Kontrola zewnętrzna w jednostkach samorządu terytorialnego
Z uwagi na sformalizowane procedury w zakresie gospodarowania środkami publicznymi
działalność finansowa jednostek samorządu terytorialnego podlega ścisłej kontroli
podmiotów zewnętrznych.
Podstawowymi organami w tym zakresie są regionalne izby obrachunkowe, które oprócz
sprawowania nadzoru w zakresie spraw finansowych, przeprowadzają również kontrolę
gospodarki finansowej i zamówień publicznych.
Legalność, gospodarność oraz rzetelność czynności wykonywanych przez samorządy
sprawdza z kolei NIK, a w zakresie wykorzystywania mienia przekazanego przez Skarb
Państwa właściwe są organy skarbowe. Przy ewentualnych sporach z tymi instytucjami
jednostki samorządu terytorialnego nie są całkowicie bezbronne.
Warto zatem poznać podstawowe zasady obowiązujące podczas przeprowadzania
zewnętrznych kontroli w samorządach.
Wstęp
Rozdział 1. Zagadnienia wprowadzające
1.1. Charakter nadzoru i kontroli w administracji samorządowej
1.2. Kontrola finansowa a kontrola zarządcza w jednostkach samorządu terytorialnego
1.3. Poziomy kontroli
1.4. Odpowiedzialność za funkcjonowanie kontroli
1.5. Rola głównego księgowego w systemie kontroli zarządczej
Rozdział 2. Kontrola przeprowadzana przez Najwyższą Izbę Kontroli
2.1. Cel i przedmiot kontroli NIK
2.1.1. Podstawa prawna, cel i charakter kontroli
2.1.2. Przedmiot kontroli
2.2. Kryteria kontroli
2.2.1. Katalog kryteriów
2.2.2. Kryterium legalności (zgodności z prawem)
2.2.3. Kryterium gospodarności
2.2.4. Kryterium rzetelności
2.3. Postępowanie kontrolne Najwyższej Izby Kontroli
2.3.1. Charakter procedury kontrolnej NIK
2.3.2. Rola kierownika jednostki w trakcie postępowania kontrolnego
2.3.3. Przygotowanie kontroli
2.3.4. Upoważnienie kontrolera
2.3.5. Miejsce i czas prowadzenia kontroli
2.3.6. Dowody kontroli
2.3.7. Akta kontroli
2.3.8. Przesłuchiwanie świadków
2.3.9. Obowiązki informacyjne
2.3.10. Wystąpienie pokontrolne
2.4. Prawa i obowiązki kontrolującego i kontrolowanego
2.4.1. Zadania i obowiązki kontrolera
2.4.2. Uprawnienia kontrolerów i związane z nimi obowiązki kontrolowanych
Rozdział 3. Kontrola przeprowadzana przez Urząd Kontroli Skarbowej
3.1. Cel i zakres kontroli skarbowej
3.1.1. Cel kontroli skarbowej
3.1.2. Podmioty kontrolowane
3.1.3. Zakres kontroli skarbowej
3.1.4. Kontrola należności podatkowych budżetu państwa
3.1.5. Kontrola budżetów jednostek samorządu terytorialnego
3.1.6. Kontrola celowości i zgodności gospodarowania środkami publicznymi oraz
pochodzącymi z UE i międzynarodowych instytucji finansowych
3.1.7. Kontrola i audyt prawidłowości wydatkowania funduszy unijnych
3.1.8. Kontrola mienia państwowego
3.1.9. Kontrola poręczeń i gwarancji Skarbu Państwa
3.1.10. Kontrola oświadczeń majątkowych
3.2. Organy kontroli skarbowej
3.2.1. System organów kontroli skarbowej
3.2.2. Minister właściwy do spraw finansów publicznych
3.2.3. Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej
3.2.4. Dyrektorzy urzędów kontroli skarbowej
3.2.5. Wyłączenie dyrektora z postępowania kontrolnego
3.2.6. Jednostki organizacyjne kontroli skarbowej
3.3. Uprawnienia kontroli skarbowej
3.3.1. Uprawnienia kontroli skarbowej o charakterze policyjnym
3.3.2. Zakres uprawnień pracowników komórek realizacyjnych
3.3.3. Tryb działania komórek realizacyjnych
3.3.4. Legitymowanie osób
3.3.5. Zatrzymywanie osób
3.3.6. Przeszukanie osób, pomieszczeń, bagażu i ładunku
3.4. Przygotowanie postępowania kontrolnego
3.4.1. Istota postępowania kontrolnego
3.4.2. Zasada planowania kontroli
3.5. Wszczęcie postępowania
3.5.1. Istota zawiadomienia o zamiarze wszczęcia postępowania kontrolnego
3.5.2. Treść zawiadomienia
3.5.3. Przesłanki wyłączające zawiadomienie strony
3.5.4. Tryb wszczęcia i zasady postępowania kontrolnego
3.5.5. Tryby wszczęcia postępowania kontrolnego
3.5.6. Postanowienie o wszczęciu postępowania kontrolnego
3.5.7. Data wszczęcia postępowania kontrolnego i jego skutki
3.5.8. Czas trwania postępowania kontrolnego
3.5.9. Uprawnienia kontrolowanej jednostki
3.6. Kontrola podatkowa w trakcie postępowania kontrolnego
3.6.1. Możliwość wszczęcia kontroli podatkowej
3.6.2. Czynności dowodowe zastrzeżone dla kontroli podatkowej
3.6.3. Wszczęcie kontroli podatkowej
3.6.4. Tryby wszczęcia kontroli podatkowej
3.7. Zakończenie postępowania kontrolnego
3.7.1. Formy zakończenia postępowania kontrolnego
3.7.2. Istota i rodzaje decyzji organu kontroli skarbowej
3.7.3. Ustawowe elementy decyzji
3.7.4. Wynik kontroli
3.7.5. Termin do wypowiedzenia się w sprawie zebranego materiału dowodowego
3.7.6. Wpływ terminu wydania decyzji na wysokość naliczanych odsetek
Rozdział 4. Nadzór i kontrola regionalnych izb obrachunkowych
4.1. Zakres nadzoru
4.1.1. Pojęcie nadzoru i kontroli nad działalnością samorządu w sprawach finansowych
4.1.2. Zakres przedmiotowy działania RIO
4.1.3. Rodzaje kontroli
4.1.4. Kryteria kontroli
4.2. Struktura organizacyjna regionalnych izb obrachunkowych
4.2.1. Uwagi ogólne
4.2.2. Kolegium RIO
4.2.3. Izby RIO
4.2.4. Prezes Izby
4.2.5. Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych
4.3. Uprawnienia kontrolujących i obowiązki kontrolowanych
4.3.1. Uprawnienia kontrolujących
4.3.2. Obowiązki pracowników kontrolowanej jednostki
4.3.3. Odpowiedzialność za uchylanie się od kontroli
4.4. Elementy wspólne wszystkich postępowań kontrolnych RIO
4.4.1. Termin i zakres kontroli
4.4.2. Tryb kontroli
4.4.3. Wyłączenie inspektora
4.4.4. Protokół kontroli
4.4.5. Wystąpienie pokontrolne
4.4.6. Informacja o wykonaniu wniosków pokontrolnych i zastrzeżenia do wniosków
4.5. Nadzór RIO w sferze budżetowej
4.5.1. Zakres nadzoru
4.5.2. Obowiązki informacyjne kontrolowanych jednostek
4.5.3. Weryfikacyjne środki nadzoru izb obrachunkowych
4.5.4. Środki ochrony sądowej wobec regionalnych izb obrachunkowych
4.6. Nadzór i kontrola RIO w sferze podatkowej
4.6.1. Nadzór nad uchwałami w sprawach podatków i opłat lokalnych
4.6.2. Kontrola realizacji zobowiązań podatkowych
4.7. Istota, zakres oraz funkcje działalności opiniodawczej RIO
4.7.1. Przedmiot opinii oraz procedura opiniodawcza
4.7.2. Skutki wydawanych opinii
Rozdział 5. Kontrola biegłych rewidentów
5.1. Podstawa prawna kontroli przeprowadzanej przez biegłych rewidentów
5.2. Audyt oraz badanie sprawozdań finansowych
5.2.1. Cel, przedmiot oraz zasady audytu i badania sprawozdań finansowych
5.2.2. Wybór i umowa z biegłym rewidentem
5.2.3. Podział ról i odpowiedzialności między biegłym rewidentem a kierownictwem
jednostki
5.2.4. Obowiązki informacyjne
5.2.5. Tryb badania sprawozdań finansowych
5.2.6. Opinia i raport biegłego rewidenta
Podstawa prawna
Spis tabel i wzorów
304 strony, Format: 16.0x23.5cm, oprawa miękka