Być nauczycielem - opiekunem - wychowawcą
Perspektywa historyczna
Współcześni nauczyciele, opiekunowie, wychowawcy w poczuciu odpowiedzialności za
swoich uczniów, wychowanków, podopiecznych pozostają często bezradni wobec
złożoności i dynamizmu problemów, które im zagrażają, a także w obliczu
uwarunkowań legislacyjnych i organizacyjnych, którym podlegają.
Prezentowane opracowanie jest jednym z głosów w społecznej dyskusji w sprawie ról,
zadań i funkcji nauczyciela, opiekuna, wychowawcy w różnorodnych środowiskach
wychowawczych, poczynając od edukacji na poziomie elementarnym aż do poziomu
akademickiego włącznie.
Wskazuje także, iż analizując trudne problemy teraźniejszości, nie można odcinać
się od źródeł, które dostarczają nam wzorów rozwiązań, wytyczają drogi
postępowania. Odwoływanie się do dziedzictwa pedagogicznego może być inspirujące
przy rozwiązywaniu problemów współczesności i przyszłości, a znajomość dorobku
minionych pokoleń jest równie ważna jak znajomość aktualnych i przyszłych tendencji
rozwojowych.
Ze Słowa wstępnego
DANUTA APANEL
Słowo wstępne - krótka refleksja historyczna
Rozdział I
Od nauczyciela szkoły parafialnej do nauczyciela opiekuna okresu II wojny
światowej - egzemplifikacje ról i zadań
JOANNA SZADY
Rector scholae seu minister ecclesiae - refleksje o nauczycielu szkoły parafialnej w
XVI-XVIII wieku
MARCELINA KNOP
Współczesne spadkobierczynie myśli bł. Marceliny Darowskiej - nauczycielki dobrych
nauczycielek
TOMASZ FETZKI
Na linii frontu - pedagog specjalny wobec trudności, od Edouarda Seguina po czasy
współczesne
HENRYK POROŻYŃSKI
Polscy nauczyciele języka polskiego w Gimnazjum Chojnickim w dobie zaboru pruskiego
KRYSTYNA WRÓBEL-LIPOWA
Nauczyciel opiekun polskich "dzieci tułaczy" w czasie II wojny światowej
Rozdział II
Nauczycielskie role i zadania w zmienności uwarunkowań społeczno-politycznych i
ekonomicznych
JOANNA BUGAJSKA-WIĘCŁAWSKA
Kondycja zawodu nauczyciela w dziesięcioleciu 1945-1955 na podstawie województwa
lubelskiego
DANUTA APANEL
Nauczyciel ucznia niepełnosprawnego w Polsce na przestrzeni XX wieku - obszary badań i
powinności
JUSTYNA GULCZYŃSKA
Nauczyciele szkoły średniej ogólnokształcącej w Polsce w kontekście wydarzeń
politycznych lat 1980-1983
WALDEMAR SYPIAŃSKI
Rola nauczyciela języka obcego w szkole podstawowej - wczoraj i dziś .
Rozdział III
Rozważania wokół powinności i (nie)możności w aspekcie teoretycznym i
praktycznym
RENATA KACZMAREK
Obszary nauczycielskich powinności i niemożności - przegląd wybranej literatury
ANDRZEJ KUSZTELAK
Nauczyciel XXI wieku - czyli jaki?
WINCENTY WRZEŚNIEWSKI
Nauczyciel w roli biurokraty
Rozdział IV
Nauczyciel w perspektywie instytucji edukacyjnych
DOROTA WERBIŃSKA
Efektywne nauczanie języka obcego. Przegląd badań w ujęciu chronologicznym
TOMASZ SKONIECZNY
Rola Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie w inspirowaniu nauczycieli do
samokształcenia i samodoskonalenia (w latach 1994-2011)
ROMAN TOMASZEWSKI
Misja uniwersytetu - nauczyciel akademicki - administracyjne centrum (XX-XXI wiek)
Spis autorów
310 stron, Format: 16.0x22.5cm, oprawa twarda