|
MARTINA HEIDEGGERA MYŚLENIE SZTUKI
WOŹNIAK C. wydawnictwo: WYD UJ , rok wydania 2014, wydanie III cena netto: 43.89 Twoja cena 41,70 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Martina Heideggera myślenie sztuki
Martin Heidegger (1889–1976) jest uważany za jednego z najwybitniejszych filozofów
XX wieku, a poznanie jego myśli ma podstawowe znaczenie dla każdego, kto chce uzyskać
wgląd zarówno w filozofię tego stulecia, jak i całej zachodniej myśli filozoficznej.
Autor Bycia i czasu napisał również rozprawę Źródło dzieła sztuki, która w
opinii Jacques'a Derridy jest jednym z najważniejszych tekstów o sztuce, jakie powstały
od czasów Heglowskich Wykładów o estetyce. Heidegger poświęcił sztuce także wiele
innych prac, spośród których na szczególną uwagę zasługują teksty o istocie
poezji, w tym komentarze do poetyckiego dzieła Hölderlina i Trakla. Innym rodzajem jego
myślenia sztuki jest namysł nad sztuką w perspektywie dziejów Zachodu, problem jej
relacji do techniki, wreszcie jej miejsce we współczesnym świecie.
Książka Cezarego Woźniaka Martina Heideggera myślenie sztuki, choć poświęcona
głównie kwestii sztuki, traktuje również o innych obszarach myśli Heideggera, w tym o
jej późnej, „poetyckiej" fazie. Autor omawia najważniejsze toposy tej myśli,
tworząc ogólne wprowadzenie do niej.
Cezary Woźniak pracuje na Uniwersytecie Jagiellońskim, obecnie jest
kierownikiem Katedry Badań Filozoficznych nad Kulturą w Instytucie Kultury na Wydziale
Zarządzania i Komunikacji Społecznej. Jest autorem książki Okamgnienie. Doświadczenie
źródłowe a granice filozofii oraz artykułów publikowanych m.in. w „Kwartalniku
Filozoficznym", „Principiach" „Przeglądzie Filozoficznym".
Wprowadzenie 7
I. Od Bycia i czasu do Źródła dzieła sztuki 23
1. Program ontologii fundamentalnej i jego realizacja w Byciu i czasie 23
2. Ewolucja myśli Heideggera po Sein und Zeit 36
3. Heideggera zwrot ku problematyce sztuki 57
II. Pytanie o istotę sztuki. Heidegger o dziele sztuki 59
1. Pytanie o dzieło sztuki jako pytanie o sztukę 59
2. Aspekt rzeczowy dzieła sztuki 62
3. Rzecz - narzędzie - dzieło sztuki 64
4. Osadzanie (się) prawdy w dziele sztuki 71
5. Otwarcie świata i przy-stawienie ziemi w dziele sztuki 75
6. Spór świata i ziemi 94
7. Wydarzanie się prawdy w dziele sztuki 97
8. Tworzenie dzieła sztuki i jego przechowywanie 102
9. Poezja istotą sztuki 121
10. Sztuka jako źródło 138
III. Myślenie poezji 153
1. W drodze ku istocie mowy 153
2. Słowo, nazwa, rzecz 158
3. Wydarzenie mowy Czworoboku 175
4. Hölderlin i istota poezji 183
5. Świętość. Boskość. Bóg i bogowie a czas i wieczność 188
6. Poeta i wskazy bogów 216
7. Stanowienie bycia przez poetę 226
8. Poetyckie zamieszkiwanie 253
IV. Sztuka a technika 259
V. Heideggera myślenie sztuki 269
Wykaz oznaczeń prac Martina Heideggera i bibliografia źródeł 283
Summary 291
Zusammenfassung 297
304 strony, Format: 14.5x20.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|