ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

PRAWO KONKURENCJI SYSTEM PRAWA PRYWATNEGO TOM XV


KĘPIŃSKI M.

wydawnictwo: C.H.BECK , rok wydania 2013, wydanie I

cena netto: 399.90 Twoja cena  379,91 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Prawo konkurencji. System Prawa Prywatnego. Tom 15


Kompleksowe opracowanie zagadnień z zakresu prawa konkurencji. 

Obejmuje w szczególności materię dwóch polskich ustaw: o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji oraz o ochronie konkurencji i konsumentów, a także prawa unijnego i międzynarodowego z tego zakresu.

W opracowaniu zostały przedstawione następujące zagadnienia:

z kwestii ogólnych:

  • systematyka prawa konkurencji,

  • rozwój polskiego prawa konkurencji,

  • międzynarodowe i europejskie prawo konkurencji,

z zakresu zwalczania nieuczciwej konkurencji:

  • podstawowe pojęcia używane w ustawie takie, jak nieuczciwa konkurencja, a także chronione interesy i podmioty,

  • zakres zastosowania ustawy,

  • klauzula generalna zakazu nieuczciwej konkurencji,

  • oznaczenia odróżniające,

  • oznaczenia geograficzne,

  • naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa,

  • ochrona funkcjonowania rynku,

  • regulacja reklamy (reklama zakazana, nieuczciwa, wprowadzająca w błąd, ukryta, porównawcza)

  • rozpowszechnianie informacji nieprawdziwych,

  • regulacja sprzedaży (sprzedaż premiowana, lawinowa, nadmierna sprzedaż marek właściciela),

  • odpowiedzialność cywilnoprawna za czyny nieuczciwej konkurencji,

z zakresu ochrony konkurencji i konsumentów:

  • związki między prawem konkurencji a ochroną konsumentów,

  • konkurencja jako przedmiot ochrony, interes publiczny (pojęcie, zakres, funkcje),

  • zakres zastosowania ustawy,

  • porozumienia ograniczające konkurencję (formy, rodzaje, generalny zakaz, wyłączenia spod zakazu, skutki naruszenia zakazu),

  • wyłączenia grupowe,

  • zakaz nadużywania pozycji dominującej,

  • kontrola koncentracji przedsiębiorców,

  • postępowanie przed Prezesem UOKiK,

  • współpraca instytucjonalna w ramach Europejskiej Sieci Konkurencji,

  • postępowanie sądowe w sprawach z zakresu ochrony konkurencji,

  • sankcje z tytułu naruszeń ustawy (cywilnoprawne, administracyjne, karne),

  • regulacje szczegółowe (telekomunikacja, energetyka, kolej, lotnictwo, poczta),

  • ochrona konkurencji w prawie karnym.

Zespół autorski tworzą wybitni specjaliści z tej dziedziny, przedstawiciele różnych ośrodków naukowych, a także praktycy. Wymienione zagadnienia opracowano z najwyższą starannością – teksty dokładnie analizują aktualny stan prawny, ale także odwołują się do regulacji historycznych i propozycji nowych unormowań. Równolegle omówiono odpowiednie akty prawa unijnego i odniesiono się do rozwiązań przyjętych w innych krajach. Praktyczne funkcjonowanie poszczególnych instytucji zostało zweryfikowane przez analizę orzecznictwa sądów (SN, NSA, SOKiK, a wcześniej Sądu Antymonopolowego, sądów apelacyjnych), a także decyzji Prezesa UOKiK. Przedstawiane poglądy odniesiono do stanowisk wyrażonych wcześniej w doktrynie prawa. Wskazano obszerną literaturę przedmiotu, jednak z zachowaniem krytycznej oceny jej treści.

Te wszystkie czynniki składają się na wyjątkowe, pełne, najwyższej jakości opracowanie prawa konkurencji dostępne na rynku.

System skierowany jest zarówno do praktyków prawa: adwokatów, radców prawnych, notariuszy oraz sędziów, jak również teoretyków, a także aplikantów zawodów prawniczych  i studentów pragnących pogłębić swoją wiedzę z zakresu prawa konkurencji.


Przedmowa

Wykaz skrótów

Rozdział I. Pojęcie i systematyka prawa konkurencji
§ 1. Istota konkurencji
§ 2. Postacie konkurencji
§ 3. Efektywność gospodarowania
§ 4. Modele konkurencji
§ 5. Cele prawa konkurencji
§ 6. Działy prawa konkurencji
§ 7. Podstawy traktatowe prawa konkurencji
§ 8. Podstawy konstytucyjne
§ 9. Umowy międzynarodowe

Rozdział II. Rozwój polskiego prawa konkurencji i prawa antymonopolowego
§ 10. Rozwój polskiego prawa konkurencji
I. Prawo konkurencji II Rzeczpospolitej
II. Prawo konkurencji w okresie PRL
III. Współczesne polskie prawo konkurencji
§ 11. Rozwój polskiego prawa antymonopolowego
I. Prawo antymonopolowe II Rzeczpospolitej
II. Prawo antymonopolowe PRL
III. Współczesne polskie prawo ochrony konkurencji

Rozdział III. Międzynarodowe i europejskie prawo konkurencji
§ 12. Międzynarodowe prawo konkurencji
§ 13. Unijne prawo konkurencji

Rozdział IV. Nieuczciwa konkurencja jako podstawowe pojęcie prawa o zwalczaniu nieuczciwego współzawodnictwa gospodarczego
§ 14. Pojęcie konkurencji
I. Ogólna charakterystyka "działań konkurencji"
II. Stosunek konkurencji
§ 15. Pojęcie czynu nieuczciwej konkurencji - koncepcje uzasadniające odpowiedzialność
I. Uwagi wprowadzające
II. Teoria ujmująca czyn nieuczciwej konkurencji jako nadużycie prawa do wolności działań rynkowych
III. Teoria o dyscyplinującym znaczeniu przepisów przewidujących odpowiedzialność za czyn nieuczciwej konkurencji
IV. Teoria o naruszeniu prawa podmiotowego
V. Teoria nawiązująca do reguł cywilnej odpowiedzialności deliktowej
VI. Ocena zaprezentowanych teorii

Rozdział V. Cele i zakres zastosowania ZNKU
§ 16. Uwagi wstępne - rozwój regulacji prawnej
§ 17. Przedmiot i cele regulacji
I. Zakres przedmiotowy regulacji
II. Zakres podmiotowy zastosowania przepisów ZNKU

Rozdział VI. Klauzula generalna w ZNKU
§ 18. Uwagi wprowadzające
§ 19. Klauzula sprzeczności z dobrymi obyczajami kluczową konstrukcją ZNKU
§ 20. Wielokrotne posłużenie się klauzulą a zasady techniki prawodawczej
§ 21. Funkcje klauzuli odsyłającej
I. Wprowadzenie
II. Funkcja adaptacyjna
III. Funkcja uzupełniająca
IV. Funkcja korygująca
§ 22. Treść klauzuli odsyłającej i jej wyznaczniki
§ 23. Test badania nieuczciwości wyznaczony metodą regulacji
§ 24. Przesłanka zagrożenia lub naruszenia interesu innego przedsiębiorcy (klienta)
§ 25. Venire contra fatum proprium
§ 26. Zakończenie

Rozdział VII. Oznaczenia odróżniające
§ 27. Wprowadzenie
§ 28. Oznaczenie przedsiębiorstwa
I. Przedmiot ochrony
II. Warunki ochrony
III. Pierwszeństwo korzystania
IV. Treść prawa
V. Charakter prawny
VI. Oznaczenie przedsiębiorstwa a znak towarowy
VII. Oznaczanie przedsiębiorstwa nazwiskiem przedsiębiorcy
VIII. Oznaczenie przedsiębiorstwa w razie jego podziału, przekształcenia lub likwidacji
IX. Oznaczenia zagraniczne
§ 29. Oznaczenia przedsiębiorców - firma
I. Podstawy prawne ochrony firmy
II. Określenie firmy
III. Budowa firmy
IV. Przepisy wspólne dla różnych typów spółek
V. Ogólne zasady budowy firmy
VI. Charakter prawny firmy
VII. Ochrona firmy
VIII. Podstawy ochrony firmy w przepisach ZNKU
IX. Firma a oznaczenie przedsiębiorstwa
X. Firma a znak towarowy lub usługowy
XI. Zagraniczne nazwy handlowe
§ 30. Niezarejestrowane znaki towarowe
I. Niezarejestrowany znak towarowy - definicja
II. Rejestracja jako podstawa ochrony znaków towarowych
III. Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji jako podstawa ochrony znaków niezarejestrowanych
IV. Wybór ZNKU jako podstawy ochrony dla znaków niezarejestrowanych
V. Dochodzenie roszczeń w ZNKU a dochodzenie roszczeń w PrWłPrzem
VI. Wzajemna relacja PrWłPrzem i ZNKU
VII. Oznaczenia wprowadzające w błąd co do pochodzenia (art. 10 ZNKU)
VIII. Klauzula generalna (art. 3 ust. 1 ZNKU)
IX. Oznaczenie przedsiębiorstwa jako znak towarowy
X. Oznaczenie używane a znak zarejestrowany - kolizje
XI. Przenoszenie praw do znaków niezarejestrowanych
§ 31. Tytuł jako szczególne oznaczenie
I. Wprowadzenie
II. Funkcje tytułu
III. Ochrona tytułu przed czynami nieuczciwej konkurencji
§ 32. Nazwy prawnie zastrzeżone
I. Wprowadzenie
II. Oznaczenia zastrzeżone na rzecz niektórych przedsiębiorców
III. Nazwy organów publicznych
IV. Podsumowanie

Rozdział VIII. Ochrona oznaczeń geograficznych
§ 33. Uwagi wstępne
§ 34. Pojęcie i rodzaje oznaczeń geograficznych
I. Oznaczenia geograficzne - kwestie terminologiczne
II. Funkcje oznaczeń geograficznych
III. Kategorie oznaczeń geograficznych
§ 35. Modele ochrony oznaczeń geograficznych
§ 36. Ochrona oznaczeń geograficznych w prawie polskim
I. Unormowanie prawa polskiego w ujęciu ewolucyjnym
II. Ochrona oznaczeń geograficznych w ustawie - Prawo własności przemysłowej
III. Ochrona oznaczeń geograficznych w prawie europejskim
§ 37. Ochrona oznaczeń geograficznych na podstawie art. 8 i 9 ZNKU
I. Uwagi wprowadzające
II. Przedmiot ochrony
III. Przesłanki ochrony z art. 8 i 9 ZNKU
IV. Dodatkowe przesłanki ochrony z art. 9 ZNKU
V. Ochrona w granicach funkcji odróżniającej. Ochrona przed wykorzystaniem renomy
VI. Legitymacja czynna i środki ochrony
§ 38. Prawo europejskie a prawo polskie

Rozdział IX. Wykorzystanie osiągnięć rynkowych przedsiębiorcy jako postać czynu nieuczciwej konkurencji
§ 39. Uwagi wprowadzające
§ 40. Naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa jako czyn nieuczciwej konkurencji
I. Uwagi wstępne
II. Ochrona tajemnicy przedsiębiorstwa - rozważania historyczne
III. Przedmiot ochrony przewidzianej w art. 11 ZNKU
IV. Podstawowe cechy czynu nieuczciwej konkurencji wskazanego w art. 11 ZNKU
V. Postacie deliktu naruszenia tajemnicy
VI. Sytuacja prawna pracownika wobec zakazu przekazywania, ujawniania lub wykorzystania cudzych informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa
VII. Ochrona będącego w dobrej wierze nabywcy poufnej informacji
§ 41. Ingerencja w stosunki umowne jako czyn nieuczciwej konkurencji
I. Uwagi wstępne
II. Ogólna charakterystyka konstrukcji przyjętej w ZNKU
III. Dogmatyczne uzasadnienie odpowiedzialności za ingerencję w stosunki umowne na gruncie ZNKU
IV. Przesłanki odpowiedzialności za czyn nieuczciwej konkurencji polegający na ingerencji w stosunki umowne
§ 42. Naśladownictwo cudzych produktów jako czyn nieuczciwej konkurencji w świetle ZNKU
I. Uwagi wprowadzające
II. Problematyka niewolniczego naśladownictwa w ZNKU z 1926 r.
III. Stanowisko prawa polskiego wobec zakresu dopuszczalności aktów naśladownictwa w praktyce gospodarczej
IV. Przesłanki uznania naśladownictwa za czyn nieuczciwej konkurencji na gruncie art. 13 ZNKU
V. Wykorzystanie renomy cudzej firmy jako postać niedozwolonego naśladownictwa na gruncie art. 3 ZNKU

Rozdział X. Ochrona funkcjonowania rynku na podstawie art. 15 ZNKU
§ 43. Uwagi ogólne
§ 44. Ustawowa ochrona dostępu do rynku; utrudnianie dostępu do rynku jako czyn nieuczciwej konkurencji
I. Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów a ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
II. Utrudnianie dostępu do rynku jako czyn nieuczciwej konkurencji
III. Utrudnianie (małym) przedsiębiorcom dostępu do rynku

Rozdział XI. Reklama i rozpowszechnianie innych informacji
§ 45. Zakazana lub nieuczciwa reklama. Charakterystyka ogólna
I. Reklama a system gospodarczy
II. Źródła prawa
III. Pojęcie, rodzaje i funkcje reklamy
IV. Interesy podmiotów uczestniczących w reklamie
V. Reklama a instytucje pokrewne
§ 46. Reklama sprzeczna z przepisami prawa oraz reklama sprzeczna z dobrymi obyczajami i uchybiająca godności człowieka
I. Wprowadzenie
II. Reklama sprzeczna z przepisami prawa
III. Reklama sprzeczna z dobrymi obyczajami i uchybiająca godności człowieka
§ 47. Reklama wprowadzająca w błąd
I. Zapewnienie prawdziwego charakteru informacji rynkowych
II. Reklama wprowadzająca w błąd. Ogólna charakterystyka regulacji w prawie polskim
III. Reklama wprowadzająca w błąd jako czyn nieuczciwej konkurencji (art. 16 ust. 1 pkt 2 ZNKU)
IV. Reklama wprowadzająca w błąd jako nieuczciwa praktyka rynkowa (art. 5 i 6 NPrRynU)
V. Reklama wprowadzająca w błąd w innych ustawach
§ 48. Ukryta reklama, lokowanie produktów
I. Uwagi wprowadzające
II. Zakaz reklamy ukrytej w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
III. Z problematyki lokowania produktów w emisjach radiowych i telewizyjnych
IV. Reklama ukryta w ustawie o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym
§ 49. Reklama porównawcza
I. Uwagi ogólne
II. Reklama porównawcza w prawie europejskim
III. Pojęcie reklamy porównawczej
IV. Przesłanki dopuszczalności reklamy porównawczej
V. Reklama porównawcza a ochrona zarejestrowanych znaków towarowych
§ 50. Inne czyny nieuczciwej konkurencji
I. Uwagi ogólne
II. Reklama nierzeczowa i reklama uciążliwa - charakterystyka regulacji w prawie polskim
III. Reklama nierzeczowa
IV. Reklama uciążliwa
§ 51. Rozpowszechnianie informacji
I. Uwagi wprowadzające
II. Przesłanki czynu nieuczciwej konkurencji z art. 14 ZNKU - ogólna charakterystyka
III. Przesłanka dotycząca rozpowszechniania informacji
IV. Treść i charakter rozpowszechnianych informacji
V. Działanie w celu przysporzenia korzyści lub wyrządzenia szkody
VI. Relacja art. 14 do art. 16 ust. 1 pkt 2 ZNKU

Rozdział XII. Regulacja sprzedaży w ZNKU
§ 52. Sprzedaż premiowana (art. 17a ZNKU)
I. Podstawy prawne
II. Cele sprzedaży premiowej
III. Istota i treść sprzedaży premiowanej
IV. Przesłanka "odmienności towarów"
V. Zakres podmiotowy - konsumenci
VI. Charakter prawny umowy sprzedaży premiowanej
VII. Wyłączenia z art. 17a ust. 2 pkt 1 ZNKU - "niewielka wartość" i "próbka towaru"
VIII. Wyłączenia z art. 17a ust. 2 pkt 2 ZNKU
IX. Stosunek art. 17a ZNKU do przepisów dyrektywy 2005/29/WE o nieuczciwych praktykach handlowych
X. Odpowiedzialność karna
§ 53. Sprzedaż lawinowa (art. 17c ZNKU)
I. Charakterystyka sprzedaży lawinowej
II. Historia "systemów lawinowych"
III. Istota czynu nieuczciwej konkurencji z art. 17c ZNKU
IV. Przesłanki czynu nieuczciwej konkurencji sprzedaży lawinowej
V. Zakres podmiotowy art. 17c ZNKU
VI. Wyjątki od zakazu sprzedaży lawinowej
VII. Stosunek art. 17c ZNKU do przepisów o nieuczciwych praktykach rynkowych
VIII. Sankcje karne
§ 54. Nadmierna sprzedaż marek właściciela (art. 17d ZNKU)
I. Uwagi wstępne
II. Cele i założenia art. 17d ZNKU
III. Terminologia art. 17d ZNKU
IV. Sprzeczność art. 17d ZNKU z przepisami TFUE

Rozdział XIII. Odpowiedzialność cywilnoprawna za czyny nieuczciwej konkurencji
§ 55. Uwagi wstępne
I. Wprowadzenie
II. Podstawy prawne ochrony
III. Modele odpowiedzialności cywilnoprawnej w europejskich
regulacjach zwalczania nieuczciwej konkurencji
IV. Stosunek regulacji szczególnej do zasad ogólnych odpowiedzialności cywilnoprawnej
§ 56. System środków cywilnoprawnych
I. Roszczenie o zaniechanie
II. Roszczenie o usunięcie skutków
III. Roszczenie o złożenie oświadczenia
IV. Roszczenie o naprawienie szkody
V. Roszczenie o wydanie bezpodstawnie uzyskanych korzyści
VI. Roszczenie informacyjne
VII. Roszczenie o zapłatę na określony cel społeczny
VIII. Wniosek o orzeczenie o przedmiotach
IX. Powództwo o ustalenie
§ 57. Przedawnienie roszczeń z tytułu czynów nieuczciwej konkurencji
§ 58. Legitymacja w sprawach zwalczania nieuczciwej konkurencji
I. Legitymacja czynna
II. Legitymacja bierna
§ 59. Inne środki prawne zwalczania nieuczciwej konkurencji
I. Wniosek o podjęcie działań przez organy celne
II. Odpowiedzialność karna
§ 60. Ostatnie zmiany i perspektywy rozwoju regulacji i orzecznictwa

Rozdział XIV. Związki między prawem konkurencji a ochroną konsumentów
§ 61. Ewoluowanie koncepcji ochrony konsumenta w prawie unijnym
§ 62. Ochrona zbiorowych interesów konsumentów
§ 63. Ochrona interesów ekonomicznych konsumentów jako zasadniczy
cel prawa antymonopolowego. Praktyki eksploatacyjne
§ 64. Rola Trybunału Sprawiedliwości oraz Komisji Europejskiej w kształtowaniu koncepcji prywatnego wykonywania prawa
konkurencji
§ 65. Przerzucanie obciążeń
§ 66. Trudności z realizacją prawa do odszkodowania
§ 67. Ograniczenia dostępu do informacji jako podstawowa bariera skutecznego wykonywania prawa
§ 68. Zasada pełnej kompensacji poniesionych strat
§ 69. Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym.
Legitymacja czynna dla konsumentów
§ 70. Pozwy grupowe
§ 71. Alternatywne metody rozstrzygania sporów
§ 72. Podsumowanie

Rozdział XV. Podstawy i zakres publicznoprawnej ochrony konkurencji
§ 73. Wprowadzenie
§ 74. Konkurencja jako przedmiot ochrony; ograniczenie konkurencji jako przesłanka ingerencji publicznej
§ 75. Interes publiczny w ochronie konkurencji
I. Zakres i znaczenie
II. Funkcje
§ 76. Zakres stosowania ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów
I. Zakres przedmiotowy ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów
II. Zakres podmiotowy ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów
III. Zakres przestrzenny ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów
IV. Zakres czasowy ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów

Rozdział XVI. Porozumienia ograniczające konkurencję
§ 77. Wprowadzenie
I. Podstawy prawne
II. Miejsce zakazu porozumień ograniczających konkurencję w prawie prywatnym
III. Pojęcie porozumień ograniczających konkurencję i ich ocena w prawie antymonopolowym
§ 78. Zakaz porozumień ograniczających konkurencję
I. Charakter prawny zakazu porozumień
II. Konkurencja
III. Rynek właściwy
IV. Naruszenie konkurencji - wyeliminowanie, ograniczenie lub naruszenie w inny sposób
V. Cel porozumienia
VI. Skutek porozumienia
VII. Ocena porozumienia pod kątem wystąpienia skutków na określonym terytorium. Wpływ na handel między państwami członkowskimi
VIII. Zakres podmiotowy zakazu - przedsiębiorca
§ 79. Formy porozumień
I. Uwagi ogólne
II. Umowy
III. Porozumienia w formie uzgodnionych zachowań
IV. Paralelne zachowania rynkowe
V. Gentelmen‘s agreements i tzw. listy intencyjne
VI. Uchwały lub inne akty związków przedsiębiorców
VII. Formy porozumienia w prawie europejskim
§ 80. Wyłączenia zakazu porozumień ograniczających konkurencję
I. Porozumienia bagatelne
II. Kryterium ilościowe
III. Kryterium jakościowe
IV. Reguła de minimis w prawie europejskim
V. Grupowe i indywidualne wyłączenia zakazu porozumień ograniczających konkurencję
VI. Indywidualne wyłączenie zakazu porozumień na podstawie przesłanek z art. 8 ust. 1 OchrKonkurU
VII. Przyczynianie się do polepszenia produkcji, dystrybucji towarów lub do postępu technicznego lub gospodarczego
VIII. Zapewnienie nabywcom lub użytkownikom odpowiedniej części udziału w korzyściach
IX. Niezbędność ograniczeń konkurencji
X. Brak stworzenia stronom porozumienia możliwości wyeliminowania konkurencji na rynku właściwym w zakresie znacznej części
określonych towarów
XI. Ograniczenia akcesoryjne
XII. Wyłączenia grupowe
§ 81. Rodzaje porozumień
I. Porozumienia horyzontalne
II. Porozumienia wertykalne
III. Porozumienia określające ceny i warunki handlowe
IV. Porozumienia kontyngentowe
V. Porozumienia podziałowe
VI. Porozumienia dyskryminujące
VII. Porozumienia wiązane
VIII. Porozumienia ograniczające dostęp do rynku
IX. Zmowa przetargowa

Rozdział XVII. Wyłączenia grupowe
§ 82. Podstawy prawne wydawania wyłączeń grupowych
§ 83. Przesłanki wydania wyłączenia grupowego
§ 84. Elementy treści wyłączenia grupowego
§ 85. Okres obowiązywania wyłączenia grupowego i możliwość jego cofnięcia
§ 86. Rodzaje porozumień objętych wyłączeniami grupowymi
I. Prawo Unii Europejskiej
II. Prawo polskie
§ 87. Relacje między unijnym i krajowym systemem wyłączeń grupowych
§ 88. Skutki objęcia porozumienia wyłączeniem grupowym w prawie ochrony konkurencji
I. Wyłączenie grupowe a względny charakter zakazu porozumień ograniczających konkurencję
II. Wyłączenie grupowe a porozumienia bagatelne i pojęcie rynku właściwego
III. Brak sankcji nakładanych w drodze decyzji indywidualnych
IV. Wyłączenie grupowe a zakaz nadużywania pozycji dominującej
§ 89. Skutki objęcia porozumienia wyłączeniem grupowym w prawie cywilnym
I. Wyznaczenie granic swobody umów
II. Brak sankcji nieważności
III. Brak odpowiedzialności cywilnej za naruszenie reguł konkurencji
IV. Wyłączenie grupowe a określenie elementów przedmiotowo istotnych umowy
§ 90. Zakres i treść poszczególnych wyłączeń grupowych
I. Porozumienia wertykalne
II. Porozumienia wertykalne w sektorze samochodowym
III. Porozumienia dotyczące transferu technologii
IV. Porozumienia badawczo-rozwojowe i specjalizacyjne
V. Porozumienia zawierane między przedsiębiorstwami prowadzącymi działalność ubezpieczeniową
VI. Porozumienia w transporcie kolejowym, drogowym i żegludze śródlądowej
VII. Porozumienia w transporcie morskim
VIII. Porozumienia w dziedzinie transportu lotniczego

Rozdział XVIII. Zakaz nadużywania pozycji dominującej
§ 91. Wprowadzenie
§ 92. Pojęcie pozycji dominującej
I. Istota pozycji dominującej
II. Kryteria (przesłanki) pozycji dominującej
III. Rynek właściwy
IV. Udział w rynku i inne czynniki wskazujące na dominację rynkową
V. Indywidualna i kolektywna pozycja dominująca
§ 93. Pojęcie nadużycia pozycji dominującej
I. Wprowadzenie
II. Koncepcja nadużycia pozycji dominującej w prawie konkurencji
Unii Europejskiej
III. Elementy konstytuujące nadużycie pozycji dominującej
IV. Koncepcja nadużycia a katalog praktyk abuzywnych z art. 9 ust. 2 OchrKonkurU
V. Możliwość racjonalizacji zakazu nadużywania pozycji dominującej
VI. Sankcje
VII. Praktyki wykluczające
VIII. Praktyki eksploatacyjne

Rozdział XIX. Kontrola koncentracji przedsiębiorców
§ 94. Zagadnienia ogólne
I. Miejsce regulacji administracyjnoprawnego oddziaływania na procesy koncentracji przedsiębiorców w systemie ochrony konkurencji
II. Metoda regulacji ustawowej
III. Kontrola koncentracji przedsiębiorstw w prawie Unii Europejskiej
§ 95. Zdarzenia faktyczne poddane kontroli koncentracji
I. Proponowane zmiany w OchrKonkurU dotyczące zakresu obowiązku zgłaszania zamiaru koncentracji
II. Przejawy koncentracji strukturalnej
III. Przejawy koncentracji mienia
§ 96. Kryteria determinujące ustawowy obowiązek zgłoszenia zamiaru koncentracji. Progi zgłoszenia zamiaru koncentracji określone
w art. 13 ust. 1 OchrKonkurU
I. Wielkość obrotu przedsiębiorców zamierzających dokonać
koncentracji jako miernik zdolności zgłoszeniowej koncentracji
II. Ocena skutków koncentracji z punktu widzenia przedmiotowych wyłączeń przewidzianych ustawą antymonopolową
§ 97. Wybrane elementy proceduralne zgłoszenia zamiaru koncentracji.
Kryteria oceny skutków zgłoszonej i zamierzonej koncentracji.
Formalnoprawne aspekty zgłoszenia zamiaru koncentracji
I. Kształt postępowania antymonopolowego w sprawach koncentracji i proponowane kierunki jego nowelizacji
II. Zgłoszenie zamiaru koncentracji jako przesłanka wszczęcia przez Prezesa UOKIK postępowania w sprawie koncentracji
III. Podmioty obowiązane do zgłoszenia Prezesowi UOKiK zamiaru koncentracji
IV. Forma zgłoszenia zamiaru koncentracji
§ 98. Istota rozstrzygnięć w sprawach koncentracji przedsiębiorców
I. Uwagi ogólne
II. Rozstrzygnięcia Prezesa UOKiK kończące postępowanie w zakresie nadzoru prewencyjnego
III. Istota rozstrzygnięć Prezesa UOKiK kończących postępowanie w sferze relacji nadzoru represyjnego

Rozdział XX. Postępowanie przed Prezesem Urzędu Konkurencji i Konsumentów
§ 99. Podstawy prawne struktury i właściwości organów
I. Przemiany regulacji prawnej
II. Organy administracyjne ochrony konkurencji i konsumentów
III. Zakres działania organów ochrony konkurencji i konsumentów
IV. Kompetencja organów ochrony konkurencji i konsumentów
§ 100. Podstawy prawne postępowania administracyjnego przed organami ochrony konkurencji i konsumentów
I. Struktura podstaw prawnych postępowania administracyjnego
II. Przepisy KPA o udziale prokuratora w postępowaniu oraz dotyczące postępowań uproszczonych o charakterze administracyjnym
§ 101. Podmioty postępowania w sprawach ochrony konkurencji i konsumentów
I. Ustawowy krąg stron postępowania
II. Podmioty na prawach strony
III. Incydentalni uczestnicy postępowania
IV. Zastępstwo procesowe stron i uczestników postępowania
§ 102. Postępowanie administracyjne przed Prezesem Urzędu i podejmowane w nim czynności procesowe
I. Odrębności przedmiotowe postępowania
II. Postępowanie wyjaśniające
III. Wszczęcie postępowania w sprawach ochrony konkurencji lub konsumentów
IV. Odrębności czynności postępowania przed Prezesem Urzędu

Rozdział XXI. Współpraca instytucjonalna (ECN)
§ 103. Uwagi ogólne
§ 104. Geneza reformy
§ 105. Rozporządzenie Nr 1/2003
§ 106. Prymat prawa konkurencji UE
§ 107. Współpraca Komisji i organów krajowych
§ 108. Swobodny obieg dowodów
§ 109. Możliwość zawieszenia lub zakończenia postępowania
§ 110. Komitet Doradczy
§ 111. Programy leniency
§ 112. Funkcjonowanie ECN

Rozdział XXII. Postępowania sądowe
§ 113. Ustrój sądownictwa
I. Uwagi wstępne
II. Istota i zakres władzy sądowniczej
III. Prawo do sądu
IV. Sprawowanie wymiaru sprawiedliwości przez sądy powszechne i sądy administracyjne
V. Rozgraniczenie właściwości sądów powszechnych i sądów administracyjnych
§ 114. Ewolucja sądownictwa z zakresu ochrony konkurencji
I. Sąd Kartelowy
II. Naczelny Sąd Administracyjny
III. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
§ 115. Postępowanie sądowe w sprawach z zakresu ochrony konkurencji
I. Zagadnienia ogólne
II. Właściwość rzeczowa
III. Strony i uczestnicy postępowania
IV. Wszczęcie postępowania
V. Czynności sądu
VI. Orzeczenia
VII. Postępowanie apelacyjne i kasacyjne
VIII. Inne sądy
IX. Perspektywy ustroju sądownictwa w sprawach z zakresu ochrony konkurencji

Rozdział XXIII. Sankcje z tytułu naruszeń ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów
§ 116. Cywilnoprawne skutki porozumień
I. Sankcja nieważności w ustawie antymonopolowej
II. Nieważność w prawie cywilnym
III. Częściowa nieważność
IV. Nieistniejące czynności prawne
V. Zakres zastosowania sankcji nieważności
VI. Kompetencje organów antymonopolowych i sądu w przedmiocie stwierdzenia nieważności i dochodzenia roszczeń cywilnoprawnych
VII. Inne cywilnoprawne skutki porozumień
VIII. Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
IX. Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym
X. Skuteczność zobowiązań i odpowiedzialność uczestników porozumienia
XI. Podstawy rozliczeń pomiędzy uczestnikami porozumienia
XII. Cywilnoprawne skutki porozumień dotyczące osób niebędących uczestnikami porozumienia
XIII. Roszczenia publikacyjne
XIV. Roszczenia o ustalenie
XV. Roszczenie o zapłatę sumy pieniężnej w przypadku umyślnego naruszenia przepisów prawa konkurencji
XVI. Sytuacja prawna konsumentów
XVII. Sankcja nieważności w prawie europejskim
XVIII. Inne skutki cywilnoprawne porozumień
§ 117. Sankcje administracyjnoprawne
I. Sankcje w sprawach praktyk ograniczających konkurencję
II. Sankcje w sprawach koncentracji
III. Sankcje w sprawach praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów
§ 118. Sankcje penalne w polskim prawie antymonopolowym
I. Charakter kar pieniężnych w prawie antymonopolowym
II. Rodzaje kar pieniężnych - klasyfikacje i podstawy prawne ich stosowania
III. Zasady stosowania kar pieniężnych
IV. Wykonywanie decyzji nakładających kary

Rozdział XXIV. Prokonkurencyjne regulacje sektorowe
§ 119. Regulacja prokonkurencyjna w sektorach infrastrukturalnych
I. Rozwój prokonkurencyjnej regulacji sektorowej i jej miejsce w doktrynie
II. Prokonkurencyjna regulacja sektorowa jako odrębna funkcja interwencji publicznej w gospodarce
III. Prokonkurencyjna regulacja sektorowa (sektorów infrastrukturalnych) - charakterystyka ogólna
§ 120. Regulacja prokonkurencyjna w sektorze komunikacji elektronicznej
I. Wprowadzenie
II. Regulacja rynków telekomunikacyjnych
III. Usługa powszechna
IV. Dysponowanie zasobami telekomunikacyjnymi
§ 121. Regulacja prokonkurencyjna w sektorze energetycznym - elektroenergetyce, gazownictwie i energetyce cieplnej
I. Uwagi wprowadzające
II. Tworzenie warunków powstania i rozwoju konkurencji w sektorze energetycznym
III. Zapewnienie świadczenia usług powszechnych
§ 122. Regulacja prokonkurencyjna w sektorze transportu kolejowego
I. Uwagi wstępne
II. Instrumenty służące tworzeniu warunków rozwoju konkurencji
III. Zapewnienie usługi publicznej
§ 123. Regulacja prokonkurencyjna w sektorze transportu lotniczego
I. Charakter sektora transportu lotniczego a regulacja prokonkurencyjna
II. Tworzenie warunków konkurencji na rynkach usług sektora lotniczego
III. Obowiązek użyteczności publicznej
§ 124. Regulacja prokonkurencyjna w sektorze usług pocztowych
I. Specyfika sektora determinująca sposób liberalizacji rynku pocztowego
II. Zagwarantowanie świadczenia usług powszechnych
III. Tworzenie warunków konkurencji w sektorze pocztowym

Rozdział XXV. Karnoprawna ochrona konkurencji
§ 125. Przedmiot karnoprawnej ochrony konkurencji
§ 126. Zasady karnoprawnej ochrony konkurencji
I. Komplementarność ochrony karnoprawnej konkurencji
II. Zasada ultima ratio prawa karnego
III. Blankietowość przepisów prawa karnego chroniącego konkurencję
§ 127. Zasady odpowiedzialności za przestępstwa i wykroczenia
I. Zasady odpowiedzialności karnej za przestępstwa
II. Zasady odpowiedzialności karnej za wykroczenia
§ 128. Konkurencja jako przedmiot ochrony karnoprawnej
§ 129. Przestępstwa przeciwko konkurencji
I. Przestępstwa nieuczciwej praktyki rynkowej
II. Przestępstwa naruszenia tajemnicy przedsiębiorstwa
III. Przestępstwo oszukańczego splagiatowania produktu
IV. Przestępstwo sprzedaży lawinowej
§ 130. Wykroczenia przeciwko konkurencji
I. Wykroczenie odmowy współpracy z rzecznikiem konsumentów
II. Wykroczenie agresywnej praktyki rynkowej
III. Wykroczenie oszukańczego oznaczenia towaru albo usługi
IV. Wykroczenie sprzedaży bonusowej
V. Wykroczenia nierzetelnego informowania o przedsiębiorstwie

Indeks rzeczowy


1495 stron, Format: 16.0x24.0cm, oprawa twarda z obwolutą

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022