Książka prezentuje zagadnienia dotyczące turystyki w nowym ujęciu nauk
ekonomicznych, akcentującym znaczenie doświadczeń i emocji – a więc czynników o
charakterze szczególnie niematerialnym i subiektywnym – w procesie kształtowania
popytu i podaży produktów turystycznych.
Autorka analizuje emocje i doświadczenia turystów jako istotne komponenty
produktów turystycznych, a jednocześnie determinanty popytu turystycznego. Książka
zawiera zatem charakterystykę i analizę głównych elementów rynku (produktu i podaży
oraz popytu) w nowym ujęciu, zgodnie z którym doświadczenia turysty (obecne i
oczekiwane) są interpretowane nie tylko jako kryterium wyboru produktu turystycznego,
lecz także jako źródło tworzenia jego wartości i wyznacznik jego ceny.
Autorka stara się wykazać zwłaszcza, że:
• własne pozytywne doświadczenia, wynikające z konsumpcji nabytych
towarów i usług, wpływają na decyzje o powrocie do tejże konsumpcji w przyszłości;
• doświadczenia z konsumpcji usług o wysokim nasileniu cech
niematerialnych są wartością samą w sobie i zwiększają satysfakcję konsumenta;
• im pozytywniejsze doświadczenia z konsumpcji towarów i usług, tym
większe szanse na dynamizację rozwoju danej sfery.
Spis treści:
Wstęp
Rozdział 1.Ekonomia a doświadczenia konsumenta
1.1.Ekonomia oparta na doświadczeniach - wybrane problemy
1.2.Doświadczenie jako nowe źródło wartości
1.3.Ekonomia doświadczeń
1.4.Wzbogacanie doświadczeń a produkt
1.5.Doświadczenia związane z konsumpcją a marketing produktu
Rozdział 2.Turystyka, kultura i gospodarka
2.1.Ewolucja wiedzy o roli turystyki dla współczesnego człowieka
2.2.Uwarunkowania rozwoju turystyki we współczesnych gospodarkach
2.2.1.Uwarunkowania zewnętrzne: społeczno-polityczne i kulturowe
2.2.2.Międzynarodowe i globalne oraz makroekonomiczne trendy kształtujące rozwój
kultury i turystyki w Europie
2.2.3.Uczestnictwo w kulturze a turystyka
2.3.Ekonomiczne aspekty rozwoju turystycznego sektora gospodarki
2.3.1.Ogólna charakterystyka sektora turystycznego w Polsce
2.3.2.Konkurencyjność sektora turystycznego na tle innych sektorów
2.4.Turystyka w Polsce na tle polityki gospodarczej
2.4.1.Turystyka kulturowa
2.4.2.Innowacyjność i konkurencyjność gospodarowania w polskiej
polityce gospodarczej
Rozdział 3.Rozwój produktu turystycznego - wybrane aspekty
3.1.Czas wolny, doświadczenia (doznania) a produkt
3.2.Emocje i doznania kulturowe jako czynnik rozwoju produktów turystycznych i ich
marketingu
3.3.Jakość produktu turystycznego a percepcja klienta
3.4.Badania marketingowe a kreowanie produktu turystycznego
3.4.1.Ogólne cele badań
3.4.2.Potrzeba opracowania jednolitej koncepcji badań marketingowych w turystyce (ujęcie
makroekonomiczne)
Rozdział 4.Budowanie wizerunku miejscowości turystycznej poprzez produkty
4.1.Wizerunek miejscowości turystycznej a percepcja klientów
4.2.Kreowanie wizerunku miejsca pobytu turystycznego poprzez modyfikację produktów
turystycznych
4.3.Jakość produktów a wizerunek miejsca świadczenia usług turystycznych
4.4.Kreowanie wiedzy w sektorze turystycznym
Rozdział 5.Uwarunkowania rozwoju produktów turystycznych regionu - wybrane
przykłady
5.1.Interpretacje produktu turystycznego regionu
5.2.Województwo pomorskie
5.2.1.Uwarunkowania przestrzenne: atrakcyjność turystyczna
5.2.2.Uwarunkowania ekonomiczne
5.2.3.Uwarunkowania społeczne i kulturowo-środowiskowe
5.2.4.Wizerunek województwa pomorskiego
5.2.5.Wybrane czynniki kształtujące podaż usług turystycznych oraz popyt na produkty
turystyczne na Pomorzu
5.3.Innowacyjny produkt turystyczny w województwie pomorskim
5.4.Województwo podlaskie - budowanie turystycznego wizerunku wybranych miejscowości
Rozdział 6.Kierunki doskonalenia produktów turystycznych
6.1.Turystyka morska i jej produkty
6.2.Turystyka z ofertą sportową
6.3.Kształcenie kadr dla sektora usług organizujących czas wolny a potrzeby turystyki
6.4.Usługi hotelarskie jako komponent produktu turystycznego
6.5.Partnerstwo publiczno-prywatne a kształtowanie produktów
turystycznych
Zakończenie
Bibliografia
Indeks
123 strony, B5, oprawa miękka