ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 126.10 119,80   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

RÓŻNICE INDYWIDUALNE HISTORIA DETERMINANTY ZASTOSOWANIA


STRELAU J.

wydawnictwo: SCHOLAR , rok wydania 2014, wydanie I

cena netto: 126.10 Twoja cena  119,80 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Różnice indywidualne

Historia - determinanty -zastosowania


Różnice indywidualne to książka, która jest rezultatem mojej ponadpięćdziesięcioletniej działalności badawczej i edukacyjnej. W skali krajowej, a także międzynarodowej, jest on unikatowy, obejmuje bowiem wszystkie obszary, na których koncentruje się psychologia różnic indywidualnych, z uwzględnieniem także świata zwierząt. 

Książkę adresuję przede wszystkim do studentów i doktorantów psychologii, a także – ze względu na szczegółowość prezentowanej problematyki – do nauczycieli akademickich, którzy wykładają ten przedmiot na kierunku psychologia. Psychologowie praktycy znajdą w niej treści, które wzbogacą ich wiedzę przydatną w pracy zawodowej. Studenci, pracownicy naukowi pedagogiki, a także praktycy uczuleni na indywidualizację kształcenia i wychowania, dopatrzą się argumentów, które takie podejście uzasadniają wynikami badań. Polecam tę książkę także socjologom i filozofom o horyzontach wykraczających poza ich dyscypliny. Co wydaje się zaskakujące, może ona zainteresować badaczy i praktyków, którym bliskie są różnice indywidualne w zachowaniu zwierząt, w tym szczególnie koni i psów. Wreszcie adresuję tę książkę do tych osób, które oczekują odpowiedzi na pytania, pod względem jakich istotnych w życiu codziennym cech psychicznych różnimy się między sobą oraz jakie są źródła i mechanizmy leżące u podstawy tych różnic.

Jan Strelau


Jan Strelau – pracuje w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej (SWPS) w Warszawie na stanowisku profesora zwyczajnego na Wydziale Psychologii; pełni funkcję przewodniczącego Rady Powierniczej SWPS. Od roku 1957 zatrudniony na Uniwersytecie Warszawskim na Wydziale Psychologii, gdzie stworzył Katedrę Psychologii Różnic Indywidualnych, którą kierował do przejścia na emeryturę; w roku 1998 założył Interdyscyplinarne Centrum Genetyki Zachowania UW, prowadząc je do 2001 roku. Od 2001 roku profesor emerytowany. W latach 2003–2006 był wiceprezesem Polskiej Akademii Nauk.


Wstęp      

Część I. WPROWADZENIE DO PSYCHOLOGII RÓŻNIC INDYWIDUALNYCH

Rozdział 1. Krótka historia psychologii różnic indywidualnych  
1.1. Różnice między ludźmi jako przedmiot rozważań filozofów i lekarzy w okresie przeddarwinowskim  
1.2. Początki badań empirycznych nad różnicami indywidualnymi 
1.3. Wkład Allporta w teorie osobowości oparte na koncepcji różnic indywidualnych   
1.4. Podsumowanie     

Rozdział 2. Różnice indywidualne i pojęcia służące do ich opisu
2.1. Jednostka (człowiek, zwierzę) jako zjawisko niepowtarzalne    
2.2. Cecha i pochodne od niej konstrukty jako podstawowe kategorie służące do opisu różnic indywidualnych     
2.3. Typ jako kategoria klasyfikacyjna oparta na koncepcji cech  
2.4. Podsumowanie  

Rozdział 3. Determinanty różnic indywidualnych   
3.1. Nieporozumienie wokół sporu: „dziedziczność czy środowisko?”  
3.2. Selekcja jako źródło wnioskowania o wkładzie dziedziczności i środowiska w różnice indywidualne w zachowaniu zwierząt  
3.3. Wkład dziedziczności i środowiska w różnice indywidualne u ludzi: podstawowe paradygmaty i metody klasycznej genetyki zachowania  
3.4. Zastosowanie genetyki molekularnej do badań nad zachowaniem   
3.5. Geneza różnic indywidualnych w świetle teorii ewolucji  
3.6. Podsumowanie   

Część II. INTELIGENCJA

Rozdział 4. Definicja i struktura inteligencji 
4.1. Czym jest inteligencja? Definicje   
4.2. Struktura inteligencji  
4.3. Podsumowanie     

Rozdział 5. Mechanizmy poznawcze leżące u podstaw inteligencji psychometrycznej 
5.1. Związek inteligencji z czasem reakcji na proste bodźce 
5.2. Procesy pamięci i uwagi leżące u podstaw inteligencji    
5.3. Podsumowanie   

Rozdział 6. Korelaty biologiczne inteligencji  
6.1. Czynność bioelektryczna mózgu a inteligencja  
6.2. Metody obrazowania mózgu jako narzędzia wykorzystywane w poszukiwaniu związku między jego strukturą i funkcjonowaniem a inteligencją 
6.3. Wielkość mózgu a inteligencja    
6.4. Model plastyczności neuronalnej jako podłoże neurofizjologiczne inteligencji   
6.5. Rola czynników genetycznych i środowiskowych w kształtowaniu różnic indywidualnych w inteligencji   
6.6. Ewolucja mózgu a inteligencja  
6.7. Podsumowanie   

Rozdział 7. Pomiar inteligencji: IQ – testy – charakterystyki demograficzne – kontrowersje i konsekw encje społeczne
7.1. Testy inteligencji skonstruowane w pierwszych dekadach ubiegłego stulecia 
7.2. Diagnoza inteligencji w warunkach polskich
7.3. Czym jest iloraz inteligencji?   
7.4. Kontrowersje i konsekwencje społeczne dotyczące testów inteligencji 
7.5. Charakterystyka inteligencji w aspekcie demograficznym  
7.6. Kilka uwag odnośnie do relacji: testy inteligencji a pojęcie „inteligencja”   
7.7. Podsumowanie  

Rozdział 8. Funkcjonalne znaczenie inteligencji i jej rola w praktyce   
8.1. Pionierskie badania Termana nad powodzeniem życiowym dzieci o wybitnej inteligencji: studium longitudinalne  
8.2. Inteligencja a wykształcenie  
8.3. Związek inteligencji z wysokością dochodów, ubóstwem i patologią życia codziennego
8.4. Wnioski z badań nad funkcjonalnym znaczeniem inteligencji i próba całościowego ujęcia roli inteligencji jako predyktora powodzenia życiowego  
8.5. Podsumowanie   

Część III. TEMPERAMENT

Rozdział 9. Pionierzy współczesnych badań nad temperamentem  
9.1. Definicje temperamentu   
9.2. Teoria PEN – koncepcja trzech superczynników w ujęciu Eysencka   
9.3. Model temperamentu Thomasa i Chess oparty na stylach zachowania     
9.4. Podsumowanie      

Rozdział 10. Teorie temperamentu skoncentrowane na dziecku 
10.1. Behawioralno-genetyczna teoria temperamentu    
10.2. Rozwojowy model temperamentu   
10.3. Emocjonalna teoria temperamentu  
10.4. Koncepcja temperamentu zahamowanego i niezahamowanego  
10.5. Podobieństwa i różnice między teoriami temperamentu dziecka  
10.6. Podsumowanie 

Rozdział 11. Funkcjonalne znaczenie temperamentu dzieci  
11.1. Temperament trudny i dobroć dopasowania jako konstrukty stanowiące podstawę pionierskich badań nad funkcjonalnym znaczeniem temperamentu dzieci 
11.2. Modele tłumaczące związek temperamentu z psychopatologią   
11.3. Temperament dziecka a zaburzenia internalizacyjne   
11.4. Temperament dziecka a zaburzenia eksternalizacyjne  
11.5. Temperament dziecka a zaburzenia eksternalizacyjne i internalizacyjne  
11.6. Cechy temperamentu dziecka a zespół ADHD  
11.7. Cechy temperamentu dziecka i młodzieży a funkcjonowanie poznawcze i osiągnięcia szkolne 
11.8. Podsumowanie      

Rozdział 12. Teorie temperamentu człowieka dorosłego  
12.1. Neuropsychologiczny model temperamentu  
12.2. Teoria poszukiwania doznań  
12.3. Psychobiologiczny model temperamentu  
12.4. Pozytywny i negatywny afekt jako dwa podstawowe wymiary temperamentu  
12.5. Regulacyjna teoria temperamentu   
12.6. Podsumowanie 

Rozdział 13. Funkcjonalne znaczenie temperamentu i jego mechanizmów biologicznych u osób dorosłych   
13.1. Miejsce aktywacji w badaniach nad temperamentem  
13.2. Argumenty uzasadniające poszukiwanie związku między stresem i temperamentalnym czynnikiem ryzyka zaburzeń w zachowaniu oraz patologii  
13.3. Badania nad związkiem temperamentu osób dorosłych z konsekwencjami ekstremalnego stresu 
13.4. Związek cech temperamentu osób dorosłych z psychopatologią i innymi schorzeniami   
13.5. Rola cech temperamentu w funkcjonowaniu zawodowym   
13.6. Podsumowanie 

Część IV. OSOBOWOŚĆ

Rozdział 14. Osobowość jako zespół cech: od Allporta do modelu Wielkiej Piątki  
14.1. Gordon Allport – inicjator teorii osobowości opartych na pojęciu cechy   
14.2. Szesnastoczynnikowy model osobowości w ujęciu Raymonda Cattella 
14.3. Leksykalne badania nad strukturą osobowości
14.4. Psychometryczne badania nad strukturą osobowości w ramach modelu PMO 
14.5. Typy osobowości jako specyficzna konfiguracja czynników postulowanych w ramach modelu PMO   
14.6. Podsumowanie   

Rozdział 15. Rozwój osobowości w kontekście zmienności versus stałości i tendencja do sprowadzania jej struktury do jednego czynnika 
15.1. Od temperamentu do osobowości    
15.2. Stałość i zmienność cech temperamentu i osobowości    
15.3. Czy Spearmanowski czynnik g znajdzie swój odpowiednik w obszarze osobowości?   
15.4. Podsumowanie     

Rozdział 16. Funkcjonalne znaczenie cech osobowości wchodzących w skład Wielkiej Piątki 
16.1. Cechy osobowości a osiągnięcia akademickie – spojrzenie ogólne    
16.2. Metaanalizy wyników badań dotyczących związku Wielkiej Piątki z działalnością akademicką – stan wiedzy z pierwszej dekady XXI stulecia   
16.3. Czynniki Wielkiej Piątki a różne aspekty działalności zawodowej     
16.4. Związek przedsiębiorczości z cechami osobowości   
16.5. Związek czynników Wielkiej Piątki z psychopatologią   
16.6. Podsumowanie   

Część V. STYL JAKO KONSTRUKT PSYCHOLOGICZNY OPISUJĄCY RÓŻNICE INDYWIDUALNE W SPOSOBIE FUNKCJONOWANIA CZŁOWIEKA

Rozdział 17. Pojęcie stylu i jego zastosowanie do charakterystyki różnic indywidualnych w sposobie funkcjonowania poznawczego    
17.1. Pojęcie stylu podkreślające różnice indywidualne w sposobie zachowania i przebiegu procesów psychicznych człowieka 
17.2. Wybrane koncepcje stylów poznawczych 
17.3. Style poznawcze jako system funkcjonalny  
17.4. Styl intuicyjny – analityczny i sposób jego pomiaru  
17.5. Podsumowanie 

Rozdział 18. Style radzenia sobie ze stresem   
18.1. Strategie i style radzenia sobie ze stresem   
18.2. Koncepcje stylów i strategii radzenia sobie ze stresem i sposób ich pomiaru   
18.3. Model stylu twórczego zachowania     
18.4. Podsumowanie  

Część VI. INTELIGENCJA EMOCJONALNA

Rozdział 19. Inteligencja emocjonalna: pojęcie, diagnoza i związek z innymi charakterystykami 
19.1. Etap rozwoju badań, na tle których powstała koncepcja inteligencji emocjonalnej    
19.2. Co rozumiemy przez inteligencję emocjonalną i jak przebiega jej rozwój?    
19.3. Diagnoza inteligencji emocjonalnej i jej związki z innymi charakterystykami indywidualnymi 
19.4. Wkład polskich badaczy w diagnozę i poznanie struktury inteligencji emocjonalnej    

Rozdział 20. Funkcjonalne znaczenie inteligencji emocjonalnej    
20.1. Inteligencja emocjonalna wzbogaca wiedzę
o roli czynników determinujących funkcjonowanie człowieka w różnych sytuacjach   
20.2. Inteligencja emocjonalna a osiągnięcia akademickie    
20.3. Rola inteligencji emocjonalnej w funkcjonowaniu zawodowym   
20.4. Inteligencja emocjonalna a zdrowie psychiczne    
20.5. Podsumowanie          

Część VII. KREATYWNOŚĆ

Rozdział 21. Pojęcie kreatywności i metody jej pomiaru  
21.1. Pojęcie kreatywności   
21.2. Modele prezentujące wkład zmiennych determinujących twórczość  
21.3. Narzędzia służące do pomiaru kreatywności   
21.4. Narzędzia diagnostyczne kreatywności i osiągnięć twórczych stosowane w Polsce  
21.5. Podsumowanie     

Rozdział 22. Kreatywność i aktywność twórcza a inne charakterystyki indywidualne  
22.1. Kreatywność a inteligencja   
22.2. Kreatywność a osobowość      
22.3. Związek cech osobowości z działalnością twórczą      
22.4. Rola temperamentu jako czynnika związanego z kreatywnością i aktywnością twórczą   
22.5. Podsumowanie   

Rozdział 23. Funkcjonalne znaczenie kreatywności i aktywności twórczej  
23.1. Kreatywność a osiągnięcia szkolne    
23.2. Związek twórczości z psychopatologią    
23.3. Podsumowanie  

Część VIII. RÓŻNICE INDYWIDUALNE W ZACHOWANIU ZWIERZĄT

Rozdział 24. Czego możemy się dowiedzieć o osobowości i zdolnościach z badań nad zwierzętami?   
24.1. Początki badań nad różnicami indywidualnymi w zachowaniu zwierząt i ich wpływ na rozwój psychologii różnic indywidualnych 
24.2. Cechy osobowości/temperamentu jako przedmiot badań na kręgowcach  
24.3. Prawidłowości leżące u podstaw badań nad różnicami indywidualnymi w zachowaniu i charakterystykach osobowościowych zwierząt  
24.4. Różnice indywidualne w funkcjonowaniu poznawczym zwierząt – na przykładzie zachowania myszy   
24.5. Badania nad zdolnościami poznawczymi naczelnych  
24.6. Diagnoza cech temperamentu/osobowości zwierząt na podstawie pięcioczynnikowego modelu osobowości   
24.7. Podsumowanie   

Rozdział 25. Cechy temperamentu/osobowości wybranych zwierząt domowych  
25.1. Cechy osobowości/temperamentu psa    
25.2. Cechy osobowości/temperamentu konia 
25.3. Podsumowanie   

Zakończenie    
Bibliografia   
Indeks nazwisk    
Indeks rzeczowy     
Spis zdjęć i ich źródła   


788 stron, Format: 21.0x29.7cm, oprawa twarda

Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
 

- PSYCHOLOGIA KLINICZNA
CIERPIAŁKOWSKA L. SĘK H. RED.

- PSYCHOLOGIA AKADEMICKA PODRĘCZNIK TOM 1
STRELAU J. DOLIŃSKI D.

- PSYCHOLOGIA KLUCZOWE KONCEPCJE T.1 [ OPRAWA MIĘKKA]
ZIMBARDO P.G. JOHNSON R.L. MCCANN V.

- PSYCHOLOGIA ROZWOJU OD DZIECKA DO DOROSŁOŚCI
SCHAFFER D.R KIPP K.

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022