ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 60.00 57,00   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

SOKRATES NIEZNANY STUDIA O RECEPCJI POSTACI SOKRATESA


SIERADZAN J.

wydawnictwo: ENETEIA , rok wydania 2011, wydanie I

cena netto: 60.00 Twoja cena  57,00 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Sokrates nieznany

Studia o recepcji postaci Sokratesa


To pierwsza z dwóch książek autora o Sokratesie, jednym z najbardziej znanych filozofów starożytnych.

Według analiz autora opisy Sokratesa przez starożytnych (Platon, Ksenofont, Arystofanes, Polikrates, Arystoksenos) są w znacznej mierze tworami ich wyobraźni.

O samym Sokratesie nie wiemy nic pewnego, ponieważ sam niczego nie napisał. Ze starożytnych tekstów o nim wyłania się obraz człowieka zainteresowanego nie tylko filozofią, ale także praktykami religijno-magicznymi. To postać mistagoga, hierofanty inicjującego uczniów w misteria i ezoterykę: Sokrates ucztujący, medytujący i czczący bogów, nauczający i „boski”. Dla Greków tamtych czasów te obrazy stanowiły organiczną jedność.


Słowo wstępne

Część pierwsza: Sokrates - kwestie najczęściej dyskutowane

Rozdział 1: Źródła na temat Sokratesa
1.1. Wątpliwości co do charakteru materiału źródłowego i próby ich wyjaśnienia
1.2. Sokrates Platona
1.3. Sokrates Arystofanesa
1.4. Sokrates Ksenofonta
1.5. Sokrates Arystotelesa
1.6. Inne źródła na temat Sokratesa
1.7. Próby pogodzenia sprzeczności między źródłami
1.8. Wnioski

Rozdział 2: Procesy z oskarżenia o przestępstwo przeciw religii w Atenach w V i IV wieku p.n.e.

Rozdział 3: Proces Sokratesa
3.1. Podstawy prawne oskarżenia i skazania Sokratesa
3.2. Oskarżyciele Sokratesa
3.3. Przyczyny procesu Sokratesa
3.4. Czy Sokrates był winien stawianych mu zarzutów
3.5. Postawa Sokratesa przed sądem: wyniosłość, słuszna duma, ironia czy szczerość i obrona własnego wizerunku
3.6. Z jakich powodów Sokrates pragnął śmierci
3.7. Paradoksalne podejście Sokratesa do śmierci
3.8. Dlaczego Sokrates nie uciekł z celi śmierci
3.9. Opis śmierci Sokratesa
3.10. Wnioski

Rozdział 4: Daimonion Sokratesa
4.1. Bogowie i daimony
4.2. Daimon tradycji a Daimonion Sokratesa
4.3. Czym jest Daimonion
4.4. Daimonion jako przejaw irracjonalnych tendencji (nie)świadomości Sokratesa
4.5. Daimonion jako głos boga
4.6. Jeśli Daimonion był bogiem, to czy tym bogiem był Apollon
4.7. Daimonion jako rozum albo mózg
4.8. Irracjonalny głos a racjonalna refleksja
4.9. Sokrates jako „człowiek demoniczny”
4.10. Daimonion a szaleństwo
4.11. Daimonion jako oznaka związku Sokratesa z tradycją magiczną
4.12. Głos wewnętrzny innych ludzi
4.13. Wnioski

Rozdział 5: Wyrocznia Chajrefonta o Sokratesie

Rozdział 6: Sokrates jako sofista
6.1. Etymologie: filozofowie, mędrcy i sofiści
6.2. Kim byli sofiści
6.3. Sokrates jako sofista w Chmurach
6.4. Magia i tricksteryzm sofistów
6.5. Krytyka sofistów u autorów z IV wieku p.n.e.
6.6. Krytyka sofistycznych metod Sokratesa u autorów nowożytnych
6.7. Czy Sokrates był sofistą

Rozdział 7: Sokrates rewolucjonista. Między sceptycyzmem, racjonalizmem a nową teologią
7.1. Sceptycyzm Sokratesa
7.2. Sokrates — racjonalista czy teista
7.3. Rewolucja Sokratesa: utożsamienie religii z filozofią
7.4. Wnioski

Rozdział 8: Sokrates a pederastia antyczna
8.1. Problemy terminologiczne
8.2. Społeczne znaczenie pederastii
8.3. Prawne aspekty homoseksualizmu w Grecji
8.4. Homoseksualizm u autorów greckich od Platona do Plutarcha
8.5. Foucault i inni autorzy współcześni o pederastii i (homo)seksualizmie Greków
8.6. Sokrates sanctus pederasta!
8.7. Wnioski

Część druga: Sokrates a grecka tradycja religijno-magiczna

Rozdział 9: Sokrates Platona: między magią a ironią
9.1. Czym jest ironia
9.2. Czy Sokrates w ogóle posługiwał się ironią
9.3. Sokrates jest magiem, a nie ironistą: Fragmenty Menona (80AB), Charmidesa (155E–156A) i Uczty (215D–216B) nie są ironiczne

Rozdział 10: Sokrates a greckie stowarzyszenia religijne
10.1. Orfizm a pitagoreizm
10.2. Sokrates Arystofanesa i Platona: orfik czy pitagorejczyk
10.3. Thiasos i sympozjon
10.4. Czy Sokrates stał na czele prywatnego stowarzyszenia religijnego
10.5. Czy Akademia Platona była religijnym thiasos i jakie to ma znaczenie dla sprawy Sokratesa

Rozdział 11: Sokrates w kręgu twórców nowych ruchów religijnych
11.1. Czy Sokrates był nauczycielem
11.2. Sokrates jako mistrz duchowy (guru)
11.3. Sokrates jako antyguru
11.4. Sokrates w kręgu twórców i reformatorów religii
11.5. Sokrates a Jezus
11.6. Sokrates a nowe ruchy religijne
11.7. Analogie między Sokratesem a twórcami nowych ruchów religijnych
11.8. Sokrates a Radżniś
11.9. Wnioski

Rozdział 12: Sokrates a reinkarnacja i medytacja
12.1. Pochodzenie greckiej nauki o reinkarnacji
12.2. Platon a reinkarnacja i prawo karmy
12.3. Sokrates a buddyzm
12.4. Quasi-indyjskie praktyki medytacyjne Pitagorasa i Empedoklesa
12.5. Sokratesa asceza, medytacja, odmienne stany świadomości i moce psychiczne
12.6. Medytacja nad śmiercią: ćwiczenie filozoficzne czy praktyka jogiczna
12.7. Wnioski

Rozdział 13: Sokrates między charyzmą, sugestią a hipnozą
13.1. Co to jest hipnoza
13.2. Sugestia, autosugestia i inne hipnopodobne metody
13.3. Hipnoza i metody pokrewne a praktyki religijne typu szamańskiego
13.4. Sokrates: charyzma, sugestia i hipnoza jako formy wywierania wpływu na innych

Zakończenie

Aneks
Datacja cytowanych autorów starożytnych
Wykaz skrótów

Bibliografia tekstów cytowanych

Indeks osobowo-rzeczowy

Informacja o Autorze


565 stron, Format: 23.5x16.0cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022