Informacja jest jednym z najważniejszych elementów, a nawet wręcz
wyznacznikiem gospodarki turystycznej. Współczesna gospodarka turystyczna jest bowiem
systemem powiązań między jej podmiotami realizującymi na rynku funkcje komercyjne
(przedsiębiorcy turystyczni) a podmiotami non profit (samorządy terytorialne oraz
organizacje i stowarzyszenia branżowe) oraz turystami. Informacja turystyczna jest zaś
obszarem znajdującym się na styku tych trzech grup podmiotów, warunkując skuteczność
i jakość świadczonych usług.
Wykreowanie sprawnie funkcjonującego systemu informacji turystycznej wymaga
wypracowania właściwych mechanizmów aktywnej współpracy samorządu lokalnego z
branżą turystyczną bezpośrednio lub pośrednio zaangażowaną w kreowanie lokalnego
produktu turystycznego.
Podstawowym celem opracowania jest próba przedstawienia modelowej
koncepcji współpracy między jednostkami samorządu terytorialnego a podmiotami
turystycznymi w zakresie gromadzenia, przetwarzania, przepływu i udostępniania
informacji turystycznej.
Spis treści:
Wstęp (Aleksander Panasiuk)
Rozdział 1 Zadania samorządu terytorialnego w gospodarce turystycznej
(Beata Flliplak, Dawid Milewski, Aleksander Panasiuk)
1.1.Specyfika funkcjonowania samorządu lokalnego we współczesnej gospodarce
1.2.Zakres zadaniowy jednostek samorządu lokalnego a jego finansowanie
1.3.Rola samorządu terytorialnego w kształtowaniu świadomości i tożsamości lokalnej
i regionalnej
1.4.Samorząd lokalny jako kreator rozwoju turystyki
1.5.Zadania samorządu w zakresie turystyki
1.6.Zadania samorządu w zakresie informacji turystycznej
Rozdział 2 Społeczeństwo informacyjne (Marta Sidorkiewicz, Anna
Tokarz)
2.1.Istota i podstawowe cechy społeczeństwa informacyjnego
2.2.Rodzaje informacji i ich wykorzystanie
2.3.Znaczenie informacji w rozwoju współczesnej gospodarki
2.4.Rola nowych mediów w rozwoju społeczeństwa informacyjnego
Rozdział 3 Gospodarka turystyczna (Aleksander Panasiuk)
3.1.Istota gospodarki turystycznej
3.2.Struktura gospodarki turystycznej
3.3.Podmioty gospodarki turystycznej
3.4.Samorząd jako element gospodarki turystycznej
3.5.Innowacje w gospodarce turystycznej
Rozdział 4 Informacja w turystyce (Beata Meyer, Adam Pawlicz)
4.1.Istota i formy informacji turystycznej
4.2.Znaczenie informacji w procesie obsługi ruchu turystycznego
4.3.System informacji turystycznej
4.4.Elektroniczne systemy informacji turystycznej
Rozdział 5. Region jako obszar badań systemu informacji turystycznej
(Anna Gardzińska, Tomasz Mańkowski, Dawid Milewski, Anna Tokarz)
5.1.Atrakcyjność turystyczna regionu
5.1.1.Założenia metodyczne badań
5.1.2.Analiza atrakcyjności turystycznej gmin z zastosowaniem taksonomicznego miernika
rozwoju
5.2.Podmioty odpowiedzialne za system informacji turystycznej
5.2.1.Samorząd terytorialny (wojewódzki, powiatowy, gminny)
5.2.2.Przedsiębiorstwa turystyczne
5.2.3.Organizacje turystyczne
5.3.Rola regionalnej i lokalnych organizacji turystycznych w tworzeniu systemu informacji
turystycznej
5.4.Placówki informacji turystycznej (it)
Rozdział 6. Ocena funkcjonowania systemu informacji turystycznej (Anna
Gardzińska, Tomasz Mańkowski, Adam Pawlicz, Marta Sidorkiewicz)
6.1.Metodyka przeprowadzonych badań
6.2.Ogólne informacje na temat informacji turystycznej w badanych gminach
6.3.Personel oraz funkcjonowanie placówek informacji turystycznej w opinii samorządu i
przedsiębiorców
6.4.Zastosowanie nowoczesnych technologii informatycznych w placówkach informacji
turystycznej
6.5.Współpraca publiczno-prywatna w zakresie informacji turystycznej
6.6.Regionalny internetowy system informacji turystycznej w opinii samorządu i branży
turystycznej
6.7.Ogólna ocena współpracy publiczno-prywatnej
6.8.Pozostałe formy informacji turystycznej
6.8.1.Informacja turystyczna na poziomie powiatowym
6.8.2.Informacja turystyczna na poziomie wojewódzkim
6.8.3.Informacja turystyczna prowadzona przez inne organizacje
6.8.4.Informacja turystyczna prowadzona przez podmioty komercyjne
Rozdział 7.Próba konstrukcji modelu funkcjonowania lokalnego (regionalnego)
systemu informacji turystycznej (Aleksander Panasiuk, Adam Pawlicz)
7.1.Model optymalizacji oferty usługowej
7.2.Model zarządzania zasobami ludzkimi
7.3.Model finansowania działalności
7.4.Model wykorzystania nowoczesnych technologii informatycznych
7.5.Model współpracy publiczno-prywatnej
7.6.Model oceny efektywności funkcjonowania badanych placówek
7.7.Model regionalnego (wojewódzkiego) systemu informacji turystycznej
Zakończenie (Aleksander Panasiuk)
Załączniki (Agnieszka Sawińska, Anna Tokarz)
Bibliografia
Słowniczek
Indeks
182 strony, B5, oprawa miękka