Psychologia narracyjna
Tożsamość, dialogowość, pogranicza
Psychologia narracyjna jest obecnie jednym z ważniejszych nurtów teoretycznych nauki
o człowieku. Jej metodologia pozwala docierać do tego, co zwykle wymyka się badaniom
eksperymentalnym – warstwy subiektywnych, unikalnych znaczeń, z jakich człowiek
konstruuje wewnętrzny świat. Umożliwia jednak nie tylko idiograficzny opis jednostki,
ale i odkrywanie zasad, według których jej unikalność tworzy się i funkcjonuje.
Badania narracyjne w Polsce koncentrują się wokół kilku klasycznych wątków:
tożsamości (narracji tożsamościowej), dialogu (wielogłosowego JA), rozwojowej i
terapeutycznej funkcji konstruowania opowieści o ważnych aspektach życia. Sięgają
również tematów nowych, a nawet pogranicza psychologii i innych nauk humanistycznych. W
książce Czytelnik znajdzie opracowania teoretyczne i sprawozdania z aktualnie
prowadzonych badań w nurcie narracyjnym. Zainteresuje ona szczególnie psychologów, ale
może być ciekawa także dla przedstawicieli innych dyscyplin: kulturoznawstwa,
lingwistyki, czy medycyny.
Zagadnienia teoretyczne nurtujące polską psychologię narracyjną. Wprowadzenie —
Elżbieta Dryll, Anna Cierpka
Część pierwsza. Dialogiczność narracji
Narodziny głosu — sztuka uświadomionego mówienia jako narzędzie rozpoznawania
głosu — Tomasz Femiak
Negocjowanie znaczeń w dialogach wewnętrznych z wyobrażonymi rozmówcami — Magdalena
Roszkowska
Płeć a argumentowanie w narracyjnym dyskursie dziecięcym — Jolanta Rytel
Wewnętrzna aktywność dialogowa osób nieśmiałych — Elżbieta Chmielnicka Kuter
Część druga. Narracja tożsamościowa i teoria umysłu
Między przedmiotem a metodą. Wątpliwości związane z koncepcją tożsamości
narracyjnej McAdamsa — Jan Cieciuch
Teoria umysłu z perspektywy badań nad narracją — Marta Białecka Pikul
Tożsamość narracyjna młodzieży a relacje w rodzinie — Anna Cierpka
Tożsamość narracyjna pisarzy a relacje z ojcem — Anna Kraszewska, Anna Cierpka
Tożsamość małych narracji. Typy narracji tożsamościowych a style myślenia i cechy
osobowości — Wojciech Krasowski
Część trzecia. Narracja a rozwój osobisty
W poszukiwaniu swojego miejsca w życiu. Spojrzenie z perspektywy narracyjnej i
analitycznej — Krystyna Węgłowska Rzepa
Narracyjna GRA (auto)BIOGRAFICZNA „W osiemdziesiąt historii do o KOŁA ŻYCIA” jako
autorska forma wspomagania rozwoju człowieka dorosłego — Urszula Tokarska
Opowiadać i uczestniczyć, aby żyć — czy żyć, aby uczestniczyć — Wanda
Zagórska, Anna Lipska
Narracje osób zaangażowanych w hippikę. Próba określenia funkcji aktywności
hippicznych — Magdalena Pikul, Aleksandra Tokarz
Część czwarta. Narracje osób niepełnosprawnych
Badania narracyjne osób niepełnosprawnych. Przegląd problematyki i perspektywy
badawcze — Grzegorz Wiącek
Niepełnosprawność intelektualna w kontekście narracyjnym — Urszula Dębska, Anna
Szemplińska
Narracje osób z zespołem Aspergera z perspektywy terapeutycznej — Anna Waligórska,
Agnieszka Siedler, Michał Waligórski
Część piąta. Pogranicza
Tożsamość narracyjna osób doświadczających choroby zagrażającej życiu.
Prezentacja ujęcia teoretycznego i jego egzemplifikacja empiryczna — Magdalena Bidacha,
Karolina Małek
Ludzka strona raka — psychoonkologia z perspektywy pacjenta jako (otwarta?) płaszczyzna
badań narracyjnych. Osiągnięcia i perspektywy — Magdalena Gruza
Schematy wewnętrznych organizacji Ja a typy autorów w twórczości literackiej —
Renata Żurawska-Żyła
Narracyjna analiza Powrotu syna marnotrawnego Rembrandta w oparciu o teorię Huberta
Hermansa — Karina Kosznik
Narracja autobiograficzna w antropologii — przypadek Bronisława Malinowskiego —
Monika Stec
„Smutek, który siebie tańczy” — opowieść doświadczana w tangu — Dorota
Chmielewska-Łuczak
Noty o autorach
425 stron, Format: 16.0x23.5cm, oprawa twarda