|
MODEL RACJONALIZACJI DOSTĘPU DO PRODUKTU LECZNICZEGO
STANKIEWICZ R. wydawnictwo: C.H.BECK , rok wydania 2014, wydanie I cena netto: 174.00 Twoja cena 165,30 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Model racjonalizacji dostępu do produktu leczniczego
Monografia jest naukową analizą problematyki dostępu produktu leczniczego do
obrotu, zwłaszcza w aspekcie rozwoju innowacyjności oraz spojrzenia na dostęp produktu
leczniczego poprzez pryzmat prawa ochrony konkurencji.
Niniejsza praca została zainspirowana brakiem na polskim rynku odrębnej monografii
odnoszącej się do problematyki kształtowania zakresu dostępu do produktu leczniczego.
Zagadnieniem całkowicie pomijanym w polskiej literaturze jest problematyka
innowacyjności w sektorze farmaceutycznym, jej cech swoistych, jej znaczenia dla
kształtowania dostępu do produktu oraz możliwego wpływu jej kształtowania poprzez
pryzmat przepisów prawa konkurencji. Konieczność przedstawienia modelu dostępu do
produktu leczniczego wraz z oczywistym dzisiaj zaakcentowaniem roli innowacyjności w
kształtowaniu dostępu do produktu leczniczego stanowiła inspirację do stworzenia
prezentowanej pracy. W pracy zostało wykorzystanych kilkaset dostępnych publikacji
obcojęzycznych odnoszących się do tej problematyki.
Czytelnik w poszczególnych rozdziałach ma możliwość zapoznania się m.in. z:
podstawowymi instytucjami właściwymi dla gwarantowania dostępu do produktu
leczniczego (definicja bezpieczeństwa farmaceutycznego, charakterystyka organów
realizujących bezpieczeństwo farmaceutyczne);
kwestią kształtowania polityki publicznej, obejmującej swoim oddziaływaniem rynek
farmaceutyczny (polityka lekowa państwa);
charakterystyką wpływu prawa unijnego na rynek farmaceutyczny oraz źródeł prawa
farmaceutycznego (pojęcie produktu leczniczego);
pojęciem tzw. modelu ochrony farmaceutycznej;
kwestiami innowacyjności sektora farmaceutycznego;
krytyczną analizą części Raportu końcowego z badania sektora farmaceutycznego
przygotowanego przez Komisję Europejską w 2008 r.;
procedurami umożliwiającymi dopuszczenie produktu leczniczego do obrotu;
instytucją refundacji produktów leczniczych;
dostępem do produktu leczniczego w kontekście obrotu nim na obszarze Unii Europejskiej
oraz na rynku krajowym.
Niniejsza pozycja jest pracą, która pozwala w szerszy sposób spojrzeć na
problematykę rynku farmaceutycznego. W niniejszej monografii szeroko zostało
wykorzystane orzecznictwo sądów unijnych, polskich sądów administracyjnych, jak
również rozstrzygnięć Komisji Europejskiej. Dzieło to nie tylko poszerzy wiedzę
praktyków prawa – adwokatów, radców prawnych, sędziów, lecz również teoretyków
prawa oraz aplikantów zawodów prawniczych, a także studentów oraz urzędników.
Wykaz skrótów
Bibliografia
Wykaz orzecznictwa
Wprowadzenie
Rozdział I. Doniosłość prawnej regulacji rynku farmaceutycznego
§ 1. Ochrona życia i zdrowia człowieka w kontekście tworzenia norm prawa publicznego
I. Wartości prawnie chronione
II. Ochrona zdrowia (publicznego) w regulacji konstytucyjnej oraz unijnej
1. Prawna ochrona życia i ochrona zdrowia w Konstytucji RP
2. Ochrona zdrowia a postanowienia TFUE
III. Wymóg realizacji bezpieczeństwa zdrowotnego
1. Pojęcie bezpieczeństwa publicznego
2. Pojęcie i elementy bezpieczeństwa zdrowotnego.
Bezpieczeństwo farmaceutyczne
§ 2. Konstytucyjne determinanty ustroju gospodarczego
I. Zasada społecznej gospodarki rynkowej - równoważenie interesów partnerów
społecznych
II. Realizacja interesu publicznego
III. Wolność gospodarcza i jej ograniczenia
§ 3. Administracja gospodarcza a rynek farmaceutyczny
I. Uzasadnienie istnienia regulacji Prawa farmaceutycznego
1. Założenia wstępne
2. Spojrzenie na zadania regulacji rynku farmaceutycznego poprzez pryzmat określenia
niektórych granic ich obowiązywania
II. Funkcje administracji gospodarczej na rynku farmaceutycznym
III. Polityka lekowa państwa (powrót do koncepcji przyjmowania odrębnego dokumentu w
tej sprawie)
1. Uzasadnienie przyjęcia polityki lekowej państwa
2. Prawo administracyjne wobec kształtowania polityk publicznych (w tym, polityki lekowej
państwa)
3. Propozycja kształtu polityki lekowej państwa
§ 4. Objęcie zainteresowaniem Wspólnoty kwestii związanych z rynkiem farmaceutycznym
§ 5. Paradoks systemowy - spójność mimo odrębności. Normatywne podłoże regulacji
rynku farmaceutycznego (źródła prawa) I. Sposób kształtowania regulacji
prawnych
II. Źródła prawa
§ 6. Wyjaśnienie pojęcia podstawowego - produkt leczniczy
I. Regulacja unijna
1. Ujęcie normatywne
2. Rola orzecznictwa w kształtowaniu pojęcia
II. Regulacja krajowa
1. Definicja zawarta w Prawie farmaceutycznym
2. Podziały stosowane przy rozróżnieniu produktów leczniczych
A. Produkty lecznicze innowacyjne i odtwórcze (generyczne)
B. Inne podziały
III. Kwestia rozróżnienia produktu leczniczego od produktów podobnych
§ 7. Organy właściwe w systemie realizacji bezpieczeństwa farmaceutycznego
I. Organy krajowe
1. Podział wstępny
2. Krajowe organy reglamentacyjne w zakresie refundacji, dopuszczenia do obrotu produktów
leczniczych oraz organizacji rynku obrotu
A. Minister właściwy do spraw zdrowia
B. Prezes Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych,
Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych
C. Organy właściwe w zakresie reglamentacji rynku obrotu produktem leczniczym
3. Krajowe organy policji gospodarczej
II. Organy unijne
1. Komisja Europejska
2. Europejska Agencja Leków
§ 8. Rynek farmaceutyczny i podmioty na nim funkcjonujące
I. Charakterystyka rynku farmaceutycznego. Model ochrony farmaceutycznej
1. Cechy charakterystyczne rynku farmaceutycznego
A. Daleko idąca reglamentacja rynku farmaceutycznego
B. Stopień unijnej harmonizacji przepisów odnoszących się do regulacji rynku
farmaceutycznego.
C. Sposób kształtowania relacji popytu na rynku
D. Globalny charakter rynku
E. Mechanizmy regulujące wysokość cen produktów leczniczych
a. Metody regulacji wysokości cen produktów leczniczych
b. Strategia różnicowania cen niektórych produktów leczniczych z uwagi na wysokość
dochodu ludności
c. Rola produktów generycznych w kształtowaniu poziomu cen
d. Ceny produktów leczniczych a import równoległy
F. Kształtowanie relacji konkurencyjnych na rynku
II. Podmioty rynku farmaceutycznego - model ochrony farmaceutycznej
1. Przedsiębiorcy zajmujący się wytwarzaniem produktów leczniczych
A. Struktura sektora farmaceutycznego w Polsce - uwagi ogólne
B. Pojęcie podmiotu odpowiedzialnego
2. Podmioty uczestniczące w obrocie produktem leczniczym (charakterystyka wstępna)
A. Podmioty uczestniczące w obrocie hurtowym (hurtownie farmaceutyczne)
B. Podmioty uczestniczące w obrocie detalicznym
§ 9. Kształtowanie sfery relacji organ-podmiot sfery zewnętrznej w zakresie realizacji
bezpieczeństwa farmaceutycznego
I. Charakter relacji
II. Podstawowe elementy konstytuujące sferę relacji nadzoru w regulacji prawa
farmaceutycznego
III. Forma relacji nadzoru
§ 10. Podsumowanie
Rozdział II. Innowacyjność jako czynnik rozwoju sektora farmaceutycznego
§ 1. Zagadnienia wprowadzające
§ 2. Innowacyjność a sektor farmaceutyczny
I. Pojęcie innowacyjności
II. Innowacje a konkurencyjność na rynku. Przesłanki rozwoju innowacyjności
III. Rozwój polityki innowacyjności w Unii Europejskiej
IV. Innowacyjność sektora farmaceutycznego
1. Wspieranie innowacyjności w sektorze farmaceutycznym
A. Przesłanki kształtujące rozwój modelu innowacyjności sektora farmaceutycznego w UE
B. Podstawowe cechy innowacyjności w sektorze farmaceutycznym
C. Ocena poziomu innowacyjności
2. Konieczność zwiększenia udziału państw w rozwoju innowacyjności sektora
farmaceutycznego
3. Sposób pozyskiwania środków na B+R w sektorze farmaceutycznym
4. "Linearność" v. "systemowość" - odmienne podejścia do rozwoju
innowacyjności w sektorze farmaceutycznym
§ 3. Ochrona innowacyjności farmaceutycznej w Prawie własności przemysłowej
(założenia podstawowe)
I. Patent jako podstawowy instrument ochrony innowacyjności w sektorze farmaceutycznym
II. Uzasadnienie ochrony patentowej wynalazków farmaceutycznych
III. Przedmiot ochrony
IV. Dodatkowe świadectwo ochronne (SPC) - adekwatny instrument ochrony własności
intelektualnej w sektorze farmaceutycznym
§ 4. Przymusowe ograniczenie praw z patentu farmaceutycznego przy pomocy przepisów
ustawy - Prawo własności przemysłowej
I. Licencje przymusowe w Prawie własności przemysłowej
1. Założenia wspólne
2. Udzielenie licencji przymusowej w wyniku nadużycia patentu
3. Udzielenie licencji przymusowej z uwagi na zagrożenie lub zapobieżenie
bezpieczeństwa Państwa
4. Udzielenie licencji przymusowej z uwagi na uniemożliwienie zaspokojenia potrzeb rynku
krajowego
II. Możliwość ograniczenia praw wynikających z patentu na podstawie Prawa własności
przemysłowej
1. Korzystanie z wynalazku dla celów państwowych
2. Stosowanie wynalazków do celów badawczych i doświadczalnych
3. Stosowanie wynalazku w celu uzyskania rozstrzygnięcia o dopuszczeniu generyku do
obrotu (przywilej Bolara)
4. Wykonanie leku w aptece
III. Licencje przymusowe na patenty dotyczące wytwarzania produktów leczniczych
przeznaczonych na wywóz do państw, w których występują problemy ze zdrowiem
publicznym
1. Podstawy udzielenia licencji
2. Udzielenie licencji przymusowej na mocy Rozporządzenia 816/2006 - uwagi ogólne
3. Wnioski o udzielenie licencji przymusowej
4. Warunki udzielania licencji przymusowych
5. Unieważnienie i przegląd licencji przymusowych
6. Istota licencji - uwagi podsumowujące
§ 5. Ochrona innowacji w sektorze farmaceutycznym a ochrona konkurencji (podstawowe
zagadnienia doktrynalne)
I. Innowacyjność a prawo konkurencji
1. Problemy określenia wzajemnych relacji
2. Podejście do pojęcia "konkurencji" oraz celów stawianych przed prawem
konkurencji jako wyznacznik możliwej ingerencji w treść praw wyłącznych
A. Pojęcie konkurencji
B. Cele prawa konkurencji
C. Konkurencja dynamiczna a konkurencja statyczna - klucz do postrzegania roli prawa
konkurencji na rynku
a. Założenia wstępne
b. Jaki model konkurencji należy chronić w sektorze farmaceutycznym?
3. Stosunek prawa konkurencji do prawa własności intelektualnej
A. Relacje zachodzące w prawie unijnym
B. Relacje zachodzące w prawie polskim
§ 6. Ingerencja prawa konkurencji w prawa wyłączne - licencje przymusowe (podstawowe
zagadnienia)
§ 7. Prokonkurencyjne instytucje rozwoju rynku farmaceutycznego - wyłączenia grupowe
porozumień dotyczących transferu technologii (zarys problematyki)
§ 8. Problemy wykonywania praw wynikających z patentu na produkt leczniczy a prawo
konkurencji
I. Założenia wstępne
II. Problematyka patentów farmaceutycznych w kontekście
Raportu końcowego z badania sektora farmaceutycznego (uwagi ogólne)
1. Praktyka patentowania a zachowanie przedsiębiorców sektora farmaceutycznego
2. Podstawowe zarzuty stawiane przez Komisję wytwórcom składającym wnioski patentowe
III. Podstawowe obszary delimitacji badania podjętego przez
Komisję
1. Kwestie ewentualnego nadużycia patentu a relacje zachodzące pomiędzy
przedsiębiorstwami innowacyjnymi i producentami leków generycznych
A. Wyszczególnienie problemów
B. Opis problemów oraz ich analiza krytyczna
a. Strategie w zakresie składania wielu wniosków patentowych (klastry lub gąszcze
patentów)
b. Wymiany stanowisk i spory sądowe związane z patentami
c. Sprzeciwy i odwołania
d. Ugody i inne porozumienia
e. Inne praktyki utrudniające wprowadzenie produktów generycznych na rynek
f. Strategie wydłużania cyklu życia poprzez produkty drugiej generacji
g. Łączne stosowanie różnych praktyk wymierzonych przeciwko producentom generycznym
2. Relacje zachodzące wyłącznie pomiędzy przedsiębiorstwami innowacyjnymi
A. Strategie patentowe
B. Wymiany stanowisk oraz spory sądowe związane z patentami
C. Sprzeciwy i odwołania
D. Ugody i inne porozumienia
§ 9. Podsumowanie
Rozdział III. Optymalizacja procedur dopuszczenia do obrotu produktu leczniczego
- ku zwiększonemu dostępowi do produktu leczniczego w UE
§ 1. Zagadnienia wprowadzające
§ 2. Model harmonizacji procedur dopuszczenia produktu leczniczego do obrotu w UE
I. Harmonizacja zupełna obszaru prawnego dopuszczenia do obrotu produktu leczniczego
II. Terytorialny zakres obowiązywania pozwoleń na dopuszczenie produktu leczniczego do
obrotu
§ 3. Procedury dopuszczenia do obrotu produktu leczniczego
§ 4. Procedura scentralizowana (stosowana przez organy unijne)
I. Założenia ogólne
1. Istota instytucji
2. Zakres przedmiotowy procedury scentralizowanej
II. Dopuszczenie produktu leczniczego do obrotu w ramach procedury scentralizowanej
(etapy)
1. Procedura złożenia wniosku
A. Notyfikacja wniosku
B. Złożenie wniosku i jego elementy
C. Rozstrzygnięcie w przedmiocie odrzucenia wniosku
D. Pozycja wnioskodawcy postępowania
2. Przebieg postępowania
A. Poddanie wniosku opinii eksperckiej
B. Dostęp do dokumentacji w ramach procedury scentralizowanej
3. Rozstrzygnięcie w przedmiocie dopuszczenia produktu leczniczego do obrotu
A. Przygotowanie projektu decyzji
B. Kryteria oceny wniosku w procedurze scentralizowanej
C. Rodzaje rozstrzygnięć
D. Termin obowiązywania rozstrzygnięcia
4. Wprowadzenie produktu leczniczego do obrotu i skutki jego niewprowadzenia
§ 5. Procedury stosowane przez krajowy organ wydający pozwolenia
I. Zagadnienia wspólne
1. Pozwolenie na dopuszczenie produktu leczniczego jako przejaw reglamentacji
działaności gospodarczej w prawie polskim
2. Wspólne ramy proceduralne postępowań prowadzonych przez organ krajowy
3. Wyłączenie dla niektórych produktów leczniczych
4. Warunki prowadzenia badań klinicznych produktów leczniczych (zagadnienia ogólne)
II. Uzyskanie pozwolenia na dopuszczenie do obrotu w procedurze krajowej
1. Złożenie wniosku o wydanie pozwolenia
2. Badanie merytoryczne treści wniosku
A. Formalne aspekty postępowania dowodowego
3. Jawność postępowania administracyjnego
4. Wydanie rozstrzygnięcia
A. Związany charakter decyzji
B. Treść decyzji administracyjnej
5. Postępowanie weryfikacyjne
6. Zmiana podmiotu odpowiedzialnego
7. Okres ważności pozwolenia i możliwość jego wygaśnięcia oraz cofnięcia
8. Obowiązki publikacyjne organu oraz dostęp do informacji wynikających z
przeprowadzonych postępowań
A. Obowiązki publikacyjne Prezesa Urzędu
B. Dostęp do informacji wynikający z zakończonych postępowań wobec podmiotów
trzecich
III. Międzynarodowe procedury uproszczone, w których właściwy jest organ krajowy
1. Procedura wzajemnego uznania
A. Regulacja procedury w wytycznych unijnych
B. Regulacje krajowe
2. Procedura zdecentralizowana
A. Etapy procedury w wytycznych unijnych
B. Regulacje krajowe
3. Wyłączenie niektórych grup produktów leczniczych spod procedury zdecentralizowanej
oraz procedury wzajemnego uznania
IV. Krajowe procedury uproszczone
V. Krajowe uznanie pozwolenia zagranicznego
VI. Dopuszczalność obrotu w sytuacjach kryzysowych (import docelowy)
VII. Wybrane aspekty optymalizacji procedur dopuszczenia do obrotu generyków
1. Dopuszczanie do obrotu generyków w prawie unijnym.
Okres wyłączności rynkowej
A. Dopuszczalność obrotu generykami w Rozporządzeniu 726/2004
B. Sieroce produkty lecznicze a wyłączność obrotu
C. Dopuszczanie do obrotu generyków w prawie polskim
a. Pojęcie referencyjnego produktu leczniczego
b. Wprowadzenie na rynek referencyjnego produktu leczniczego po upływie okresu
wyłączności rynkowej
2. Okres wyłączności danych a możliwość wprowadzenia do obrotu referencyjnego
produktu leczniczego
A. Rozwiązania zawarte w dyrektywach
B. Orzecznictwo unijne
C. Zakres przedmiotowy ochrony wyłączności danych.
Zwolnienie z obowiązku przedkładania badań w ramach procedury skróconej
VIII. Podsumowanie
Rozdział IV. Dostęp do produktu leczniczego a instytucja refundacji
§ 1. Podstawowe założenia systemu refundacji produktów leczniczych
I. Istota refundacji
1. Zadania stojące przed regulacją systemu refundacji
2. Ograniczenie wolności gospodarczej w ramach systemu refundacji
II. Determinanty kształtowania mechanizmów refundacji
1. Ograniczoność środków publicznych na refundację
2. Równoważenie interesów (państwo - wytwórcy produktów leczniczych - pacjenci)
3. Znaczenie farmakoekonomiki w kształtowaniu mechanizmów refundacyjnych
III. Prawo unijne a system refundacji produktów leczniczych
1. Autonomia państw członkowskich w zakresie kształtowania systemu refundacji
produktów leczniczych
2. Obowiązek implementacji przepisów Dyrektywy
Przejrzystości w krajowych porządkach prawnych
§ 2. Rozwiązania polskie w zakresie refundacji produktów leczniczych
I. Mechanizmy kształtujące system refundacji produktów leczniczych
1. Podstawy prawne
2. Wysokość środków przeznaczanych na refundację oraz system zwrotów payback
II. Zasady refundacji produktów leczniczych
1. Produkty lecznicze podlegające refundacji
2. Kategorie dostępności refundacyjnej i związane z nimi poziomy płatności
3. Sztywne ceny i marże
III. Mechanizmy ochrony i wsparcia budżetu państwa przed nadmiernym wydatkowaniem
1. Instrumenty dzielenia ryzyka
2. Obciążenia wnioskodawców
IV. Tryb postępowania i charakter rozstrzygnięcia o refundacji
1. Procedura składania oraz oceny wniosku w przedmiocie objęcia refundacją i ustalenia
urzędowej ceny zbytu
A. Wniosek o objęcie refundacją
B. Tryb podejmowania decyzji
a. Wstępna ocena wniosku i jego przekazanie właściwym organom opiniującym
b. Istota kryteriów objęcia produktu leczniczego refundacją i ustalenia urzędowej ceny
jego zbytu
2. Rozstrzygnięcie w przedmiocie objęcia refundacją i ustalenia ceny urzędowej
A. Elementy decyzji i jej uzasadnienie
3. Weryfikacja rozstrzygnięcia wydanego przez organ refundacyjny
4. Rozstrzygnięcia dotyczące zmiany decyzji refundacyjnych
§ 3. Podsumowanie
Rozdział V. Dostęp do produktu leczniczego a instytucja importu równoległego
§ 1. Zagadnienia wprowadzające
§ 2. Podstawy instytucji
I. Znaczenie pojęcia import równoległy produktów leczniczych
II. Początki importu równoległego produktów leczniczych. Pierwsze orzeczenia
kształtujące instytucję
§ 3. Rynek wewnętrzny UE a obrót produktem leczniczym w ramach importu równoległego
I. Podstawy importu równoległego w prawie unijnym
II. Zasada wyczerpania prawa własności przemysłowej a import równoległy (zarys
problemu)
§ 4. Reguły importu równoległego ustalone w orzecznictwie unijnym
I. Podobieństwo produktu leczniczego jako warunek dopuszczalności importu równoległego
II. Brak ważnego pozwolenia na obrót produktem leczniczym w państwie pochodzenia a
import równoległy
III. Dopuszczalność przepakowywania produktu leczniczego
1. Rola orzecznictwa kształtującego dopuszczalność przepakowywania
2. Dyrektywy unijne a orzecznictwo w sprawach przepakowania
IV. Możliwa ingerencja w treść znaku towarowego na opakowaniu produktu leczniczego
§ 5. Import równoległy w prawie polskim
I. Definicja importu równoległego w Prawie farmaceutycznym
II. Wydanie pozwolenia na import równoległy
1. Złożenie wniosku o wydanie pozwolenia
2. Zakres postępowania wyjaśniającego
III. Ustalenie nazwy produktu leczniczego
IV. Obowiązki ciążące na podmiotach dokonujących importu równoległego
V. Wygaśnięcie pozwolenia
VI. Cofnięcie pozwolenia na import równoległy
§ 6. Import równoległy a prawo konkurencji
I. Założenia wstępne
II. Kwestie pochodne ekonomii dobrobytu a import równoległy produktów leczniczych
1. Problem efektywności alokacji a import równoległy produktów leczniczych
2. Wpływ importu równoległego na B+R (założenia wstępne)
3. Nieefektywność dynamiczna wynikająca z importu równoległego produktami leczniczymi
III. Artykuł 101 TFUE a możliwe ograniczenie importu równoległego produktów
leczniczych
1. Podstawowe cechy traktatowego zakazu porozumień ograniczających konkurencję
A. Otwarty katalog praktyk ograniczających konkurencję
B. Porozumienie pomiędzy przedsiębiorstwami w kontekście analizy przesłanek
kreujących porozumienie ograniczające konkurencję
(wpływ na handel, odczuwalność)
a. Wpływ na handel
b. Wyłączenie porozumienia ze względu na brak odczuwalności ograniczenia (tzw.
wyłączenie de minimis)
c. Stosowanie art. 101 TFUE przez organ unijny oraz organy krajowe i krajowy organ ochrony
konkurencji
2. Porozumienia między przedsiębiorstwami a import równoległy
A. Początki orzecznictwa
B. Przełom w sprawie Bayer Adalat
C. Próba uzasadnienia ograniczenia importu równoległego na podstawie art. 101 ust. 3
TFUE (sprawa GlaxoSmithKline)
a. Podstawy normatywne
b. Sprawa GlaxoSmithKline i jej wpływ na postrzeganie ograniczeń importu równoległego
poprzez pryzmat prawa konkurencji
IV. Dopuszczalność ograniczenia importu równoległego na podstawie art. 102 TFUE
1. Zagadnienia wprowadzające
A. Zakres analizy
B. Istota nadużycia pozycji dominującej na rynku - art. 102 TFUE (podstawowe kwestie
konstrukcyjne)
2. Sprawa Sot. Llos kai Sia i jej znaczenie dla możliwości ograniczenia dostaw dla
podmiotów prowadzących import równoległy
A. Opis sprawy
B. Opinie Rzeczników Generalnych
a. Opinia Rzecznika Generalnego F. Jacobsa
b. Opinia Rzecznika Generalnego D.R.-J. Colomera
C. Istotne elementy orzeczenia Trybunału w przedmiocie ograniczenia importu
równoległego
a. Anormalne dostawy a możliwość ograniczenia importu równoległego
b. Próba wypracowania stanowiska własnego
§ 7. Podsumowanie
Rozdział VI. Dostęp do produktu leczniczego a jego obrót na rynku krajowym
§ 1. Zagadnienia wprowadzające
§ 2. Obrót produktem leczniczym i jego ograniczenia
I. Podstawowe cechy obrotu produktem leczniczym
II. Ograniczenia reglamentacyjne
1. Podmioty rynku farmaceutycznego a ograniczenia
w obrocie produktem leczniczym
2. Ograniczenia relacji obrotu
3. Prawne mechanizmy zapewnienia bezpieczeństwa dostaw w obrocie produktami leczniczymi
A. Bezpieczeństwo dostaw w dyrektywach unijnych
B. Bezpieczeństwo dostaw a obowiązek obrotu produktami leczniczymi na poziomie hurtowym
i detalicznym w prawie polskim
a. Bezpieczeństwo dostaw w obrocie hurtowym
b. Bezpieczeństwo dostaw w obrocie detalicznym
4. Czynności niekwalifikowane jako obrót
A. Obowiązek gromadzenia produktów leczniczych celem tworzenia rezerw strategicznych
B. Produkty lecznicze przywożone i wywożone w celach humanitarnych
C. Inne przypadki wyłączenia
5. Wstrzymanie i wycofanie z obrotu produktu leczniczego
III. Obrót hurtowy produktów leczniczych
1. Uczestnicy obrotu hurtowego
A. Hurtownie farmaceutyczne
B. Składy celne i konsygnacyjne
2. Wymogi prowadzenia obrotu hurtowego
3. Pojęcie i znaczenie obrotu hurtowego w systemie obrotu produktów leczniczych
IV. Obrót detaliczny produktów leczniczych
1. Uczestnicy obrotu detalicznego
A. Apteki ogólnodostępne i punkty apteczne
B. Inne podmioty obrotu detalicznego
2. Rola placówek obrotu detalicznego w zapewnieniu dostępu do produktu leczniczego
3. Wymogi organizacji obrotu detalicznego, z punktu widzenia zapewnienia dostępu do
produktu leczniczego
A. Wymogi odnośnie organizacji czasu pracy aptek
B. Ograniczenia antykoncentracyjne
C. Limity geograficzno-demograficzne w stosunku do zakładania nowych aptek (propozycja
regulacji)
a. Uzasadnienie wprowadzenia instytucji
b. Regulacje w Europie
c. Możliwość wprowadzenia instytucji w prawie krajowym
4. Sprzedaż produktów leczniczych przez Internet
§ 3. Podsumowanie
Zakończenie
Indeks rzeczowy
538 stron, Format: 14.5x20.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|