Komputerowe wspomaganie projektowania.
Podstawy i przykłady
Książka składa się z dwóch części – Podstaw teoretycznych i Przykładów.
W części pierwszej przedstawiono podstawowe pojęcia niezbędne do zrozumienia pracy
z systemami komputerowego wspomagania pracy inżyniera. Rozdział ten stanowi unikatowe
opracowanie na rynku księgarskim.
W części drugiej pokazano modelowanie przestrzenne obiektów budowlanych w dwóch
systemach – ArchiCAD i AutoCAD.
Skrypt może być wykorzystywany przez uczelnie wyższe prowadzące kierunek
Budownictwo.
Przedmowa
1. TEORIA KOLORU W ZASTOSOWANIACH CAD
1.1. Podział i nazewnictwo w teorii kolorów
1.2. Fizjologia widzenia barw
1.3. Model widzenia światła
1.4. Barwa w poligrafii
1.5. Podział barw
1.6. Atrybuty koloru (barwy)
1.7. Prawa teorii koloru
1.7.1. Prawo Betzolda-Bruckego
1.7.2. Prawa Grassmanna
1.8. Mieszanie barw
1.9. Modele przestrzeni barw
1.9.1. Model RGB
1.9.2. Model CMY i CMYK
1.9.3. Model HSV i HSL
1.9.4. Model YUV
1.9.5. Model CIELab
1.10. Dyskrętyzacja modeli
1.11. Standaryzacja oceny koloru w budownictwie
2. GRAFIKA KOMPUTEROWA
2.1. Sprzęt komputerowy stosowany w grafice
2.2. Dwa ważne pojęcia w grafice komputerowej - grafika wektorowa i grafika rastrowa
2.3. Grafika wektorowa a grafika rastrowa
2.4. Grafika wektorowa
2.5. Grafika rastrowa
2.6. Kompresja obrazu
2.7. Formaty grafiki rastrowej
2.7.1. Format BMP
2.7.2. Format GIF
2.7.3. Format JPEG
2.7.4. Format PNG
2.7.5. Format TIFF
2.8. Zestawienie formatów grafiki rastrowej
3. MODELOWANIE GEOMETRYCZNE
3.1. Obliczenia numeryczne
3.2. Przekształcenia w 3D
3.3. Prosie techniki modelowania
3.4. Modelowanie prymitywami
3.5. Modelowanie krzywymi
3.5.1. Krzywe Hermite‘a
3.5.2. Krzywe Beziera
3.5.3. Krzywe B-sklejane (B-splajn)
3.6. Powierzchnie
3.7. Modelowanie brył
3.7.1. Operacje na bryłach i konstruktywna geometria brył
3.7.2. Zakreślanie przestrzeni
3.7.3. Kopiowanie prymitywów
3.7.4. Reprezentacja (opis) brzegowa
3.7.5. Reprezentacje z podziałem przestrzeni
3.8. NURBS
3.9. Modelowanie parametryczne
3.10. Problemy realizacji modelowania 3D
3.11. Skanowanie 3D
3.12. Drukowanie 3D
4. PREZENTACJA MODELI PRZESTRZENNYCH
4.1. Prezentacje krawędziowe
4.2. Oświetlenie lokalne i globalne
4.3. Cieniowanie modelu
4.4. Rendering
4.5. Metoda śledzenia promieni
4.6. Metoda energetyczna
4.7. Oświetlenie
4.8. Źródła światła
4.9. Tekstury
4.10. Wygładzanie modeli
4.11. Złożoność obliczeniowa
4.12. Praktyczne uwagi do renderingu
5. PODSTAWY PRACY Z SYSTEMAMI CAD. TWORZENIE DOKUMENTACJI
WSPOMAGANE KOMPUTEREM
5.1. Modelowanie w skali 1:1
5.2. Modelowanie precyzyjne
5.3. Warstwy
5.4. Modelowanie - proces tworzenia rysunków
5.5. Układy współrzędnych
5.6. Edycja istniejących obiektów
5.7. Grupowanie obiektów
5.8. Wymiarowanie
5.9. Technika przygotowania rysunków (modeli)
6. STANDARYZACJA I INTEGRACJA
6.1. Standaryzacja dokumentacji CAD
6.1.1. Standardy tworzenia pliku rysunkowego
6.1.2. Standardy zapisywania, przekazywania i przechowywania plików rysunkowych w
obrębie grupy projektowej
6.1.3. Standardy przekazywania dokumentacji projektowej między uczestnikami procesu
inwestycyjnego
6.2. Formaty danych w systemach CAD
6.3. Modelowanie informacji o budynku (BIM)
Bibliografia
DODATKI
A. Przykład modelowania obiektu budowlanego w programie ArchiCAD
B. Przykład modelowania bryłowo-powierzchniowego w programie AutoCAD
234 strony, oprawa miękka