ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

FILOZOFICZNE PRZESŁANKI HOLIZMU HISTORIOZOFICZNEGO


WARZYNOWICZ A. - W MYŚLI AUGUSTA CIESZKOWSKIEGO

wydawnictwo: WYD UAM , rok wydania 2010, wydanie I

cena netto: 48.90 Twoja cena  46,46 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Filozoficzne przesłanki holizmu historiozoficznego w myśli Augusta Cieszkowskiego


Monografia stanowi próbę weryfikacji założeń filozoficznych, na których August Cieszkowski oparł swoją holistyczną interpretację historii.

Koncepcja czołowego przedstawiciela XIX w., myśli polskiej okresu międzypowstaniowego, przedstawiona po raz pierwszy w Prolegomenach do historiozofii, zakłada, że adekwatne uchwycenie istoty procesu historycznego wymaga radykalnie pojętego ujęcia całościowego.

Autor nawiązuje do Heglowskiego paradygmatu filozofii dziejów, z którego pochodzi idea holistycznej "dialektyki historii" Augusta Cieszkowskiego.


Wstęp

I. Heglowska radykalizacja liniowej koncepcji dziejów i jej filozoficzne ograniczenia

1. Spekulatywne ujęcie procesu historycznego

1.1. Historia - jako kształtowanie się pojęcia ducha
1.2. Ukryty cel dziejów
1.3. Prawo ducha świata

2. Dzieje powszechne - jako ciąg historii narodowych

2.1. Duch narodu
2.2. Państwo a kultura
2.3. Naród historyczny

3. Absolutyzacja ducha obiektywnego

3.1. Problem całości dziejów
3.2. Historia polityczna a historia w ogóle
3.3. Państwo - jako fundament obiektywności historycznej

4. Historia a logika

4.1. Problem aprioryzmu w Heglowskiej refleksji historiozoficznej
4.2. Filozofia historii a historia filozofii
4.3. Historyczny postęp w nieskończoność

5. Wewnętrzna sprzeczność Heglowskiego antyutopizmu

5.1. Spekulatywna logika dziejów a obiektywizm historyczny
5.2. Trychotomiczna zasada dialektyki a zasada postępu
5.3. Problem przyszłości historycznej

II. Próba holistycznej wykładni procesu historycznego w historiozofii Augusta Cieszkowskiego

1. Holizm historiozoficzny Cieszkowskiego - jako krytyczna kontynuacja spekulatywnej filozofii dziejów Hegla

1.1. Pozytywne rozwinięcie idei logiki historii w Prolegomenach do historiozofii Cieszkowskiego
1.2. Holistyczne ujęcie procesu historycznego przeciw tradycyjnej linearnej koncepcji dziejów
1.3. Trychotomiczna zasada postępu
1.4. Zagadnienie immanentnej dziejowości ducha
1.5. Przejście abstrakcyjnej logiki historii w spekulatywną teleologię poznania historycznego

2. Teleologia poznania historycznego a palingeneza

2.1. Spirytualistyczne podstawy holizmu historiozoficznego
2.2. Historia - jako kształtowanie się prawdy ducha
2.3. Dialektyczna koncepcja ducha w Bogu i palingenezie Cieszkowskiego
2.4. Próba rehabilitacji religijnego wyobrażenia ducha absolutnego
2.5. Krytyka filozoficznej absolutyzacji momentu negatywności ducha

3. Teoretyczne granice aktywizmu Cieszkowskiego

3.1. Próba pogodzenia dyskursu religijnego z filozoficznym
3.2. Objawienie chrześcijańskie a dialektyka dziejów
3.3. Koncepcja palingenezy podmiotowej
3.4. Substancjalizacja woli absolutnej w filozofii religijnej Cieszkowskiego
3.5. Granice spirytualistycznej filozofii czynu

III. Połączenie paradygmatu historiozofii i filozofii objawienia w projekcie Ojcze nasz Cieszkowskiego

1. Koncepcja praktycznej realizacji idei "historiozofii" w filozofii dojrzałego Cieszkowskiego

1.1. Filozoficzna egzegeza Modlitwy Pańskiej - jako klucz do współczesności
1.2. Testament chrystianizmu
1.3. Rozwinięcie holistycznej wizji dziejów w optyce filozofii objawienia

2. Sylogistyczna struktura dziejów

2.1. Zagadnienie źródłowego uwarunkowania faktu historycznego
2.2. Realny i idealny wymiar historii
2.3. Całokształt dynamiki procesu historycznego

3. Millenarystyczna reinterpretacja wyjściowych założeń holizmu historiozoficznego

3.1. Przesłanki wielkiego sylogizmu dziejów
3.2. Rewolucyjny potencjał chrześcijańskiej koncepcji ducha
3.3. Historyczny paradygmat "Adama", "Chrystusa" i "Parakleta"

4. Elementy rozkładu tradycyjnego ujęcia eschatologii w "parakletyzmie" Cieszkowskiego

4.1. Przeszłość, teraźniejszość i przyszłość
4.2. Doczesność a wieczność
4.3. Świat i zaświat - jako wzajemne korelaty
4.4. Epoka Parakleta
4.5. Finalny cel procesu historycznego
4.6. Rozwiązanie ekskluzywnej zasady chrystianizmu

IV. Współczesna rewizja linearnego ujęcia dziejów. Perspektywy powrotu do holistycznej wykładni historii

1. Granice Heglowskiej koncepcji czasu i historii
2. Aporie posthistoryzmu
3. Aktualność Cieszkowskiego

Zakończenie

Bibliografia

Indeks

Philosophical background of historiosophical holism in August Cieszkowski's thought (Summary)


246 stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022