Zamówienia podprogowe po nowelizacji 2014
W przypadku zamówień podprogowych nie mają zastosowania przepisy ustawy – Prawo
zamówień publicznych, podlegają one jednak obowiązkowi sprawozdawczości – należy
wykazać je w rocznym sprawozdaniu o udzielonych zamówieniach.
Odpowiedzialność za prawidłowe wydatkowanie środków publicznych ponosi kierownik
zamawiającego, który musi uzasadnić swoje decyzje wobec organów kontrolnych, zarówno
wewnętrznych jak i zewnętrznych.
W książce zostało umówionych wiele zagadnień dotyczących udzielania zamówień
podprogowych, m.in.:
obowiązek stosowania Pzp,
obliczanie wartości zamówienia,
odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
Praktyczne zastosowanie wskazówek i porad przedstawionych w publikacji ułatwią:
orzecznictwo KIO, sądów i organów orzekających administracji,
wzory dokumentów wykorzystywanych przy udzielaniu zamówień podprogowych oraz
liczne odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania.
Książka została napisana jako kompendium wiedzy praktycznej wspartej solidnymi
wskazaniami podstaw prawnych dla poszczególnych interpretacji.
Wykorzystano w niej aktualne, dostępne orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej,
sądów oraz organów orzekających administracji, aby jak najlepiej połączyć teorię z
praktyką. Znaczną część opracowania poświęcono na wzory funkcjonujących w obrocie
zamówieniowym dokumentów, pomocnych przy udzielaniu zamówień podprogowych.
Nowelizacja 2014
Ustawa z 14.3.2014 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz
niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2014 r. poz. 423) dotycząca podniesienia progu
stosowania Pzp weszła w życie z dniem 16.4.2014 r.
Zasadnicza zmiana wprowadzana przedmiotową ustawą dotyczy podwyższenia progu stosowania
Pzp do 30 000 euro. Oznacza to, że zamawiający nie ma obowiązku stosowania procedur
określonych w Pzp aż do kwoty 126 747 zł. Nowelizacja wprowadza także dotyczące
określonego katalogu zamawiających wyłączenia obowiązku stosowania Pzp do zamówień
o wartości mniejszej niż progi unijne, których przedmiotem są dostawy lub usługi:
służące wyłącznie do celów prac badawczych, eksperymentalnych, naukowych lub
rozwojowych, które nie służą prowadzeniu przez zamawiającego produkcji seryjnej,
mającej na celu osiągnięcie rentowności rynkowej lub pokryciu kosztów badań lub
rozwoju (art. 4 pkt 8a Pzp) oraz
z zakresu działalności kulturalnej związanej z organizacją wystaw, koncertów,
konkursów, festiwali, widowisk, spektakli teatralnych, przedsięwzięć z zakresu
edukacji kulturalnej lub z gromadzeniem materiałów bibliotecznych przez biblioteki lub
muzealiów, jeżeli zamówienia te nie służą wyposażaniu zamawiającego w środki
trwałe przeznaczone do bieżącej obsługi jego działalności (art. 4 pkt 8b Pzp).
Wprowadzenie
Nota biograficzna
Wykaz skrótów
Wykaz piktogramów
I. Zamówienia podprogowe
1. Zamówienia poniżej progu a zamówienia publiczne
2. Zamówienia podprogowe a brak obowiązku stosowania Pzp
3. Stosowanie Pzp poniżej progu bagatelności
4. Obliczanie wartości zamówienia w kontekście zamówień podprogowych
5. Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych na tle zamówień
podprogowych
6. Procedura udzielania zamówień o wartości podprogowej
II. Podstawy prawne
1. Ustawa o finansach publicznych
2. Kodeks cywilny
III. Wybór przepisów
1. Ustawa - Prawo zamówień publicznych {wyciąg)
2. Ustawa - Kodeks cywilny {wyciąg)
3. Ustawa o finansach publicznych {wyciąg)
IV. Wybór orzecznictwa i dokumentów dodatkowych
1. Szacowanie wartości zamówienia - przykłady nieprawidłowości wykrywanych w toku
kontroli przeprowadzanej przez Prezesa UZP (Informator UZP Nr 4/2011)
2. Opinia UZP nt. dopuszczalności zwracania się do wykonawców o przedstawienie cen
zamawianych usług jako podstawy sposobu szacowania wartości zamówienia
3. Wyrok ZA z 16.1.2006 r. sygn. UZP/ZO/0-36/06
4. Uchwała Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu z 11.04.2012 r., sygn. 38/12
5. Komunikat wyjaśniający Komisji Europejskiej dotyczący prawa wspólnotowego
obowiązującego w dziedzinie udzielania zamówień, które nie są lub sąjedynie
częściowo objęte dyrektywami w sprawie zamówień publicznych (2006/C 179/02)
6. Orzeczenie Głównej Komisji Orzekającej z 11.10.2007 r. sygn.
DF/GKO-4900-42/46/RN-18/07/1788
7. Wyrok Sądu Apelacyjnego w Warszawie z 12.11.1998 r., I ACa 779/98
8. Orzeczenie Głównej Komisji Orzekającej z 14.2.2011 r., BDF1/4900/122/134/10/627
9. Orzeczenie Głównej Komisji Orzekającej z 29.9.2011 r., BDF1 /4900/77/81 /RN-23/11
/2381
10. Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z 11.09.2009 r, sygn. II
SA/Ol 713/09
11. Orzeczenie Głównej Komisji Orzekającej z 19.07.2012 r., sygn. BDF1
/4900/59/59/12/77
V. Procedura udzielania zamówień podprogowych
1. Regulamin udzielania zamówień podprogowych
2. Rozpoznanie rynku
3. Wybór wykonawców
4. Dokumentowanie czynności
5. Jawność
6. Zamówienia o najmniejszej wartości
7. Zamówienia podprogowe w referencjach i oraz jako podstawa wykluczenia
8. Zamówienia dodatkowe i uzupełniające a zamówienia podprogowe
9. Zamówienia podprogowe a stosowanie art. 6a
10. Sprawozdawczość zamówień podprogowych
VI. Wzory dokumentów
1. Zarządzenie w zakresie udzielania zamówień publicznych
2. Regulamin postępowania w zakresie udzielenia zamówień publicznych
3. Wniosek o wszczęcie postępowania
4. Protokół z ustalenia wartości zamówienia
5. Protokół odbioru prac
6. Regulamin pracy komisji przetargowej
7. Protokół z przekazania dokumentacji z postępowania
8. Regulamin udzielania zamówień
VII. Zamówienia podprogowe w pytaniach i odpowiedziach
1. Wartości netto i brutto w zamówieniach
2. Kolejny przetarg na część zamówienia, na którą nie wpłynęła żadna oferta
3. Zwrot kosztów a stosowanie Pzp
4. Dysponowanie środkami na koncie a obowiązek stosowania Pzp
5. Utrzymanie czystości i porządku w gminach a obowiązek stosowania Pzp
6. Wszczęcie postępowania o udzielenie zamówienia bez zagwarantowanych
środków finansowych na jego realizację
7. Zamówienia tożsame lub bardzo zbliżone rodzajowo
8. Zakaz dzielenia zamówienia
9. Grupowe ubezpieczenie pracowników finansowane przez pracowników
10. Szacowanie wartości zamówienia na usługi szkoleniowe dotyczące różnych
obszarów tematycznych
11. amówienie na usługi drukowania a zastosowanie art. 6a Pzp
12. Zamówienia do kwoty 14 000 euro a forma rozeznania rynku
13. Szacowanie wartości zamówienia
14. Stosowanie Pzp
15. Szacowanie wartości zamówienia na usługi sprzątania
16. Szacowanie wartości zamówienia w przypadku cyklicznych imprez w instytucjach kultury
17. Tożsamość zamówienia na roboty budowlane
18. Oddzielne postępowania w ramach jednego projektu unijnego
19. Przeprowadzenie 2 postępowań o łącznej wartości powyżej 14 000 euro w trybie Pzp
20. Zakup książek do biblioteki w trybie zapytania o cenę
21. Łączne oszacowanie wartości koncepcji i dokumentacji
22. Jedno zamówienie, które może zostać udzielone w częściach
23 Przeprowadzenie przetargu w formie rozpoznania cenowego zgodnie z art. 4 pkt 8 Pzp na
prowadzenie akcji "zima na drogach gminnych" oddzielenie dla każdej
miejscowości
24. Zmiana umowy zawartej bez stosowania Pzp
25. Szacowanie wartości zamówień niezwiązanych rodzajowo
26. Udzielenie kolejnego zamówienia o takim samym lub podobnym przedmiocie
27. Przeprowadzenie w ciągu roku kilku postępowań o łącznej wartości powyżej
14 000 euro
28. Tożsamość czasowa zamówienia przy usługach artystycznych
29. Szacowanie wartości zamówienia na różne usługi artystyczne
30. Tożsamość zamówień zwoązanych z produkcją spektakli teatralnych
VIII. Wytyczne, pytania i odpowiedzi UZP dotyczące sprawozdawczości zamówień
1. Wytyczne
2. Kody CPV a przekazanie informacji o zamówieniach o wartości poniżej kwoty 30 000
euro
3. Sposób przekazania w rocznym sprawozdaniu informacji o zamówieniach udzielonych bez
stosowania przepisów Pzp, na podstawie jednej z przesłanek określonych w art. 4 pkt
1-3, 6, 7 i 10-13 oraz art. 136-138 Pzp, których wartość nie przekraczała
równowartości kwoty, o której mowa w art. 4 pkt 8 Pzp
4. Umowy zlecenia. Sposób ustalania wartości zamówienia w oparciu o przewidzianą w
umowie stawkę godzinową
220 stron, Format: 16.5x23.8cm, oprawa miękka