|
WSPÓLNA POLITYKA HANDLOWA UNII EUROPEJSKIEJ
GÓRSKI M. - ASPEKTY PRAWNE I INSTYTUCJONALNE wydawnictwo: EUROPRAWO , rok wydania 2012, wydanie I cena netto: 75.20 Twoja cena 71,44 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Wspólna polityka handlowa Unii Europejskiej
Aspekty prawne i instytucjonalne
Wspólna Polityka Handlowa to newralgiczny obszar działania Unii Europejskiej.
W polityce tej chodzi przecież o umiejętne równoważenie zobowiązań
międzynarodowych i interesów wewnętrznych, w szczególności związanych z ochroną
rodzimej gospodarki przed wpływem konkurencji z państw trzecich. Przy jej prowadzeniu
nakładają się interesy polityczne i gospodarcze, przy czym w przypadku tych ostatnich
chodzi o interesy zarówno poszczególnych państw członkowskich, jak i wielkich
korporacji. WPH ewoluowała od „koordynacji polityk" państw członkowskich w
odniesieniu do handlu towarami, po wyłączną kompetencję UE w obszarze wymiany
handlowej i inwestycji zagranicznych.
Dlatego WPH może stanowić exemplum całego procesu integracji: stopniowego
przeistaczania się, na początku stosunkowo słabo zintegrowanej, organizacji
gospodarczej w podmiot sui generis, noszący znamiona federacyjne
Ta książka ma za zadanie stanowić krótki przewodnik po instrumentach WPH, jej
mechanizmie instytucjonalnym, charakterze prawnym oraz zależnościach międzynarodowych,
którym polityka ta podlega.
Wykaz akronimów
Wstęp
1.Wspólna Polityka Handlowa Unii Europejskiej -zagadnienia ogólne
Literatura uzupełniająca
Pytania podsumowujące
2.Wertykalny podział kompetencji zewnętrznych w ramach Wspólnej Polityki
Handlowej
2.1.Uwagi wstępne
2.2.Wczesne orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości
2.3.Opinia 1/94 i jej następstwa w zakresie podziału kompetencji pomiędzy Wspólnotą
Europejską i państwami członkowskimi w ramach Wspólnej Polityki Handlowej
2.3.1.Obrót usługami
2.3.2.Obrót prawami własności intelektualnej
2.4.Traktat z Nicei
2.5.Traktat ustanawiający Konstytucję dla Europy
2.6.Traktat z Lizbony
Literatura uzupełniająca
Pytania podsumowujące
3.Podział kompetencji między instytucjami i organami Unii Europejskiej w ramach
Wspólnej Polityki Handlowej (horyzontalny podział kompetencji)
3.1.Uwagi wstępne
3.2.Kompetencje Komisji, Rady i Parlamentu Europejskiego
3.3.Kompetencje Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Polityki Handlowej (Komitetu
art. 207 TFUE)
3.3.1.Komitet Ekonomiczno-Społeczny
3.3.2.Komitet Polityki Handlowej (Komitet Artykułu 207)
Literatura uzupełniająca
Pytania podsumowujące
4.Instrumenty formalne Wspólnej Polityki Handlowej
4.1.Instrumenty jednostronne Wspólnej Polityki Handlowej
4.1.1.Zwalczanie dumpingu
4.1.2.Zwalczanie barier handlowych
4.1.3.Zwalczanie subsydiów
4.1.4.Wspólne reguły eksportu
4.1.5.Wspólne reguły importu
4.1.6.Preferencje taryfowe
4.1.7.Bezpośrednie inwestycje zagraniczne
4.1.8.Wspólna Taryfa Celna
4.2.Umowy międzynarodowe jako instrumenty Wspólnej Polityki Handlowej
4.2.1.Porozumienie ustanawiające Światową Organizacji Handlu oraz inne umowy WTO
wiążące Unię
4.2.1.1.Uwagi wstępne
4.2.1.2.Konstrukcja regulacji Światowej Organizacji Handlu
4.2.1.3.Porozumienie ustanawiające Światową Organizacji Handlu
4.2.1.4.Załącznik 1 -GATT 1994
4.2.1.5.Protokół z Marrakeszu
4.2.1.6.Porozumienie w sprawie rolnictwa
4.2.1.7.Porozumienie w sprawie stosowania środków sanitarnych i fitosanitarnych
4.2.1.8.Porozumienie w sprawie towarów włókienniczych i odzieżowych
4.2.1.9.Porozumienie w sprawie technicznych barier w handlu
4.2.1.10.Porozumienie w sprawie środków odnoszących się do handlowych aspektów
inwestycji
4.2.1.11.Porozumienie w sprawie implementacji artykułu VI GATT 1994
4.2.1.12. Porozumienie w sprawie implementacji artykułu VII GATT 1994
4.2.1.13.Porozumienie w sprawie inspekcji przedwysyłkowej
4.2.1.14.Porozumienie w sprawie reguł pochodzenia
4.2.1.14.Porozumienie w sprawie procedur licencjonowania importu
4.2.1.15.Porozumienie w sprawie subsydiów i środków wyrównawczych
4.2.1.16.Porozumienie w sprawie środków ochronnych
4.2.1.17.Układ ogólny w sprawie handlu usługami (GATS)
4.2.1.18.Porozumienie w sprawie handlowych aspektów własności intelektualnej (TRIPs)
4.2.1.19.Mechanizm oceny polityki handlowej (MOPH)
4.2.1.20.Porozumienie w sprawie handlu samolotami cywilnymi (PHSC)
4.2.1.21.Porozumienie w sprawie zamówień rządowych (PZR)
4.2.2.Umowy handlowe Unii zawierane poza WTO
4.2.2.1.Uwagi wstępne
4.2.2.2.Europa
4.2.2.3.Ameryka Północna
4.2.2.4.Ameryka Południowa
4.2.2.5.Azja
4.2.2.6.Państwa Afryki, Karaibów i Pacyfiku (AKP)
4.2.2.7.Oceania
Literatura uzupełniająca
Pytania podsumowujące
5.Skutek prawny umów GATT/WTO w prawie Unii
5.1.Uwagi wstępne
5.2.Brak bezpośredniego skutku norm GATT/WTO
- wczesne orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości
5.3.Brak bezpośredniego skutku norm GATT/WTO - orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości
od początku lat 90
5.4.Pośredni skutek norm prawa Światowej Organizacji Handlu
5.4.1.Wykładnia prawa Unii zgodna z prawem WTO (pośrednie stosowanie)
5.4.2.Możliwość badania legalności przepisów implementujących normy GATT/WTO
5.4.3.Skuteczność wynikająca z inkorporacji (odesłania) przepisów GATT/WTO w prawie
Unii Europejskiej
5.5.Konsekwencje związania Unii umowami GATS iTRIPs
Literatura uzupełniająca
Pytania podsumowujące
6.Konsekwencje poddania się przez Unię Europejską systemowi rozstrzygania
sporów GATT/WTO
6.1.System rozstrzygania sporów GATT
6.2.System rozstrzygania sporów WTO
6.3.Unia Europejska wobec systemu rozstrzygania sporów WTO
6.3.1.Postępowanie w przedmiocie środka spornego
6.3.2.Postępowanie w przedmiocie wykładni środka niespornego
6.4.Przykład funkcjonowania systemu rozstrzygania sporów na gruncie GATT i WTO- sprawa
bananów
6.5.Rozstrzygnięcia i zalecenia Organu Rozstrzygania Sporów a Trybunał Sprawiedliwości
6.6.Konsekwencje niewykonania orzeczenia
Literatura uzupełniająca
Pytania podsumowujące
7.Instrumenty nieformalne Wspólnej Polityki Handlowej
Literatura uzupełniająca
Pytania podsumowujące
Indeks
155 stron, B5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|