Uniwersytet-Społeczeństwo-Edukacja
Materiały konferencji naukowej z okazji X-lecia Wydziału Studiów
Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza Poznań 13-14 października 2003 roku
Publikacja niniejsza stanowi plon konferencji naukowej zorganizowanej w dniach 13-14
października 2003 roku z okazji 10-lecia Wydziału Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im.
Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Wydawało nam się, że właśnie nurtujące środowiska akademickie pytania o kształt
dzisiejszego i wizje przyszłego kształcenia uniwersyteckiego (w tym i kondycję
uniwersyteckiej pedagogiki i kształcenia uniwersyteckiego w jej zakresie), o kształt i
wizję naszego społeczeństwa, a także o kształt i poziom funkcjonowania w nim oświaty
są wystarczającym powodem do tego, aby podjąć nad nimi debatę przy takiej właśnie
okazji.
I. KSZTAŁCENIE UNIWERSYTECKIE W KONTEKŚCIE TRADYCJI I PRZEMIAN
WIESŁAW AMBROZIK Pedagogika poznańska - dokonania i perspektywy rozwoju
ZBIGNIEW KWIECIŃSKI Problem pedagogii nurtów głównych i pobocznych
TADEUSZ LEWOWICKI Kształcenie uniwersyteckie - siła tradycji, presja
współczesności, pytania o przyszłość, przesłania
JERZY BRZEZIŃSKI O osobliwościach uniwersyteckiego kształcenia
KAZIMIERZ DENEK Tendencje przemian uniwersytetu
MIROSŁAW SZYMAŃSKI Nauczyciel akademicki - mistrz, przewodnik czy partner
studentów
STANISŁAW PAŁKA Uniwersytecki wymiar uprawiania pedagogiki
II. OBLICZA WSPÓŁCZESNEJ PEDAGOGIKI
HELIODOR MUSZYŃSKI Teoria w pedagogice
BOGUSŁAW ŚLIWERSKI Granice wychowania
ALEKSANDER NALASKOWSKI Pedagogika naukowa wobec pedagogicznej chałtury.
Studium merytorycznej zapuści
JANUSZ GNITECKI Przemiany metodologii i teorii pedagogicznej w okresie
ponowoczesnej moderny
Ks. JERZY BAGROWICZ Pedagogika chrześcijańska - próba określenia jej
podstaw
TADEUSZ FRĄCKOWIAK Pedagogiki społeczne czasu neoliberalnych skrajności
STANISŁAW KAWULA Społeczeństwo ryzyka - perspektywa pedagogiki społecznej
JERZY MODRZEWSKI Idea lokalności. U podstaw pedagogicznych projekcji
wychowawczego funkcjonowania środowisk terytorialnych
WACŁAW STRYKOWSKI Pedagogika i edukacja medialna - kierunki rozwoju
ALEKSANDER ZANDECKI Wykształcenie - czynnikiem kreującym jakość życia
PIOTR STĘPNIAK Perspektywy rozwoju penitencjarystyki jako dyscypliny naukowej
LECHOSŁAW GAPIK Oblicza psychoterapii
EWA MUSZYŃSKA Warunki życia i rozwoju współczesnych dzieci i młodzieży. Z
badań Zakładu Podstaw Wychowania i Opieki
WŁADYSŁAW DYKCIK Więź teorii z praktyką czynnikiem aktywnego rozwoju
poznańskiej pedagogiki specjalnej
STANISŁAW DYLAK, KRZYSZTOF WAWRZYNIAK Współczesne tendencje w badaniach
dotyczących nauczyciela
WIESŁAW JAMROŻEK Z dziejów poznańskiej histońi wychowania
III. SPOŁECZEŃSTWO, REFORMA I PRAKTYKA EDUKACYJNA
ZBYSZKO MELOSIK Edukacja a przemiany kultury współczesnej. Implikacje dla teońi
i praktyki
KAZIMIERZ PRZYSZCZYPKOWSKI Szanse i zagrożenia oświaty (samo)rządowej
STEFAN M. KWIATKOWSKI Lokalne i globalne uwarunkowania rozwoju systemu edukacji
EWA SOLARCZYK-AMBROZIK Kształcenie ustawiczne w perspektywie globalnej i
lokalnej - między wymogami rynku a indywidualnymi strategiami edukacyjnymi
ANDRZEJ RADZIEWICZ-WINNICKI Asynchronizacja rozwoju, ubóstwo i marginalizacja.
Wykluczanie społeczne w bilan sie polskiej transformacji
HENRYKA KWIATKOWSKA Edukacja u progu radykalnej zmiany
MARIA DUDZIKOWA Trzeba na nowo przemyśleć reformę
EUGENIA POTULICKA Dylematy reform oświatowych
EUGENIUSZ PIOTROWSKI Doskonalenie edukacji szkolnej
HALINA SOWIŃSKA Próg szkolny w świetle współczesnej psychologii rozwoju
JÓZEF SZKRZYPCZAK Podręcznik jako narzędzie samokształcenia. Kilka pytań i
prób odpowiedzi
MARIA BURTOWY Czytanie jako obszar edukacji integralnej
ANDRZEJ TWARDOWSKI Nowa koncepcja integracyjnego nauczania dzieci i młodzieży
niepełnosprawnych intelektualnie |
LUBOMIRA DOMKA| Ekologiczny styl życia warunkiem trwałego rozwoju
472 strony, oprawa twarda