|
REFORMA REGULACYJNA PRZYKŁAD TRANSPORTU LOTNICZEGO
WALULIK J. wydawnictwo: EUROPRAWO , rok wydania 2013, wydanie I cena netto: 96.30 Twoja cena 91,49 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Reforma regulacyjna
Przykład transportu lotniczego
Książka stanowi pierwszy na rynku polskim systematyczny wykład poświęcony
zagadnieniom reformy regulacyjnej i regulacji sektorowej.
Autor prezentuje modele tych zjawisk, sytuując je w szerszym układzie założeń
zagranicznej i wewnętrznej polityki gospodarczej państwa.
Rozważania na temat reformy, Autor konkretyzuje na przykładzie sektora transportu
lotniczego - pierwszej na świecie branży, która poddana została tak szerokim
przemianom w zakresie regulacji. Przedstawia prawno-gospodarczą charakterystykę sektora
i wyjaśnia zawiłości systemu regulacji transportu lotniczego - obejmującego
płaszczyzny globalną, regionalną i wewnętrzną. Analiza reformy regulacyjnej w
transporcie lotniczym zawiera porównanie analogicznych doświadczeń amerykańskich i
europejskich. Do rozważań włączone zostają także elementy ekonomicznej analizy
prawa, w tym opis skutków gospodarczych reformy.
Opracowanie odwołuje się do dorobku prawa gospodarczego oraz teorii regulacji
wypracowanych w naukach ekonomicznych i prezentuje w tym zakresie wyniki prac autorów
polskich oraz licznych autorów zagranicznych, dotychczas w kraju nie cytowanych. Czyni to
książkę interesującą zarówno dla prawników, jak i ekonomistów oraz przedstawicieli
przedsiębiorstw poddanych regulacjom sektorowym. Publikacja będzie też wartościową
lekturą dla czytelników zainteresowanych międzynarodowymi stosunkami gospodarczymi i
przede wszystkim transportem lotniczym.
Wstęp
1. Wprowadzenie do omawianej problematyki
2. Cele opracowania
3. Metody i kierunki badań
Część 1. Reforma regulacyjna - zagadnienia teoretyczne
Rozdział I. Regulacja
1. Wprowadzenie
2. Typy regulacji
2.1. Regulacja ekonomiczna i regulacja społeczna
2.2. Regulacja strukturalna i regulacja zachowań
2.3. Pozostałe typy regulacji
3. Historyczny rozwój regulacji
4. Aksjologiczne założenia regulacji
5. Cele regulacji
6. Przesłanki regulacji
6.1. Niesprawność konkurencji
6.2. Dobra publiczne
6.3. Efekty zewnętrzne
6.4. Niedostatki informacyjne
6.5. Rynki niekompletne
6.6. Inne
7. Teorie regulacji
7.1. Normatywna teoria regulacji
7.2. Pozytywne teorie regulacji
7.3. Inne teorie regulacji
8. Administracyjnoprawna metoda regulacji
9. Instrumenty regulacji
10. Granice pojęcia "regulacja"
10.1. Regulacja a własność publiczna i monopol państwa
10.2. Regulacja a ochrona konkurencji
10.3. Regulacja a inne pojęcia prawa administracyjnego gospodarczego
11. Regulacja - próba rekonstrukcji modelu
11.1. Wymiar przedmiotowy
11.2. Wymiar podmiotowy
Rozdział II. Reforma regulacyjna
1. Wprowadzenie
2. Aksjologia reformy regulacyjnej
3. Przesłanki reformy regulacyjnej
4. Etapy reformy regulacyjnej
4.1. Deregulacja
4.2. Poprawa jakości regulacji
4.3. Zarządzanie regulacją
5. Instrumenty reformy regulacyjnej
5.1. Deregulacja
5.2. Regulacja
5.3. Ocena Skutków Regulacji (OSR)
6. Reforma regulacyjna a przekształcenia własnościowe
Część 2. Reforma regulacyjna w sektorze transportu lotniczego
Rozdział I. Transport lotniczy - charakterystyka sektora
1. Pojęcia podstawowe
1.1. Przestrzeń powietrzna
1.2. Statek powietrzny
1.3. Przewoźnik lotniczy
1.4. Transport lotniczy i usługi lotnicze
2. Rola transportu lotniczego w gospodarce
3. Transport lotniczy w polityce gospodarczej
3.1. Cele polityki lotniczej państw
3.2. Tendencje w zagranicznej polityce lotniczej państw
3.3. Tendencje w wewnętrznej polityce lotniczej państw
4. Charakterystyka prawno-gospodarcza sektora transportu lotniczego
4.1. Transport lotniczy jako sektor infrastrukturalny
4.2. Transport lotniczy jako sektor sieciowy
4.3. Transport lotniczy jako sektor użyteczności publicznej
Rozdział II. System regulacji transportu lotniczego
1. Pojęcie i rodzaje norm prawa lotniczego
2. Źródła prawa w sektorze transportu lotniczego
2.1. Źródła międzynarodowego prawa lotniczego
2.1.1. Ogólne zasady prawa lotniczego
2.1.1.1. Zasada zwierzchnictwa powietrznego
2.1.1.2. Zasada przynależności państwowej statków powietrznych
2.1.1.3. Zasada przynależności państwowej przewoźników lotniczych
2.1.2. Wielostronne międzynarodowe umowy lotnicze
2.1.2.1. Historyczne konwencje lotnicze
2.1.2.2. Konwencja Chicagowska i układy towarzyszące
2.1.2.3. Konwencja Warszawska i Konwencja Montrealska
2.1.2.4. Inne konwencje lotnicze
2.1.3. Lotnicze umowy regionalne
2.1.4. Dwustronne międzynarodowe umowy lotnicze
2.2. Wewnętrzne prawo lotnicze
2.3. "Miękkie prawo" - niewiążące uchwały i wytyczne międzynarodowych
organizacji lotniczych
3. Geneza i pojęcie regulacji transportu lotniczego
4. Przesłanki regulacji transportu lotniczego
5. Struktura światowego systemu regulacji transportu lotniczego
5.1. Płaszczyzna światowa
5.2. Płaszczyzna regionalna
5.3. Płaszczyzna dwustronna
5.4. Płaszczyzna wewnętrzna
6. Instrumenty regulacji w transporcie lotniczym
6.1. Instrumenty regulacji ekonomicznej
6.1.1. Regulacja uczestnictwa w rynku
6.1.1.1. Rozpoczęcie działalności
6.1.1.2. Prawa podstawowe
6.1.1.3. Prawa pomocnicze
6.1.2. Regulacja wykonywania usług
6.1.2.1. Zdolność przewozowa
6.1.2.2. Taryfy i programy lotów
6.1.2.3. Usługi pomocnicze transportu lotniczego
6.2. Instrumenty regulacji społecznej
6.2.1. Bezpieczeństwo transportu lotniczego
6.2.2. Obowiązek służby publicznej
6.2.3. Inne
Rozdział III. Reforma regulacyjna w sektorze transportu lotniczego w Stanach
Zjednoczonych i we Wspólnocie
1. Historia regulacji transportu lotniczego
1.2. Historia regulacji transportu lotniczego w Stanach Zjednoczonych
1.2. Europejski system regulacji transportu lotniczego przed rozpoczęciem reformy
regulacyjnej
1.3. Sektor transportu lotniczego w Stanach Zjednoczonych i we Wspólnocie przed
rozpoczęciem reformy regulacyjnej - podobieństwa i różnice
2. Geneza, charakterystyka i chronologia reformy regulacyjnej transportu lotniczego
2.1. Reforma regulacyjna w Stanach Zjednoczonych
2.2. Reforma regulacyjna we Wspólnocie
2.3. Charakterystyka reformy regulacyjnej w Stanach Zjednoczonych i we Wspólnocie -
podobieństwa i różnice
3. Analiza przedmiotowa reformy regulacyjnej
3.1. Regulacja uczestnictwa w rynku
3.1.1. Regulacja rozpoczęcia działalności
3.1.2. Regulacja praw podstawowych
3.1.3. Regulacja praw pomocniczych
3.2. Regulacja zdolności przewozowej
3.3. Regulacja taryf
3.4. Regulacja skomputeryzowanych systemów rezerwacji
3.5. Regulacja obowiązku służby publicznej
3.6. Regulacja bezpieczeństwa
4. Reforma regulacyjna a ochrona konkurencji w sektorze transportu lotniczego
5. Skutki reformy regulacyjnej sektora transportu lotniczego
5.1. Wpływ reformy regulacyjnej na strukturę sektora transportu lotniczego i zachowania
przewoźników
5.2. Wpływ reformy regulacyjnej na sytuację pasażerów i jakość usług
6. Próby globalizacji reformy regulacyjnej
6.1. Układ ogólny w sprawie handlu usługami (GATS)
6.2. Umowy dwustronne typu open skies
6.3. Transatlantycka umowa open skies i inne formy liberalizacji
6.4. Dalsze perspektywy reformy regulacyjnej
Zakończenie
Wykaz ilustracji
Wykaz cytowanych aktów prawnych
Wykaz cytowanych orzeczeń sądowych
Wykaz cytowanych dokumentów
Wykaz cytowanej literatury
439 stron, A5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|