|
ORGANIZACJA I UPOWSZECHNIANIE KULTURY W POLSCE ZMIANY MODELU + CD
KACZMAREK U. GRAD J. wydawnictwo: WYD UAM , rok wydania 2005, wydanie III cena netto: 59.10 Twoja cena 56,15 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Organizacja i upowszechnianie kultury w Polsce z płytą CD
Zmiany modelu
Skrypt dla studentów kulturoznawstwa.
Przedstawia aktualne tendencje związane z organizacją i zarządzaniem kulturą.
Autorzy odwołują się do modeli europejskich, rozpatrują uczestnictwo w kulturze,
pewne rozwiązania widzą w aktywizacji społeczeństwa, w animacji
społeczno-kulturalnej.
Wydanie poszerzono o Aneks na płycie CD, zawierający teksty ustaw i dokumentów
rządowych obowiązujących w dziedzinie kultury.
Wstęp
ROZDZIAŁ I
Kultura - uczestnictwo w kulturze - upowszechnianie kultury (rozumienie pojęć) (Jan
Grad)
1. "Zachowanie" i "ideacyjne" koncepcje kultury
1.1 Tradycja jako kultura zastana
2. Pojęcia uczestnictwa w kulturze
3. Upowszechnianie kultury
Literatura
ROZDZIAŁ II
Uczestnictwo w kulturze artystycznej społeczeństwa polskiego i jego
uwarunkowania (Jan Grad)
1. Stan aktywności kulturalnej Polaków
2. Uwarunkowania uczestnictwa kulturalnego w świetle badań socjologicznych
2.1. Zagadnienie determinant partycypacji w kulturze
2.2. Społeczno-kulturowe uwarunkowania aktywności kulturalnej
2.2.1. Instytucjonalne i techniczno-organizacyjne czynniki określające stan uczestnictwa
kulturalnego
2.2.2. Ekonomiczne determinanty aktywności kulturalnej
2.2.3. Czas wolny a partycypacja w kulturze artystycznej
2.2.4. Orientacje aksjologiczno-światopoglądowe a zakres i poziom kontaktów z kulturą
2.2.5. Wzór "człowieka kulturalnego" w społeczeństwie polskim
2.2.6. Rodzinne i środowiskowe tradycje aktywności kulturalnej
2.2.7. Szkolna edukacja kulturalna jako podstawowy czynnik kształtujący zakres i poziom
partycypacji w kulturze artystycznej
2.2.8. Płeć i wiek - społeczno-kulturowe czynniki warunkujące i różnicujące
kontakty kulturalne
2.3. Indywidualno-podmiotowe uwarunkowania kontaktów z kulturą
2.3.1. Potrzeby kulturalne
2.3.2. Zainteresowania kulturalne
2.3.3. Upodobania i zamiłowania kulturalne
2.3.4. Wrażliwość (dyspozycja) estetyczna
2.3.5. Kompetencja kulturowa
Literatura
ROZDZIAŁ III
Animacja społeczno-kulturalna (Urszula Kaczmarek)
1. Czas wolny i jego organizacja
1.1. Mechanizmy związane z powstaniem czasu wolnego
1.2. Pojęcie czasu wolnego
1.3. Pedagogika czasu wolnego
1.4. Kultura czasu wolnego
1.5. Funkcje czasu wolnego
1.6. Czas wolny w Polsce
Literatura
2. Animacja społeczno-kulturalna
2.1. Definicje, koncepcje animacji społeczno-kulturalnej
2.2. Zadania animacji
2.3. Schematy programowania imprezy
2.4. Dziesięć myśli na temat animacji dużych grup
2.5. Animator
Literatura
3. Pedagogika zabawy - inny styl wychowania
Literatura
4. Edukacja kulturalna
Literatura
4.1. Muzeum a edukacja kulturalna
Literatura
4.2. Miejsce krajoznawstwa i turystyki w edukacji kulturalnej
5. Formy i metody pracy kulturalnej
5.1. Organizowanie i prowadzenie gier i zabaw (garść uwag metodycznych)
5.2. Scenariusz imprezy
5.3. Podstawowe formy i metody pracy kulturalno-oświatowej
ROZDZIAŁ IV
Organizacja i zarządzanie instytucjami kultury (Urszula Kaczmarek)
1. Pojęcie i koncepcje polityki kulturalnej
1.1. UNESCO i polityka kulturalna
1.2. Stanowisko Rady Europy wobec kultury
2. Koncepcje polityki kulturalnej w wybranych krajach europejskich
2.1. Scentralizowany model upowszechniania kultury
2.2. Model względnej równowagi między elementami centralizacji i decentralizacji
systemu
2.3. Zdecentralizowane systemy polityki kulturalnej
Literatura
ROZDZIAŁ V
Polska rzeczywistość kulturowa po 1989 roku (Urszula Kaczmarek)
1. Polska polityka kulturalna po roku 1989
2. Nowe zasady finansowania kultury
Literatura
3. Porządkowanie sektora publicznego w kulturze
3.1. Kategoryzacja instytucji kulturalnych
3.2. Prawne aspekty działalności kulturalnej
3.3. Inicjatywy oddolne związane z alokacją środków publicznych
3.4. Rola ekspertów czy ciał społecznych jako doradców, opiniodawców itp. Literatura
Informacja o płycie CD
300 stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka + CD ROM
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|