ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

DZIAŁALNOŚĆ INSTYTUCJI WYDAWNICZYCH NA RZECZ OŚWIATY I EDUKACJI W XIX


MICHALSKA I. MICHALSKI G. RED./ I POCZĄTKACH XX WIEKU

wydawnictwo: WYD UN ŁÓDŹ , rok wydania 2014, wydanie I

cena netto: 46.20 Twoja cena  43,89 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Działalność instytucji wydawniczych

na rzecz oświaty i edukacji w XIX i początkach XX wieku


Oddawana do rąk czytelnika publikacja jest pierwszą z dwóch książek poświęconych instytucjom wydawniczym, których działalność w znaczący sposób wspierała funkcjonowanie rodzimej oświaty i edukacji.

Zawiera ona treści dotyczące inicjatyw edytorskich w tej dziedzinie podejmowanych na ziemiach polskich w XIX i pierwszych latach XX wieku. 

Zamysłem redaktorów tej monografii było podjęcie poszukiwań historyczno-pedagogicznych zmierzających do zaprezentowania dorobku stanowiącego ofertę wydawniczą dla pracowników systemu oświaty, uczniów i ich rodziców, a także opiekunów. I nie chodzi tu tylko o wydawnictwa powszechnie znane, utrzymujące się na rynku niekiedy przez dziesiątki lat, ale również o odkrycie dokonań tych mniejszych, lokalnych, o których nikt lub prawie nikt dzisiaj już nie pamięta.


Wstęp 7

Część pierwsza Wkład w realizację idei oświatowych

Magdalena Kwiatkowska – Rynek – polityka – edukacja. Wydawcy profesjonalni w Królestwie
Polskim wobec programów upowszechniania i popularyzacji wiedzy na przełomie XIX i XX wieku 13
Wiesław Jamrożek – Działalność wydawnicza polskiej socjalnej demokracji w Galicji – konteksty edukacyjne 29
Eleonora Sapia-Drewniak – Wkład oficyny wydawniczej Karola Miarki (młodszego) w rozwój ruchu polskiego na Górnym Śląsku na przełomie XIX i XX stulecia 39
Aneta Bołdyrew – Działalność wydawnictwa M. Arcta na rzecz popularyzowania wiedzy
na początku XX w. na przykładzie serii „Książki dla Wszystkich” i „Biblioteczka Dzieł Społeczno-Ekonomicznych” 47

Część druga Wspomaganie kształcenia i udział w doskonaleniu pracy szkoły

Jan Ryś – Wkład krakowskich oficyn wydawniczych w rozwój staropolskiej literatury pedagogicznej 61
Magdalena Dąbrowska – Problematyka pedagogiczna w kręgu zainteresowań wydawców rosyjskich przełomu XVIII i XIX wieku („okres nowikowowski” – „okres karamzinowski”) 73
Kamil Śmiechowski – Łódzkie inicjatywy wydawnicze w opinii prasy lokalnej na przełomie XIX i XX wieku 87
Nella Stolińska-Pobralska – Publikacje edukacyjne wydawnictwa Ludwika Fiszera do I wojny światowej 99
Joanna Sosnowska – Działalność firmy księgarsko-wydawniczej Ludwika Fiszera na rzecz oświaty i szkolnictwa w Łodzi w latach 1882–1932 109
Artur Jazdon – Literatura pedagogiczna w repertuarze wydawców poznańskich XIX wieku 125
Jadwiga Miękina-Pindur – Działalność oficyny wydawniczej rodziny Feitzingerów w Cieszynie na rzecz szkolnictwa i oświaty 141
Ewa Andrysiak – Produkcja wydawnicza i drukarska na rzecz oświaty w świetle bibliografii „Druki kaliskie XIX i pierwszej połowy XX w.” 155
Anna Pachowicz – Przyczynki do działalności wydawniczej Towarzystwa Nauczycieli Szkół Wyższych na przełomie XIX i XX wieku 175
Teresa Gumuła – Inicjatywy wydawnicze Towarzystwa Nauczycieli Szkół Wyższych na rzecz rozwoju szkoły średniej (wybrane przykłady) 185
Krzysztof Walczak – Edycje i edytorzy polskich podręczników historii doby zaborów. Stan badań i ich perspektywy 203
Łukasz Romaniuk – Podręczniki i książki dla nauczycieli, dzieci i młodzieży w ofercie wydawniczej oficyny Friedleinów w Krakowie 213
Ewa Danowska – Drukarnia i księgarnia przyszkolna Gimnazjum Wołyńskiego i Liceum Krzemienieckiego (1811–1832) 221

Część trzecia Udział w dziele samokształcenia

Jadwiga Konieczna – Rola „Przeglądu Pedagogicznego” (1882–1905) w upowszechnianiu czytelnictwa i książki dziecięcej 233
Aleksandra Lubczyńska – „Miesięcznik Towarzystwa Szkoły Ludowej” (1901–1906) i „Przewodnik Oświatowy” (1907–1939) oraz ich wydawca – Towarzystwo Szkoły Ludowej 247
Piotr Sławiński – Zapomniane podręczniki szkolne z serii „Zarysy Przyrody” (1865–1867) autorstwa Romana Pacewicza 259
Monika Sulejewicz-Nowicka – Oficyna wydawnicza E. Wendego na rzecz edukacji szkolnej na przykładzie serii „Wybór Pisarzów Polskich i Obcych dla Domu i Szkoły” i „Biblioteka Klasyków Polskich” 269
Nina Kapuścińska-Kmiecik – „Kto garstką ziemię nosi, góry się doczeka” – problematyka wychowawcza na łamach czasopisma „Zorza. Dziennik młodemu wiekowi poświęcony” Pauliny Krakowowej i Walentyny Trojanowskiej 281
Izabela Krasińska – Działalność redakcyjno-wydawnicza ks. Henryka Antoniego Szumana na rzecz najmłodszych odbiorców. Na przykładzie „Naszego Przewodnika” (1913–1919) 299


318 stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022