ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 54.90 52,16   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

SZKODY OSOBOWE KOMPENSOWANE Z UBEZPIECZENIA KOMUNIKACYJNEGO OC


KWIECIEŃ I. / ANALIZA RYNKU

wydawnictwo: POLTEXT , rok wydania 2011, wydanie I

cena netto: 54.90 Twoja cena  52,16 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Publikacja prezentuje aktualne tendencje w obszarze szkód na osobie, kompensowanych w ramach ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych.

Autorzy analizują istniejące regulacje prawne i uwarunkowania systemowe oraz ekonomiczne aspekty problemu, dynamikę i strukturę szkód, procesy likwidacji szkody, implikacje dla gospodarki finansowej zakładów ubezpieczeń.

Wiele uwagi poświęcają szkodom wyrządzonym przez nieznanych lub nieubezpieczonych kierujących, instytucji zadośćuczynienia oraz roli doradców odszkodowawczych.

Przedstawiają tendencje w zakresie szkód osobowych kompensowanych z ubezpieczenia komunikacyjnego OC na rynku europejskim.

Książka stanowi przyczynek do dyskusji o kierunkach rozwoju i konsekwencjach różnych rozwiązań z jednej strony dla rynku ubezpieczeń komunikacyjnych, a z drugiej dla funkcjonowania obowiązkowego ubezpieczenia OC jako źródła kompensacji szkód powstałych w związku ze zdarzeniami na drogach.


Wstęp

Rozdział 1
Koszty wypadków drogowych i systemy kompensacji szkód komunikacyjnych
1.1.Koszty wypadków drogowych
1.1.1.Klasyfikacja kosztów
1.1.2.Koszty środków bezpieczeństwa ruchu drogowego
1.1.3.Koszt szkód na mieniu
1.1.4.Koszty administracyjne
1.1.5.Koszty szkód na osobie
1.1.6.Wycena kosztów wypadków drogowych
1.1.7.Klasyfikacja szkód na osobie - baza danych
1.2.Systemy kompensacji szkód komunikacyjnych
1.2.1.Kompensacja szkód komunikacyjnych w Europie - system "deliktowy"
1.2.2.Bezpośrednia likwidacja szkód jako sposób na ulepszenie systemu "deliktowego"
1.2.3.Systemy no-fault
1.2.4.Uwagi końcowe

Rozdział 2
Zakres kompensacji szkód osobowych w krajach UE
2.1.Kompensacja utraconych dochodów
2.2.Kompensacja kosztów leczenia/pogrzebu
2.3.Kompensacja szkód niemajątkowych/"kosztów ludzkich"
2.4.Długotrwałe skutki wypadków drogowych
2.5.Różne kryteria ustalania wysokości świadczeń odszkodowawczych
2.6.Źródła finansowania kosztów wypadków drogowych a obowiązujące systemy kompensacji szkód
2.7.Swoboda orzecznicza sądów

Rozdział 3
Uwarunkowania systemu kompensacji z ubezpieczenia komunikacyjnego OC w Polsce
3.1.System kompensacji - wprowadzenie
3.2.Czynniki techniczne związane ze źródłem podstawowym szkód, czyli ruchem pojazdów
3.3.Czynniki ekonomiczne związane z kosztami generowanymi w konsekwencji powstania szkód osobowych w wypadkach komunikacyjnych
3.4.Czynniki prawne - regulacje i tendencje w orzecznictwie
3.4.1.Zasady odpowiedzialności
3.4.2.Zakres roszczeń - podstawy kodeksowe
3.4.3.Uwagi końcowe

Rozdział 4
Ramy systemowe związane z dochodzeniem roszczeń
4.1.Dochodzenie roszczeń za szkody osobowe - regulacje
4.2.Koszty związane z dochodzeniem roszczenia
4.3.Systemy rozstrzygania sporów
4.3.1.Polubowne rozstrzyganie sporów
4.3.2.Droga sądowa
4.3.3.Pozwy zbiorowe
4.3.4.Pełnomocnicy i firmy doradcze
4.4.Czynniki społeczne i kulturowe
4.5.Nadzór nad zakładami ubezpieczeń
4.6.Inne czynniki sektorowe

Rozdział 5
Kompensacja szkód osobowych z ubezpieczenia komunikacyjnego OC w Polsce i w wybranych krajach - analiza ekonomiczna
5.1.Wprowadzenie
5.2.Szkody osobowe tytułu OC komunikacyjnego - obraz ogólny
5.3.Szkody osobowe - wartość średniego odszkodowania
5.4.Dystrybucja szkód według ilości i wartości
5.5.Rola szkód największych
5.6.Składowe wypłat szkód osobowych
5.6.1.Zadośćuczynienie za krzywdę
5.6.2.Zwrot poniesionych kosztów leczenia
5.6.3.Świadczenia rentowe
5.6.4.Zadośćuczynienie dla najbliższych członków rodziny zmarłego
5.6.5.Odszkodowanie z tytułu znacznego pogorszenia się sytuacji życiowej członków rodziny zmarłego
5.7.Wysokość odszkodowań w praktyce rynkowej wybranych krajów - analiza modelowa
5.7.1.Zadośćuczynienie za krzywdę
5.7.2.Zwrot kosztów opieki medycznej
5.7.3.Utracone zarobki
5.8.Czas trwania postępowań odszkodowawczych
5.9.Sądy w procesie likwidacji szkód
5.10.Uwagi końcowe

Rozdział 6
Kompensacja szkód osobowych wywołanych przez kierowców nieubezpieczonych i nieznanych ‘
6.1.Wprowadzenie
6.2.Szkody ogółem w obsłudze UFG w latach 2006-2010 - ujęcie ilościowe
6.2.1.Szkody zarejestrowane przez UFG
6.2.2.Decyzje w zakresie szkód zarejestrowanych przez UFG
6.2.3.Szkody otwarte na koniec każdego roku
6.3.Szkody ogółem w obsłudze UFG w latach 2006-2010 - ujęcie wartościowe
6.4.Analiza dynamiki średniego odszkodowania i świadczenia w latach 2006-2010
6.5.Uwagi końcowe

Rozdział 7
Zadośćuczynienie za krzywdę w konsekwencji szkody na osobie - analiza polskiego rynku
7.1.Zadośćuczynienie na rzecz osób poszkodowanych z art. 445 § 1 k.c
7.1.1.Podstawowe cechy
7.1.2.Określanie wysokości zadośćuczynienia (tzw. miarkowanie)
7.2.Zadośćuczynienie na rzecz najbliższych członków rodziny z art. 446 § 4 k.c.
7.2.3.Podstawowe cechy
7.2.4.Określanie wysokości zadośćuczynienia (tzw. miarkowanie)
7.3.Przyszłość instytucji zadośćuczynienia na rzecz osób poszkodowanych z art. 445 § 1 k.c. oraz zadośćuczynienia na rzecz najbliższych członków
rodziny z art. 446 § 4 k.c

Rozdział 8
Dochodzenie roszczeń za szkody na osobie z perspektywy doradców i pełnomocników
8.1.Rynek usług doradztwa i pośrednictwa w zakresie dochodzenia roszczeń
8.1.1.Polska
8.1.2.Wielka Brytania
8.1.3.Holandia
8.1.4.Inne kraje
8.2.Rola doradcy odszkodowawczego w procesie likwidacji szkody osobowej
8.2.1.Prawo do informacji o przysługującym odszkodowaniu
8.2.2.Prawo do niezwłocznego uzyskania odszkodowania
8.2.3.Prawo do uzyskania pełnego odszkodowania
8.3.Szkody osobowe a sądownictwo - z perspektywy doświadczeń pełnomocnika poszkodowanego
8.3.1.Sądowe dochodzenie roszczeń - stan obecny
8.3.2.Wybrane problemy sądowego dochodzenia roszczeń
8.3.3.Orzecznictwo Sądu Najwyższego oraz sądów powszechnych

Rozdział 9
Szkody osobowe z ubezpieczenia komunikacyjnego OC a gospodarka finansowa ubezpieczycieli
9.1.Obszary gospodarki finansowej zakładów ubezpieczeń wrażliwe na zmiany
9.1.1.Underwriting, modelowanie ryzyka i kalkulacja składek ubezpieczeniowych
9.1.2.Różnicowanie składek
9.1.3.Rezerwy techniczno-ubezpieczeniowe
9.1.4.Symulacja rent
9.1.5.Przykład symulacji renty
9.1.6.Problem dużych szkód
9.2.Analiza wyników działalności zakładów ubezpieczeń
9.2.1.Trendy w zakresie składek i odszkodowań
9.9.1.Szkodowość i rentowność ubezpieczeń komunikacyjnych
9.2.1.Koszty działalności ubezpieczeniowej
9.2.2.Reasekuracja
9.3.Uwagi końcowe

Rozdział 10
Kompensacja szkód z wypadków drogowych o charakterze transgranicznym
10.1.Dochodzenie roszczeń ofiar wypadków drogowych spowodowanych ruchem pojazdu zarejestrowanego za granicą
10.1.1.Procedura dochodzenia roszczeń - ogniwa systemu
10.1.2.Roszczenia zaspokajane przez biuro narodowe kraju macierzystego poszkodowanego
10.1.3.Roszczenia zwrotne biura narodowego kraju macierzystego poszkodowanego
10.2.Dochodzenie roszczeń ofiar zagranicznych wypadków drogowych
10.2.1.Procedura dochodzenia roszczeń - ogniwa systemu
10.2.2.Roszczenia zaspokajane przez reprezentantów ds. roszczeń
10.2.3.Podstawy odpowiedzialności i funkcje organu odszkodowawczego
10.2.4.Regres organu odszkodowawczego kraju macierzystego poszkodowanego do organu odszkodowawczego państwa rejestracji pojazdu sprawcy szkody
10.3.Zakres i charakter prawny współpracy pomiędzy ośrodkami informacji
10.4.Kompensacja szkód z perspektywy Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych
10.4.1.Funkcje biura narodowego
10.4.2.Funkcje organu odszkodowawczego

Bibliografia


296 stron, B5, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022