Rodzice dzieci z autyzmem
Publikacja Ewy Pisuli – znakomitej specjalistki w dziedzinie dziecięcych zaburzeń
rozwojowych – zawiera analizę sytuacji rodziców dzieci z zaburzeniami ze spektrum
autyzmu.
Dotknięto w niej kwestii doświadczania stresu przez rodziców, jego przyczyn,
przebiegu oraz radzenia sobie.
Autorka wnikliwie analizuje interakcje rodziców z autystycznym dzieckiem oraz obraz
dziecka w oczach rodziców.
Rozpatruje możliwości udzielenia pomocy rodzicowi oraz obszary, w jakich pomoc ta
jest najbardziej potrzebna.
„Autyzm u dziecka to dla rodzica wyzwanie, z którym może on sobie poradzić lepiej lub
gorzej. Dla niektórych rodziców ogrom zadań związanych z opieką nad takim dzieckiem
stanowi ciężar niemożliwy do udźwignięcia, innych mobilizuje do podejmowania
różnorodnych wysiłków, a nawet staje się dla nich źródłem rozwoju. To, w jaki
sposób rodzice radzą sobie w tej sytuacji, zależy od wielu czynników, znacznie
wykraczających poza ich własne cechy, predyspozycje, system wartości czy motywację.
Poszukiwanie i realizowanie w praktyce najlepszych form wspierania tych rodzin to wciąż
bardzo ważne zadanie, stanowiące wyzwanie dla badaczy, terapeutów, pracowników
socjalnych i wielu innych specjalistów pracujących z rodzinami dzieci z zaburzeniami ze
spektrum autyzmu”.
Wprowadzenie
1.Historia badań nad rodzicami dzieci z autyzmem
2. Stres rodzicielski
2.1.Przyczyny stresu
2.2.Stres u matek i ojców
2.3.Konsekwencje stresu rodzicielskiego
3.Jak rodzice radzą sobie ze stresem
3.1.Strategie i style radzenia sobie ze stresem
3.2.Radzenie sobie ze stresem a adaptacja rodziców
3.3.Radzenie sobie ze stresem a poczucie koherencji rodziców
3.4.Pozytywne doświadczenia związane z rodzicielstwem
3.5.Poczucie umocnienia
4.Interakcje rodzic-dziecko z autyzmem
4.1.Dziecko z autyzmem jako uczestnik interakcji
4.2.Interakcje dziecka z rodzicami
4.2.1.Interakcje matka-dziecko
4.2.2.Interakcje ojciec-dziecko
4.3.Autyzm i przywiązanie
5.Jak matki i ojcowie postrzegają swoje dzieci z autyzmem i
siebie jako rodziców
5.1.Czym jest autyzm w opinii matek
5.2.Jak matki widzą przyczyny trudności dziecka
5.3.Jak matki postrzegają przywiązanie swoich dzieci
5.4.Co cieszy matki w rozwoju dziecka
5.5.Przyszłość widziana oczami matek
5.6.Czym jest autyzm według ojców
5.7.Jak ojcowie opisują swoje dzieci
5.8.Być ojcem dziecka z autyzmem
6.Badania nad szerszym fenotypem autyzmu
7.Rodzice a specjaliści
7.1.Problemy w diagnozowaniu autyzmu a relacje rodziców ze specjalistami
7.2.Rodzice w procesie terapii i edukacji dziecka
8.Pomoc rodzicom dzieci z autyzmem
8.1.Dostarczanie rodzicom wiedzy na temat autyzmu i rozwijanie ich umiejętności
8.2.Inne formy pomocy udzielanej rodzicom
Zakończenie
Bibliografia
Indeks nazwisk
Indeks rzeczowy
O Autorce
224 strony, Format: 14.5x20.5cm, oprawa miękka