|
FILOZOFICZNE PRZESŁANKI HOLIZMU HISTORIOZOFICZNEGO
WARZYNOWICZ A. - W MYŚLI AUGUSTA CIESZKOWSKIEGO wydawnictwo: WYD UAM , rok wydania 2010, wydanie I cena netto: 48.90 Twoja cena 46,46 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Filozoficzne przesłanki holizmu historiozoficznego w myśli Augusta Cieszkowskiego
Monografia stanowi próbę weryfikacji założeń filozoficznych, na których August
Cieszkowski oparł swoją holistyczną interpretację historii.
Koncepcja czołowego przedstawiciela XIX w., myśli polskiej okresu
międzypowstaniowego, przedstawiona po raz pierwszy w Prolegomenach do historiozofii,
zakłada, że adekwatne uchwycenie istoty procesu historycznego wymaga radykalnie
pojętego ujęcia całościowego.
Autor nawiązuje do Heglowskiego paradygmatu filozofii dziejów, z którego pochodzi
idea holistycznej "dialektyki historii" Augusta Cieszkowskiego.
Wstęp
I. Heglowska radykalizacja liniowej koncepcji dziejów i jej filozoficzne
ograniczenia
1. Spekulatywne ujęcie procesu historycznego
1.1. Historia - jako kształtowanie się pojęcia ducha
1.2. Ukryty cel dziejów
1.3. Prawo ducha świata
2. Dzieje powszechne - jako ciąg historii narodowych
2.1. Duch narodu
2.2. Państwo a kultura
2.3. Naród historyczny
3. Absolutyzacja ducha obiektywnego
3.1. Problem całości dziejów
3.2. Historia polityczna a historia w ogóle
3.3. Państwo - jako fundament obiektywności historycznej
4. Historia a logika
4.1. Problem aprioryzmu w Heglowskiej refleksji historiozoficznej
4.2. Filozofia historii a historia filozofii
4.3. Historyczny postęp w nieskończoność
5. Wewnętrzna sprzeczność Heglowskiego antyutopizmu
5.1. Spekulatywna logika dziejów a obiektywizm historyczny
5.2. Trychotomiczna zasada dialektyki a zasada postępu
5.3. Problem przyszłości historycznej
II. Próba holistycznej wykładni procesu historycznego w historiozofii
Augusta Cieszkowskiego
1. Holizm historiozoficzny Cieszkowskiego - jako krytyczna kontynuacja
spekulatywnej filozofii dziejów Hegla
1.1. Pozytywne rozwinięcie idei logiki historii w Prolegomenach do historiozofii
Cieszkowskiego
1.2. Holistyczne ujęcie procesu historycznego przeciw tradycyjnej linearnej koncepcji
dziejów
1.3. Trychotomiczna zasada postępu
1.4. Zagadnienie immanentnej dziejowości ducha
1.5. Przejście abstrakcyjnej logiki historii w spekulatywną teleologię poznania
historycznego
2. Teleologia poznania historycznego a palingeneza
2.1. Spirytualistyczne podstawy holizmu historiozoficznego
2.2. Historia - jako kształtowanie się prawdy ducha
2.3. Dialektyczna koncepcja ducha w Bogu i palingenezie Cieszkowskiego
2.4. Próba rehabilitacji religijnego wyobrażenia ducha absolutnego
2.5. Krytyka filozoficznej absolutyzacji momentu negatywności ducha
3. Teoretyczne granice aktywizmu Cieszkowskiego
3.1. Próba pogodzenia dyskursu religijnego z filozoficznym
3.2. Objawienie chrześcijańskie a dialektyka dziejów
3.3. Koncepcja palingenezy podmiotowej
3.4. Substancjalizacja woli absolutnej w filozofii religijnej Cieszkowskiego
3.5. Granice spirytualistycznej filozofii czynu
III. Połączenie paradygmatu historiozofii i filozofii objawienia w
projekcie Ojcze nasz Cieszkowskiego
1. Koncepcja praktycznej realizacji idei "historiozofii" w filozofii
dojrzałego Cieszkowskiego
1.1. Filozoficzna egzegeza Modlitwy Pańskiej - jako klucz do współczesności
1.2. Testament chrystianizmu
1.3. Rozwinięcie holistycznej wizji dziejów w optyce filozofii objawienia
2. Sylogistyczna struktura dziejów
2.1. Zagadnienie źródłowego uwarunkowania faktu historycznego
2.2. Realny i idealny wymiar historii
2.3. Całokształt dynamiki procesu historycznego
3. Millenarystyczna reinterpretacja wyjściowych założeń holizmu
historiozoficznego
3.1. Przesłanki wielkiego sylogizmu dziejów
3.2. Rewolucyjny potencjał chrześcijańskiej koncepcji ducha
3.3. Historyczny paradygmat "Adama", "Chrystusa" i
"Parakleta"
4. Elementy rozkładu tradycyjnego ujęcia eschatologii w
"parakletyzmie" Cieszkowskiego
4.1. Przeszłość, teraźniejszość i przyszłość
4.2. Doczesność a wieczność
4.3. Świat i zaświat - jako wzajemne korelaty
4.4. Epoka Parakleta
4.5. Finalny cel procesu historycznego
4.6. Rozwiązanie ekskluzywnej zasady chrystianizmu
IV. Współczesna rewizja linearnego ujęcia dziejów. Perspektywy powrotu do
holistycznej wykładni historii
1. Granice Heglowskiej koncepcji czasu i historii
2. Aporie posthistoryzmu
3. Aktualność Cieszkowskiego
Zakończenie
Bibliografia
Indeks
Philosophical background of historiosophical holism in August Cieszkowski's thought
(Summary)
246 stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|