PSYCHOTERAPIA PROBLEMY PACJENTÓW PODRĘCZNIK AKADEMICKI
GRZESIUK L. SUSZEK H. RED. wydawnictwo: ENETEIA , rok wydania 2011, wydanie I cena netto: 85.05 Twoja cena 80,80 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Psychoterapia Problemy pacjentów
Podręcznik akademicki
Piąty tom stanowi opracowanie zagadnień psychoterapii poszerzające wiedzę
opracowaną w poprzednich trzech tomach podręcznika akademickiego.
Wśród poruszonych tematów znajdują się:
psychoterapia osób z zaburzeniami neurotycznymi i związanymi ze stresem,
psychoterapia osób z zaburzeniami afektywnymi,
dwa podejścia do psychoterapii osób z zaburzeniami osobowości, psychoterapia osób
chorych psychosomatycznie i somatycznie,
psychoterapia osób z problemami seksualnymi, psychoterapia osób psychotycznych,
uzależnienie od substancji psychoaktywnych oraz psychoterapia osób uzależnionych,
psychoterapia osób z zaburzeniami jedzenia, psychoterapia osób po doświadczeniu
traumy złożonej, psychoterapia dzieci i ich rodzin.
Spis treści:
Wprowadzenie (Lidia Grzesiuk)
Część pierwsza
Psychoterapia osób z zaburzeniami nerwicowymi, afektywnymi, osobowości oraz związanymi
ze stresem i traumą
Rozdział 1: Psychoanaliza pacjentów nerwicowych (Maria Sokolik)
1.1. Klasyczne psychoanalityczne wyjaśnienia zaburzeń nerwicowych
1.2. Wyjaśnienia psychoanalizy pofreudowskiej
1.3. Psychoanalityczna terapia pacjentów nerwicowych
Rozdział 2: Poznawczo-behawioralna psychoterapia pacjentów z zaburzeniami nerwicowymi i
związanymi ze stresem (Maria Siwiak-Kobayashi)
2.1. Wprowadzenie
2.2. Kształtowanie się podejścia biopsychospołecznego i terapii
poznawczo-behawioralnej
2.3. Model teoretyczny terapii poznawczo--behawioralnej
2.4. Model poznawczo-behawioralny a neurobiologia zaburzeń emocjonalnych
2.5. Terapia poznawczo-behawioralna a model biopsychospołeczny zaburzeń emocjonalnych
2.6. Zaburzenia nerwicowe i specyfika ich psychoterapii
Rozdział 3: Psychoterapia egzystencjalna osób z zaburzeniami nerwicowymi i związanymi
ze stresem (Maria Siwiak-Kobayashi)
3.1. Wprowadzenie
3.2. Podstawowe pojęcia psychologii egzystencjalnej
3.3. Wymiary istnienia
3.4. Psychoterapia egzystencjalna
3.5. Analiza egzystencjalna - logoterapia
Rozdział 4: Psychoterapia osób z zaburzeniami afektywnymi (Ewa Pragłowska, Agnieszka
Popiel)
4.1. Wprowadzenie
4.2. Psychologiczne modele zaburzeń nastroju
4.3. Leczenie osób z zaburzeniami nastroju
4.4. Skuteczność psychoterapii w leczeniu zaburzeń afektywnych
Rozdział 5: Dwa podejścia do leczenia pacjentów z zaburzeniami osobowości (Gustaw
Sikora, Szymon Chrząstowski)
5.1. Koncepcja i rozwój pojęcia zaburzenia osobowości
5.2. Psychoanalityczne leczenie pacjentów z zaburzeniami osobowości
5.3. Podejście poznawczo-behawioralne do leczenia pacjentów z zaburzeniami osobowości
5.4. Dialog między dwoma sposobami myślenia o pacjentach z zaburzeniami osobowości
Rozdział 6: Psychoterapia osób po doświadczeniu traumy złożonej (Małgorzata Dragan)
6.1. Trauma jednorazowa a trauma złożona
6.2. Specyfika obrazu klinicznego osób, które doświadczyły traumy złożonej
6.3. Podstawowe zagadnienia w psychoterapii osób po traumie złożonej
6.4. Terapia potraumatyczna
6.5. Aspekt somatyczny terapii osób po traumie złożonej
6.6. Podsumowanie
Część druga
Psychoterapia osób chorych psychosomatycznie i somatycznie
Rozdział 7: Psychoterapia psychodynamiczna osób chorych psychosomatycznie (Katarzyna
Schier)
7.1. Istota zaburzeń psychosomatycznych
7.2. Mechanizm powstawania zaburzeń psychosomatycznych
7.3. Istota terapii psychodynamicznej osób z zaburzeniami psychosomatycznymi
Rozdział 8: Psychoterapia jako element kompleksowego leczenia chorób somatycznych
(Bohdan W. Wasilewski)
8.1. Psychoterapia jako integralny element procesu leczenia
8.2. Morfologiczne podstawy integracji funkcji biologicznych i psychicznych organizmu
8.3. Integracja psychologicznych i biologicznych aspektów choroby w medycynie klinicznej
8.4. Psychoterapia a jakość usług medycznych
8.5. Modele działania integracyjnego w leczeniu chorych somatycznie
8.6. Psychoterapia jako integralny element systemu medycznego
8.7. Pozyskiwanie pacjenta dla współdziałania w leczeniu
8.8. Sytuacje nagłe w praktyce lekarskiej, wymagające umiejętności psychologicznych i
psychoterapeutycznych
8.9. Lekarz jako narzędzie oddziaływania psychoterapeutycznego
8.10. Zespół terapeutyczny
Rozdział 9: Psychoterapia osób cierpiących z powodu bólu (Dorota Ortenburger)
9.1. Wprowadzenie
9.2. Czym jest ból?
9.3. Znaczenie podziału na ból ostry i ból przewlekły
9.4. Ośrodkowa integracja informacji nocyceptywnej
9.5. Wybrane problemy diagnozy w programach leczenia bólu opartych na podejściu
biopsychicznym
9.6. Różnice między kobietami a mężczyznami w doświadczaniu bólu
9.7. Organizacja pomocy psychologicznej w ośrodkach leczenia bólu
9.8. Psychoterapia i inne oddziaływania w programach leczenia bólu opartych na
biopsychicznym modelu
Część trzecia
Psychoterapia osób z zaburzeniami seksualnymi, z uzależnieniami oraz z zaburzeniami
odżywiania
Rozdział 10: Psychoterapia osób z zaburzeniami seksualnymi (Zbigniew Lew-Starowicz)
10.1. Wprowadzenie
10.2. Historia
10.3. Kierunki i szkoły terapeutyczne
10.4. Specyfika psychoterapii osób z zaburzeniami seksualnymi
10.5. Psychoterapia osób ze specyficznymi zaburzeniami seksualnymi
Rozdział 11: Uzależnienie od substancji psychoaktywnych oraz psychoterapia osób
uzależnionych (Jacek Moskalewicz, Jadwiga Jaraczewska, Adam Kłodecki)
11.1. Wprowadzenie
11.2. Uzależnienie
11.3. Psychoterapia
Rozdział 12: Psychoterapia osób z zaburzeniami odżywiania (Joanna Radoszewska)
12.1. Wprowadzenie
12.2. Epidemiologia
12.3. Leczenie osób z zaburzeniami odżywiania
12.4. Uwagi końcowe
Część czwarta
Psychoterapia osób psychotycznych
Rozdział 13: Dialogowe podejście do psychoterapii osób chorujących na schizofrenię
(Małgorzata Jędrasik-Styła, Rafał Styła)
13.1. Podstawowe założenia nurtu dialogowego
13.2. Psychoza jako rozpad dialogowego „ja”
13.3. Zaburzenia dialogu wewnętrznego a objawy schizofrenii
13.4. Psychoterapia - konsekwencje myślenia dialogowego
13.5. Ocena podejścia
Rozdział 14: Metoda soterii w leczeniu pacjentów z diagnozą schizofrenii (Hubert
Suszek, Agnieszka Dębniak)
14.1. Czym jest soteria?
14.2. Antypsychiatryczne korzenie soterii
14.3. Charakterystyczne cechy projektu soterii
14.4. Badania nad skutecznością metody soterii
14.5. Krytyka psychofarmakologii
14.6. Czynniki leczące
14.7. Krytyka i przyszłość soterii
Rozdział 15: Asylum Lainga (Richard W. Adams)
Część piąta
Psychoterapia dzieci i ich rodzin
Rozdział 16: Psychoterapia i niemowlęta (Grażyna Kmita)
16.1. Źródła udziału niemowląt w psychoterapii
16.2. Początki „zdrowia psychicznego niemowląt” i psychoterapii zorientowanej na
relację niemowlę-rodzic
16.3. Współczesne podejście do terapii niemowląt i ich rodziców
16.4. Zjawiska i procesy w psychoterapii niemowląt i ich rodziców
16.5. Z badań nad skutecznością terapii z udziałem niemowląt i ich rodziców
16.6. Podsumowanie
Rozdział 17: Psychoterapia diady matka-dziecko. Praca nad reprezentacją dziecka w
umyśle matki (Milena Gracka-Tomaszewska)
17.1. Wprowadzenie
17.2. Wskazania do krótkoterminowej psychoterapii diady matka-dziecko
17.3. Opis terapii
17.4. Skuteczność terapii
17.5. Podsumowanie
Rozdział 18: Psychoterapia dzieci z trudnościami w uczeniu się
18.1. Czy dzieci, które mają kłopoty z nauką, potrzebują psychoterapii? (Małgorzata
Święcicka)
18.2. Problemy psychologiczne dzieci i młodzieży z trudnościami w uczeniu się
18.3. Oddziaływania terapeutyczne wobec dzieci z trudnościami w uczeniu się
18.4. Praca terapeutyczna z rodzicami dzieci z trudnościami w uczeniu się
18.5. Podsumowanie
Rozdział 19: Psychoterapia małych dzieci głuchych (Marina Zalewska)
19.1. Wprowadzenie
19.2. Podejście edukacyjne vs podejście kliniczne
19.3. Psychiczne mechanizmy zaburzeń rozwoju dziecka głuchego
19.4. Teoretyczne podstawy i założenia niewerbalnej psychoterapii dzieci głuchych
19.5. Istota kontaktu słyszącego terapeuty z głuchym dzieckiem
19.6. Ograniczenia niewerbalnej psychoterapii
19.7. Nie tylko psychoterapia dzieci głuchych
19.8. Podsumowanie
Rozdział 20: Przeciwprzeniesienie jako metoda diagnozy rozwoju moralnego w psychoterapii
dzieci i młodzieży (Katarzyna Schier)
20.1. Podstawowe zjawiska w psychoterapii dzieci
20.2. Istota przeciwprzeniesienia w psychoterapii dzieci i młodzieży
20.3. Mechanizm stawiania diagnozy na podstawie przeciwprzeniesienia - przykład kliniczny
20.4. Warunki stosowania przeciwprzeniesienia jako metody diagnozy w pracy z dziećmi i
ich rodzinami
Bibliografia
Słownik ważniejszych terminów
Indeks nazwisk
Indeks rzeczowy
Informacje o Autorach
536 stron, B5, oprawa miękka Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
- PSYCHOTERAPIA I PORADNICTWO TOM 2. FELTHAN C. HORTON I.
- PSYCHIATRIA PSYCHODYNAMICZNA W PRAKTYCE KLINICZNEJ NOWE WYDANIE ZGODNE Z KLASYFIKACJĄ DSM-5 GABBARD G.O.
- DESTRUKCYJNA PSYCHOTERAPIA METODĄ HELLINGERA
- PSYCHOLOGIA KLINICZNA TOM 1 RED. SĘK H.
- PSYCHOTERAPIA GRUPOWA KRÓTKI PRZEWODNIK DLA TERAPEUTÓW YALOM I. VINOGRADOV S.
- NEUROTYCZNA OSOBOWOŚĆ NASZYCH CZASÓW HORNEY K.
- EWOLUCJA MYŚLENIA SYSTEMOWEGO W TERAPII RODZIN GÓRNIAK L. JÓZEFIK B. RED. /OD METAFORY CYBERNETYCZNEJ DO DIALOGU/
- PSYCHODRAMA ELEMENTY TEORII I PRAKTYKI BIELAŃSKA A. RED.
- TERAPIA RODZIN GOLDENBERG H. GOLDENBERG I.
- PSYCHODRAMA W PSYCHOTERAPII STANKIEWICZ S.
- POZA ZASADĄ PRZYJEMNOŚCI FREUD S.
- STYLE CHARAKTERU JOHNSON S.M.
- PSYCHOLOGIA KLUCZOWE KONCEPCJE TOM 5. CZŁOWIEK I JEGO ŚRODOWISKO ZIMBARDO PH.G. JOHNSON R.L. MCCANN V. (TWARDA OPRAWA)
- PSYCHOTERAPIA SZKOŁY I METODY PODRĘCZNIK AKADEMICKI GRZESIUK L. SUSZEK H. RED.
- PSYCHOLOGIA KLUCZOWE KONCEPCJE TOM 3. STRUKTURA I FUNKCJE ŚWIADOMOŚCI ZIMBARDO PH.G. JOHNSON R.L. MCCANN V. (TWARDA OPRAWA)
- PSYCHOTERAPIA INTEGRACJA PODRĘCZNIK AKADEMICKI GRZESIUK L. SUSZEK H. RED.
- PSYCHOLOGIA KLUCZOWE KONCEPCJE T.1 [ OPRAWA TWARDA ] ZIMBARDO P.G. JOHNSON R.L. MCCANN V.
- PSYCHOTERAPIA I PORADNICTWO TOM 1. FELTHAN C. HORTON I.
- PSYCHOLOGIA KLINICZNA TOM 2 RED. SĘK H.
- PSYCHOTERAPIA GRUPOWA TEORIA I PRAKTYKA YALOM I. LESZCZ M.
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|