Dydaktyka szko³y wy¿szej. Wybrane problemy
Niniejsze opracowanie z pedagogiki szko³y wy¿szej jest prac± zbiorow±,
przygotowan± przez trzech niezale¿nych autorów. Przedstawia oryginalne koncepcje
autorskie oparte na wieloletnim w³asnym do¶wiadczeniu dydaktycznym w szko³ach
wy¿szych. Praca jest wiêc dzie³em nie teoretyków pedagogiki, lecz czynnych zawodowo
nauczycieli akademickich.
Ksi±¿ka sk³ada siê z trzech czê¶ci. Czê¶æ I to rozwa¿ania o stanie i kondycji
my¶li i praktyki edukacyjnej w ¶wiecie wspó³czesnym; czê¶æ II dotyczy
nieporuszonych w czê¶ci I kwestii z zakresu pedagogiki ogólnej oraz szczegó³owo
analizuje dydaktykê szko³y wy¿szej; czê¶æ III przedstawia wa¿ne z punktu widzenia
dydaktyki psychologiczne aspekty kszta³cenia akademickiego.
Przedmowa
Profesor Ulrich Schrade (Jan Zubelewicz)
Czê¶æ I. Z PEDAGOGIKI OGÓLNEJ (Bogus³aw Wolniewicz)
I. Idea szko³y wy¿szej
1. Dwa typy szko³y
2. Rola spo³eczna inteligencji technicznej
II. Szkolnictwo w epoce duchowego zamêtu
1. Wielkie pêkniêcie
2. Szko³a i wychowanie
Literatura
Czê¶æ II. DYDAKTYKA SZKO£Y WY¯SZEJ (Ulrich Schrade)
I. Pedagogika jako wiedza o wychowaniu
1. Pedagogika przedmiot i zadania badawcze
2. Dwie pedagogiczne koncepcje wychowania
3. Rodzaje szkó³ i kryteria ich odró¿niania
II. Cele i zasady nauczania w szkole wy¿szej
1. Sk³adowe procesu dydaktycznego w szkole wy¿szej
2. Regulacje prawne szkolnictwa wy¿szego. Cele ogólne i kierunkowe
3. Operacyjne cele kszta³cenia
4. Zasady kszta³cenia
5. Wskazówki metodyczno-techniczne prowadzenia zajêæ
III. Formy kszta³cenia akademickiego
1. Ni¿sze formy kszta³cenia akademickiego
2. Wy¿sze formy kszta³cenia akademickiego
IV. Blaski i cienie kariery akademickiej
Literatura
Czê¶æ III. Z PSYCHOLOGII NAUCZANIA (Ewa Stanis³awiak)
I. Studenci w ¶wietle psychologii rozwoju cz³owieka
1. Wprowadzenie
2. Uczenie siê osób doros³ych mo¿liwo¶ci i ich wykorzystanie
II. Motywowanie do uczenia siê
1. Czy warto siê uczyæ? O roli motywacji wewnêtrznej
2. Czy to siê powiedzie? O roli wiary w sukces
3. Czy uczenie siê bêdzie przyjemne? O roli zadowolenia
III. Znaczenie kar i nagród. O wy¿szo¶ci nagradzania
1. Jak stosowaæ kary?
2. Jak stosowaæ nagrody?
IV. Radzenie sobie ze stresem nauczania
Wa¿niejsze terminy
Literatura
111 stron, B5, oprawa miêkka