Fundamentalizm muzułmański na Bliskim Wschodzie
Monografia dr. Wojciecha Grabowskiego pozostaje w niezwykle popularnym ostatnio w
dziedzinie nauk politycznych i stosunków międzynarodowych nurcie badań nad
fundamentalizmem muzułmańskim we wszystkich jego przejawach.
Co jednak chciałbym od razu podkreślić, z wielu powodów wyróżnia się w zalewie
podobnie brzmiących tytułach. Stanowi o tym przede wszystkim wielka skrupulatność w
przedstawieaniu problematyki i nieulaganie rozpowszechnionym poglądom, budowanym w
większym stopniu przez publicystykę i polityczne potrzeby chwili niż rzeczywistość.
Jest to zatem w pełnym tego słowa znczeniu monografia naukowa.
Chciałbym podkreślić wysoki poziom merytoryczny książki dr. Wojciecha Grabowskiego
i jej oryginalność w wielu kwestiach.
Prof dr hab. Marek Dziekan
Wstęp
Rozdział I. Podstawy ideologiczne fundamentalizmu muzułmańskiego i jego
znaczenie w stosunkach międzynarodowych
1.1. Wyjaśnienie kluczowych terminów
1.1.1. Geneza terminu „fundamentalizm”
1.1.2. Geneza zjawiska fundamentalizmu muzułmańskiego
1.1.3. Pojęcie fundamentalizmu muzułmańskiego
1.1.4. Analiza terminu „Bliski Wschód”
1.2.1. Taki ad-Din Ibn Tajmijja
1.2.2. Muhammad Ibn Abd al-Wahhab
1.2.3. Hasan al-Banna
1.2.4. Sajjid Kutb
1.2.5. Ruhollah Musawi Chomejni
1.3. Fundamentalizm muzułmański jako czynnik destabilizujący stosunki międzynarodowe
1.3.1. Wzrost znaczenia fundamentalizmu w świecie
1.3.2. Dżihad
1.3.3. Państwa upadłe, terroryzm, prawa człowieka
1.3.4. Szari’at
1.4. Islam w stosunkach międzynarodowych na Bliskim Wschodzie
1.4.1. Islam jako tarcza ochronna
1.4.2. Islam jako płaszczyzna współpracy i konfliktów między państwami
1.4.3. Islam w okresie „zimnej wojny”
1.4.4. Islam w paradygmacie cywilizacyjnym Huntingtona
1.4.5. Symbolika i znaczenie islamu
Rozdział II Fundamentalizm muzułmański na płaszczyźnie państwowej
2.1. Relacje Saudów z wahhabitami
2.1.1. Wahhabizm jako instrument polityki saudyjskiej
2.1.2. Symptomy buntu
2.1.3. Odpowiedź na opór społeczny
2.1.4. Wahhabizm jako przeszkoda na drodze ku modernizacji
2.2. Relacje prezydentów irańskich z Najwyższym Przywódcą
2.2.1. Umocnienie pozycji „wali-je fakih”
2.2.2. Synkretyczny ustrój Islamskiej Republiki Iranu
2.2.3. Prezydent i fakih – między współpracą a rywalizacją
2.2.4. Trwałe przymierze czy stały antagonizm?
Rozdział III. Fundamentalizm muzułmański na płaszczyźnie międzynarodowej
3.1. Saudyjsko-irańska proxy war
3.1.1. Geneza stosunków bilateralnych
3.1.2. Rywalizacja państw i ich ideologii na Bliskim Wschodzie
3.1.3. Mniejszości sunnicka i szyicka w Iranie i Arabii Saudyjskiej
3.2. Paradoksy relacji irańsko-amerykańskich i irańsko-izraelskich
3.3. Wahhabizm w relacjach saudyjsko-amerykańskich
3.3.1. Fitna i konflikt arabsko-izraelski
3.3.2. Pozycja wahhabizmu i USA w Arabii Saudyjskiej po 11 września 2001 roku
Rozdział IV. Fundamentalizm muzułmański – płaszczyzna terroryzmu i
polityki
4.1. Casus Braci Muzułmanów
4.1.1. Ideologia Kutba po jego śmierci
4.1.2. Rola i miejsce Braci Muzułmanów w Egipcie na przestrzeni dekad
4.1.3. Ideologia polityczna Braci Muzułmanów na przykładzie Partii Wolności i
Sprawiedliwości
4.2. Casus Al-Ka’idy
4.2.1. Wpływ ideologii Kutba na Al-Ka’idę
4.2.2. Al-Ka’ida a Bracia Muzułmanie
4.2.3. Al-Ka’ida po Arabskiej Wiośnie
4.2.4. Al-Ka’ida po śmierci Ibn Ladina
4.2.5. Czy Al-Ka’ida wciąż stanowi zagrożenie?
Zakończenie
Aneks 1. Full text: bin Laden’s „letter to America”
Aneks 2. Pełny tekst: bin Ladena „list do Ameryki”
Bibliografia
186 stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka