ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

PRAWO BLOGOSFERY


GOŹDZIASZEK Ł.

wydawnictwo: C.H.BECK , rok wydania 2014, wydanie I

cena netto: 115.00 Twoja cena  109,25 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Prawo blogosfery


Blogi internetowe to wysoce zindywidualizowane strony internetowe z treściami tworzonymi przez konkretną osobę (rzadziej kilka osób), której osobowość, zainteresowania, umiejętności, odczucia i opinie wyróżniają blog spośród innych. W związku z coraz większą popularnością blogów zaczęły je prowadzić także różnego typu jednostki organizacyjne, czego przykładem są funkcjonujące w niemałej ilości blogi firmowe.

Wzrostowi popularności blogów towarzyszy ich profesjonalizacja, również w aspekcie zarobkowego ich charakteru. Na blogach zaczęły pojawiać się nie tylko abstrakcyjne treści tworzone przez prowadzącego bloga, ale też w coraz większym zakresie opinie i komentarze dotyczące konkretnych zdarzeń, usług lub produktów, co nierzadko wiąże się z sięganiem do twórczości lub prywatności innych osób.

Rozpoczęcie prowadzenia bloga od strony technicznej jest bardzo proste. Pomysłowość, talent i pracowitość twórcy przekłada się najczęściej na sukces blogu. Sukces zaś liczy się nie tylko ilością odbiorców, ale też zarobkami. Upowszechnienie blogów, choć jest zjawiskiem interesującym, a nawet – jak się wydaje – kulturowo i społecznie pożądanym, przekłada się na zawiązanie szeregu relacji z osobami lub jednostkami organizacyjnymi (przedsiębiorcami). W efekcie powstają rozliczne stosunki prawne.

Celem książki jest przedstawienie problematyki blogów w świetle adekwatnych dla tej materii regulacji prawnych.

Obecnie system regulacji w tym zakresie jest w wysokim stopniu niejasny i nieprzewidywalny. Poza typowymi problemami dla cyberprzestrzeni, jak szeroki zakres oddziaływania i trudności z ustaleniem tożsamości użytkowników, dochodzi kwestia wolności w Internecie i prawa do wypowiadania swoich ocen, czy po prostu opisywania zdarzeń ze swojego życia, które jednak ingerują w sferę prywatności drugiej osoby.

Dzięki tej publikacji wszyscy zainteresowani mogą zapoznać się z takimi zagadnieniami jak:

  • blog na tle uregulowań prasowych oraz w kontekście regulacji dotyczącej telewizji,

  • prawa autorskie do utworów tekstowych, graficznych i multimedialnych: utwory własne zamieszczane na blogu, wykorzystanie cudzych utworów we własnych kompozycjach, odesłania elektroniczne do cudzych utworów,

  • wyrażanie ocen i ingerencja w sferę prywatną oraz zawodową (firmową) innych osób,

  • odpowiedzialność za działania użytkowników,

  • komercjalizacja bloga.

Publikacja adresowana do blogerów, przedsiębiorców, medioznawców, prawników, naukowców, informatyków i wszystkich zainteresowanych rozwojem Internetu.


Wstęp

Wykaz skrótów

Wykaz literatury

Rozdział I. Blog w świetle tradycyjnych mediów
§ 1. Blog na tle uregulowań prasowych
I. Prasa elektroniczna
II. Definicja prasy
III. Rejestracja
IV. Prawa i obowiązki prasy
§ 2. Blog w kontekście regulacji dotyczącej telewizji
I. Vlogi i materiały video nablogach
II. Związanie reżimem ustawy o radiofonii i telewizji
III. Sprawozdanie do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji
IV. Obowiązki dostawcy audiowizualnej usługi na żądanie

Rozdział II. Prawa autorskie do utworów tekstowych, graficznych i multimedialnych
§ 1. Utwory własne zamieszczane na blogu
I. Ochrona prawnoautorska
II. Autorskie prawa osobiste
III. Autorskie prawa majątkowe
IV. Ochrona wizerunku
§ 2. Wykorzystanie cudzych utworów we własnych kompozycjach
I. Opracowania cudzych utworów
II. Dozwolony użytek
III. Symbole marek
IV. Licencje Creative Commons
§ 3. Odesłania elektroniczne do cudzych utworów
I. Linkowanie
II. Linki do ogólnodostępnych treści
III. Charakter prawny linkowania
IV. Linki a nowe modele biznesowe i techniczne

Rozdział III. Wyrażanie ocen i ingerencja w sferę prywatną oraz zawodową (firmową) innych osób
§ 1. Naruszenie dóbr osobistych
I. Dobra osobiste w cyberprzestrzeni
II. Instrumenty ochrony
§ 2. Zniesławienie i inne przestępstwa
I. Rodzaje przestępstw
II. Instrumenty ochrony
§ 3. Nieuczciwa konkurencja i nieuczciwe praktyki rynkowe
I. Czyny nieuczciwej konkurencji i nieuczciwe praktyki rynkowe
II. Instrumenty ochrony

Rozdział IV. Odpowiedzialność za działania użytkowników
§ 1. Komentarze i opinie użytkowników ingerujące w prawa innych osób
I. Konstrukcja odpowiedzialności
II. Ujawnienie tożsamości użytkowników lub danych służących do ich zidentyfikowania
§ 2. Dane osobowe uczestników
I. Rejestracja i zasady przetwarzania danych
II. Znajomi i fani w cyberprzestrzeni

Rozdział V. Komercjalizacja błoga
§ 1. Działalność gospodarcza
I. Rejestracja działalności gospodarczej
II. Prowadzenie działalności gospodarczej
§ 2. Sklep internetowy
I. Obowiązki sprzedawcy
II. Prawa konsumenta
§ 3. Organizacja konkursu
I. Niebezpieczeństwa związane z organizacją konkursu
II. Konkurs a loteria
§ 4. Reklama na blogu
I. Specjalne przypadki reklamy
II. Spam

Zakończenie

Indeks rzeczowy


174 strony, Format: 14.5x20.5cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022