Działalność instytucji wydawniczych
na rzecz oświaty i edukacji w XX i pierwszych latach XXI wieku
Przekazywana czytelnikowi książka jest drugą z kolei publikacją z dwuczęściowego
cyklu poświęconego instytucjom wydawniczym, których działalność przyczyniała się
do rozwoju oświaty, edukacji i kultury.
Mieszczą się w niej treści zawierające wyniki badań prowadzonych w tej dziedzinie
nad ofertą księgarską w XX i w pierwszych latach XXI wieku.
Zainicjowanie badań nad wkładem instytucji wydawniczych w okresie dwudziestolecia
międzywojennego, Polski Ludowej i Trzeciej Rzeczypospolitej na rzecz oświaty i edukacji
ma generalnie na celu przybliżenie, a niekiedy odkrycie edytorów zajmujących się tą
problematyką, wyodrębnienie zarówno typów publikacji, jak i podejmowanej w nich
szczegółowej tematyki oraz ukazanie miejsca tego typu wytworów w całokształcie prac
firm edytorskich.
Wstęp 7
Część pierwsza Wspieranie nauczycieli w pracy pedagogicznej i pomoc uczniom
w edukacji
Adam Ruta – Działalność krakowskich oficyn wydawniczych na rzecz szkoły i
edukacji w dwudziestoleciu międzywojennym 13
Grzegorz Michalski – Dla nauczycieli i uczniów. Działalność wydawnicza
Stowarzyszenia Chrześcijańsko-Narodowego Nauczycielstwa Szkół Powszechnych w latach
1921–1939 29
Jarosław Durka – Wybrane problemy z działalności wydawniczej Towarzystwa Nauczycieli
Szkół Średnich i Wyższych w dwudziestoleciu międzywojennym 45
Iwonna Michalska – Działalność wydawnicza Związku Nauczycielstwa Polskiego w
zakresie czasopism dla dzieci i młodzieży w dwudziestoleciu międzywojennym 59
Monika Olczak-Kardas – Książki dla dzieci i młodzieży w ofercie wydawniczej
„Naszej Księgarni” w latach 1921-1939 71
Edyta Wolter – Książki szkolne opublikowane w Wydawnictwie M. Arcta stosowane w
praktyce dydaktyczno-wychowawczej w Drugiej Rzeczypospolitej 89
Urszula Wróblewska – „Biblioteczka Poradni Dydaktyczno-Wychowawczej przy Kuratorium
Okręgu Szkolnego Wileńskiego” jako forma pomocy dla nauczycieli szkoły powszechnej na
Wileńszczyźnie i Nowogródczyźnie w II Rzeczypospolitej 97
Maria M. Siuda – Działalność wydawnictw pedagogicznych w Kielcach w latach 1955-2012
na przykładzie Wydawnictwa Pedagogicznego ZNP w Kielcach i Wydawnictwa MAC 113
Część druga Kształcenie świadomości gospodarczej i politycznej
Elżbieta Magiera – Działalność wydawnicza polskiego ruchu spółdzielczego w
okresie międzywojennym (1918–1939) 125
Krzysztof Jakubiak – Wydawnictwo i czasopismo „Droga” jako ośrodek kształtowania
ideologii społecznej i wychowawczej sanacji w latach 1922–1937 145
Piotr Gołdyn – Rola „Zrębu” w zachowaniu spuścizny intelektualnej Sławomira
Czerwińskiego 157
Justyna Gulczyńska – Wydawcy i kolporterzy pism drugoobiegowych dla młodzieży
szkolnej w latach osiemdziesiątych XX w. w Polsce 167
Część trzecia Propagowanie nauki i utworów literackich
Ewa Witkowska-Urban – Rola Wydawnictwa Łódzkiego Towarzystwa Naukowego w utrwalaniu
i upowszechnianiu osiągnięć badawczych oraz doświadczeń edukacyjnych przedstawicieli
łódzkiego środowiska naukowego 179
Ryszard Ślęczka – Działalność wydawnicza krakowskiego Oddziału Polskiej Akademii
Nauk 195
Władysława Szulakiewicz – Wydawnictwo Adam Marszałek o twórcach nauki, kultury i
polityki 205
Agnieszka Wałęga – Serie z zakresu nauk o wychowaniu w Wydawnictwie Adam Marszałek
213
Dorota Grabowska – Działalność Wydawnictwa Literackiego w upowszechnianiu literatury
pamiętnikarskiej 223
236 stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka