|
ODKRYWANIE ŚWIATA O AKTYWNOŚCI POZNAWCZEJ DZIECKA
BASIŃSKA A. - W PRZESTRZENI EDUKACYJNEJ ŚRODOWISKA wydawnictwo: WYD UAM , rok wydania 2012, wydanie I cena netto: 41.80 Twoja cena 39,71 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Odkrywanie świata
O aktywności poznawczej dziecka w przestrzeni edukacyjnej środowiska
W pracy dokonano analizy i opisu przestrzeni edukacyjnej, w jakiej rozwija się i uczy
dziecko w okresie późnego dzieciństwa.
Głównymi kreatorami tej przestrzeni są rodzina i szkoła. Wyniki przeprowadzonych
badań pokazują jednak, że podmioty te nie tworzą spójnego, zintegrowanego
środowiska, a jakość ich wzajemnych relacji jest niezadowalająca z punktu widzenia
optymalizacji rozwoju dzieci.
WSTĘP
ROZDZIAŁ I. AKTYWNOŚĆ JEDNOSTKI JAKO PODŁOŻE PROCESÓW ROZWOJOWYCH
1.Pojęcie aktywności i jej rodzaje
2.Aktywność jako czynnik rozwoju
3.Mechanizm wpływu aktywności na rozwój
4.Główne zadania i osiągnięcia rozwojowe okresu późnego dzieciństwa
5.Aktywność poznawcza
6.Rola zewnętrznej interwencji w cykl rozwoju. Dorosły jako mediator pomiędzy dzieckiem
a otoczeniem fizyczno-społecznym
ROZDZIAŁ II. PRZESTRZEŃ EDUKACYJNA JAKO ZEWNĘTRZNY KONTEKST PODEJMOWANIA PRZEZ
DZIECKO AKTYWNOŚCI POZNAWCZEJ
1.Analiza pojęć: środowisko, środowisko lokalne, środowisko wychowawcze, przestrzeń
edukacyjna
2.Składniki przestrzeni edukacyjnej dziecka w okresie późnego dzieciństwa
2.1.Przestrzeń fizyczno-przyrodnicza
2.2.Przestrzeń społeczna
2.2.1.Rodzina
2.2.2.Szkoła
2.2.3.Grupa rówieśnicza
2.2.4.Społeczność lokalna oraz instytucje środowiska lokalnego
2.3.Przestrzeń kulturowa
2.4.Przestrzeń wirtualna
ROZDZIAŁ III. WSPÓŁPRACA SZKOŁY I RODZINY W PROCESIE EDUKACYJNYM
1.Prawne uwarunkowania współuczestnictwa rodziców w procesie edukacji dziecka
2.Przyczyny dezintegracji
2.1.Przyczyny osobowe
2.2.Przyczyny organizacyjne
2.3.Przyczyny historyczno-społeczno-kulturowe
3.Obszary współuczestnictwa nauczycieli i rodziców w procesie edukacji
ROZDZIAŁ IV. METODOLOGICZNE PODSTAWY BADAŃ WŁASNYCH
1.Przedmiot i cele badań
2.Problemy główne i szczegółowe oraz hipotezy badawcze
3.Dobór zmiennych i ich charakterystyka
4.Metody, techniki i narzędzia badawcze
5.Organizacja i procedura badań
ROZDZIAŁ V. CHARAKTERYSTYKA PRÓBY BADAWCZEJ
1.Nauczyciele
2.Rodzice
3.Dzieci
4.Charakterystyka środowisk lokalnych
4.1.Szkoły wiejskie
4.2.Szkoła w małym mieście
4.3.Szkoły dużego miasta
ROZDZIAŁ VI. CHARAKTERYSTYKA AKTYWNOŚCI POZNAWCZEJ DZIECKA W OKRESIE PÓŹNEGO
DZIECIŃSTWA
1.Przedmiot poznania
2.Formy aktywności poznawczej w środowisku
3.Cechy charakteryzujące aktywność poznawczą dziecka w okresie późnego dzieciństwa
3.1.Częstotliwość podejmowania aktywności poznawczej w środowisku
3.2.Stopień spontaniczności w podejmowaniu aktywności poznawczej
4.Miejsce aktywności poznawczej wśród innych rodzajów aktywności w środowisku
5.Potrzeby dziecka w zakresie aktywności poznawczej
ROZDZIAŁ VII. DOŚWIADCZENIA ZDOBYWANE PODCZAS AKTYWNOŚCI POZNAWCZEJ W RELACJI
ZE ŚRODOWISKIEM
1.Rodzaj doświadczeń zdobywanych przez dziecko w różnych dziedzinach
aktywności poznawczej w relacji ze środowiskiem
2.Uczucia towarzyszące aktywności poznawczej dziecka w środowisku
3.Sposoby wykorzystywania informacji zdobywanych w toku aktywności poznawczej
ROZDZIAŁ VIII. RODZINA JAKO MIEJSCE AKTYWNOŚCI POZNAWCZEJ DZIECKA W OKRESIE
PÓŹNEGO DZIECIŃSTWA
1.Rozbudzanie potrzeb poznawczych dziecka przez rodzinę
2.Wykorzystywanie ofert edukacyjnych środowiska lokalnego
3.Rodzice jako twórcy ofert edukacyjnych dla dziecka
ROZDZIAŁ IX. SZKOŁA JAKO MIEJSCE AKTYWNOŚCI POZNAWCZEJ DZIECKA W ŚRODOWISKU
1.Wykorzystywanie przez szkołę ofert edukacyjnych środowiska lokalnego
2.Wbudowanie ofert edukacyjnych środowiska w proces nauczania
3.Oferty edukacyjne w środowisku tworzone przez szkołę
ROZDZIAŁ X. BUDOWANIE WSPÓLNEJ PRZESTRZENI EDUKACYJNEJ PRZEZ RODZICÓW I
NAUCZYCIELI
1.Kontakty rodziców i nauczycieli na płaszczyźnie edukacyjnej
2.Włączanie (się) rodziców w edukacyjne działania szkoły
PODSUMOWANIE I WNIOSKI
1.Środowiska lokalne o dużym potencjale
2.Środowiska lokalne o przeciętnym potencjale
3.Środowisko lokalne o małym potencjale
BIBLIOGRAFIA
ANEKS
SPIS TABEL, RYSUNKÓW I WYKRESÓW
DISCOVERING THE WORLD. CHILDS COGNITIVE ACTWITY IN LOCAL ENVIRONMENT‘S EDUCATIONAL SPACE
(Summary)
296 stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|