Współzależności między rozwojem gospodarczym i przestrzennym stanowią jeden z
najaktualniejszych tematów współczesnej geografii ekonomicznej oraz szerzej rozumianych
studiów regionalnych.
Niniejsza rozprawa jest jedną z pierwszych prób głębszej analizy
zagadnienia zależności poziomu rozwoju oraz struktury przestrzennej sieci osadniczych i
transportowych w krajach słabiej rozwiniętych, jaka została podjęta w polskiej
literaturze.
Autorka objęła analizą siedem państw: Burkina Faso, Honduras, Kenię,
Kirgistan, Malawi, Paragwaj i Wietnam. Kraje te są zarówno nizinne jak i górskie oraz
śródlądowe i z dostępem do morza. Również podobna liczba wybranych krajów leży na
poszczególnych kontynentach. Kraje te są więc zróżnicowane, ale jednocześnie żadna
cecha nie wydaje się dominować w procesie kształtowania sieci osadniczej i
transportowej.
Zakres czasowy pracy stanowi 2001 r., gdyż z tego roku pochodzi większość
materiałów satelitarnych (zdjęcia satelitarne dotyczą lat 1999-2002). Drugim powodem
wyboru tego czasu była możliwość dotarcia do literatury, w równym stopniu aktualnej
dla poszczególnych krajów, objętych analizą. Rok ten stanowi symboliczną datę -
początek XXI wieku. Jest więc interesujące dokonanie przeglądu teorii rozwojowych w
około pół wieku po ich opublikowaniu oraz przedstawienie stanu rozwoju sieci osadniczej
i transportowej wybranych krajów rozwijających się na początku XXI wieku. Analiza
sieci nie byłaby możliwa bez sięgania wstecz, gdyż procesy i zjawiska występujące w
przeszłości również ją kształtowały. Tak więc, tam gdzie było to konieczne i na
ile pozwalały materiały źródłowe, autorka odwoływała się również do
przeszłości.
1.Wstęp
1.1.Cele badawcze
1.2.Zasięg terytorialny i zakres czasowy
1.3.Charakterystyka i ocena wykorzystanych źródeł informacji
2.Metody badawcze
2.1.Analiza zdjęć satelitarnych
2.2.Model przestrzenny choremes
2.3.Współczynnik zmienności
2.4.Reguła kolejności i wielkości G.K. Zipfa
2.5.Wskaźnik najbliższego sąsiedztwa
3.Poziom rozwoju spoteczno-gospodarczego
3.1.Wskaźniki poziomu rozwoju społeczno-gospodarczego
3.2.Poziom rozwoju społeczno-gospodarczego badanych krajów
4.Dotychczasowe badania sieci osadniczej i transportowej
4.1.Sieć osadnicza
4.2.Sieć transportowa
4.3.Sieci osadnicza i transportowa w teoriach rozwojowych
5.Zagospodarowanie przestrzeni oraz charakterystyka sieci osadniczej i
transportowej w badanych krajach
5.1.Zagospodarowanie przestrzeni i charakterystyka sieci w Burkina Faso
5.1.1.Struktura przestrzenna
5.1.2.Dynamika przestrzenna
5.1.3.Charakterystyka sieci
5.2.Zagospodarowanie przestrzeni i charakterystyka sieci w Malawi
5.2.1.Struktura przestrzenna
5.2.2.Dynamika przestrzenna
5.2.3.Charakterystyka sieci
5.3.Zagospodarowanie przestrzeni i charakterystyka sieci w Kenii
5.3.1.Struktura przestrzenna
5.3.2.Dynamika przestrzenna
5.3.3.Charakterystyka sieci
5.4.Zagospodarowanie przestrzeni i charakterystyka sieci w Hondurasie
5.4.1.Struktura przestrzenna
5.4.2.Dynamika przestrzenna
5.4.3.Charakterystyka sieci
5.5.Zagospodarowanie przestrzeni i charakterystyka sieci w Wietnamie
5.5.1.Struktura przestrzenna
5.5.2.Dynamika przestrzenna
5.5.3.Charakterystyka sieci
5.6.Zagospodarowanie przestrzeni i charakterystyka sieci w Kirgistanie
5.6.1.Struktura przestrzenna
5.6.2.Dynamika przestrzenna
5.6.3.Charakterystyka sieci
5.7.Zagospodarowanie przestrzeni i charakterystyka sieci w Paragwaju
5.7.1.Struktura przestrzenna
5.7.2.Dynamika przestrzenna
5.7.3.Charakterystyka sieci
6.Poziom rozwoju społeczno-gospodarczego a sieci osadnicza i transportowa w
badanych krajach
6.1.Poziom rozwoju a zróżnicowanie sieci osadniczej i transportowej
6.2.Poziom rozwoju a złożoność sieci osadniczej i transportowej
6.3.Ocena aktualności teorii rozwojowych
6.4.Ocena metod analizy zróżnicowania i złożoności sieci osadniczej i transportowej
7.Wnioski
Spis literatury
Spis tabel
Spis rycin
146 stron, B5, oprawa miękka