ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

PRZETRWAŁY 200 LAT MYŚL I DZIEŁO BŁ. EDMUNDA BOJANOWSKIEGO


SIEMAK-TYLIKOWSKA A.K. - W PERSPEKTYWIE XXI WIEKU

wydawnictwo: WYD UW , rok wydania 2014, wydanie I

cena netto: 31.90 Twoja cena  30,31 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Przetrwały 200 lat

Myśl i dzieło bł. Edmunda Bojanowskiego w perspektywie XXI wieku


Książka poświęcona jest prekursorskiej działalności pedagogicznej bł. Edmunda Bojanowskiego.

Pierwsza jej część nawiązuje do czasów, w których żył, i stanowi cenny wkład do historiografii działalności opiekuńczo-wychowawczej. Druga dotyczy kontynuacji dzieła Bojanowskiego. Opisuje historię sióstr służebniczek, ich heroiczną postawę w okresie wojny i okupacji oraz determinację do organizowania ochronek w niesprzyjającej PRL-owskiej rzeczywistości. Przedstawia także wybrane aspekty funkcjonowania obecnych przedszkoli prowadzonych przez siostry zgodnie z zasadami wychowawczymi sformułowanymi przed laty przez Edmunda Bojanowskiego.

Czternastego listopada 2014 roku przypada dwusetna rocznica urodzin Edmunda Bojanowskiego, wielkopolskiego społecznika, poety, tłumacza i publicysty, jednego z pierwszych polskich folklorystów, zbieracza pieśni i przysłów ludowych oraz materiałów etnograficznych, założyciela Zakonu Sióstr Służebniczek Najświętszej Marii Panny i pierwszego w Europie twórcy przedszkoli (ochronek) dla dzieci wiejskich. Trzynastego czerwca 1999 roku został beatyfikowany przez Jana Pawła II.



Alicja Katarzyna Siemak-Tylikowska ¦ doktor habilitowany, profesor nadzwyczajny UW, w latach 1997-2002 oraz 2008-2012 dziekan Wydziału Pedagogicznego UW, członek Zarządu Towarzystwa Przyjaciół Uniwersytetu Warszawskiego, członek Rady Uniwersytetu Otwartego UW, członek Zespołu Rektorskiego ds. Kształcenia Nauczycieli na UW, pełnomocnik Rektora UW ds. Kształcenia Doktorantów w Zakresie Dydaktyki Szkoły Wyższej.
Jej zainteresowania naukowe obejmują: pedagogikę religii, dydaktykę ogólną, zwłaszcza proces kształcenia i jego uwarunkowania na wszystkich szczeblach edukacji, kształcenie ustawiczne, kształcenie nauczycieli, praktyczne zastosowania e-learningu, humor i komizm w nauczaniu.
Jest autorką wielu publikacji, m.in.: Podstawy teorii doboru treści kształcenia (1985), Pedagogika z technologią kształcenia. Słownik angielsko-polski (2000), Reforma z retorty czarnoksiężnika [w:] Pedagogika i edukacja wobec nowych wspólnot i różnic w jednoczącej się Europie. Materiały z IV Ogólnopolskiego Zjazdu Pedagogicznego, red. E. Malewska, B. Śliwerski (2002), "O duszy nauczycielstwa polskiego" ¦ z perspektywy początku XXI wieku [w:] Kształcenie praktyczne nauczycieli w szkole wyższej, red. E. Sałata, A. Zamkowska, S. Ośko (2003), "Jak to ze standardami było". Krytyczne uwagi do ministerialnej koncepcji kształcenia nauczycieli [w:] Pedagogiczno-psychologiczne kształcenie nauczycieli, red. E. Sałata (2005), Współpraca rodziców ze szkołą ¦ zamierzenia a rzeczywistość (współaut. M. Mirowska) [w:] Kompetencje nauczycieli edukacji początkowej, red. K. Żegnałek (2008), Dydaktyka przedmiotów zawodowych ¦ materiały dydaktyczne dla studentów. Przewodnik dydaktyczny (współaut. A. Sobolewska, 2009).


Wstęp     

Część I. Edmund Bojanowski. Jego czasy, życie i działalność

1. Wielkie Księstwo Poznańskie. Czasy, miejsce życia i działalności Edmunda Bojanowskiego   
Stosunki polityczne, społeczne i gospodarcze  
Wieś wielkopolska w XVIII i XIX wieku   
Sytuacja religijna        

2. Edmund Bojanowski – życiorys  

3. Ochronki w Europie w pierwszej połowie XIX wieku    

4. Służebniczki Najświętszej Marii Panny – wiejskie ochroniarki

5. Program i metody pracy w ochronkach Edmunda Bojanowskiego

6. Rola zabawy w koncepcji pedagogicznej Edmunda Bojanowskiego (Barbara Kucharska)   
Zabawy funkcjonalne       
Zabawy konstrukcyjne   
Zabawy tematyczne       
Zabawy receptywne   
Zabawy dydaktyczne   


Część II. Dzieło Edmunda Bojanowskiego – kontynuacje

7. Losy przedszkoli i ochronek służebniczek śląskich w latach 1945–1989 (Monika Wiśniewska)   
Powojenna reaktywacja    
Upaństwowienie i likwidacja  
Tworzenie przystani dziecięcych  

8. Powstanie i działalność wychowawcza ochronki w Gdyni (Barbara Kalka) 
Międzywojnie       
Druga wojna światowa i okupacja   
Lata 1945–1995     
Współczesność   

9. Wychowanie patriotyczne w ochronce sióstr służebniczek NMP im. bł. Edmunda Bojanowskiego w Komorowie (Danuta Bartkowiak)  
Wychowanie patriotyczne w początkach działalności przedszkola 
Zmiany wprowadzone po 1998 roku   
Analiza treści programowych „ABC Program XXI wieku” z obszaru edukacji społeczno-moralnej pkt. 5 Rozumiem słowo „Ojczyzna”
z poziomu III i IV i ich realizacja w pracy przedszkola  

10. Rozumienie przez dzieci 5-letnie opowiadania o bł. Edmundzie Bojanowskim czytanego przez nauczyciela a rozumienie tej samej
treści przez nie inscenizowanej
(Beata Witkowska)  
Opowiadanie – słuchanie a inscenizowanie  
Czym jest rozumienie i jak można je badać   
Cel i przedmiot badań      
Metody, techniki i narzędzia badawcze   
Przebieg i wyniki badań – rozumienie i stosowanie pojęć 
Rozumienie pojęć – wyniki badań    
Rozumienie związków przyczynowo-skutkowych pomiędzy wydarzeniami losowymi a ich konsekwencjami, działaniami celowymi a ich skutkami dla innych postaci oraz działaniami celowymi a ich skutkami dla następstwa wydarzeń – wyniki badań        

Zakończenie    
Bibliografia    


176 stron, Format: 14.0x20.0cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022