Lotniczy Gdańsk 1945-1974
Lotnictwo w Gdańsku po 1945 roku to tak zwany okres polski. Niniejsza książka jest
zwieńczeniem wieloletnich badań autora w tej dziedzinie.
To druga część pracy na temat lotnictwa w Gdańsku. Obejmuje ona czas po 1945 roku,
czyli okres polski w dziejach miasta, prezentuje gdańskie lotnictwo w zupełnie innej,
PRL-owskiej rzeczywistości. Datę końcową autor wybrał nieprzypadkowo. W 1974 roku
komunikacja lotnicza została przeniesiona na nowe lotnisko w Rębiechowie – jest to
data kończąca pewien etap w tradycjach lotniczych miasta związanego od niemal 60 lat z
ówczesnym lotniskiem we Wrzeszczu. Do tego dochodzi jeszcze kwestia powstania nowej
dzielnicy na byłym już lotnisku (Gdańsk-Zaspa).
Lotniczy Gdańsk 1945–1974 to tytuł dość szeroki i taki miał być w założeniu
autora. Praca dotyczy lotnictwa cywilnego i omawia takie aspekty, jak odbudowa i
eksploatacja gdańskiego Portu Lotniczego we Wrzeszczu oraz rozwój połączeń
lotniczych. Ponadto ukazane zostało miejsce Gdańska w krajowej czołówce przewozów
lotniczych. Oprócz działalności eksploatacyjnej, autor podjął problem likwidacji
Portu Lotniczego Gdańsk-Wrzeszcz w latach 70. i budowy od podstaw pierwszego w powojennej
Polsce cywilnego Portu Lotniczego w Rębiechowie. Przedstawiono też problematykę
stacjonujących we Wrzeszczu wojsk lotniczych i ich wpływu na lotnictwo w Gdańsku.
Ważne miejsce w publikacji zajmuje również kwestia lotnictwa na Politechnice Gdańskiej
i Aeroklubu Gdańskiego. Zwieńczeniem książki jest ostatni rozdział, w którym ukazano
gdańskie lotnictwo sanitarne.
Wstęp 5
Rozdział 1. Odbudowa i organizacja lotnictwa cywilnego Polsce w pierwszych
latach powojennych . 7
1.1. Polska Rzeczpospolita Ludowa a kwestia przynależności do międzynarodowych
organizacji lotniczych . 7
1.2. Problemy organizacyjne polskiej komunikacji lotniczej w pierwszych latach powojennych
. 10
Rozdział 2. Rozbudowa infrastruktury lotniskowej w latach 1945–1974 13
2.1. Odbudowa Portu Lotniczego Gdańsk-Wrzeszcz w latach 40. i 50. . 13
2.2. Rozbudowa infrastruktury lotniskowej we Wrzeszczu w latach 60. . 17
2.3. Rozbudowa infrastruktury wrzeszczańskiego lotniska w latach 70. . 20
2.4. Warunki eksploatacyjne portu lotniczego Gdańsk-Wrzeszcz . 22
Rozdział 3. Rozwój gdańskich połączeń lotniczych 1945–1974 26
3.1. Pierwsze powojenne połączenia lotnicze z Gdańskiem . 26
3.2. Rozwój gdańskiej komunikacji lotniczej w latach 50. 31
3.3. Gdańska komunikacja lotnicza w latach 60. 32
3.4. Ruch międzynarodowy na wrzeszczańskim lotnisku w latach 60. i 70. . 36
3.5. Komunikacja lotnicza we Wrzeszczu w latach 70. 38
3.6. Uprowadzenia samolotów cywilnych na liniach do Gdańska i z Gdańska . 40
Rozdział 4. Budowa nowego lotniska w Rębiechowie 44
4.1. Przygotowania do budowy lotniska . 44
4.2. Rozpoczęcie budowy nowego lotniska w Rębiechowie . 46
4.3. Kwestia wykorzystania terenu po byłym lotnisku we Wrzeszczu w 1974 roku 48
Rozdział 5. Nowe lotnisko Gdańsk-Rębiechowo w 1974 roku . 50
5.1. Nowe lotnisko w pierwszym roku działalności 50
5.2. Kwestia rozwoju lotniska po ukończeniu I etapu budowy.
Krótka charakterystyka 52
Rozdział 6. Lotniska wojskowe na Ziemi Gdańskiej 57
6.1. Eksploatacja lotniska we Wrzeszczu przez lotnictwo wojskowe 57
6.2. Lotnisko w Pruszczu Gdańskim a lotnisko Gdynia Babie Doły. Problem eksploatacji .
63
6.3. Kwestia lotniska w Rumi-Zagórzu w latach 40. i 50. . 69
6.4. Różne koncepcje wojskowe dotyczące lotniska we Wrzeszczu 70
6.5. Samoloty Wojsk Ochrony Pogranicza na lotnisku we Wrzeszczu . 72
Rozdział 7. Kwestia lotnictwa na Politechnice Gdańskiej . 76
7.1. Utworzenie Oddziału/Sekcji Lotniczej na Politechnice Gdańskiej 76
7.2. Katedra Aerodynamiki . 79
Rozdział 8. Aeroklub Gdański 81
8.1. Aeroklub Gdański w nowej powojennej rzeczywistości 81
8.2. Lotniczy Zespół Usług Gospodarczych . 88
8.3. Warsztat szybowcowy na lotnisku we Wrzeszczu 90
Rozdział 9. Lotnictwo sanitarne 93
9.1. Działalność i rozwój gdańskiego Zespołu Lotnictwa Sanitarnego 93
Zakończenie 97
Bibliografia 99
104 strony, Format: 15.0x21.0cm, oprawa miękka