|
PEDAGOGICZNE TWORZENIE ISTOTY LUDZKIEJ
DEMBIŃSKI M. wydawnictwo: WYD UAM , rok wydania 2013, wydanie I cena netto: 59.40 Twoja cena 56,43 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Pedagogiczne tworzenie istoty ludzkiej
Monografia stanowi autorską próbę podporządkowania rzeczywistości
społeczno-kulturowej pedagogice, nieco inaczej rozumianej, niż to ma miejsce w jej
potocznym i naukowym odniesieniu.
Tak pojęta Pedagogika (pisana z wielkiej litery) jest konceptem filozoficznym,
antropologicznym i kulturowym, który na sposób edukacyjny, a więc i kształtujący,
decyduje o przemianach, jakie dokonują się w świecie rzeczywistym, określanym jako
paideutyczny. Istotnym elementem tak pojętej „światowości” jest człowiek, który w
takiej sytuacji jako homo paedagogicus jest stwarzany na sposób pedagogiczny i
Pedagogiczny, ale „elementem” aktywnym, samotworzącym się, współprzyczyniającym
się do „dziania się dziejów” i samokreacji.
Relacyjny związek stawania się istotą ludzką a rzeczywistością paideutyczną
polega na tym, że dopełnia się on w kształtowaniu ludzkiej osobowości i ujawnianiu
podmiotowości, które składają się na uniwersalne rozumienie pedagogiki jako nauki o
„prowadzeniu”, której zadaniem powinno być wszechstronne badanie procesów
zachodzących w jednostce ludzkiej pod wpływem czynników wewnętrznych, jak i
zewnętrznych, z uwzględnieniem kontekstów historycznych.
W tym celu podjęto próbę opracowania podstaw pod pedagogikę wiedzy, dokonano
zarysu badania tak swoiście pojętej rzeczywistości poprzez metodę określaną jako
fenomenoagologia oraz dokonano pewnych przewartościowań w podejściu do pedagogiki
ogólnej, jako tej subdyscypliny, która ma badać podstawy myślenia i działania
pedagogicznego.
Wstęp
ROZDZIAŁ 1
Wiedzotwórcze podstawy pedagogiki
1.1. W kierunku stworzenia pedagogiki wiedzy
1.2. "Prowadzenie" istotą pedagogiki
1.3. Kategorie dopełniające sens rozumienia pedagogicznego prowadzenia
1.4. Wpływ sofistów na uspołecznienie paidei
1.5. Dyskursywny charakter "prowadzenia" i jej zmitologizowane początki
1.5.1. Literackie "ukorzenianie" pedagogicznego prowadzenia
1.6. Dwa oblicza paidei: arete i arche
1.7. "Ukształcalna" funkcja "prowadzenia"
1.7.1. Praxis "ukształcalności"
1.8. Światowość paidei
1.9. Logos światowości
1.10. Fenomenoagologiczne odsłanianie światowości
1.11. Pedagogika wiedzy
ROZDZIAŁ 2
Człowiek jako istota pedagogiczna
2.1. Wychodząc poza margines "wydziedziczania" pedagogiki
2.2. Człowiek jako istota "niedokonana"
2.3. Homo paedagogicus - cielesne spełnianie się istoty ludzkiej
2.4. "Prafenomen" jako miejsce wyłaniania się człowieczeństwa
2.5. Emocjonalny wymiar prafenomenu
2.6. Edukacyjne "wykonanie" osobowości i ujawniania się podmiotowości
2.7. Metapedagogika pedagogiki ogólnej
Zakończenie
Aneks (Edukacjologiczne ukształcanie sfery publicznej)
Bibliografia
Pedagogical Formation of a Human Being (Summary)
442 strony, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|