzą spójnego, zintegrowanego środowiska, a jakość ich wzajemnych relacji jest niezadowalająca z punktu widzenia optymalizacji rozwoju dzieci.


WSTĘP

ROZDZIAŁ I. AKTYWNOŚĆ JEDNOSTKI JAKO PODŁOŻE PROCESÓW ROZWOJOWYCH
1.Pojęcie aktywności i jej rodzaje
2.Aktywność jako czynnik rozwoju
3.Mechanizm wpływu aktywności na rozwój
4.Główne zadania i osiągnięcia rozwojowe okresu późnego dzieciństwa
5.Aktywność poznawcza
6.Rola zewnętrznej interwencji w cykl rozwoju. Dorosły jako mediator pomiędzy dzieckiem a otoczeniem fizyczno-społecznym

ROZDZIAŁ II. PRZESTRZEŃ EDUKACYJNA JAKO ZEWNĘTRZNY KONTEKST PODEJMOWANIA PRZEZ DZIECKO AKTYWNOŚCI POZNAWCZEJ
1.Analiza pojęć: środowisko, środowisko lokalne, środowisko wychowawcze, przestrzeń edukacyjna
2.Składniki przestrzeni edukacyjnej dziecka w okresie późnego dzieciństwa
2.1.Przestrzeń fizyczno-przyrodnicza
2.2.Przestrzeń społeczna
2.2.1.Rodzina
2.2.2.Szkoła
2.2.3.Grupa rówieśnicza
2.2.4.Społeczność lokalna oraz instytucje środowiska lokalnego
2.3.Przestrzeń kulturowa
2.4.Przestrzeń wirtualna

ROZDZIAŁ III. WSPÓŁPRACA SZKOŁY I RODZINY W PROCESIE EDUKACYJNYM
1.Prawne uwarunkowania współuczestnictwa rodziców w procesie edukacji dziecka
2.Przyczyny dezintegracji
2.1.Przyczyny osobowe
2.2.Przyczyny organizacyjne
2.3.Przyczyny historyczno-społeczno-kulturowe
3.Obszary współuczestnictwa nauczycieli i rodziców w procesie edukacji

ROZDZIAŁ IV. METODOLOGICZNE PODSTAWY BADAŃ WŁASNYCH
1.Przedmiot i cele badań
2.Problemy główne i szczegółowe oraz hipotezy badawcze
3.Dobór zmiennych i ich charakterystyka
4.Metody, techniki i narzędzia badawcze
5.Organizacja i procedura badań

ROZDZIAŁ V. CHARAKTERYSTYKA PRÓBY BADAWCZEJ
1.Nauczyciele
2.Rodzice
3.Dzieci
4.Charakterystyka środowisk lokalnych
4.1.Szkoły wiejskie
4.2.Szkoła w małym mieście
4.3.Szkoły dużego miasta

ROZDZIAŁ VI. CHARAKTERYSTYKA AKTYWNOŚCI POZNAWCZEJ DZIECKA W OKRESIE PÓŹNEGO DZIECIŃSTWA
1.Przedmiot poznania
2.Formy aktywności poznawczej w środowisku
3.Cechy charakteryzujące aktywność poznawczą dziecka w okresie późnego dzieciństwa
3.1.Częstotliwość podejmowania aktywności poznawczej w środowisku
3.2.Stopień spontaniczności w podejmowaniu aktywności poznawczej
4.Miejsce aktywności poznawczej wśród innych rodzajów aktywności w środowisku
5.Potrzeby dziecka w zakresie aktywności poznawczej

ROZDZIAŁ VII. DOŚWIADCZENIA ZDOBYWANE PODCZAS AKTYWNOŚCI POZNAWCZEJ W RELACJI ZE ŚRODOWISKIEM
1.Rodzaj doświadczeń zdobywanych przez dziecko w różnych dziedzinach
aktywności poznawczej w relacji ze środowiskiem
2.Uczucia towarzyszące aktywności poznawczej dziecka w środowisku
3.Sposoby wykorzystywania informacji zdobywanych w toku aktywności poznawczej

ROZDZIAŁ VIII. RODZINA JAKO MIEJSCE AKTYWNOŚCI POZNAWCZEJ DZIECKA W OKRESIE PÓŹNEGO DZIECIŃSTWA
1.Rozbudzanie potrzeb poznawczych dziecka przez rodzinę
2.Wykorzystywanie ofert edukacyjnych środowiska lokalnego
3.Rodzice jako twórcy ofert edukacyjnych dla dziecka

ROZDZIAŁ IX. SZKOŁA JAKO MIEJSCE AKTYWNOŚCI POZNAWCZEJ DZIECKA W ŚRODOWISKU
1.Wykorzystywanie przez szkołę ofert edukacyjnych środowiska lokalnego
2.Wbudowanie ofert edukacyjnych środowiska w proces nauczania
3.Oferty edukacyjne w środowisku tworzone przez szkołę

ROZDZIAŁ X. BUDOWANIE WSPÓLNEJ PRZESTRZENI EDUKACYJNEJ PRZEZ RODZICÓW I NAUCZYCIELI
1.Kontakty rodziców i nauczycieli na płaszczyźnie edukacyjnej
2.Włączanie (się) rodziców w edukacyjne działania szkoły

PODSUMOWANIE I WNIOSKI
1.Środowiska lokalne o dużym potencjale
2.Środowiska lokalne o przeciętnym potencjale
3.Środowisko lokalne o małym potencjale

BIBLIOGRAFIA

ANEKS

SPIS TABEL, RYSUNKÓW I WYKRESÓW

DISCOVERING THE WORLD. CHILDS COGNITIVE ACTWITY IN LOCAL ENVIRONMENT‘S EDUCATIONAL SPACE (Summary)


296 stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022