Afirmacja dobra wspólnego
Katolicka nauka społeczna propozycją dla polityki
Książka podejmująca problem katolickiej nauki społecznej jako propozycji dla
polityki nie wyklucza z grona potencjalnych czytelników tych, którzy wyznają inne
wartości niż chrześcijańskie.
Możliwa jest "kultura spotkania w wielokształtnej harmonii" (adhort. apost.
Evangelii gaudium, 220), której ideał papież Franciszek zaproponował jako pewną
naturalną konieczność. Wierzący i niewierzący, katolicy i niekatolicy mogą spotkać
się w owocnym dialogu. Jego najgłębszym motywem będzie dobro wspólne, troska o jego
realizację. Dobro zasadniczo łączy ludzi, wskazując na wspólne wartości wpisane w
naturę człowieka, w jego sumienie, które jest wewnętrznym głosem Stwórcy.
Oby każdy, kto weźmie tę książkę do ręki, dał się przekonać, że tylko wolność
podporządkowana prawdzie prowadzi do autentycznego dobra wspólnego! Jego znakami
rozpoznawczymi są pokój, sprawiedliwość i braterstwo - wartości, o które z zasady
powinna zabiegać polityka. Dla każdego, kto pragnie uprawiać "sztukę rządzenia
państwem" po chrześcijańsku, pierwszoplanowym znakiem dobra wspólnego jest wiara,
odczytywana w sercu jako dar Boży. Trudno zatem się dziwić, że politycy, którzy
wierzą w Chrystusa, odczuwają potrzebę dzielenia się tym darem. Pragnienie to jest
również jednym z duchowych celów niniejszej książki.
Wstęp 7
1. Katolickie nauczanie społeczne i polityczne 13
1.1. Projekt katolickiej nauki społecznej 13
1.2. Zbadać – ocenić – działać 25
1.3. Nauka społeczna czy polityczna? 30
1.4. Duch personalizmu 35
2. Wartości – cnoty – zasady – normy działania 41
2.1. Aksjologia nauki społecznej Kościoła . 41
2.1.1. Chrześcijańska optyka miłości 44
2.1.2. Miłość polityczna i społeczna 46
2.2. Zasada dobra wspólnego 49
2.3. Zasada pomocniczości 55
2.4. Zasada solidarności. 57
2.5. Sprawiedliwość i pokój . 59
2.6. Wolność 71
2.6.1. Pojęcie wolności 71
2.6.2. Wolność osoby ludzkiej 73
2.6.3. Idea wolności politycznej 75
2.6.4. Chrześcijanin wobec wolności 77
2.7. Prawda 80
2.8. Normy działania „po chrześcijańsku” 85
2.8.1. Chrześcijański duch w polityce 85
2.8.2. Dyrektywy aktywności społeczno-politycznej 90
3. Społeczny wymiar kerygmy w ujęciu Evangelii gaudium 95
3.1. Kerygma i myśl społeczna 95
3.2. Wyzwolenie ubogich 97
3.3. Dialog społeczny 101
3.4. Pokój społeczny 107
4. Pokój – sprawiedliwość – braterstwo. Zasady papieża Franciszka 113
4.1. Kontekst „wielkich postulatów” 113
4.2. Czas przewyższa przestrzeń . 116
4.3. Jedność przeważa nad konfliktem 118
4.4. Rzeczywistość jest ważniejsza od idei . 120
4.5. Całość przewyższa część 122
Posłowie .127
Wykaz skrótów 134
Bibliografia 135
Aneks 143
Abstract 163
Table of contents 165
166 stron, Format: 15.0x20.5cm, oprawa miękka