Czas pracy po zmianach
nowe zasady stosowania przepisów o czasie pracy
Książka omawia nowe przepisy w sposób kompleksowy.
Zawiera zwłaszcza wyjaśnienia mogących się pojawić w praktyce wątpliwości
interpretacyjnych związanych z ich stosowaniem.
Na uwagę zasługują przy tym nie tylko zasady
sporządzania rozkładów czasu pracy w dłuższych okresach rozliczeniowych czy analiza
możliwości „uruchomienia” dotychczas statycznej doby pracowniczej, ale również
zasady wprowadzania tych instytucji w życie.
Całości dopełnia bogaty zbiór przykładów oraz
materiał porównawczy dotyczący brzmienia starych i nowych przepisów.
Czas pracy po zmianach – nowe zasady stosowania
przepisów o czasie pracy
12-miesięczny okres rozliczeniowy czasu pracy,
„ruchoma” doba pracownicza,
zasady sporządzania „elastycznego” harmonogramu czasu pracy,
wyjścia z pracy w celach prywatnych.
Od 23.8.2013 r. obowiązują nowe przepisy dotyczące
gospodarowania czasem pracy.
Kluczowymi elementami nowelizacji są: wprowadzenie
przedłużonego 12-miesięcznego okresu rozliczeniowego czasu pracy, oraz tzw.
„ruchoma” doba pracownicza umożliwiającą dwukrotne rozpoczęcie pracy w tej samej
dobie pracowniczej bez konieczności ustalania z tego tytułu pracy w godzinach
nadliczbowych
W wyniku wprowadzenia tych instytucji pracodawca i
niekiedy pracownik uzyskali uprawnienia do bardziej „elastycznego” sporządzania
harmonogramu czasu pracy, który w przypadku potrzeb pracodawcy związany jest ze zmiennym
zapotrzebowaniem na wykonaną pracę, a w przypadku pracownika – z możliwością
godzenia życia zawodowego z prywatnym.
Ułatwiono także wprowadzanie przerywanego systemu czasu
pracy oraz dopuszczono możliwość odpracowania zwolnień udzielanych pracownikom w
celu załatwienia spraw osobistych – tzw. rozliczanie wyjść w celach prywatnych.
Wykaz skrótów
Wprowadzenie
Rozdział I. Wydłużenie okresu rozliczeniowego do 12 miesięcy
1. Funkcje okresu rozliczeniowego czasu pracy - planowanie i rozliczanie
2. Długość okresu rozliczeniowego czasu pracy
3. Zasady wprowadzania 12-miesięcznego okresu rozliczeniowego czasu pracy
4. Modyfikowanie już trwających okresów rozliczeniowych
5. Planowanie i rozliczanie czasu pracy w 12-miesięcznych okresach rozliczeniowych czasu
pracy
5.1. Ustalanie wymiaru czasu pracy i liczby dniówek roboczych
5.2. Rozliczenie pracy w godzinach nadliczbowych
6. Zasady rekompensowania pracy w godzinach nadliczbowych
6.1. Metoda finansowa
6.2. Metoda czasu wolnego
7. Praca w godzinach nadliczbowych pracowników zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu
pracy
8. Zasada 5-dniowego tygodnia pracy a praca w godzinach nadliczbowych w 12-miesięcznym
okresie rozliczeniowym
8.1. Zasady zatrudniania w przeciętnie 5-dniowym tygodniu pracy
8.2. Ostatnia sobota okresu rozliczeniowego
9. Przekroczenie przeciętnej tygodniowej normy czasu pracy w przypadku nawiązania lub
rozwiązania umowy o pracę w trakcie okresu rozliczeniowego
10. Niedopracowanie należnej liczby godzin pracy w przypadku rozwiązania umowy o pracę
w trakcie 12-miesięcznego okresu rozliczeniowego
11. Tygodniowy czas pracy łącznie z godzinami nadliczbowymi a 12-miesięczny okres
rozliczeniowy
12. Zachowanie odpoczynków dobowych i tygodniowych
13. Minimalne wynagrodzenie za pracę
14. Problemy z udzielaniem urlopu wypoczynkowego w systemach równoważnych czasu pracy w
przedłużonych okresach rozliczeniowych
15. Zasady wprowadzania 12-miesięcznego okresu rozliczeniowego czasu pracy
15.1. Porozumienie ze związkami zawodowymi
15.2. Brak związków zawodowych
15.3. Zasady wprowadzania nowych rozwiązań do regulacji
obowiązujących u danego pracodawcy
15.4. Redakcja treści porozumienia
15.5. Wypowiedzenie porozumienia
15.6. Obowiązek poinformowania okręgowego inspektora pracy
Rozdział II. Zasady wprowadzania "ruchomych dób pracowniczych"
1. Ruchoma doba pracownicza - pojęcie
1.1. "Harmonogramowa" ruchomość doby pracowniczej
1.2. Swobodna "pracownicza" ruchomość doby pracowniczej
2. Prawo do odpoczynku
2.1. Odpoczynki dobowe i tygodniowe
2.2. Rozliczanie odpoczynków w obrębie "nieruchomej" doby pracowniczej
2.3. Praca w ruchomej dobie pracowniczej a praca w godzinach nadliczbowych
3. Zasady wprowadzania "ruchomej" doby pracowniczej
4. Redakcja treści porozumienia
5. "Ruchoma doba pracownicza" na pisemny wniosek pracownika
Rozdział III. Nowe zasady planowania czasu pracy
1. Zasady obliczania wymiaru czasu pracy
1.1. Skutki wyroku
1.2. Uwaga na soboty
2. Budowanie grafiku czasu pracy - nowe zasady
2.1. Rozkład czasu pracy wynikający z prawa pracy, obwieszczenia albo z umowy o pracę
2.2. Porozumienie z pracownikiem co do czasu niezbędnego do wykonania powierzonych zadań
2.3. Pisemny wniosek pracownika a "ruchome" rozkłady czasu pracy
2.4. Pisemny wniosek pracownika o indywidualny rozkład czasu pracy
3. "Wolna sobota"
4. Należna liczba dni wolnych od pracy
5. Odpoczynek dobowy i tygodniowy
6. Praca zmianowa
7. Zmiany w harmonogramie
8. Zakaz planowania pracy w godzinach nadliczbowych
9. Nowa forma sporządzania zmian w harmonogramie (wersja elektroniczna)
Rozdział IV. Nowe zasady "przerywania" czasu pracy
1. Przerywany system czasu pracy - pojęcie
1.1. Czas przerwy
1.2. Zakaz łączenia systemu przerywanego z systemami równoważnymi
2. Nowe zasady wprowadzania "przerywanego systemu czasu pracy"
3. Inne przerwy w czasie pracy
3.1. Obowiązkowa przerwa 15-minutowa wliczana do czasu pracy
3.2. Nieobowiązkowa 60-minutowa przerwa niewliczana do czasu pracy
3.3. Wyjścia w celach prywatnych
3.4. Odpracowanie "przed" czasem wolnym
3.5. Przerwa przy pracy uciążliwej, szkodliwej lub monotonnej
3.6. Przerwa od pracy przy komputerze
3.7. Przerwa od pracy pracowników niepełnosprawnych
Rozdział V. Poprawne prowadzenie dokumentacji z zakresu czasu pracy -
ewidencjonowanie czasu pracy
1. Lista obecności - potwierdzenie przybycia wskazanego dnia
do miejsca wykonywania pracy
1.1. Sposób potwierdzania obecności przez pracowników
1.2. Lista obecności a ewidencjonowanie czasu pracy
1.3. Lista obecności do celów dowodowych
2. Sposób wypełniania ewidencji czasu pracy
3. Czas przechowywania harmonogramów i ewidencji
4. Tworzenie ewidencji czasu pracy
5. Elementy ewidencji czasu pracy
6. Udostępnianie pracownikowi ewidencji czasu pracy
7. Konsekwencje nieprowadzenia lub nierzetelnego prowadzenia ewidencji czasu pracy
8. Brak konieczności ewidencjonowania godzin pracy
Rozdział VI. Kontrola zewnętrzna stosowania przepisów o czasie pracy -
przygotowanie do weryfikacji
1. Postępowanie służbowe inspektora pracy
1.1. Faza kontrolna
1.2. Faza nadzoru
Suplement. Czas pracy w pytaniach i odpowiedziach
Materiał porównawczy - stare i nowe brzmienie przepisów
Indeks rzeczowy
168 stron, Format: 14.5x20.5cm, oprawa miękka