Książka stanowi kompendium wiedzy systematyzujące zagadnienia z zakresu
funkcjonowania podmiotów gospodarczych działających w branży turystycznej.
Autor wyjaśnił istotę i zakres działalności przedsiębiorstw turystycznych,
oferując jednocześnie pomoc w opanowaniu wiedzy o podstawach prawnych działalności
tych podmiotów oraz kluczowych obszarach ich aktywności, takich jak: kształtowanie
oferty, polityka cenowa, promocja, dystrybucja, zarządzanie zasobami ludzkimi, zapleczem
materialnym i jakością usług czy też wykorzystanie technologii informatycznych.
Ważnym tematem książki są rozważania poświęcone logistyce, zarządzaniu
strategicznemu i operacyjnemu oraz efektywności funkcjonowania przedsiębiorstw
turystycznych.
Autor należy do grona wybitnych znawców ekonomicznych i organizacyjnych problemów
współczesnej turystyki. Omawiana praca posiada wszelkie walory metodyczne i merytoryczne
niezbędne do zrozumienia złożonych, interdyscyplinarnych zagadnień funkcjonowania
przedsiębiorczości w gospodarce turystycznej w warunkach globalizacji. Polecam ją
studiującym biznes turystyczny i kształtującym lokalną, regionalną i państwową
politykę turystyczną.
prof. zw. dr hab. W. Włodzimierz Gaworecki, rektor Wyższej Szkoły Turystyki i
Hotelarstwa w Gdańsku
Nowoczesna, przejrzysta merytorycznie publikacja analizuje zasady funkcjonowania
podstawowych podmiotów działających na rynku turystycznym, tj. oferentów usług
turystycznych. Wyróżnikami podręcznika są: kompleksowe omówienie zasobów
przedsiębiorstw turystycznych, przedstawienie zagadnień jakości jako głównego
czynnika decydującego o pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa turystycznego oraz
wskazanie na sposoby pomiaru efektów działalności ?rm turystycznych. Publikacja posiada
nie tylko walory podręcznika akademickiego, należy ją polecić także kadrze
przedsiębiorstw hotelarskich, organizatorom turystyki i pośrednikom oraz pozostałym
podmiotom zajmującym się obsługą ruchu turystycznego.
prof. nadzw. dr hab. Aleksander Panasiuk, Uniwersytet Szczeciński, Wydział Zarządzania
i Ekonomiki Usług
Andrzej Rapacz - profesor zwyczajny Akademii Ekonomicznej we
Wrocławiu, kierownik Katedry Marketingu i Zarządzania Gospodarką Turystyczną na
Wydziale Gospodarki Regionalnej i Turystyki. Autor wielu prac publikowanych w Polsce,
Czechach i na Słowacji. Do najważniejszych pozycji książkowych należą: K skúmaniu
problematiky kvality vybraných služieb v cestovnom ruchu (1977), System funkcjonowania
terenowych przedsiębiorstw turystycznych (1988), Przedsiębiorstwo turystyczne. Podstawy
i zasady działania (1994), Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce rynkowej
(współautor i redaktor naukowy, 2001). Redaktor naukowy Prac Naukowych Akademii
Ekonomicznej we Wrocławiu z serii Gospodarka turystyczna oraz Gospodarka a Środowisko.
Pracę naukową łączy z praktyką, czego dowodem jest długoletnia działalność na
rzecz środowiska w ramach Polskiego Zrzeszenia Hoteli oraz Stowarzyszenia Ekspertów
Turystyki.
Spis treści:
Wprowadzenie Andrzej Rapacz
Rozdział 1. Przedsiębiorstwo turystyczne w systemie gospodarki
Andrzej Rapacz
1.1. Przesłanki tworzenia i rozwoju przedsiębiorstw turystycznych
1.2. Istota, cechy i funkcje przedsiębiorstw turystycznych
1.3. Typologia przedsiębiorstw turystycznych
Rozdział 2. Podstawy prawne działalności przedsiębiorstw
turystycznych Piotr Gryszel
2.1. Prawno-organizacyjne uwarunkowania działalności przedsiębiorstw
turystycznych
2.2. Umowy w turystyce
2.3. Odpowiedzialność cywilna usługodawców w turystyce
Rozdział 3. Produkt przedsiębiorstwa turystycznego Daria,
Elżbieta Jaremen
3.1. Cechy produktu przedsiębiorstwa turystycznego
3.2. Podstawowe determinanty kształtujące produkt przedsiębiorstwa turystycznego
3.3. Planowanie produktu przedsiębiorstwa turystycznego
3.4. Podstawy polityki cenowej przedsiębiorstwa
3.5. Podstawowe zagadnienia związane z promocją i dystrybucją
oferty przedsiębiorstwa
Rozdział 4. Zasoby ludzkie w działalności
przedsiębiorstwa turystycznego Andrzej Rapacz
4.1. Istota i specyfika pracy w przedsiębiorstwie turystycznym
4.2. Cechy pracowników przedsiębiorstwa turystycznego
4.3. Zarządzanie personelem w przedsiębiorstwie turystycznym
Rozdział 5. Zarządzanie zapleczem materialnym przedsiębiorstwa
turystycznego Piotr Gryszel
5.1. Zaplecze materialne przedsiębiorstw turystycznych i jego struktura
5.2. Podstawowe miary charakteryzujące zdolność usługową obiektów
i urządzeń zaplecza materialnego
5.3. Metody i mierniki oceny wykorzystania zaplecza materialnego
przedsiębiorstw turystycznych
Rozdział 6. Technologie informatyczne wspierające funkcjonowanie
przedsiębiorstw turystycznych Izabela Michalska-Dudek
6.1. Możliwości i sfery wykorzystania nowoczesnych technologii
informatycznych w przedsiębiorstwach turystycznych
6.2. Internet w działalności przedsiębiorstw turystycznych
6.3. Elektroniczne systemy rezerwacji i sprzedaży usług
turystycznych
6.4. Prawne aspekty funkcjonowania „wirtualnych” przedsiębiorstw
turystycznych
Rozdział 7. Jakość usług czynnikiem konkurencji
przedsiębiorstw turystycznych Daria, Elżbieta Jaremen
7.1. Pojęcie i czynniki kształtujące jakość usług turystycznych
7.2. Zarządzanie jakością usług w przedsiębiorstwie turystycznym
7.3. Sposoby i metody oceny jakości w przedsiębiorstwie
turystycznym
Rozdział 8. Procesy zarządzania przedsiębiorstwem turystycznym
8.1. Pojęcie i interpretacja zarządzania przedsiębiorstwem Izabela
Michalska-Dudek
8.2. Zarządzanie strategiczne przedsiębiorstwem turystycznym Marlena
Bednarska
8.3. Zarządzanie działalnością operacyjną przedsiębiorstwa
turystycznego Piotr Gryszel
8.4. Wykorzystanie logistyki w zarządzaniu operacyjnym
przedsiębiorstwem turystycznym Daria, Elżbieta Jaremen
Rozdział 9. Efektywność funkcjonowania przedsiębiorstw
turystycznych Marlena Bednarska
9.1. Poziom i struktura kosztów działalności przedsiębiorstwa
turystycznego
9.2. Źródła finansowania działalności inwestycyjnej przedsiębiorstwa
turystycznego
9.3. Ryzyko w działalności przedsiębiorstw turystycznych i sposoby
zarządzania ryzykiem
9.4. Ocena działalności gospodarczej przedsiębiorstwa turystycznego
Bibliografia
280 stron, B5, miękka oprawa