ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 35.20 33,44   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

WYJAŚNIANIE I REWIZJA WIEDZY W MEDYCYNIE


RZEPIŃSKI T. - OD MODELI EKSPERYMENTALNYCH DO BADAŃ KLINICZNYCH

wydawnictwo: WYD UAM , rok wydania 2013, wydanie I

cena netto: 35.20 Twoja cena  33,44 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Wyjaśnianie i rewizja wiedzy w medycynie

Od modeli eksperymentalnych do badań klinicznych


Autor wprowadza czytelnika w jedno z najistotniejszych zagadnień związanych z rozwojem współczesnej medycyny.

W książce scharakteryzowane zostały główne etapy procesu rewizji wiedzy biomedycznej, poczynając od etapu konstruowania modeli eksperymentalnych, aż do utworzenia reguł postępowania medycznego na podstawie badań klinicznych.

Analizie poddany został jeden z najbardziej spektakularnych przykładów rewizji wiedzy, jaka miała miejsce w XX-wiecznej medycynie.

Jej przedmiotem była zmiana procedur postępowania klinicznego w kardiologii związana z odkryciem zjawiska kardioprotekcji.

Analizowany przykład został umiejętnie osadzony w obszernym kontekście problemów metodologicznych i epistemologicznych. Efektem pracy jest stworzenie unikalnej w polskiej literaturze przedmiotu monografii, która w czytelny sposób prezentuje zagadnienie rewizji algorytmów postępowania medycznego w zakresie terapii.


Wykaz skrótów stosowanych w książce

Wstęp

CZĘŚĆ I. Problem statusu metodologicznego medycyny
1. Wprowadzenie
2. Czy medycyna jest nauką? Argumenty w sporze o status metodologiczny medycyny
2.1. Tradycja humanistyczna i analityczna w badaniach nad medycyną
2.2. Medycyna jako obszar praktycznych zastosowań nauki
2.3. Medycyna a nauka - stanowisko Lee Forstroma
2.4. Cele i przedmiot badań medycyny w ujęciu Ronalda Munsona
2.5. Pomiędzy nauką a praktyką, czyli autonomia medycyny w ujęciu humanistycznym
2.6. Czym są nauki praktyczne?
2.7. Kazem Sadegh-Zadeha koncepcja medycyny jako nauki praktycznej
2.7.1. Reguły działania
2.7.2. Deontyczna interpretacja reguł działania
2.8. Struktura nauk biologiczno-medycznych w ujęciu Kazem Sadegh-Zadeha
2.9. Podsumowanie
3. Czy istnieją teorie medyczne?
3.1. Teoria biologiczna jako system dedukcyjny
3.2. Kognitywna koncepcja teorii medycznych Paula Thagarda
3.3. Struktura wiedzy medycznej w ujęciu kognitywnym
3.4. Podsumowanie
4. Wnioski

CZĘSC II. Wyjaśnianie i rewizja wiedzy
5. Wprowadzenie
6. Wyjaśnianie jako przedmiot analiz metodologicznych
6.1. Proces wyjaśniania i jego produkt
6.2. Rozumowanie abdukcyjne w procesie wyjaśniania
6.3. Rozumowanie abdukcyjne a eksperyment
6.4. Podsumowanie
7. Rewizja wiedzy
7.1. Jak jest możliwa rewizja wiedzy proceduralnej?
7.2. Standardowy model zmiany przekonań (AGM)
7.3. Erotetyczne ujęcie rewizji wiedzy
7.4. Formułowanie hipotez abnormalnych w procesie rewizji wiedzy
7.4.1. Pojęcie prawa abnormalnego
7.4.2. Wyjaśnianie za pomocą hipotez abnormalnych
7.4.3. Etapy rewizji wiedzy
7.5. Podsumowanie

CZĘŚĆ III. Wyjaśnianie w medycynie i w naukach biologicznych
8. Wyjaśnianie przyczynowe
8.1. Przedmiotowa i epidemiologiczna płaszczyzna poszukiwania wyjaśnień przyczynowych w medycynie
8.2. Przyczyna, kryteria przyczynowości i twierdzenia przyczynowe
8.3. Wyjaśnienie przyczynowe w modelu dedukcyjno-nomologicznym
8.4. Poszukiwanie wyjaśnień przyczynowych w modelu wyjaśniania przez wyszczególnienie Theo Kuipersa i Andrzeja Wiśniewskiego
8.5. Podsumowanie
9. Wyjaśnianie funkcjonalne w naukach biologiczno-medycznych
9.1. Wprowadzenie
9.2. Klasyczne teorie wyjaśniania funkcjonalnego
9.2.1. Wyjaśnianie funkcjonalne w ujęciu Carla Hempla
9.2.2. Wyjaśnianie funkcjonalne w ujęciu Ernesta Naglą
9.2.3. Problemy klasycznych ujęć wyjaśniania funkcjonalnego
9.2.4. Etiologiczny i dyspozycyjny nurt analiz wyjaśniania funkcjonalnego
9.3. Analiza funkcjonalna Roberta Cumminsa
9.4. Erotetyczne ujęcie wyjaśniania funkcjonalnego
9.5. Model wyjaśniania funkcjonalno-przyczynowego (FP)
9.6. Podsumowanie
10. Wyjaśnianie statystyczne
10.1. Koncepcja wyjaśniania statystycznego Carla Hempla
10.2. Teoria istotności statystycznej (S-R) Wesleya Salmona
11. Wnioski

CZĘŚĆ IV. Rewizja wiedzy biomedycznej - analiza programu badawczego kardioprotekcji
12. Wprowadzenie
12.1. Rewizja wiedzy nauk podstawowych i jej konsekwencje dla praktyki medycznej
12.2. Modele eksperymentalne i ich rola w procesie rewizji wiedzy
13. Wiedza o efektach niedokrwienia i reperfuzji
13.1. Rozwój wiedzy o chorobie niedokrwiennej mięśnia sercowego (CHN)
13.2. Ograniczenia w konstruowaniu modeli eksperymentalnych procesu niedokrwienia
13.3. Reguły działania medycznego dla stanu niedokrwienia serca ukształtowane przed odkryciem zjawiska kardioprotekcji
13.4. Anomalie kliniczne i eksperymentalne
13.4.1. Anomalne efekty reperfuzji mięśnia sercowego
13.4.2. Anomalne efekty niedokrwienia
13.5. Podsumowanie
14. Rewizja wiedzy o efektach niedokrwienia mięśnia sercowego i odkrycie zjawiska kardioprotekcji
14.1. Kumulowanie uszkodzeń niedokrwiennych jako kliniczna sytuacja problemowa
14.2. Wyjaśnianie kontrastowe Lange‘a i przekształcenie problemu badawczego
14.3. Zjawisko abnormalne i proces poszukiwania wyjaśnień przyczynowych
14.4. Identyfikacja potencjalnych obszarów rewizji wiedzy
14.5. Hipoteza abnormalna i odkrycie zjawiska hartowania niedokrwiennego
14.5.1. Sformułowanie hipotezy abnormalnej
14.5.2. Projekt testu empirycznego hipotezy abnormalnej
14.5.3. Model eksperymentalny MJR
14.6. Działania poznawcze inicjowane odkryciem zjawiska hartowania niedokrwiennego
14.6.1. Stabilizacja procesu modelowanego
14.6.2. Rozpoznawanie procesu modelowanego w praktyce klinicznej
14.6.3. Ekstrapolacja procesu modelowanego
14.7. Podsumowanie
15. Poszukiwanie zastosowań zjawiska kardioprotekcji w obszarze terapii interwencyjnych i kardiochirurgicznych
15.1. Kardioprotekcja a uszkodzenia reperfuzyjne
15.2. Konkurencyjne hipotezy wyjaśniające zjawisko nieodwracalnych uszkodzeń reperfuzyjnych (LRIP)
15.3. Realistyczna i antyrealistyczna interpretacja terminu nieodwracalne uszkodzenia reperfuzyjne
15.4. Spór o doniosłość kliniczną zjawiska uszkodzeń reperfuzyjnych
15.5. Metodologiczna płaszczyzna sporu
15.5.1. Projekty testów empirycznych
15.5.2. Udział apoptozy w tworzeniu uszkodzeń reperfuzyjnych
15.6. Operacjonizm i ustalenie obszaru zastosowań kardioprotekcji w terapiach interwencyjnych
15.6.1. Cel skonstruowania symulacji eksperymentalnej przez Zhi-Qing Zhao
15.6.2. Operacyjna definicja terminu nieodwracalne uszkodzenia reperfuzyjne
15.6.3. Założenia symulacji eksperymentalnej Zhi-Qing Zhao
15.6.4. Formułowanie modalnych identyfikatorów działania na podstawie symulacji eksperymentalnej Zhi-Qing Zhao
15.7. Podsumowanie
16. Farmakologiczne indukowanie zjawiska kardioprotekcji
16.1. Wprowadzenie
16.2. Problem kliniczny: udział apoptozy w powstawaniu uszkodzeń niedokrwiennych i reperfuzyjnych
16.2.1. Proces apoptozy i jego funkcje w organizmie
16.2.2. Doniosłość kliniczna fazy inicjacji procesu apoptozy
16.3. Farmakologiczne terapie kardioprotekcyjne jako inhibitory (szlak Inh)
lub aktywatory (szlak Akl) dyspozycji
16.4. Wyjaśnianie funkcjonalno-przyczynowe mitochondrialnego mechanizmu procesu apoptozy
16.5. Struktura eksplanansa w funkcjonalno-przyczynowym modelu wyjaśniania mechanizmu apoptozy
16.5.1. Prospektywny i retrospektywny element wyjaśniania funkcjonalno-przyczynowego
16.5.2. Identyfikacja potencjalnego celu farmakologicznej terapii kardioprotekcyjnej przebiegającej szlakiem lnh
16.6. Rozwinięcie retrospektywnego elementu wyjaśnień funkcjonalno-przyczynowych
16.6.1. Hipoteza otwierania megakanałów mitochondrialnych mPTP
16.6.2. Wnioskowanie przez analogię w procesie ustalania farmakologicznej terapii kardioprotekcyjnej
16.7. Problem odtwarzania zjawiska modelowanego za pomocą terapii farmakologicznej
16.7.1. Symulacja eksperymentalna Lima
16.7.2. Zastrzeżenia metodologiczne formułowane z perspektywy analizy dyspozycyjnej
16.7.3. Przejściowe otwieranie kanałów mPTP jako bezpośredni cel farmakologicznej terapii kardioprotekcyjnej przebiegającej szlakiem
16.8. Podsumowanie
17. Wnioski

CZĘŚĆ V. Algorytmy podejmowania decyzji medycznych
18. Wprowadzenie
18.1. Modalne identyfikatory działań
18.2. Dyrektywy praktyczne i reguły działania
19. Typy badań klinicznych i wyjaśnianie statystyczne
20. Koncepcja evidence-based medicine (EBM)
20.1. Ustalenia terminologiczne
20.2. Uzasadnianie dyrektyw praktycznych przed sformułowaniem koncepcji EBM
20.3. Zmiana sposobu uzasadniania dyrektyw praktyki medycznej
20.4. Podsumowanie
21. Założenią epistemologiczne randomizowanych badań kontrolnych (RCT)
21.1. Status metodologiczny badań RCT
21.2. Co nam daje randomizacja?
21.3. Krytyka postulatu równomiernego rozkładu czynników zakłócających w badaniu RCT
21.3.1. Postulat równomiernego rozkładu czynników zakłócających w świetle interpretacji pojęcia prawdopodobieństwa
21.3.2. Rola reguły alokacji w procedurze randomizacji
21.4. Probabilistyczne koncepcje przyczynowości w dyskusji nad funkcją randomizacji w procesie pozyskiwania danych klinicznych
21.5. Podsumowanie
22. Wykorzystanie teorii zbiorów przybliżonych (RST) w ocenie danych klinicznych
22.1. Podstawowe intuicje
22.2. Teoria zbiorów przybliżonych a wnioskowanie kliniczne
22.2.1. Procedura klasyfikacji w warunkach niepewności
22.2.2. Tworzenie algorytmów decyzyjnych na podstawie wiedzy niepełnej
22.2.3. Doniosłość przyczynowa atrybutów
22.3. Identyfikacja zbędnych informacji klinicznych
22.4. Przykład zastosowania RST w ocenie danych klinicznych
22.5. Założenia epistemologiczne metody RST
22.5.1. Problem parametrów ilościowych w analizie RST
22.5.2. Statystyczny charakter metody RST
22.6. Metoda RST i wyjaśnianie zdarzeń klinicznych
22.7. Podsumowanie
23. Wnioski

Zakończenie

Bibliografia

Indeks rzeczowy

Indeks osób

Explanation and knowledge revision in medicine. From experimental models to clinical trials (Summary)


328 stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022