Pierwsza polska publikacja zawierająca syntetyczny opis foresightu w
sektorze usług turystycznych – począwszy od definicji i istoty, poprzez stosowane
metody i uwarunkowania, aż do organizacji, realizacji i ewaluacji projektów.
Dwa pierwsze rozdziały mają charakter wprowadzający w problematykę
foresightu oraz możliwości wykorzystania go w turystyce.
Rozdział trzeci koncentruje się na problematyce współpracy sieciowej
między podmiotami rynku turystycznego, zaś czwarty na kulturze organizacyjnej
przedsiębiorstwa turystycznego oraz tworzeniu kultury myślenia o przyszłości,
warunkującej realizację foresightu.
Rozdział piąty dotyczy planowania strategicznego i roli interesariuszy w
rozwoju przedsiębiorstw turystycznych.
Dwa ostatnie rozdziały mają charakter empiryczny i zostały poświęcone
badaniu małopolskich firm turystycznych – zakresu, form i intensywności ich
współpracy sieciowej oraz gotowości do udziału w projekcie foresightu turystycznego w
regionie.
Książka kierowana jest przede wszystkim do pracowników naukowych i studentów
szkół wyższych na kierunkach turystycznych, zarządzania i ekonomicznych. Zawartość
merytoryczna może być cenna również dla organizatorów i uczestników projektów
foresightowych: przedsiębiorców, menedżerów, przedstawicieli administracji i
samorządów terytorialnych – zajmujących się kreowaniem rozwoju
społeczno-gospodarczego regionów, w tym szczególnie branży turystycznej.
Spis treści;
Wprowadzenie
Executive summary
Rozdział 1. Proces foresightu w sektorze usług
1.1.Rosnąca rola usług w gospodarce opartej na wiedzy
1.2.Zagadnienia terminologii foresightu
1.3.Rozwój przedsięwzięć wykorzystujących metodykę foresightu
1.4.Proces foresightu
1.5.Metodyka foresightu
1.5.1.Analiza interesariuszy
1.5.2.Analiza bibliometryczna
1.5.3.Analiza STEEP
1.5.4.Metoda grup planistycznych
1.5.5.Obywatelska ława przysięgłych
1.5.6.Krzyżowa analiza wpływów
1.5.7.Metoda budowy scenariuszy
Literatura zalecana
Rozdział 2. Foresight w sektorze usług turystycznych
2.1.Foresight jako potencjał rozwojowy sektora turystyki
2.2.Aspekty innowacji w turystyce
2.3.Foresight elementem innowacji w zarządzaniu turystyką w regionie.
2.4.Atrybuty i determinanty przedsięwzięć foresightu w turystyce
Literatura zalecana
Rozdział 3. Współpraca sieciowa przedsiębiorstw w turystyce
3.1.Istota współpracy sieciowej w turystyce
3.2.Komponenty sieci współpracy
3.3.Korzyści z udziału w sieci
3.4.Rodzaje współpracy sieciowej
3.5.Wymagania skutecznej współpracy w sieci
3.6.Elementy analiz współpracy sieciowej
Literatura zalecana
Rozdział 4. Kultura myślenia o przyszłości w przedsiębiorstwie turystycznym
4.1.Istota kultury organizacyjnej
4.2.Elementy kultury organizacyjnej
4.3.Kulturowe zasoby strategiczne w firmach turystycznych
4.4.Myślenie o przyszłości jako wymiar kultury organizacyjnej
Literatura zalecana
Rozdział 5. Elementy planowania strategicznego w firmach turystycznych.
5.1.Podstawowa charakterystyka planowania strategicznego
5.2.Bariery realizacji planowania strategicznego
5.3.Rola interesariuszy w planowaniu strategicznym firm turystycznych...
Literatura zalecana
Rozdział 6. Koncepcja oraz przebieg badań empirycznych
6.1.Podejście badawcze do procesu foresightu w sektorze turystyki
6.2.Zakres, metodyka oraz przebieg wykonanych badań
6.3.Charakterystyka badanej próby
6.3.1.Analiza respondentów uczestniczących w badaniu
6.3.2.Analiza struktury badanych firm
Rozdział 7. Wyniki badań firm turystycznych Małopolski
7.1.Forma i intensywność współpracy sieciowej firm turystycznych
7.2.Proces konsultacji prowadzonych przez firmy turystyczne
7.3.Planowanie rozwoju firm turystycznych oparte na partycypacji pracowników
Zakończenie
Załącznik 1. Kwestionariusz ankietowy
Bibliografia
Spis rysunków i tabel
Słowniczek
Stosowane skróty
Indeks
254 strony, B5, oprawa miękka