Etyczny wymiar komunikacji interpersonalnej w praktyce klinicznej
Niniejsza publikacja jest podsumowaniem pracy dziesięcioosobowego zespołu, wykonanej
w ramach krótkiego, interdyscyplinarnego projektu badawczego. Zbiór ilustruje
wielostronność podejścia autorów - reprezentujących szerokie spektrum dyscyplin
naukowych - do tematu głównego, ich inwencję badawczą i interpretacyjną oraz
różnorodność stylów pisarskich.
Celami, które przyświecały uczestnikom projektu były:
- Diagnoza stanu świadomości komunikacyjnej, zarówno po stronie usługodawców, jak
i usługobiorców medycyny.
- Analiza przyczyn pasywności komunikacyjnej lekarzy, pielęgniarek oraz pacjentów
- Wypracowanie sugestii dotyczących etycznych algorytmów postępowania
komunikacyjnego w dobrej praktyce klinicznej.
- Uświadomienie pracownikom służby zdrowia praktycznych konsekwencji wynikających
z filozoficznych determinant kryjących się za kodeksualizacjami deontologicznymi oraz
realnym postępowaniem lekarskim i pielęgniarskim.
Wstęp (JAN WAWRZYNIAK)
JAN WAWRZYNIAK
Teoretyczno-praktyczna kompetencja komunikacyjna jako postulat etyczny w praktyce
klinicznej
BOGUSŁAW STELCER
Humanistyczny wymiar relacji lekarz-pacjent
BOŻENA NIECKO
Problematyka bycia lekarzem w świetle wyróżników sokratejskich
EWA MOJS
Wybrane problemy komunikacji pielęgniarka-pacjent, pielęgniarka-zespół
terapeutyczny
IWONA ANDRYS, ANNA JABŁECKA
Zagadnienie komunikacji i zarządzania informacją w farmakologii klinicznej
ROMAN SZULC
Komunikacja interpersonalna w kontekście relacji lekarz-pacjent w anestezjologii
i intensywnej terapii
MARIA BEISERT
Komunikacja ze sprawcą przemocy seksualnej
EDYTA KWIATKOWSKA-FARYŚ, AGATA WOLARSKA
Hiszpańska etykieta językowa w relacjach klinicznych - zwroty adresatywne
Aneks: ramowy wzór ankiety badawczej
Informacje o autorach
Ethical dimension of interpersonal communication in clinical practice
(Summary)
194 strony, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka