Rachunkowość projektów współfinansowanych z funduszy Unii Europejskiej
Książka z suplementem elektronicznym
Prowadzenie wyodrębnionej ewidencji księgowej zdarzeń związanych z realizacją
dotacji i wydatkowania środków z dofinansowania jest podstawowym wymaganiem stawianym
przez Unię Europejską beneficjentom różnych dofinansowań. Jednostki wypłacające
dotacje bardzo rygorystycznie sprawdzają przestrzegania prawa, zarówno unijnego, jak i
krajowego.
W przypadku kontroli rozliczenia dotacji nawet najdrobniejsze nieprawidłowości
mogą być przyczyną konieczności zwrotu całości lub części dotacji.
W publikacji zawarto wiele praktycznych wskazówek, w tym m.in.:
jak prawidłowo prowadzić wyodrębnioną księgowość dla projektów finansowanych
dotacją (przykłady ewidencji i opis zdarzeń gospodarczych), by zagwarantować rzetelne
i terminowe rozliczenie wydatków kwalifikowanych
jak ujmować w KPiR przychody i koszty związane z realizacją umowy o dofinansowanie
aspekty podatkowe (VAT, PIT, CIT)
jak sporządzać, przechowywać i archiwizować dokumentację księgową związaną z
realizacją projektów unijnych
jakie są zasady przeprowadzenia kontroli projektów.
Dodatkowym atutem publikacji są wzory dokumentów
(dostępne również w postaci suplementu elektronicznego w wersji edytowalnej), w tym
m.in.:
instrukcja archiwizacji dokumentów związanych z realizacją projektupropozycje
załączników do planu kont obejmujących zasady organizacji rachunkowości i
dokumentacji księgowej związanej z realizacją projektów unijnych, plan kont
proponowany dla księgowości dotacji unijnej
szereg innych dokumentów pomocnych przy rozliczaniu dotacji.
Plik suplementu elektronicznego jest do pobrania przez Internet (instrukcja postępowania
zamieszczona jest w książce).
Publikacja polecana zarówno osobom, które rozliczają już otrzymane dotacje, jak i
tym, którzy przygotowują się do złożenia aplikacji.
Wprowadzenie. Podstawy prawne dotyczące rachunkowości projektów
współfinansowanych z funduszy strukturalnych
Rozdział 1
Dostosowanie systemu rachunkowości w związku z realizacją projektów
współfinansowanych z funduszy strukturalnych w sektorze prywatnym
1. Zasady wyodrębniania wydzielonych zapisów księgowych w związku z
realizacją projektów pomocowych
2. Polityka rachunkowości
3. Plan kont
4. Wyodrębniona ewidencja środków trwałych oraz ich umorzenie
5. Wyodrębniona ewidencja wartości niematerialnych i prawnych oraz ich umorzenie
6. Wyodrębniona ewidencja środków trwałych w budowie
7. Inne aktywa trwałe
8. Wyodrębniona ewidencja środków pieniężnych
9. Wyodrębniona ewidencja rozrachunków
Rozdział 2
Ewidencja prowadzona w podatkowej księdze przychodów i rozchodów
1. Przepisy prawne uznawania kosztów i przychodów za podatkowe w podatkowej
księdze przychodów i rozchodów
2. Koszty i przychody związane z realizacją umowy o dofinansowanie w podatkowej księdze
przychodów i rozchodów - różne sposoby ujmowania
3. Stanowisko Izby Skarbowej w sprawie kosztów uzyskania przychodów w podatkowej
księdze przychodów i rozchodów
Rozdział 3
Opodatkowanie funduszy unijnych (PIT, CIT, VAT)
1. Obowiązek podatkowy w podatku VAT
2. Obowiązek podatkowy w podatku dochodowym - moment ujęcia przychodu i kosztów, koszty
niestanowiące kosztów uzyskania przychodu
3. Analiza aktualnego orzecznictwa i przykładowych indywidualnych interpretacji
podatkowych
Rozdział 4
Dokumentacja księgowa związana z realizacją projektów unijnych -
sporządzanie, przechowywanie, archiwizowanie, najczęstsze błędy
1. Zasady sporządzania dokumentów księgowych
2. Treść dowodu księgowego
3. Dowody księgowe w umowach o dofinansowanie
4. Przechowywanie i archiwizacja dokumentów
5. Wzory instrukcji, przykłady zapisów
6. Błędy związane z posiadaną dokumentacją
7. Błędy w rozliczaniu zaliczki
Rozdział 5
Kontrola wewnętrzna i zewnętrzna projektu
1. Kontrola projektu
2. Ogólne informacje dotyczące projektu
3. Kontrola rozliczeń finansowych
4. Kwalifikowalność wydatków dotyczących personelu projektu
5. Stosowanie Prawa zamówień publicznych/zasady konkurencyjności
6. Postęp rzeczowy projektu
7. Sposób przechowywania i archiwizacji danych
8. Informacja i promocja
Rozdział 6
Zasady przeprowadzenia kontroli projektów współfinansowanych w ramach
programów operacyjnych
1. Rodzaje kontroli
2. Etapy kontroli
3. Instytucje uprawnione do przeprowadzania kontroli projektów
4. Kontrola w miejscu realizacji projektu
5. Zakres czynności kontrolnych
6. Dokumentacja projektowa
7. Nieprawidłowości w projektach unijnych
8. Podstawowe pojęcia
9. Konsekwencje formalno-finansowe
10. Najczęściej popełniane błędy
11. Udzielanie zamówień
12. Płatności i zmiany w projekcie
13. System informacji i promocji
Załączniki i instrukcje
Załącznik 1. Załącznik do Zakładowego Planu Kont
Załącznik 2. Plan kont proponowany dla księgowości dotacji unijnej
Załącznik nr 3. Fundusz poręczeniowy - Przykład zasad obowiązujących przy realizacji
projektu związanego z funkcjonowaniem funduszu poręczeniowego na przykładzie
Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego, schematu 2.1 D
160 stron, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka