Niniejszy poradnik został
podzielony na trzy części, w których Czytelnicy znajdą odpowiedzi na najczęściej
zgłaszane pytania. Pierwsza z nich poświęcona jest emeryturom i rentom, zarówno wypłacanym
z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, jak i tzw. świadczeniom wypadkowym. Druga porusza
sprawy związane z kapitałem początkowym, a w trzeciej omówione są świadczenia
przysługujące z tytułu niezdolności do pracy z powodu choroby i macierzyństwa.
Istotną zaletą opracowania jest szereg przykładów w nim zamieszczonych, ilustrujących
poruszane zagadnienia, oraz wzorów wymaganych dokumentów. Zawiera ono także
wyjaśnienia właściwych instytucji (ministerstw, ZUS). Czytelnicy znajdą tu też
adresy, które mogą być pomocne w poszukiwaniu brakującej dokumentacji płacowo-kadrowej.
Poradnik adresowany jest zarówno
do płatników składek (pracodawców), jak i osób podlegających ubezpieczeniom
społecznym (pracowników). Na tych pierwszych spoczywa bowiem szereg obowiązków w
zakresie omawianej tematyki, ci drudzy zaś są świadczeniobiorcami i na pewno przyda im
się wiedza o zasadach przyznawania świadczeń. W poprzedniej części opracowania
(poradnik nr 158) omówiono problemy związane z podleganiem poszczególnym
ubezpieczeniom, naliczaniem i rozliczaniem składek, prowadzeniem dokumentacji
ubezpieczeniowej, kontrolą płatników przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych, sankcjami
będącymi w dyspozycji tej instytucji oraz formami pomocy w spłacie zadłużenia.
259 stron