Prawo blogosfery
Blogi internetowe to wysoce zindywidualizowane strony
internetowe z treściami tworzonymi przez konkretną osobę (rzadziej kilka osób),
której osobowość, zainteresowania, umiejętności, odczucia i opinie wyróżniają blog
spośród innych. W związku z coraz większą popularnością blogów zaczęły je
prowadzić także różnego typu jednostki organizacyjne, czego przykładem są
funkcjonujące w niemałej ilości blogi firmowe.
Wzrostowi popularności blogów towarzyszy ich
profesjonalizacja, również w aspekcie zarobkowego ich charakteru. Na blogach zaczęły
pojawiać się nie tylko abstrakcyjne treści tworzone przez prowadzącego bloga, ale też
w coraz większym zakresie opinie i komentarze dotyczące konkretnych zdarzeń, usług lub
produktów, co nierzadko wiąże się z sięganiem do twórczości lub prywatności innych
osób.
Rozpoczęcie prowadzenia bloga od strony technicznej jest
bardzo proste. Pomysłowość, talent i pracowitość twórcy przekłada się
najczęściej na sukces blogu. Sukces zaś liczy się nie tylko ilością odbiorców, ale
też zarobkami. Upowszechnienie blogów, choć jest zjawiskiem interesującym, a nawet –
jak się wydaje – kulturowo i społecznie pożądanym, przekłada się na zawiązanie
szeregu relacji z osobami lub jednostkami organizacyjnymi (przedsiębiorcami). W efekcie
powstają rozliczne stosunki prawne.
Celem książki jest przedstawienie problematyki blogów
w świetle adekwatnych dla tej materii regulacji prawnych.
Obecnie system regulacji w tym zakresie jest w wysokim
stopniu niejasny i nieprzewidywalny. Poza typowymi problemami dla cyberprzestrzeni, jak
szeroki zakres oddziaływania i trudności z ustaleniem tożsamości użytkowników,
dochodzi kwestia wolności w Internecie i prawa do wypowiadania swoich ocen, czy po prostu
opisywania zdarzeń ze swojego życia, które jednak ingerują w sferę prywatności
drugiej osoby.
Dzięki tej publikacji wszyscy zainteresowani mogą
zapoznać się z takimi zagadnieniami jak:
blog na tle uregulowań prasowych oraz w kontekście regulacji dotyczącej
telewizji,
prawa autorskie do utworów tekstowych, graficznych i multimedialnych: utwory
własne zamieszczane na blogu, wykorzystanie cudzych utworów we własnych kompozycjach,
odesłania elektroniczne do cudzych utworów,
wyrażanie ocen i ingerencja w sferę prywatną oraz zawodową (firmową) innych
osób,
odpowiedzialność za działania użytkowników,
komercjalizacja bloga.
Publikacja adresowana do blogerów, przedsiębiorców,
medioznawców, prawników, naukowców, informatyków i wszystkich zainteresowanych
rozwojem Internetu.
Wstęp
Wykaz skrótów
Wykaz literatury
Rozdział I. Blog w świetle tradycyjnych mediów
§ 1. Blog na tle uregulowań prasowych
I. Prasa elektroniczna
II. Definicja prasy
III. Rejestracja
IV. Prawa i obowiązki prasy
§ 2. Blog w kontekście regulacji dotyczącej telewizji
I. Vlogi i materiały video nablogach
II. Związanie reżimem ustawy o radiofonii i telewizji
III. Sprawozdanie do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji
IV. Obowiązki dostawcy audiowizualnej usługi na żądanie
Rozdział II. Prawa autorskie do utworów tekstowych, graficznych i
multimedialnych
§ 1. Utwory własne zamieszczane na blogu
I. Ochrona prawnoautorska
II. Autorskie prawa osobiste
III. Autorskie prawa majątkowe
IV. Ochrona wizerunku
§ 2. Wykorzystanie cudzych utworów we własnych kompozycjach
I. Opracowania cudzych utworów
II. Dozwolony użytek
III. Symbole marek
IV. Licencje Creative Commons
§ 3. Odesłania elektroniczne do cudzych utworów
I. Linkowanie
II. Linki do ogólnodostępnych treści
III. Charakter prawny linkowania
IV. Linki a nowe modele biznesowe i techniczne
Rozdział III. Wyrażanie ocen i ingerencja w sferę prywatną oraz zawodową
(firmową) innych osób
§ 1. Naruszenie dóbr osobistych
I. Dobra osobiste w cyberprzestrzeni
II. Instrumenty ochrony
§ 2. Zniesławienie i inne przestępstwa
I. Rodzaje przestępstw
II. Instrumenty ochrony
§ 3. Nieuczciwa konkurencja i nieuczciwe praktyki rynkowe
I. Czyny nieuczciwej konkurencji i nieuczciwe praktyki rynkowe
II. Instrumenty ochrony
Rozdział IV. Odpowiedzialność za działania użytkowników
§ 1. Komentarze i opinie użytkowników ingerujące w prawa innych osób
I. Konstrukcja odpowiedzialności
II. Ujawnienie tożsamości użytkowników lub danych służących do ich zidentyfikowania
§ 2. Dane osobowe uczestników
I. Rejestracja i zasady przetwarzania danych
II. Znajomi i fani w cyberprzestrzeni
Rozdział V. Komercjalizacja błoga
§ 1. Działalność gospodarcza
I. Rejestracja działalności gospodarczej
II. Prowadzenie działalności gospodarczej
§ 2. Sklep internetowy
I. Obowiązki sprzedawcy
II. Prawa konsumenta
§ 3. Organizacja konkursu
I. Niebezpieczeństwa związane z organizacją konkursu
II. Konkurs a loteria
§ 4. Reklama na blogu
I. Specjalne przypadki reklamy
II. Spam
Zakończenie
Indeks rzeczowy
174 strony, Format: 14.5x20.5cm, oprawa miękka