Publikacja prezentuje aktualne tendencje w obszarze szkód na osobie,
kompensowanych w ramach ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów
mechanicznych.
Autorzy analizują istniejące regulacje prawne i uwarunkowania systemowe oraz
ekonomiczne aspekty problemu, dynamikę i strukturę szkód, procesy likwidacji szkody,
implikacje dla gospodarki finansowej zakładów ubezpieczeń.
Wiele uwagi poświęcają szkodom wyrządzonym przez nieznanych lub
nieubezpieczonych kierujących, instytucji zadośćuczynienia oraz roli doradców
odszkodowawczych.
Przedstawiają tendencje w zakresie szkód osobowych kompensowanych z
ubezpieczenia komunikacyjnego OC na rynku europejskim.
Książka stanowi przyczynek do dyskusji o kierunkach rozwoju i konsekwencjach
różnych rozwiązań z jednej strony dla rynku ubezpieczeń komunikacyjnych, a z drugiej
dla funkcjonowania obowiązkowego ubezpieczenia OC jako źródła kompensacji szkód
powstałych w związku ze zdarzeniami na drogach.
Wstęp
Rozdział 1
Koszty wypadków drogowych i systemy kompensacji szkód komunikacyjnych
1.1.Koszty wypadków drogowych
1.1.1.Klasyfikacja kosztów
1.1.2.Koszty środków bezpieczeństwa ruchu drogowego
1.1.3.Koszt szkód na mieniu
1.1.4.Koszty administracyjne
1.1.5.Koszty szkód na osobie
1.1.6.Wycena kosztów wypadków drogowych
1.1.7.Klasyfikacja szkód na osobie - baza danych
1.2.Systemy kompensacji szkód komunikacyjnych
1.2.1.Kompensacja szkód komunikacyjnych w Europie - system "deliktowy"
1.2.2.Bezpośrednia likwidacja szkód jako sposób na ulepszenie systemu
"deliktowego"
1.2.3.Systemy no-fault
1.2.4.Uwagi końcowe
Rozdział 2
Zakres kompensacji szkód osobowych w krajach UE
2.1.Kompensacja utraconych dochodów
2.2.Kompensacja kosztów leczenia/pogrzebu
2.3.Kompensacja szkód niemajątkowych/"kosztów ludzkich"
2.4.Długotrwałe skutki wypadków drogowych
2.5.Różne kryteria ustalania wysokości świadczeń odszkodowawczych
2.6.Źródła finansowania kosztów wypadków drogowych a obowiązujące systemy
kompensacji szkód
2.7.Swoboda orzecznicza sądów
Rozdział 3
Uwarunkowania systemu kompensacji z ubezpieczenia komunikacyjnego OC w Polsce
3.1.System kompensacji - wprowadzenie
3.2.Czynniki techniczne związane ze źródłem podstawowym szkód, czyli ruchem pojazdów
3.3.Czynniki ekonomiczne związane z kosztami generowanymi w konsekwencji powstania szkód
osobowych w wypadkach komunikacyjnych
3.4.Czynniki prawne - regulacje i tendencje w orzecznictwie
3.4.1.Zasady odpowiedzialności
3.4.2.Zakres roszczeń - podstawy kodeksowe
3.4.3.Uwagi końcowe
Rozdział 4
Ramy systemowe związane z dochodzeniem roszczeń
4.1.Dochodzenie roszczeń za szkody osobowe - regulacje
4.2.Koszty związane z dochodzeniem roszczenia
4.3.Systemy rozstrzygania sporów
4.3.1.Polubowne rozstrzyganie sporów
4.3.2.Droga sądowa
4.3.3.Pozwy zbiorowe
4.3.4.Pełnomocnicy i firmy doradcze
4.4.Czynniki społeczne i kulturowe
4.5.Nadzór nad zakładami ubezpieczeń
4.6.Inne czynniki sektorowe
Rozdział 5
Kompensacja szkód osobowych z ubezpieczenia komunikacyjnego OC w Polsce i w
wybranych krajach - analiza ekonomiczna
5.1.Wprowadzenie
5.2.Szkody osobowe tytułu OC komunikacyjnego - obraz ogólny
5.3.Szkody osobowe - wartość średniego odszkodowania
5.4.Dystrybucja szkód według ilości i wartości
5.5.Rola szkód największych
5.6.Składowe wypłat szkód osobowych
5.6.1.Zadośćuczynienie za krzywdę
5.6.2.Zwrot poniesionych kosztów leczenia
5.6.3.Świadczenia rentowe
5.6.4.Zadośćuczynienie dla najbliższych członków rodziny zmarłego
5.6.5.Odszkodowanie z tytułu znacznego pogorszenia się sytuacji życiowej członków
rodziny zmarłego
5.7.Wysokość odszkodowań w praktyce rynkowej wybranych krajów - analiza modelowa
5.7.1.Zadośćuczynienie za krzywdę
5.7.2.Zwrot kosztów opieki medycznej
5.7.3.Utracone zarobki
5.8.Czas trwania postępowań odszkodowawczych
5.9.Sądy w procesie likwidacji szkód
5.10.Uwagi końcowe
Rozdział 6
Kompensacja szkód osobowych wywołanych przez kierowców nieubezpieczonych i
nieznanych ‘
6.1.Wprowadzenie
6.2.Szkody ogółem w obsłudze UFG w latach 2006-2010 - ujęcie ilościowe
6.2.1.Szkody zarejestrowane przez UFG
6.2.2.Decyzje w zakresie szkód zarejestrowanych przez UFG
6.2.3.Szkody otwarte na koniec każdego roku
6.3.Szkody ogółem w obsłudze UFG w latach 2006-2010 - ujęcie wartościowe
6.4.Analiza dynamiki średniego odszkodowania i świadczenia w latach 2006-2010
6.5.Uwagi końcowe
Rozdział 7
Zadośćuczynienie za krzywdę w konsekwencji szkody na osobie - analiza polskiego
rynku
7.1.Zadośćuczynienie na rzecz osób poszkodowanych z art. 445 § 1 k.c
7.1.1.Podstawowe cechy
7.1.2.Określanie wysokości zadośćuczynienia (tzw. miarkowanie)
7.2.Zadośćuczynienie na rzecz najbliższych członków rodziny z art. 446 § 4 k.c.
7.2.3.Podstawowe cechy
7.2.4.Określanie wysokości zadośćuczynienia (tzw. miarkowanie)
7.3.Przyszłość instytucji zadośćuczynienia na rzecz osób poszkodowanych z art. 445
§ 1 k.c. oraz zadośćuczynienia na rzecz najbliższych członków
rodziny z art. 446 § 4 k.c
Rozdział 8
Dochodzenie roszczeń za szkody na osobie z perspektywy doradców i pełnomocników
8.1.Rynek usług doradztwa i pośrednictwa w zakresie dochodzenia roszczeń
8.1.1.Polska
8.1.2.Wielka Brytania
8.1.3.Holandia
8.1.4.Inne kraje
8.2.Rola doradcy odszkodowawczego w procesie likwidacji szkody osobowej
8.2.1.Prawo do informacji o przysługującym odszkodowaniu
8.2.2.Prawo do niezwłocznego uzyskania odszkodowania
8.2.3.Prawo do uzyskania pełnego odszkodowania
8.3.Szkody osobowe a sądownictwo - z perspektywy doświadczeń pełnomocnika
poszkodowanego
8.3.1.Sądowe dochodzenie roszczeń - stan obecny
8.3.2.Wybrane problemy sądowego dochodzenia roszczeń
8.3.3.Orzecznictwo Sądu Najwyższego oraz sądów powszechnych
Rozdział 9
Szkody osobowe z ubezpieczenia komunikacyjnego OC a gospodarka finansowa
ubezpieczycieli
9.1.Obszary gospodarki finansowej zakładów ubezpieczeń wrażliwe na zmiany
9.1.1.Underwriting, modelowanie ryzyka i kalkulacja składek ubezpieczeniowych
9.1.2.Różnicowanie składek
9.1.3.Rezerwy techniczno-ubezpieczeniowe
9.1.4.Symulacja rent
9.1.5.Przykład symulacji renty
9.1.6.Problem dużych szkód
9.2.Analiza wyników działalności zakładów ubezpieczeń
9.2.1.Trendy w zakresie składek i odszkodowań
9.9.1.Szkodowość i rentowność ubezpieczeń komunikacyjnych
9.2.1.Koszty działalności ubezpieczeniowej
9.2.2.Reasekuracja
9.3.Uwagi końcowe
Rozdział 10
Kompensacja szkód z wypadków drogowych o charakterze transgranicznym
10.1.Dochodzenie roszczeń ofiar wypadków drogowych spowodowanych ruchem pojazdu
zarejestrowanego za granicą
10.1.1.Procedura dochodzenia roszczeń - ogniwa systemu
10.1.2.Roszczenia zaspokajane przez biuro narodowe kraju macierzystego poszkodowanego
10.1.3.Roszczenia zwrotne biura narodowego kraju macierzystego poszkodowanego
10.2.Dochodzenie roszczeń ofiar zagranicznych wypadków drogowych
10.2.1.Procedura dochodzenia roszczeń - ogniwa systemu
10.2.2.Roszczenia zaspokajane przez reprezentantów ds. roszczeń
10.2.3.Podstawy odpowiedzialności i funkcje organu odszkodowawczego
10.2.4.Regres organu odszkodowawczego kraju macierzystego poszkodowanego do organu
odszkodowawczego państwa rejestracji pojazdu sprawcy szkody
10.3.Zakres i charakter prawny współpracy pomiędzy ośrodkami informacji
10.4.Kompensacja szkód z perspektywy Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych
10.4.1.Funkcje biura narodowego
10.4.2.Funkcje organu odszkodowawczego
Bibliografia
296 stron, B5, oprawa miękka